Jump to content

Drikke noen øl på sjøen

Sjøogvind

Recommended Posts

Alt etter hvordan du ser saken. For min del synes jeg det er både overraskende og skremmende at noen lar seg hisse opp over at jeg ikke drikker

Er det noen som hisser seg opp over at du ikke drikker?? Som har gitt det til kjenne her i tråden?

Det har eg ikke fått med meg.

Du skal naturligvis ikke drikke alkohol uten etter eget ønske.

Ellers bør man generelt være veldig kresen i forhold til hva man lar seg hisse opp av.

Men av og til er det ikke mulig å la være, f.eks. når man spiller LUDO. :giggle:

syntes et par av di siste innleggene forteller endel

bla at di som tar seg noen øl opptrer minst like bra er det dummeste jeg har hørt på lenge

I lige måde, å tro at man blir sterkt redusert av å kose seg med 3 pils over en 6 timers periode i solen er det dummeste jeg har hørt/lest, er det noe man blir redusert av da er det selve solen som gjør en døsig.

Hvordan man opptrer i gitte situasjoner kommer ann på personens egenskaper i form av erfaring/rutiner, psyke/lederegenskaper osv og toleransegrense for alkohol.

Hadde det vært forbundet stor risiko ved å innta små mengder alkohol på vannet hadde alkoholgrensen vært senket drastiskt...

Vært i mange kritiske situasjoner med fulle og edrulige personer og da er det ikke gitt hvem av disse gruppene som friker ut eller tar situasjonen med full kontroll.... jenter og myke gutter er gjerne de verste til å ikke ha hodet kaldt i situasjoner med eks skadede mennesker med mye blodsøl...edrue som ikke, da er det ofte mye hyling og løping rundt.... :rolleyes:

vil tro jeg håndterer en situasjon med oppkuttet strupe, kniv i lysken, overdose på partydop osv, åpent blødende brudd eller person med illebefinnende bedre enn deg med 0.5 pilsa innabords enn deg edru....da jeg har vært i dette mange ganger og vet hvordan jeg takler situasjoner.

og vært i stressede situasjoner til sjøs... av mange disse situasjonene kan fort oppstå til sjøs og ved båtkollisjoner og...

lett å jabbe om at kun edrue personer duger i stressede situasjoner, hvordan man takler uhell/skader vet man ikke før man er i dem....desverre

en eller to øl eller skaper "god stemning" som ved et trylleslag - kan i mange tilfeller enkelt oppnås med litt mental trening i endring av tankemåter. Det synes ofte de med "behov" å glemme.

De færreste tar en øl for å bli beruset eller glemme hverdagen når de sitter bak rattet på båten, det er forskjell på å drikke seg beruset og nyte to tre pils fordelt utover dagen... noe mange her tydligvis ikke ser forskjell på. :rolleyes:

Personlig nyter jeg noen øl i ny og ne grunnet smaken ikke alkoholen :smash: drikker gjerne lav alkoholprosent hvis det smaker godt.. visse ølsorter som eks frydenlund pils eller ringnes pils og sterkøl og annet liker jeg ikke spesielt og da lar jeg heller være å ta en øl og drikker da en kald solo eller cola eller rettogslett et glass vann...

Du leser hva du vil tydligvis. Med ØL ØL ØL mente jeg 3 øl. Jeg bøtter ikke neppå hver gang jeg er i båt . Langt ifra , men de aller fleste gangene blir det noen øl

.... Hadde jo heller ikke vært så kult med en barnehageonkel som drakk øl på jobb så ser den.. Men hadde jeg tatt med meg andres unger , hadde jeg vel snøtt luktet på flasken også. Jeg er da ansvarsbevisst ovenfor unger så det holder..

Signerer den... :sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

• 3 uker senere...

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7672031

De som promillekjører med fritidsbåt får som oftest bøter rundt titusen kroner, avhengig av førerens inntekt.

I tillegg vil de nå få et føreforbud på ett til to år. I grove tilfeller, med promille på over to, kan de bli nektet å føre båt i opptil fem år.

Synes dette er helt greit, jeg.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Man bør vel ikke bare være opptatt av loven her, men mer på egen og andres sikkerhet.

Så ett følge gå i land ved Kongen/Frognerkilen på lørdag.

Håper da at han som gikk på sjøen ved utligger 5, ikke hadde vært fører av båten før de skulle iland. :giggle:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Er vertfall nok av politi på fjorden her på Hvaler...

Har blitt stoppet tre ganger på to sesonger, og det synes jeg er ganske heftig... hehe.

Kan opplyse om at det kun var snakk om rutinekontroll og da tar dem vel gjerne dem med en godt synlig Carlsberg i holderen vil jeg tro :)

Den ene gangen blåste jeg 0,12 og den andre gangen 0,21.

Ble minnet på grensen på 0,8 samt at jeg fikk en pose lakrisbåter samt en vantett bag. Hyggelige politifolk var det vertfall. :)

Den tredje gangen jeg ble stoppet fikk jeg faktisk fartsbot (500,-) siden dem så at båten var i plan noen få meter på innsiden av en 5-knops grense.

Hadde ligget i fire knop i 30 minutter, og når det nermet seg slutten på grensen så dro jeg på litt for tidlig, og det så sef. onkel politi.

Men dem hadde nok rett i at jeg var på feil side av skiltet, så boten tok jeg i mot med smil om munnen. Igjen så snakker vi om hyggelige politifolk, og det ble nok en pose med lakrisbåter. Jeg sa at jeg gjerne ville ha seigmenn neste gang, og da fikk dem seg en god latter. :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Man bør vel ikke bare være opptatt av loven her, men mer på egen og andres sikkerhet.

