ahamm Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Kan noen gi et svar på dette spørsmålet? Er det akseptabel risiko når et skip på denne størrelsen kan seile med en mann på broa som skal ivareta navigering, utkikk, regulering av fart og avlesning av kart/instrumenter når det er mørkt og på natten. Det spesielle akkurat her er at når losen skal av/ombord følges han av en offiser som observerer at losen kommer seg trygt ombord i losbåten/skipet, samt at dekksmanskapene er der for å rigge og ta inn losleider. Dermed skjer det nok ofte at kapteinen er alene på broa noen minutter når losen kommer ombord/går av. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Åper de har nok margarin ombord slik at de får tett skute. :) Har noen hørt når den skal trekkes av? Vannet er på vei opp. Har vært skikkelig lavvann i fjorden de siste dagene. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 (redigert) Det skjedde jo noe av det samme når sementbåten gikk på her på Fagerstrand, Statoil hadde lenser liggende 100 m unna havaristen, de tilbød seg og låne ut disse, kystverket ville ikke ha hjelp. Eller når noen hyttefolk ved Langesund kunne få låne lenser gratis da Full city gikk på, og tilbød seg å legge dem ut for å skåne en hel bukt, og fikk beskjed av Kystverket at det fikk de ikke lov til Redigert 19.Februar.2011 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Salt Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Noen bilder fra lørdag ettermiddag, bildene er tatt fra div steder på Rødshue, Kirkeøy. man kommer opp mot Stenkorset - og der dukker Gođafoss opp. Oljevern 3 til venstre. Slik ser det ut når man kommer litt høyere opp. BB Connector dytter mot havaristens BB låring. Litt lengre sør. Vi ser ikke Gyltingen, men en nettopp ankommet svensk KBV ligger nordafor Oljevern 3 Mange hadde lagt en spasertur ut for å se på. Brodder under støvlene var en fordel Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Snakket med noen fra Kystverket som opplyste at de slet med å få opp oljen pga den lave tempraturen i vannet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Nødlossing pågår nå. Hilmar Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 SOPEP utstyr er ikke beregnet på bruk for oppsamling på sjøen Mulligan ? Det er vel beregnet på å hindre oljesøl fra dekket til å renne overbord ved overbunkring,hydraulilikk lekkasjer og sånt. Å ha svære kveiler med oljelenser på dekk tror jeg ikke er noen god ide heller. Mere å vedlikeholde og mere som antagelig ikke vil fungere når det trengs. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lgboat Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Hei Hilmar, er det du og onkel Per som er der nede, eller er dere flere ombord? Og hva er oppdraget dere har? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ribtjenester Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 Eller når noen hyttefolk ved Langesund kunne få låne lenser gratis da Full city gikk på, og tilbød seg å legge dem ut for å skåne en hel bukt, og fikk beskjed av Kystverket at det fikk de ikke lov til Ja det er noen i kystverket som må gå i seg selv. vedr de som er kritiske til RS som kunne bidratt med lektere men det hadde kostet noen kr. De stiller spørsmål om de har tid og kapasitet, det er vel mange måner i året de gutta har det ganske rolig trur jeg. Og når ulykken er ute må de jo trå til uansett. Og jeg synter ikke forslaget til Jacobsen, om at hver av disse båtene kunne hatt noen hundre meter leser med seg, det har de jo plass til:) Hilsen Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 (redigert) Forslaget med egne lenser ombord er kanskje ikke dumt. Det er plass nok, men det kan skorte på vedlikehold og trening samt selvbetjening i mørke og dårlig vær.... Tror det kan bli praktisk vanskelig. Å stå på grunn gir ikke optimale arbeidsforhold. Tror heller på RS sine lenselektere som kan fraktes i 20 knop hvis været ikke er helt umulig. Jo tidligere på skadested, jo