Jump to content

Drikke noen øl på sjøen


Sjøogvind

Recommended Posts

Er det slik å forstå at for enkelte så er en dag på sjøen uten alkohol en tilnærmet mislykket og bortkastet dag? For egen del synes jeg det er litt skremmende å se hvor mye f..skap som forårsakes av alkohol rent generelt, og senest igår var det vel et program på TV (så det ikke selv) hvor problematikken rundt voldtekter ikke skyldes mørke menn bak buskene, men alkohol og folk man kjenner.

Dette betyr ikke at jeg ikke selv tar et glass eller skal nekte andre å gjøre det, men holdningene rundt alkohol og bruk av denne er ikke alltid like imponerende og gir de rette signalene til den oppvoksende generasjon - rollemodellansvaret vi alle har, etter mitt syn!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

De fleste av oss er vel utpå for å kose oss, og mange synes det blir ekstra kos med 1 pils eller 2-3 når sola skinner og vi putrer avgårde i 6-7 knop. Vi har jo fri og kan koble av! Det er mange som oppnår samme følelsen når de setter seg på en uterestaurant etter jobb, med øl eller for den saks skyld kaffe. Alle er så vidt jeg kan forstå enig om at det ikke er OK med fyll, så å dra "voldtektskortet" synes jeg er å gå for langt.

Med hilsen

Sindre

Link to post
Share on other sites

Har alltid med meg en promilletester, og har funnet ut at jeg lett kan drikke 4stk. halvlitere med 4.5% før jeg bikker 0,8 grensen. Dette varierer noe på dagsform og inntak av mat, men jeg drikker vertfall aldri mer enn 0,8 i promille.

 

Synes det er trivelig og ta noen pils på sjøen i godt lag en varm sommerdag, men forstår også at avholdsfolket missliker dette.

 

Jeg er oppvokst med et avslappet forhold til alkohol og for meg så er ikke alkohol noe skummelt, og man blir ikke automatisk en drittsekk om man drikker. Er gjerne de som en sjelden gang drikker LITT for mye som tar helt av. Har man ett avslappet forhold til alkohol og vet nøyaktig hva man kan tåle av prosenter, så ser jeg ikke dette som farlig.

 

Personlig blir jeg mer "relaxed" etter ett par ØL og tar det litt mer med ro på sjøen, for da er jeg i "kosemodus".

 

Har blitt stoppet av politiet to ganger (faktisk) de siste tre årene, og den ene gangen blåste jeg 0.71 på måleren. Dem ønsket meg god tur videre og minnet meg om at grensen var nær. Jeg fikk en vanntett bag og en liten pose med lakrisbåter, samt et smil før jeg kjørte videre.

 

grunnen til at dem stoppet meg var nok ren rutine. Men når dem ser en solbrun 35 åring i en splitter ny hurtigående båt med beina på dashbordet og RayBanbrillene godt planta, så trodde dem vel dem skulle få napp, men dengang ei :)

 

Alt er farlig i store mengder, og drikker man for mye vann, så drukner mann.

 

God sommer godtfolk! :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Er det slik å forstå at for enkelte så er en dag på sjøen uten alkohol en tilnærmet mislykket og bortkastet dag?

 

Selvsagt.. Tror ikke det går 1 dag på sjøen uten en øl. Er det noe gale i å ta. ja opptil 3-4 pils på en solskinnsdag når man er i feriemodus og nyter tilværelsen ? Fortell.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke nødvendigvis alle som er lovlydige på sjøen avholdsfolk......

Tar gjerne en ankerdram, og koser meg med rødvin til grillmaten eller noen pils i solen. Under fart nyter jeg gjerne en Munkholm.

 

Hei! :flag_bp:

 

Meget fornuftig sagt, Javi!

 

All erfaring tilsier at hvis man skal opptre som en voksen og ansvarlig person/fører av båt, med tanke først og fremst på SIKKERHET for seg selv og andre sjøfarende, - ja, da kan ikke dette kombineres på noen som helst måte med inntak av alkohol, - uansett hvor mye eller lite man selv mener at man "tåler"

 

Egenvurderingene her er en livsfarlig og risikofylt aktivitet.

