Jump to content

Prosjekt: Wellcraft Nova II


Bredo

Recommended Posts

Lagrene sitter med et forspenn i toppdelen av drevet, så jeg vet ikke om det er lirt for deg å åpne det på egenhånd. Jeg lot verkstedet gjøre det, men skal ikke si at du ikke kan gjøre det selv altså:) bare sjekk det opp først. På mitt drev så man det pga brun oljesnerk og rustmerker i lagerbanen på toppen. Mao tegn på vann/Fuktighet inni drevet. Nå har hadde mitt drev ligget delt og ubrukt ute under en presenning i lang tid da;)

 

Lykke til videre:)

Link to post
Share on other sites

Hei igjen ja :smiley:

 

Lurer på om jeg skal bytte belger, slanger og lager i transom (heter det transom?). Har sett litt på det, men hvordan i huleste får man demontert dette her? Lurer litt på dette kitet her

 

Det er absolutt ikke en dum idè å bytte dette når du først er igang nei! Bestilte akkurat samme kit'et selv, det kom for et par dager siden. Hvis du vil ha delene litt fortere, kan du be de sende med express istedenfor priority. Da går det dobbelt så fort, og det koster bare 5-10 dollar mer :thumbsup:

 

Du må ta av såkalt "bell housing" for å komme til å bytte disse lettest mulig. Da trenger du DETTE verktøyet, eller en 1/2" hex-pipe (unbrako).

 

HER er en side som illustrerer ganske godt hvordan prosessen er. Her ser du også hvor de hinge pin-boltene sitter. Du må ta av trim-sensorene på hver side av bellhousingen for å komme til hinge pinsa.

 

Når du har fått løsna denne er det bare å løsne alle slangeklemmene og ta av de gamle belgene. Bruk 8mm pipe og fleksibelt ledd på skrutrekkern så kommer du nok greit til alle klemmene :yesnod: Du må også dra ut girwiren for å få av og satt på den nye girwirebelgen. På enden av girwiren inni motorrommet er det en plasthylse hvor det er 2 små bolter (en på hver side) som fester wiren til denne hylsen. De 2 boltene har firkanthode, men løsna ihvertfall greit for meg ved å bare bruke en vanlig tang. Deretter er det bare å skru av den metallhylsa i enden av wiren og dra hele sulamitten ut gjennom transom fra utsiden. Håper du forstod dette :confused::giggle:

 

Når du skal sette på de nye belgene bør du bruke kontaktlim i tillegg til slangeklemmene.

 

Nå rekker jeg ikke å skrive mer :thumbsdown: fikk plutselig veldig dårlig tid her nå, siden jeg skal møte en mekaniker som skal skifte gimballageret på min transom NU. Kan fylle på med mer senere, hvis ingen andre gjør det;)

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Får ta denne jobben også da, nå som jeg er igang :thumbsup:

 

Ingen dum idè som sagt! :wink: Godt for samvittigheten når du har gjort det. Utette belger og slitne gimballager kan føre til utrolig kjipe reparasjoner, så bare å få det gjort. :smiley:

 

Angående gimballageret så må dette dras ut med spesialverktøy. Noen bruker en slags glidehammersak, mens han som gjorde det for meg i dag, hadde en avdrager med et langt gjengestag som han dro det ut med. Jeg betalte noen kronasjer for å få det byttet på ordentlig måte, istedenfor å kjøpe dyre verktøy og gjøre det selv. Å dytte det nye lageret inn, fikser du nok greit selv. Bare å passe på å banke jevnt rundt på ytterkanten av lageret, ikke på midten. Og sørge for at det hullet som er på siden matcher hullet som fettet fra smørenippelen kommer ut fra. Kommer et par bilder av det i tråden min nå om kort tid :wink:

 

HER er informasjon om bytte av gimballager. 2 forskjellige typer, regner med method A er den som stemmer best for deg, men det ser du vel selv.

 

Også tilbake til det jeg sa i stad om liming av belger. Holdt på med dette selv i stad, og klarte ikke å overbevise meg selv om at det å bare bruke vanlig kontaktlim var helt ok. Dette pga. at folk sier så sykt mye forskjellig om hva som bør brukes (ref. DENNE tråden). Derfor bestemte jeg meg for å vente til i morgen og dra innom et mercruiser-verksted og kjøpe quicksilver bellows adhesive for å være på den sikre siden :yesnod:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Da var jeg tilbake fra en velfortjent ferie :yesnod: Har fått ladet batteriene litt og er motivert for en ny innsats på båten. Skal få unna det som står igjen på drevene og transom. Det siste småplukket på båten skal også tas nå.