mer nytte kan gjøres. Redningsskøytene skal, når aktivitet og trafikk tilsier det, dekke kysten slik at en hendelse kan bli nådd innen maksimum to timer. Og med det mål å drifte 25 fast bemannede skøyter og 23 sjøredningskorps vil RS bli en enda mer effektiv organisasjon som er utpå okke som. Redigert 19.Februar.2011 av Frivakten (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 (redigert) Og jeg synter ikke forslaget til Jacobsen, om at hver av disse båtene kunne hatt noen hundre meter leser med seg, det har de jo plass til Hvor har de plass til det ? Fortell meg det. Du har aldri satt dine bein ombord i en containerbåt i ditt liv og har ikke peiling på hva du synser om. Jeg har heller ikke satt mine bein ombord i en så liten containerbåt som her har i havnet i uføret Men jeg har noe erfaring fra containerbåt av mere enn 3 dobbel lastekapasitet og jeg tror ikke det er plass til "noen hundre meter" med oljelenser noe sted ombord. Skal de ha det ombord det så spises det ut av plass for last og da går prisen på transporten opp. Og det må forbrukerene betale. Hadde forbrukerene vært villige til det og risikoen for oljesøl vært vurdert til å være overveiende sannsynlig så hadde den kostnaden vært gjennomført for lang tid siden. Det som har skjedd er et uhell og et resultat av uheldige omstendigheter. Jeg ser også at det har vært snakk her om hviletidsbestemmelser, til det er da bare å si at Kapteinen er untatt fra dette. Så i hvilken kompassretning skal vi hive steinen for å treffe glasshuset ? Det er ikke så nøye, det blir blink uansett Redigert 19.Februar.2011 av Slagskibet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 19.Februar.2011 Del på Facebook Svart 19.Februar.2011 (redigert) Flere mer eller mindre realistiske forslag vedrørende kortere responstid på utlegging av lenser i første fase kommer her. At alle båter skal ha flere hundre meter med lenser ombord er ikke realistisk. Forslaget til RS om at de kan ha 40 lenselektere plassert langs Norskekysten syns jeg høres veldig bra ut. Som 1 aid. kan de første 600 meter med lense være på plass meget raskt de aller fleste plasser. Her har RS sponsorer på plass til finansisering, men KV vil ikke betale driftskostnaddene på 10 mill. pr. år. Er de første timene etter at ulykken har skjedd det er viktig å få ut lenser. I dette tilfelle, som sikkert ikke er det siste. er det hele tiden snakk om at KV vurderer situasjonen. Igår kveld, vurderte og observerte KV situasjonen med oljeflaket som drev øatover. konklusjonen da var at det ikke var noe umiddelbar fare for at oljen traff vestfold kysten. 1. en leser i media Lørdag morgen er at det var treff på Bolærne. Men flatt hav, hvorfor i pokker er det ikke gjort forsøk på å legge lense rundt den fronten av olje på vei vestover? 2 båter med 2000 mtr. lenselengde i bue mellom seg, burde ha stoppet mesteparten av dette- Redigert 19.Februar.2011 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Ribtjenester Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Hvor har de plass til det ? Fortell meg det. Du har aldri satt dine bein ombord i en containerbåt i ditt liv og har ikke peiling på hva du synser om. Alt her dreier seg om vilje, hvor har de livvestene, hvor har de flåtene hvor har de andre pålagte ting? det er vel ikke noe fasit på det. Men blir man pålagt en ting så er det jo plass selvfølgelig, de kan ha det i en kontainer feks, det problemet er vel ikke verdens største trur jeg. Største problemet er og få et lovpåbud om det. jeg skjønner ikke helt hvorfor du angriper meg som du gjør, helt sikker på at du ikke har filla peiling på hva jeg har gjort og hvert ombord i. Hilsen Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Jeg tror og dette dereier seg litt om vilje. Dette skipet er vel ca 160-170 meter. Jeg ville da tro at lenser som er mellom 400 og 600 meter ville rekke til å legge rundt skipet. LItt kreativ tenking på plassering av disse, ville vel ikke stjele så mange lastemeter. Er