 

Gjem heller en "godskvett" eller to til etter at båten er fortøyd for kvelden/natta, - det dreier seg bare om å bestemme seg for at slik skal det være!

 

God tur til alle på "bøljan blå" fremover sommeren! :seeya::sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja, da kan ikke dette kombineres på noen som helst måte med inntak av alkohol, - uansett hvor mye eller lite man selv mener man selv "tåler"

 

For egen del vil jeg påstå feks ekstremseiling som Enzo beretter om er mye farligere for seg selv og andre enn fjordpilsen jeg tar i 7-8 knop.

Mener du Seastar man ikke kan manøvrere en båt med 0,ettellerannet i promille? Isåfall tåler man ikke alkohol. Ja alt bør taes med måte ,men så lenge man gjør det og holder seg i snekkefart , kan jeg ikke se at man setter noen i fare. Mulig jeg er for godt vandt med lite og bred beferdet fjord og snakker ut ifra egen erfaring osv ,, men skjønner aldeles ikke hvordan man skal bli nærmest hjelpesløs med noe promille..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Selvsagt.. Tror ikke det går 1 dag på sjøen uten en øl. Er det noe gale i å ta. ja opptil 3-4 pils på en solskinnsdag når man er i feriemodus og nyter tilværelsen ? Fortell.

 

Hvor mange menn i voksen alder drukner hvert år uten vest og med buksesmekken åpen?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

:lol::lol: Jeg tror det er en myte Mouche. Med mindre du kan dokumentere de hadde buksesmekken åpen , er du på villspor..

Jeg synes heller disse små fiskerne i åpen båt og andre aktivitetsrelaterte ulykker er det som er mest "populært"

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet i hvert fall at jeg har ikke dårlig samvittighet med å ta noen pils underveis. Så blir grinete om det blir 0,2 og hyppige kontroller til sjøs.

 

Alt med måte og under riktige omstendigheter! (Bra vær, trygt farvann og hellers ta det pent og pyntelig)

Link to post
Share on other sites

De fleste av oss er vel utpå for å kose oss, og mange synes det blir ekstra kos med 1 pils eller 2-3 når sola skinner og vi putrer avgårde i 6-7 knop. Vi har jo fri og kan koble av! Det er mange som oppnår samme følelsen når de setter seg på en uterestaurant etter jobb, med øl eller for den saks skyld kaffe.

 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg begynner vel så smått å ane at de med ekstreme antiholdninger stigmatiserer noe når man i takt med tidens almenne forvirring hentyder at det å ta seg et par kalde underveis er ensbetydende med å omkomme i drukningsdøden med buksesmekken åpen og promille i blodet.

 

Jeg tror jeg snakker for mange når jeg sier at ombord hos meg er fyll ikke akseptert, men noen kalde underveis verdsettes.

Jeg kan komme til å sette folk i land om noen skulle bryte innpå alkohol, og oppnå flatfylla i skuta mi. Dette gjelder underveis og i gjestehavn. Så sent som i fjor sommer under trebåtfestivalen i Halden sendte jeg noen som ikke skjønte dette hjem med tog fra Halden. De ble drittsure da, men forsto det når de tok opp dette uhørte med meg i etterkant.

 

Vi er på ingen måte noen fyllebøtter på tross av at vi setter kald pils høyt på listen over hva kosen på en varm sommer dag til sjøss innebærer.

 

( jeg trodde dessuten at dette forumet besto av tenkende og oppegående mennesker; så feil kan man altså ta. Men, der var det jo jeg som dro alle over èn kam og trodde at båtfolket er en fornuftig og sikkerhetsforfektende gruppe mennesker... Min feil. Så homogene er vi som gruppe desverre ikke )

 

Jeg er også helt enig i synspunktet på å spre de gode holdninger til kommende generasjoner. Veldig viktig!! Men, skal vi lære barna at det å ta seg en kald pils til kos er farlig og at du automatisk blir drita full om du spretter en duggfrisk pils av edleste merke i sommervarmen?( Borg pils :drink: )

 

Vi lærer derimot barna måtehold ved å fortelle de at vi voksne kan ta en øl uten å ramle på fylla etter første svelg.