 

Tok en telefon for å høre status på motorene og desverre må begge bores opp på grunn av tilsstanden i sylindrene. Det betyr mer utlegg med bytting av stempler, igjen. Selvfølgelig har jeg allerede fått montert et sett på rådene så de er bare å kassere :headbang: Det andre settet er urørt så de håper jeg de tar tilbake når jeg kjøper 2 nye sett :sweat:

 

Med en travel høst i vente på jobben, har jeg så smått begynt å innse at denne sesongen også blir uten vann under kjølen på dette prosjektet :cryin: Får trøste meg med at den da blir 100% ferdig før den sjøsettes TIDLIG neste sesong og jeg kan ta meg tid til å gjøre de siste jobbene uten hastverk.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen ja :smiley:

 

Har fått et lite problem med en av gummidemperene som sitter på svinghjuldekselet der hvor motoren skal festes til drevet/transom. En av disse gummidemperene ble helt ødelagt når bolten ble trukket ut. Det virker helt umulig å få fjernet denne slik at jeg kan få kjøpt og satt inn en ny. Noen som har tips her?

 

Slik ser den som er hel ut:

084.jpg

 

Og slik ser den ødelagte ut, resten satt igjen på bolten:

085.jpg

Link to post
Share on other sites

Foringene er til å presse ut, men de sitter som regel noe jæ"#ig, og hvis ikke de kommer ut så må de brennes vekk, og den indre metallhylsen (hvis det er det) må meisles i stykker.

Deretter renser du opp med noe sandpapir, en slik rondell til å sette på drillen funker fint til det, og presser inn nye foringer, det bør gjøres med en hydraulisk presse, men det går som regel med en skrustikke eller lignende også hvis man ikke har noe annet,

Link to post
Share on other sites

Består denne av en indre og ytre stålforing, vulket til hverandre med gummi mellom?

I tilfelle, så har jeg fjernet en slik på en bil ved å bore masse hull i gummien til den indre hylsa kunne rives ut. Deretter sagde jeg forsiktig gjennom den ytre hylsa med en baufil. Med en flat skrutrekker eller lignende kan en så bøye innover den ene enden slik at hylsa løsner fra braketten. Håper det var mulig å forstå....

Redigert av dvil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håper det var mulig å forstå....

Det var helt greit forklart :smiley: , men min bestod bare av en indre stålforing med gummi rundt. Stålforingen ble med bolten ut under demontering så det var bare gummien igjen. Denne satt som støpt, men måtte gi tapt for litt tålmodig utskjæring med en teppekniv. Litt rester igjen, men det fikser jeg med en slik pusserondell som Adeneo foreslo.

 

Takk for tilbakemeldinger.

Link to post
Share on other sites

Tok en telefon for å høre status på motorene og desverre må begge bores opp på grunn av tilsstanden i sylindrene.

Fikk akkurat en telefon fra mekanikeren som borer opp sylindrene. En av motorene var så ødelagt at det ikke hjalp å bore opp :puke: Kjenner at det snart er nok motortrøbbel nå :headbang:

 

Noen som har en slik blokk (GM v8 350 ca -87 mod) liggende og skal kvitte seg med den for en billig penge? :saint:

Redigert av Bredo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for alle tips :thumbsup:

 

Da var 42 mil unnagjort etter jobben og komplett delemotor ligger i bilen til hyggelige 5 båtlapper. Trengte jo bare blokka så nå har jeg deler om noe annet skulle ryke eller til neste prosjekt :giggle: Fikk også tips om at den ødelagte blokken kunne brukes om jeg senere importerte en identisk motor. Hvis jeg førte den gamle ut av landet så slapp jeg HK avgift på den importerte. Stemmer dette :confused:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ny langtur i går, og blokk nr 3 er overlevert mekaniker for oppshining :smiley: Da gjenstår å få byttet et av stempelsettene så de passer med den blokken som ble boret.