Så ett følge gå i land ved Kongen/Frognerkilen på lørdag.

Håper da at han som gikk på sjøen ved utligger 5, ikke hadde vært fører av båten før de skulle iland.

Jeg gikk vakt i båthavna i fjord sommer og så tre ungutter mildt sagt drita fulle komme fra byen i Taxi og dem skulle ifg. dem selv seile til Strømstad fra Fredrikstad(!!)

Grunnen til at dem hadde lagt til Seilbåten i havna var at dem hadde gått på grunn der og ventet derfor på høyvann. (dem hørte ikke til båthavnen, men hadde fått tillatelse til å ligge der midlertidig)

Når dem så skulle ned i båten, så var dem så fulle at dem ikke klarte og gå mellom linene på dekk på vei akterut i båten. Han ene mistet skoen sin i vannet og han andre sovnet på dekk. Da tredjemann startet opp båten så ga jeg dem klar beskjed om at hvis båten forlot brygga så skulle jeg anmelde dem. Fikk beskjed om at dette ikke var nødvendig, da dem hadde seilet flere ganger før og var sjøvante. Jeg forklarte dem hvor dritings og ustabile dem var og jeg gjentok at jeg skulle anmelde dem hvis dem forlot bryggen med båten.

Dem tok vist til fornuft og la seg til å sove i båten, og det tok nok ikke lang tid før dem var i drømmeland heller.

Føler jeg gjorde en ganske god gjerning akkurrat, selv om jeg kanskje ikke var veldig populær der jeg sto :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Hei!

Min holdning er som tidligere nevnt i denne tråden, at så lenge man fører båt, - med det ansvar det fører med seg både for andres og egen sikkerhet, - så er jeg hjertens enig i følgende håndhevelse av gjeldene regler:

Ha det trygt og fint sammen med alle andre som koser seg på sjøen i sommer!

Ship o'hoy! :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)

En ØL til grillmaten, og en til musikken, samt en styrepils, og en liten ØL på hjemmoverturen går så fint så :)

Vi reagerer vel forskjellig på alkohol alle sammen, og personlig er jeg ikke den som "plutselig" har fått for mye.

Jeg drikker ALDRI mer enn maks fire halvlitere (4.5%) på sjøen når jeg kjører båt. Jeg vet jeg kan drikke fire halvlitere og holde meg under 0.8 grensen og fire halvlitere er også nok synes jeg.

Jeg synes rett og slett ikke det er noe artig på sjøen med for mange pils i systemet. Jeg drikker til jeg blir pratesyk, og stopper der :)

De resterende 18,- var for posen :lol:

Da synes jeg du bør få flere bøter :giggle: Har nettopp vært i butikken og på Rema kostet lakrisbåtene nesten 30 kr posen, du har jo gjort rene røverkjøpet :lol:

En ØL til grillmaten, og en til musikken, samt en styrepils, og en liten ØL på hjemmoverturen går så fint så :)

Tiltredes. :thumbsup:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Vi reagerer vel forskjellig på alkohol alle sammen, og personlig er jeg ikke den som "plutselig" har fått for mye.

Jeg drikker ALDRI mer enn maks fire halvlitere (4.5%) på sjøen når jeg kjører båt. Jeg vet jeg kan drikke fire halvlitere og holde meg under 0.8 grensen og fire halvlitere er også nok synes jeg.

Jeg synes rett og slett ikke det er noe artig på sjøen med for mange pils i systemet. Jeg drikker til jeg blir pratesyk, og stopper der :)

....og så tar du bilen hjem etterpå.....

Det er nettopp du selv som ikke kan vurdere om det går greit. Egen dømmekraft blir redusert

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det er nettopp du selv som ikke kan vurdere om det går greit. Egen dømmekraft blir redusert

Bilen?

Det går da buss/taxi eller så kjenner man alltid noen som kan hente.

Bor ikke mer enn 4km. fra båtplassen og det er like langt hjem til meg som til byen.

Jeg har slutta å røyke pga at det er for dyrt og pga helsa

jeg har slutta å drikke (nesten ) pga at jeg har gjort mitt og nå

får ungdommen overta. I tillegg har jeg fått sansen for å våkne frisk og opplagt tidlig hver morgen

men i båten må man kose seg litt - løsningen min er Pripps 2,8 og sigarillos.

Var i Sverige på lørdag og handla inn for 1.ste del av sommeren

Bør nevnes at jeg nå en kveld tok 2stk 0,5 med øl, var jo over noen timer, men ca 30 min etter siste øllen ble jeg stoppet av onkel og måtte blåse, resultatet ble 0.00, så det går ganske fort ut av kroppen må sies.

Det tør jeg ikke når jeg skal kjøre bil, med 0,2 som grense holder jeg meg til og med unna overmoden frukt :rolleyes: . En pils i timen på sjøen skal holde deg temmelig nær null, selv om jeg også vanligvis går for en blå Pripps på 2,8%.

Hvis dømmekraften er for dårlig etter én (styre)pils, er den vel såpass skranten i utgangspunktet at man ikke har noe på vannet å gjøre i det heletatt. Promillegrensa på 0,8 er muligens satt der den er satt fordi det store, store flertallet ikke mister vettet etter en styrepils, eller kanskje tilogmed to?

Og kjøre bil hjem??? Hvor kom dét fra?

Redigert av quantumduck (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...