Denne anti-anti-anti-holdningen som enkelte her inne påberoper som den eneste og fulle sannhet gir jo et totalt feil bilde av den virkelighet de selv vil erfare om få år. Forbudstiden burde ha lært oss et og annet, men det var vist flere som ikke fikk med seg hva forbundstiden de facto medførte.

 

Jeg har en sønn på snart to. Skal jeg fortelle han at om han tjener masse penger, har en god kariære, kjøper seg en stor og hurtiggående båt, så vil han kunne komme til å ødelegge ferien for de fleste han passerer? - At det å ha en båt på over 35 fot nærmest vil medføre at han kommer til å måtte gå i fengsel før eller siden pga at han da har rent noen i senk fordi at hjerneskaden som automatisk oppstår ved å ha mye penger og stor båt medfører at du automatisk tror dukan heve deg over sjøveisreglene god skikk til sjøss?

 

Nei, mine kjære purister: Det er lov å bruke hue også. Jeg gjentar, til det kjedsommelige, at det er stoooor forskjell på det å barbere seg på haka og det å skjære av seg hele hodet.

 

Og til deg som stiller spørsmålet om en hel dag på sjøen er helt meningsløs eller bortkastet om en ikke har en pils innabords: På ingen måte! Men, verdsettes når jeg slipper å kjøre bil.

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Denne anti-anti-anti-holdningen som enkelte her inne påberoper som den eneste og fulle sannhet gir jo et totalt feil bilde av den virkelighet de selv vil erfare om få år. Forbudstiden burde ha lært oss et og annet, men det var vist flere som ikke fikk med seg hva forbundstiden de facto medførte.

Jeg har ikke registrert noen i denne tåden som har påberopet "anti-holdningen" som den eneste og fulle sannhet... :rolleyes:

Ellers er jeg stort sett enig i det du skriver, men det er viktig og huske hvorfor forbudstiden kom, og alle sidene av det den førte med seg. Det var både godt og vondt det... :thumbsup:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg begynner vel så smått å ane at de med ekstreme antiholdninger stigmatiserer noe når man i takt med tidens almenne forvirring hentyder at det å ta seg et par kalde underveis er ensbetydende med å omkomme i drukningsdøden med buksesmekken åpen og promille i blodet.

 

Jeg tror det er meningen (din mening?) atjeg skal føle meg truffet av dette innlegget, i allefall første avsnitt som jeg siterer, men det er kun en meget svak antydning til hvisling av et skudd der ute i mørket.

 

Forøvrig er jeg ikke uenig med deg i noe av det du skriver i ditt innlegg, og jeg er hverken puritist, avholdsmann eller anser meg selv å ha ekstreme antiholdninger mht alkohol.

 

Forøvrig er en pils noe jeg er meget svak for, særlig som tilbehør til mat, da vin ikke bekommer meg så vel (lenger).

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Ellers er jeg stort sett enig i det du skriver, men det er viktig og huske hvorfor forbudstiden kom, og alle sidene av det den førte med seg. Det var både godt og vondt det... :thumbsup:

 

Godt poeng!

 

Forskjellen på nå og denntid er at vi pr i dag er noe mere opplyste enn det de var da. Forbudstiden var selvsagt et resultat av et gedigent folke og samfunnsproblem som måtte løses ved hjelp av et totalforbud. ( pålegget om forbud var dessuten også sterkt diktert av min arbeidsplass, kirken, som har en del på samvittigheten fra samme tidsrom. ) Det var mere konsekvensen rent samfunnsmessig jeg siktet til. Ved de som klarte å profittere stort på andres ulykke, og at det i enkelte samfunn gikk riktig så galt med hele samfunnet pga ulovlig destillering og videregauking av ren sprit.

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

skremmende mange som har et problem her

hvis man MÅ ha en øl når man legger ut har man et drikkeproblem

skremmende tanke at så mange tar så lett på det - ikke så rart det er endel ulykker og netopp fordi at noen av dere syntes det er litt for godt og ikke helt klarer og la være og spekulerer i hvor mange di kan ta etc

klarer man ikke å ta seilasen uten burde man kanskje vurdere og tørrlegge seg en periode???

drikk på land og gjør sjøen tryggere for deg selv og oss andre

alle som drikker har stenkontroll enten di har drukket 2 øl eller 12 :confused::lipseal:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...