Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

 

@bitteliten

 

unnskyld at jeg bryr meg, men du vil ha comments såvidt jeg oppfatter

 

trener du på å parkere uten motor? i en havn - stoppe og parkere,

lukeparkering uten motor er ganske bra trening

 

parkere mot land med dregger i alle himmelretninger

eller ankre safe uten motor etc

 

greit å ha inne det

 

når du har passert los stasjonen i vestre del av Magellan er du temmelig alene

og kan ha hva som helst av vær foran deg

kan være ganske vanskelig å seile ut i åpne Stillehavet,

været kommer vestfra og bølgene ved og nære starten på Magellan kan være STORE,

og ofte vil man her ha vinden på trynet - tungt og tidkrevende å komme gjennom

 

finnes en del litteratur om det der

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

 

Bitteliten skrev On 18.7.2019 at 7.58:

Stormseil kan det bli, da i en form som tres rundt innerste forstaget. Utover det er riggen som den er ?. Stabil, gjennomgående mast med lensetskler. 

 

God idé å bruke kraftblokka på ankervinsjen ?

 

Her ikke egen erfaring, men har hørt en del negativt om denne type stormfokk. Det beste er nok et eget kutterstag mye nærmere masten. Dette kan gjøres flyttbart, og aller helt bør du da ha lensetakler festet der dette staget er festet også. Som tidligere nevnt ville jeg også vurdert tryseil på egen skinne, særlig siden du har rullestor. Men jeg vet ikke om masteprofilen egner seg for det så sjekk med en erfaren rigger. 

 

Du kan bruke ankervinsjen, men veldig forsiktig da den heiser fort og er ikke like fintfølende som en el. fallvinsj og du har vel ingen clutch som låser tauet dersom noe skulle skje. Uansett bør dere ha to tau ( feks storseilsfall og bomløfter) og det bør være minst tre personer: en som heies, en som passer ankervinsjen og en som etterstrammer sikkerhetstauet på fallvinsj. Bruk både klatresele og båtmannsstol. 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 1 time siden:

 

Du kan bruke ankervinsjen, men veldig forsiktig da den heiser fort og er ikke like fintfølende som en el. fallvinsj og du har vel ingen clutch som låser tauet dersom noe skulle skje. Uansett bør dere ha to tau ( feks storseilsfall og bomløfter) og det bør være minst tre personer: en som heies, en som passer ankervinsjen og en som etterstrammer sikkerhetstauet på fallvinsj. Bruk både klatresele og båtmannsstol. 

 

Enig med deg her Krimart......man bør tenke HMS

 

jeg skulle brukt ett genuafall, mine går gjennom fallavlastere der fallet sklir gjennom avlastaren da jeg heiser, men ikke andre veien,

så til ett blokk ved mastfoten og videre forover til Capstan.

både båtmansstol og klatresele/livsele som man oftest har ombord.

+ ett reservefall til.......så de meste er dobblert.

og selve manøvern bør gjøres veldig forsiktig så att ikke personen som heises fastner i noe...vant/stag,salingshorn etc

skulle ikke gjort det til sjøss om ikke absolutt nødvendig

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har trinn i masten, men jeg har sett andre.....

 

jeg har både båtmanstol /livsele alltid 

har jeg folk ombord, så er det en som følger med på fallvinch og tighter da jeg klattrer

har jeg ikke folk ombord, spenner jeg fast spinnakerfallet i dekk......så har jeg ett fallås/glidelås jeg kobler i spinnaker fallet,

som bare sklir oppover, skulle jeg falle, så låser det.

se blå Rocker på denne, kjøpt av dem

https://crux.se/fallskydd/vertikala-fallskyddssystem/

Når jeg skall ned, så må jeg vinkle Rockern oppover for att låset kan skli nedover.

 

Det går sikkert bra som Hulda skriver, men vi leste her på BP om en Nordman som føll i dekket, som det ikke gikk så bra for.

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 3 timer siden:

det bør være minst tre personer: en som heies, en som passer ankervinsjen og en som etterstrammer sikkerhetstauet på fallvinsj. 

 

Dette har jeg også tro på. Vi har vært oppe i masta to ganger i sommer, begge gangene med manuell vinsj. Vi vurderer å benytte ankervinsjen neste gang med den metoden du skisserer her. Det er litt sikkerhet i å komme seg fort opp uten at mannskapet er helt utkjørt dessuten er det ikke behaglig å dingle for lenge. Den som ettestrammer får den viktigste jobben på vei opp siden vinsjen ikke har selvlås på tauet. Det kan bli litt knot for den som heiser siden en hånd må holde tauet og den andre holde knappen på vinsjen. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en TopClimber. Med den trekker jeg meg selv opp langs et stasjonært tau. Ingen vinsjer, koner, kjøkkenassistenter eller andre involvert.

 

Godt å høre at erfaringene er gode så langt, også etter å ha dekket en del avstander og ymse værvarianter. Det er alltids hundrevis av ting som kunne vært annerledes eller bedre på enhver båt, men skal en holde på til den lista er unnagjort tror jeg gjenfødelse er eneste strategi som gir tilstrekkelig med tid til forberedelser. De av oss som vil reise i dette liv må inngå noen kompromisser, og en god løsning står ofte i veien for en annen.

