tomzern Svart 14.August.2012 Del på Facebook Svart 14.August.2012 Gratulerer bredo! Båten ser helt rå ut på bildene!:) Skal ut med min i morgen etter jobb rundt kl 16, men du legger vel kanskje ikke ut på langtur innover oslofjorden på jomfruturen?;) uansett lykke til, og send en mld hvis du er i området!:) Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Bitteliten Svart 14.August.2012 Del på Facebook Svart 14.August.2012 (redigert) Takk for fint bilde Jens-P Vi hadde journalister ombord i dag. Skikkelig skrytetur i finværet. Ingen oppdrag heldigvis, bare øvelser og masse hyggelige, nysgjerrige folk i havnene vi besøkte. Unger på besøk ombord, fedre som blir veldig glade når vi åpner motorromsluka og sånt. Du var i trygge hender om du hadde vært utpå i dag Bredo. Vi trente både på mann over bord, lensing av båt og båtbrann før vi dro over til Holmestrand. Tenkte at rett forfra var en vinkel du ikke fikk fotografert selv. Redigert 14.August.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bredo Svart 15.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2012 Wow for en fantastisk dag Fikk fri tidlig siden jeg jobbet over i går. Sjefen viste jeg akkurat hadde fått ut båten Her er det 2 stykker som koser seg glugg i hjel. Utrolig følelse å dra utover fjorden på en dag som denne Jentene mine nyter turen på fjorden til det fulle. De har ventet veldig på denne dagen de også En liten smakebit, filmet med en hånd på rattet så det ble ikke helt stødig, men pytt pytt Må få synkronisert gasshendlene og justert både tomgang og toppfart. Akkurat i dag ga jeg blaffen og bare nøt turen(e) Å ja, fant ut at jeg hadde 350l tank Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Bitteliten Svart 15.August.2012 Del på Facebook Svart 15.August.2012 (redigert) Herlig! Og far kan svømme, så han trenger ikke vest liksom?? Når du er så flink at du fikser en så nydelig båt er du jo smart nok til å ha på en liten vest også finnes mye fint oppblåsbart som passer pen skjorte Redigert 15.August.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
grønningen Svart 15.August.2012 Del på Facebook Svart 15.August.2012 gratulere. ser ut som den går fint i vannet Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
Oteren Svart 15.August.2012 Del på Facebook Svart 15.August.2012 Vakkert....det var ikke mange krusninger på sjøen der.....verdt en del timers jobb slike turer Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 15.August.2012 Del på Facebook Svart 15.August.2012 Synes gliset på jenta på bilde1 sier mer enn 1000 ord :-) Grattis! mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
andersb Svart 15.August.2012 Del på Facebook Svart 15.August.2012 Deilig å se den på vannet, digger båten, posituren den har osv! Kan du få filmet bakfra når den ligger på brygga på tomgang? Men du MÅ mekke deg dødmannsknapp, og den skal benyttes i båter som går så fort! ha også en oppblåsbar vest! :) Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 15.August.2012 Del på Facebook Svart 15.August.2012 Ser ut som om skipperfamilien koser seg ombord. Kan tenke meg det var en deilig følelse. Og værgudene var ikke akkurat slemme i dag. hadde selv en 3 timers tur i 1000 rpm og 2 knop. Helt vidunderlig... Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Lensepumpe Svart 15.August.2012 Del på Facebook Svart 15.August.2012 Du verden hvor stille disse bensinmotorene går, bare en svak susing inne i båten. Om ikke vidoene er litt misvisende da... Støtter forslaget om en videosnutt av akterenden med motorene i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 15.August.2012 Del på Facebook Svart 15.August.2012 Utrolig morsomt å se båten i fart i sitt rette element! Rett og slett ett flott syn!! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Bredo Svart 16.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2012 Og far kan svømme, så han trenger ikke vest liksom?? Men du MÅ mekke deg dødmannsknapp, og den skal benyttes i båter som går så fort! ha også en oppblåsbar vest! :) Jepp, tar dette til meg. Heretter er det vest på kroppen (vesten lå i båten ) Og dødmannsknapp er nok påkrevd ja. Skal dette bare kobles til tenningen eller noe slikt? Kan du få filmet bakfra når den ligger på brygga på tomgang? Støtter forslaget om en videosnutt av akterenden med motorene i gang. Her kommer en liten snutt vi filmet i går i Horten gjestehavn Meldte meg også inn som fullt medlem i Redningsselskapet Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Bitteliten Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 (redigert) Bra tenkt. Det er så veldig kjedelig for de rundt deg om du detter i vannet og båten fortsetter med jentene ombord Medlemsskap er klokt etter min mening (skulle jo bare mangle om ikke jeg synes det ) Sparer utrolig mye penger om du skulle trenge hjelp og det ikke er nød. Nå er minstetakst for assistanse til ikke medlemmer ca 3 timer av 3500 kroner per time Redigert 16.August.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Jepp, tar dette til meg. Heretter er det vest på kroppen (vesten lå i båten ) Og dødmannsknapp er nok påkrevd ja. Skal dette bare kobles til tenningen eller noe slikt? Ja, den kortslutter, eller bryter en krets, dvs en dødmansbryter har NC/NO kobling stortsett, så tar du det som gjelder for deg, kobler den på ved nøklene dine, den gjør det samme som å slå av motorene. Både for deg, og andre på sjøen er dette litt "must" Sitér dette innlegget Link to post
