Bredo Svart 19.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2012 Takk for innspill FM og adeneo. Setter utrolig pris på at dere deler den tekniske innsikten dere innhar Som adeneo påpeker tror jeg nok killswitchen fungerer siden dette går greit på lavt turtall. Tror vi også kan se bort fra choken siden chokspjelet er låst på full åpning. Da står vi igjen med tenning og blandingen på gasserne. Her har jeg lyst til å få litt hjelp slik at motorene går som de skal og ikke sliter unødig nå som de er "nye". Ser ikke det som noe nederlag å spørre om hjelp her Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Kaptein Fredrik Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 Gratulerer med å få sjøsatt og testet båten! Ser helt fantastisk ut Hvor fort går båten? Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post
Bredo Svart 19.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2012 Gratulerer med å få sjøsatt og testet båten! Ser helt fantastisk ut Hvor fort går båten? Takk for det. Har ikke beveget meg over 4000rpm enda, men da viste gps'en ca 43kn. Målet er 55kn på WOT. Er faktisk litt usikker på hvilke turtall disse skal toppe ut på? Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Jens_P Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 Så deg utpå i dag ved Falkenstenbukta. Ble obs når du lå på tomgang før du akselrerte. Den gikk pent i vannet og herlig lyd. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bearded Beast Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 4200- 4600 Sitér dette innlegget Link to post
Bredo Svart 19.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2012 4200- 4600 Sier du det? Hmm, da kan jeg nok se langt etter 55kn. Jaja, vi får se hva som blir toppfarten når alt er på plass Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Bredo Svart 30.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2012 I går kom det en mekaniker får å se på motorene mine. Ble et par timer med justeringer før vi var 95% fornøyde. Vi fant ut at en av turtellerene mine ikke var helt nøyaktig og dermed viste for høyt turtall. Jeg stolte nok litt mye på instrumentene når jeg skrudde selv og dermed justerte jeg så langt ned at den ene motoren ikke holdt seg i gang. Den ene går nå pent rett i underkant av 600rpm, den andre går nok bittelitt raskere, men med en unøyaktig turteller er det vanskelig å si nøyaktig. Da blir det nye turtellere og nye gasswire (de var litt trege). Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Bredo Svart 30.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2012 Hmm, klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal betale for vinterlagring inne i oppvarmet hall. Da med full konservering, vask og stoffing til våren igjen. Eller om jeg skal bare løfte den på land i havnen og ta jobben selv. Hva skal til for å ta vare på mine 2 mercruisere over vinteren? Har forsøkt å søke på konservering av innebordsmotorere her på BP, men fant egentlig veldig lite synes jeg. Noen som har en kort liste på hva som MÅ gjøres og gjerne hva som bør gjøres også? Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
adeneo Svart 30.September.2012 Del på Facebook Svart 30.September.2012 (redigert) Jeg pleier å begynne med å gjøre alt klart, bøtte til drevet for frostvæske, foggeolje klar ved motoren osv. Ta en motor av gangen, start opp og kjør med ferskvann, har du en bøtte med drevet oppi blir det raskere varmt vann, og varmt må det være. Når motoren er varm er det bare å helle på med frostvæske i bøtten, og mens det står å går litt pleier jeg å stoppe motoren ved å spraye den propp full av olje. Etterpå tar jeg ut de to pluggene i bunn av blokken og tapper av kjølevannet, og på saltvannskjølte motorer så ligger det alltid igjen en god del vann nederst i kjølekappene som ikke har sirkulert med frostvæsken som kommer ut først når man tar ut tappepluggene, uten at det normalt er noe problem eller strengt tatt nødvendig. Er motorene ferskvannskjølt så sjekker man selvfølgelig hvor mange grader ferskvannssystemet holder, og tapper ikke motorene med mindre man må fylle på ny frostvæske Når manifolder, pumper og annet er fylt med frostvæske, og motorene er tappet ned og "fogget", så er det vel bare å spraye over hele motoren med litt lurium for å hindre rust og skitt fra å sette seg, noe CRC greier funker fint, men det krever at man vasker motorene til våren igjen. Drevet bør det tappes litt av for å se at det ikke ligger vann i bunnen, og er oljen fin så kan man vente med resten til våren, og på med burkaen, noe som gjerne tar betydelig lengre tid enn selve konserveringen. Redigert 30.September.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2012 Jeg har hørt at om man fyller raiserne med olje på høsten holder de lenger Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 1.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2012 bredo vet du hvor man kan få tak å bensintank måler lik den du har? har identiske målere men bensinmåler er annerledes så vil ha alt likt siden jeg skal bygge nytt instrument panel i vinter Sitér dette innlegget Link to post