Link to post
Share on other sites

Husker ikke akkurat hvilken tykkelse det går i, men tykkelsen på tauet må tilpasses bremsene, ja. Jeg har et fast tau til dette, som jeg knyter til storfallet. Ingen antydning til melkesyre, er ikke noe tyngre å klatre med denne enn å gå opp en hvilken som helst trapp – men det går unektelig noe tregere, spesielt på veien ned.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 3 timer siden:

Har dere selv testet det dere anbefaler?

 

jeg bruker Spinlock sele. Doble tau og sikre knuter. Heises opp med manuell vinsj

 

Ikke prøvd å heise med ankervinsj, men mange ganger med storseilsfallet på fallvinsj og backup med bomløfter. Har børkdelsrigg, derfor er ikke spinnakerfallet egnet - hvis man skal helt opp. Det er jo tungt å vinsje en person opp, men så ille er det ikke, (i alle fall ikke på båter i denne størrelsen) og foretrekker likevel det fremfor å bruke ankervinjen. 

 

Spinlock sele; Sakker du om en slik: https://seatronic.no/sikkerhet/sikkerhetsliner-seler/spinlock-mast-pro-klatresele ? 

Da hoder det med den. Poenget er at de "vanlige" båtmannstolene er behaglige å sitte i og jobbe i men er ikke like trygge som en klatresele om man f.eks. skulle tippe rundt ( og kan man stole på de sommar sydd en båtmannstol, vår båtmansstol revnet i sømmen, men jeg den var gammel og var vel kjøpt på et tvilsomt utsalg i Slovenia eller noe. Var da veldig glad vi hadde backup i klatresele). Standard klatresele er ubehagelige å sitte i i lengden. Poenget med to tau er at da har man backup om noe skulle skje. I ikke nødvendigvis ryke men mer sannsynlig er at det henger seg opp, sporer av trinsen i toppen eller lignende. 

Link to post
Share on other sites

Ja. Har den selen. Virker solid og bra. Litt klem der man ikke liker det...men det går om man legger stroppene rett

 

båtmannstol er utelukket pga fare for å skli ut. 

 

Bruker bomløft og spinnakerfall. 

 

Se filmen vår fra London. Er fortsatt i live ?

 

Men. Må finne en måte og sikre tauet på når kun en person heiser. Alle seil er rulleseil så knotete å bruke de falla som har brems..

CC8CE7B5-794B-4193-ADEC-ACDAD54B1B0F.jpeg.32e2abd72115bf90d948984af8f657b4.jpeg

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ført ganske nøye drivstofflogg siste 2 sesonger. ca 4000nm, litt over halvparten for motor. Rundt 3;7l/t i forbruk   Yanmar 4 jh3 te 75 hk. Går stort sett på 2100-2400 rpm/7knop På lange overfarter 1800rpm/6 knop

 

vi har 625 liter kapasitet diesel i faste tanker. Målet om minst 1000nm rekkevidde pluss diesel til agregat og varmer er oppnådd nå ?

 

Tanken akter har elektrisk transferpumpe og eget filter slik at all diesel til hovedtank er filtrert. Har også nå opplegg for å prime diesel fra hovedtank med denne pumpa og filteret ved å koble om litt på slanger om diesel i hovedtank blir uren. 

 

Alle tall er inkl forbruk til varmer og generator

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Diesel: Begynner mao å nærme seg Huldametoden? Hos meg fungerer det bra. Jeg må på sikt legge litt om på diesel retur. Filtrene plukker opp diesel returen og blir varme. Varm diesel gir mindre futt/høyere forbruk. Med mine drøye 17 tonn går jeg 1 knop langsommere og bruker 20 % mer diesel. Det er noe dritt.

Link to post
Share on other sites

Vi har begynt å tenke på varmebeskyttelse og har «bitt» i det sure eplet å kjøpt in 2 stk. Caframo Sirocco ll.

Det satt langt inne å betale så mye for en 12v vifte, men etter å ha montert så må jeg si oss meget fornøyd og vurdererer faktisk en eller to til. God ventilasjon og meget lav støy samt timer funksjon som vi digger allerede. Vi har også innkjøpt skygge til fordekk og cockpit. Jeg ser at varmen kan bli en stor utfordring for en nordboer.. 

 

Link to post
Share on other sites

Vi har ikke testet Hella så jeg kan ikke si noe om forskjellen. Caframo virker i alle fall som solid kvalitet og flytter bra med luft selv på minste hastighet. Carframo har 3 hastigheter og 4 timer settinger . Det virker som Hella støyer mer når jeg ser på YouTube, men det er vanskelig og avgjøre. For meg er ubehagelig støy en vesentlig faktor.

 

Vi har også Bimini men velger å ha noe over denne for å beskytte yttligere mot sol og varme. 

https://www.cjmarine.co.uk/product/boom-awning-heavy-weight-polyester/

Ikke stor nok til å dekke alt, men ved å forskyve den sidelengst så skygger den greit. I tillegg har vi en stor fjellduk som vi har benyttet med stort hell som varmesperre i solsteiken. 

 

Vi holder også på å kaste ut den faste kjøleboksen til fordel for en bærbar klasse A++ på samme plassen.

 

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...