 

Fikk også tips om at den ødelagte blokken kunne brukes om jeg senere importerte en identisk motor. Hvis jeg førte den gamle ut av landet så slapp jeg HK avgift på den importerte. Stemmer dette :confused:

Høres ut som dette stemmer. Har man papirer på at HK avgift er betalt på gammel blokk. Kan man levere denne til tollmyndighetene (som da slår hull i den) og man slipper avgift på den importerte motoren. Problemet er å finne disse papirene. Ringte tollvesenet og de kunne ikke hjelpe om de ikke var nyere enn 10 år :headbang: Har etter mye om og men kommet i kontakt med eieren før forrige eier som igjen kjøpte båten av en forhandler i Oslo. Om denne forhandleren fortsatt eksisterer har jeg kanskje et lite håp, men spørs om de tar vare på så gamle papirer.

Redigert av Bredo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en VP AQ260 som viste seg å ha ei sprekt blokk (frostspreng). Fikk da tak i en brukt GM 350 TPI som hadde sittet i en camaro.

Kjøpte mariniseringdeler + ferskvannskjøling hos Marineengineparts.com, og fikk bygd en ny "hjerne" til innsputningen av en kar som drev med Hot-Rod custom bygging i US. For det første fikk jeg en grei maskin, for det andre slapp jeg bensindamp/dunst fordi jeg hadde lukket system (innsprut), "hjernen" fikk en chip som gav maks dreiemoment i mellomregister og da ble det ikke så sårt for lommeboka å kjøre herligheten.

 

Ergo, deg finnes gode "kit" for å marinisere en bilblokk, men deg vil nok være en fordel å ferskvannskjøle en slik maskin samtidig.

Lykke til, gleder meg til å høre symfonien fra de 16 blåserene dine....

Link to post
Share on other sites

Om du importere en bilmotor, og setter over egne mariniseringsdeler, evnt importerer dette seperat, så er det ikkje HK avgift.

Dette skulle jeg likt å vite hvordan du har tenkt å få til :giggle: HK avgift gjelder uansett bruksområde. Slipper nok ikke så lett unna nei :tongue:

Ops, ser ut som jeg kommenterte dette litt for tidlig :sweat: men hvis det stemmer det du sier så hadde vel alle gjort det? Problemet dukker vel opp når du senere mariniserer motoren og setter den i båt. Dette utløser vel kravet om HK avgiften ville jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Det er skrevet side opp og side ned om HK avgiften på Båtplassen tidligere, så et søk gir nok svar på mye av dette?

 

Det er i utgangspunktet alltid HK avgift på en motor som importeres til fritidsbåt, men det finnes muligheter ved at motoren importeres til annet formål og så senere settes i fritidsbåt osv.

Tollvesenet er nok ganske oppmerksomme på slikt, så å lure seg unna er nok vanskeligere enn man skulle tro, og det holder nok ikke å importere en motor og si man ønsker å bruke denne i en gammel amcar, for så å neste uke montere motoren i båten i stedet.

Link to post
Share on other sites

Da gjenstår å få byttet et av stempelsettene så de passer med den blokken som ble boret.

Fikk vært en tur hos Sarpsborg motor i går og byttet stemplene til den ene blokka. Utrolig hyggelige folk og god service. Og for en butikk, der kunne man lett brukt noen båtlapper ja :yesnod:

 

Deretter satte jeg kursen mot Jaren og fikk overlevert de nye delene. Nå håper jeg neste telefon fra mekanikeren ikke kommer før motorene er klare til henting :giggle: Medregnet en svipptur innom Oslo på morgene ble det ca 50 mil tilsammen.

Link to post
Share on other sites

Snakket med tollvesnet om import av motor til båt da jeg selv skulle ta inn en motor til min båt fra sverige. Spurte direkte om jeg kunne kjøpe en marinisert diesel i sverige, skru av mariniseringsdelene før jeg tok den inn til Norge, stoppe på grensen, betale moms, for deretter å montere delene når jeg hadde fått motoren hjem og siden montere den i min båt uten å måtte betale hkavgift. til dette svarte vedkommende jeg snakket med, at det kunne jeg bare jeg ikke tok med mariniseringsdelene i samme lasset som motoren. Disse måtte importeres separat. Dette ble derimot ulovlig hvis jeg prøvde å tjene penger på en slik praksis. Dette var for to år siden. vet ikke om reglene er endret siden da. :flag_sw::flag:

Redigert av bergsvein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...