Bredo Svart 17.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2012 Ble ny tur til Horten Gjestehavn i dag. Denne gangen hadde jeg med passasjerer og da ble det stopp på Peppes for is og brus. Balja skimtes i bakgrunnen Motorene trenger litt justering. I følge manualen skal de gjøre 650rpm på tomgang. Justerer jeg ned tomgangen til 650 så begynner den ene motoren å "jage" etter en kort stund og til slutt stopper den opp. Den andre er heller ikke helt fornøyd på 650, hender at den stopper spesielt når den er kald. Øker jeg turtallet på tomgangen, så sliter jeg med å fristille girene. Sikkert noe justeringer som kan gjøres på forgasserne, men har noen innspill her blir jeg veldig glad Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
adeneo Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 På de motorene er ofte problemer med å få tomgangen lav nok at tenningen ikke er helt "spot on", så sjekk den nøye, ellers er det vel bare forgasserjustering som skal til. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 Er der ikke "interupter switch " ? Den kutter tenningen et halvt sekund eller så når du girer. Kommer vel litt an på hva slags drev du har.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Bredo Svart 17.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2012 På de motorene er ofte problemer med å få tomgangen lav nok at tenningen ikke er helt "spot on", så sjekk den nøye, ellers er det vel bare forgasserjustering som skal til. Takk for tips, skal sjekke tenningen en gang til og sørge for at den er helt korrekt. Forgasserne har jo minst 2 justeringsmuligheter i tillegg til tomgangsskruen, er litt redd for å justere meg helt ut på viddene Er der ikke "interupter switch " ? Den kutter tenningen et halvt sekund eller så når du girer. Kommer vel litt an på hva slags drev du har.... Jo det har jeg. De går veldig pent fra fri til forover/bakover, men med 700-800rpm på tomgang så er den veldig vanskelig å få tilbake i fri. På 650 så slipper den giret helt som den skal. Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
Bearded Beast Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 (redigert) slettet grunnet svar kom mens eg skreiv Redigert 17.August.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 De går veldig pent fra fri til forover/bakover, men med 700-800rpm på tomgang så er den veldig vanskelig å få tilbake i fri. På 650 så slipper den giret helt som den skal. Det er helt vanlig! Ved giring til forover/bakover slår girtenningsbryteren inn og kutter motoren, men ikke når du skal tilbake i fri, da trengs det gjerne litt lav tomgang for å få dog clutchen til å slippe lett, men det skal "klunke" litt ved giring i de drevene. De bør uansett gå helt fint nesten ned til 500rpm, så at motoren jager litt og stopper er nok bare en justeringssak, og jeg har som nevnt vært borti tilsvarende på motorer hvor en kjapp tenningsjustering har løst problemet, uten at det er sikkert at det gjør det på dine motorer, men det kan være greit å sjekke at tenningen er helt hundre før man begynner å rote med forgasserene. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 18.August.2012 Del på Facebook Svart 18.August.2012 Gratulerer Bredo! Flott tråd og fantastiks resultat. Som en mann med begrensede praktiske egenskaper( i følge min bedre halvdel) er det imponerende å følge innsatsviljen din. Med alle de utfordringene du har møtt hadde båten blitt st.hans bål hvis det hadde vært meg:-) Sitér dette innlegget Link to post
Bredo Svart 19.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2012 (redigert) Da var 5 timer med innkjøring unnagjort. Forsøker å få tak i en motorkyndig person som kan hjelpe meg med å få justert inn motorene. Gikk på med timing light og diverse i dag, men synes ikke resultatet ble noe bedre. De går ujevnt om jeg legger turtallet ned mot 600rpm. Vil ha dette helt i orden slik at båten blir lettere å manøvrere. Nå kvier jeg meg for å legge til på steder med mange båter siden jeg sliter med girene og tomgangen. Redigert 19.August.2012 av Bredo (see edit history) Sitér dette innlegget Wellcraft Nova II 26' - 2 x V8/260hk Link to post
FM 8-12 Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 ehmm "killswitch" kutter tenning fra gir til fri. ikke fra fri til gir. dogclutchen slipper tannhjulet når tenning kuttes, ergo fri. killswitchen gjør ikke noe som helst hverken forover eller revers selv om folk tror det Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 dette med fri kan nok skyldes at killswitch ikke fungerer og eller at du må justere girvaier å switchen selv. for høy tomgang kan igjen være så enkelt at chocke henger på eller at den får for mye bensin slik at du må stille ned blandingen på gasser Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 19.August.2012 Del på Facebook Svart 19.August.2012 ehmm "killswitch" kutter tenning fra gir til fri. ikke fra fri til gir. Det har du selvfølgelig helt rett i, jeg tenkte motsatt i mitt forrige innlegg, og tok selvfølgelig feil, men at motoren ikke går skikkelig på lave turtall har nok uansett lite med bryteren å gjøre dersom den girer fint til nøytral på rundt 650rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.