det slik at de må henge på en svær rull?? Kunne de ligge rundt rekka på båten, slik at de er rundt hele skipet i utgangspunktet? Da ville det jo være forholdsvis raskt å legge ut? Og bare for å ha det helt avklart. Jeg har aldri vært ombord i noe stort skip. Men er det noe jeg har lært i mitt 42årige liv så er det at nytenking har løst mange problemer Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Enkleste løsningen hadde vel vert å ha folk på plass på broen til å styre båten, og som visste hvor en skulle ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Tror faktisk på at det er mulig at ulykker kan skje likavel jeg. Selv om det er flere som vet hvor de skal. Desverre Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Men blir man pålagt en ting så er det jo plass selvfølgelig, de kan ha det i en kontainer feks, det problemet er vel ikke verdens største trur jeg. Hvor tenker du denne containeren plassert? Blir vel en del vekt så her trengs det vel kranhjelp? Hvem skal håndtere krana og hvor skal denne stå? Hvordan skal man få utplassert denne lensen rundt skipet? Hvis ikke skipet og dets mannskap kan gjøre det selv så betinger vel det at et annet skip/mannskap må komme inntil for å hente utstyret, ikke alltid like lett kanskje (Full City)? Har et slikt mannskap kompetanse til å gjøre dette eller vil det kreves en del ekstra opplæring og sertifikater? Jeg skjønner tanken, men har vanskelig med å skjønne hvordan man skal utstyre skipet og mannskapet for jobben, og har absolutt ingen tro på at noen internasjonal organisasjon vil gå for en slik løsning. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Ribtjenester Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Muche: dette er jo detaljer som jeg ikke ser på som noe problem, hvordan får man en livbåt/flåte på vannet? jo det har de jo løst, setifisering og oppløring gis jo på andre ting så hvorfor ikke på dette? Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 SOPEP utstyr er ikke beregnet på bruk for oppsamling på sjøen Mulligan ? Vet det. Jeg tror også at jeg i en bisetning nevnte at det er til bruk ved uhell ved bunkring. Men dersom hodet fungerer sånn nogenlunde på en Søndagmorra så synes jeg å huske at SOPEP lockeren skal inneholde ei lita lense. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Hva sier rederiene, deres organisasjoner, sjøfolkene og deres organisasjoner til dette? Jeg klarer ikke helt å se sammenligningen med livbåter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 (redigert) Sammenligningene er vel at livbåtene lar seg sette på vannet av mannskapet, og det klarer de som alt annet de har lært! Du er vel litt vanskelig bare nå ? Eller hva Mouche? Redigert 20.Februar.2011 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Nei, jeg mener at å legge ut oljelenser for et skipsmannskap ikke på noen måte er sammenlignbart med å gå i livbåten og dra i en spake hvor resten vel skjer av seg selv og formålet er å redde livet, ikke noen sjøfugl. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Du må ikke undervurdere mannskapets evne til å tilegne seg lærdom Mouche! Kunne hende at de klarer å lære seg det også veit du Hvis rederiene hadde blitt pålagt å ha kompetente folk til å betjene disse lensene, så måtte de bare sørget for det da vel? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Mouche, pr i dag har de klart å sette folk ned på månen, de har klart å få metalltråder til å lyse. Noen har til og med klart å montere på en stor båt en bitteliten båt(livbåt) denne kan de faktisk løfte ned med egne inrettninger Smart. skulle vel ikke være for vanskelig å lage noen enkle løsninger på å senke en lense vel?? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 20.Februar.2011 Del på Facebook Svart 20.Februar.2011 Det er ikke å senke lensen jeg tenker på, men å få den ut rundt skipet og/eller utslippet slik at denne har en misjon utover "ser bra ut"! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.