Bredo Svart 22.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2012 (redigert) Hei igjen Fant til slutt ut at jeg har nok timer på båten i denne omgang og satte bort konservering og vinterlagring med tilhørende arbeid. Har skal den stå tørt og varmt i vinter bredo vet du hvor man kan få tak å bensintank måler lik den du har? har identiske målere men bensinmåler er annerledes så vil ha alt likt siden jeg skal bygge nytt instrument panel i vinter Vet ikke hvor du kan få tak i disse da de sto i båten når jeg overtok den. Redigert 22.Oktober.2012 av Bredo (see edit history) Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
andersb Svart 22.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2012 sykt kult stuk på båten!!!!! :D Sitér dette innlegget Link to post
Bredo Svart 8.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2013 Endelig fikk vi ordnet med henting av båten fra vinterdvalen. Den har kost seg innendørs i 16 tørre varmegrader siden i fjor høst Hadde en flott hentetur fra Rosanes rett utenfor Tønsberg og til Holmestrand i går ettermiddag. Sjøet litt, men det gikk som en drøm. Deretter var det å legge seg på ny båtplass i den fantastiske småbåthavnen som Holmestrand har fått i år. Legger ved et bilde av rederinnen, der vi sitter og venter på at Postgirobygget skal spille opp til konsert omtrent 100m unna. Tjukt av folk i båtene utover og vi traff kjente på båtplassen tvers overfor oss. Gleder meg veldig til neste helg og Østfoldtreffet Lover det snart blir noen videoer hvor vi tester hva denne balja egentlig er god for Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Bredo Svart 9.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 Fikk en fin tur til Gåserompa i dag der vi koste oss i solen og grillet. Dessverre inviterte ikke temperaturen i sjøen til noe bading akkurat. La oss longside mens vi lesset av, men fikk snudd rompa ut etter hvert så det ble plass til flere . Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
tomzern Svart 9.Juni.2013 Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 Herlig å se at du har kommet deg utpå du også Bredo! Så får vi satse på en lang og fin sesong:) Ser frem til noen gode videoer! Heldig som får deltatt på Østfoldtreffet! Skulle gjerne vært med selv, men tror det blir litt for langt for min del:/ Nyt sommern så kanskje vi sees på sjøen senere:D Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
andersb Svart 9.Juni.2013 Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 Lekre bilder, men skjemm oss gjerne også bort med noen videoklipp i ny og ne ;) Sitér dette innlegget Link to post
Bredo Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 (redigert) Heisan folkens Skal bytte kontrollkabler i båten og tenkte at dette var standarddeler som jeg bare kunne gå i hvilken som helst båtbutikk å få tak i, men det ser ikke ut til at det er helt tilfelle. Tror jeg har Ultraflex C5 eller noe som ligner veldig. Problemet er at jeg bare finner lengder opp til 16 fot og jeg trenger fra 17 til 21 fot. Har forstått at man kan kjøpe kit til å sette på universalkabler (som jo er lange nok), men ut ifra de bildene jeg ser på nettet klarer jeg ikke å se at koblingen som skal inn på gas/gir hendlene kan passe? Slik ser mine kontrollkabler ut. Tips og linker mottas med stor takk. Skal på Østfoldtreffet om 3 dager Redigert 11.Juni.2013 av Bredo (see edit history) Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Bredo Svart 12.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Fikk tak i noen hyggelige folk hos http://www.marineshop.no/ i dag og de kunne hjelpe meg med riktige lengder på kontrollkablene De er bestilt og merket med "Express", så da satser vi på at de er her i morgen Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Bredo Svart 13.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2013 Fikk kablene som lovet og nå er de montert i båten. Blir sikkert litt justering i morgen, men det tar vi på vei til Østfoldtreffet Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
joachimo Svart 14.Juni.2013 Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 Fantastisk båt! Videosnutt fra en tur med flatt jern er påkrevd :p Sitér dette innlegget Mitt lille daycruiserprosjekt Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen Link to post
Kenneth 81 Svart 14.Juni.2013 Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 Helt enig med joachimo! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Bredo Svart 30.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2013 Da er balja tanket opp etter turen til Østfoldtreffet. Målte avstanden så nøyaktig jeg kunne på Navionics og kom til 37,5nm hver vei. Det ble litt blandet kjøring med kryssing av fjorden i 25-35kn etter som bølgehøyden tillot, mye innaskjærs i 5kn og en liten fartsetappe på 45kn på hjemveien. Tror du? med et moderat forbruk på 3 l/nm en symfoni i V8 og toppfart på straks over 50 så blir det nok et elsk hat objekt Nydelig båt dette her Forbruket anslått av Plutonium i starten av tråden viste seg å være spot on. Med 75nm tilbakelagt fylte jeg 235l på tanken, det skulle bli ca 3,1l/nm. Så er det bare å teste siste estimat i utsagnet nemlig toppfarten. Nådde som sagt 45kn sist, men vandringen på kontrollkabelen stoppet før jeg fikk åpnet spjellen fult opp. Har justert litt og er klar for ny test snart, da kommer det også video Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Jetling Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Og hva ble farta?? Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Mener bestemt at unge Herr Bredo fikk en liten pris på treffet også :lol: Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.