LykkelitenIV Svart 19.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 Har dere noen bilder? Det er jo nettopp dette med å stive av riktig :-) Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Stella Ulefoss Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 (redigert) Hei Jeg skal ha ny plate i take på wc i båten vår. Orginal plate var veldig dyr. Jeg trur den heter sapelli mahogny, er det noen som hvet hvor jeg kan få kjøpt plate ? Jan Martin Redigert 25.Februar.2013 av jan martin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Billingstad trelast og andre som har spesialisert seg på maritimt treverk har det du trenger. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Frode Stiansen Svart 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 (redigert) Lurte på om det er noen der ute som har 340 eller 360 på land som kunne være så snill å knipse noen bilder av undersiden av badeplattformen. Gjerne helst de som har 330 eller 350 som er forlenget. Har lyst å forlenge plattformen på 310`en våres. Dette for å se hvordan Viksund har løst det, så slipper jeg å finne opp hjulet på nytt om dere skjønner. Har trålt finn.no lenge for å se om det er noen bilder der å bli klok på....På forhånd tusen hjertelig for hjelpen. Redigert 26.Februar.2013 av Frode Stiansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeS_ Svart 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 Her er planen videre for viksund : http://baatsans.no/artikler/935 Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Produksjonen av Viksund 395 flyttes til Litauen skriver Båtmagasinet i dag. Ny eier av Viksund båtbyggeri vil senke kostnadene og bygge billigere. MorMajor-bloggen Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
1000 alfa Svart 9.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2013 Hei. Har lest denne tråden om disse flotte 340 og 360 viksund båtene og da spesielt 360. Er det noen som vet netto skråglengde på 340 og 360 ? Vilken varmer bruker dere? Tenker på merke og størrelse på varmer. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2013 De senere årene er det stort sett Eber D4 Airtronic som har vært montert i disse båtene. Denne varmer 4 kW på maks, og har fire ulike trinn helt ned til 1 kW på det minste. Min erfaring er at varmeren er passelig vår og høst, at den går mye på lav effekt (med fare for soting) på sommeren, og at den blir litt knapp når det blir under null på vinteren. Det er montert et spjeld som gjør det mulig å regulere varmen nede i båten (bad og lugarer) i forhold til kabin og akterdekk. Skroglengden vet jeg ikke, men jeg mener at 340 er 10,40 m totalt mens 360 er 11,0 m. Bredden er 3,50 på begge. Viksund hadde disse opplysningene på hjemmesidene sine, men disse sidene er vist ikke i drift lenger. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
ter-av Svart 9.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2013 Jepp - Eberspächer D4. Jeg har akkurat montert ny - se et par videosnutter på MorMajor-bloggen :) Hei. Har lest denne tråden om disse flotte 340 og 360 viksund båtene og da spesielt 360. Er det noen som vet netto skråglengde på 340 og 360 ? Vilken varmer bruker dere? Tenker på merke og størrelse på varmer. Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
1000 alfa Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Hei og takk for svar båtfolk. Eberen har jeg kjennskap til som en go og problemfri varmer og i og med at båten må stå på land om vinteren så burde 4 kv holde . Netto skråglengde var interessant pga ombygging av båt vogna Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 10,40 meter på 340-en er inkl. badeplattformen. Denne stikker ca 30 - 40 cm bak selve skroget. Om du har en vogn tilpasset en 1000 Alfa er det ikke sikkert du trenger å endre så mye. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
nordan family 27 Svart 10.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Dette med effekten fra varmeren kan også avhjelpes med et spjel hvor varmeren suger inn en del av luften fra båten og ikke 100 prosent uteluft. På denne måten blir det fortere varmt, og man slipper å overdimensjonere en varmer for de kalde dagene som ellers vil gå å sote ned. Har selv en ordning hvor jeg kan regulere hvor mye varmeren trekker av friskluft og hvor mye den gjenbruker av delvis oppvarmet inneluft. Jeg har aldri kun gjenbruk av inneluft, men vil gjette på at jeg varierer mellom 25 prosent og 100 prosent friskluft. Med den luftmengden ebern leverer tar det ikke lang tid før all luften er ny likevel Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2013 Standard Viksund-oppsett er at all luft til varmeren tas innenfra. Jeg har lagd friskluft-tilførsel til varmeren. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JRK Svart 3.April.2013 Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Hei, Er det noen som kjenner veggtykkelsen på septiktanken i Viksund 340 2007 modell (plastank) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Lurte på om det er noen der ute som har 340 eller 360 på land som kunne være så snill å knipse noen bilder av undersiden av badeplattformen. Gjerne helst de som har 330 eller 350 som er forlenget. Her er noen bilder av en 340 ca 2005 modell som jeg kom forbi i påsken. Bildene viser hvordan plattformen er festet til skroget. Skroget uten plattformen har en form som ligner mye på 310-en. I tillegg til at plattformen er skrudd utenfra er den også skrudd innenfra i motorommet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JRK Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Da er enoen av vinterens prosjekter gjennomført: Byttet TV antenne fra Triax til Glomex 37 cm. Beholdt alle kabler og antennefeste. Forsterker ble montert i trepanel over kjøkkenbenk. 3-4 timers jobb og mye bedre bilde. Installert Gobius toalett målesystem. Installasjon med panel og strømbryter på bad under vak 4 -5 timer. Måtte måle sensorene med epoksy. Ellers kunne standardinstillingene brukes. Tar litt tid og teste ut med fylling og tømming av tank Installert elektrisk septik tømmepumpe. Laget det slik at pumpen gikk i en krets og ejektoren i en annen. Det var kanskje unødvendig for jeg tror at tanken ble tømt gjennom den elektriske pumpen på full fart. 10 t arbeid. Installert NMEA til Canbus omformer slik at D6 får GPS info. Fikk da speed opp på displayet. Har også investert i SW så nå får jeg også liter/nm også på displayet. Fikk noen store overaskelser om forholdet turtall fart og forbruk ja. Om noen har lyst til å se kan jeg legge ut bilder. Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Hva har du på liter/nm ? Jeg skal snart ha båten opp for vask under vannlinjen, og vurderer å montere på slike deksel på hekktrusteren: Er det noen som har prøvd dette ? Har det noen effekt ? Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
sap_2000 Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Hei. Dekslene var helt nødvendige på min båt (Trawler) med grunt akterspeil. Velg den lange typen om du har plass. Mindre tap av kraft og bedre motstandsdyktighet for og suge luft. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
JRK Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Hei, Har kjørt et par testrunder og noen overaskelser var det. Båten gjør 25,5 knop ved 3400 omdr. Båten er godt utstyrt med teak på alle dekk, strømagregat, ekstra batteri og vanntank i tillegg var vann og dieseltanker fulle. Moa propellen er kanskje litt for tung for fullastet båt. Ved 6 knop var forbruket 0.6 l/nm Ved 7.2 knop var forbruket 1.2 l/nm En dobbling Ved 8.4 knop var forbruket 2.4 l/nm 4 ganger Over dette gikk forbruket raskt opp til 3,5 l/n i hele planingsområde Optimal marsjfart var ved god trimming 20 knop ved 2,8 l/nm Men da var det litt bølger og litt medvind. Tror dette stemmer godt med kurvene som er gitt i en båttest Om det er av interesse har jeg dataa for hver 100 omdreininger Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Slike tall er veldig like det jeg ser på min båt. Tror mange kunne nyttegjort seg av en forbruksmåler så de kan se hvor mye en økning utover skrogfart for hver 0,5 knop utgjør i depl. fart. De fleste har ikke oversikt over hva de bruker i forskjellige hastigheter. Og regne ut mellom hver fylling gir ikke noe eksakt tall med mindre man kjører ut fra dieselbrygga og holder eksakt samme fart hele tiden helt frem til neste dieselbrygge, noe de færreste gjør... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
LykkelitenIV Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Det høres jo litt mye ut. Se denne testen: http://www.viksundboats.no/uploads/production/ckeditor/attachment_file/attachment/175/aksling_eller_drev_viksund340.pdf Selv har jeg en 360 med Yanmar 427 Hk, og aksling og den bruker 2,4 l/nm optimal marsjfart på ca 22 knop. Jeg har måler i multifunksjonsdisplay som en del av standard leveranse med motor. Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Oteren Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 (redigert) De fleste har ikke oversikt over hva de bruker i forskjellige hastigheter. Og regne ut mellom hver fylling gir ikke noe eksakt tall med mindre man kjører ut fra dieselbrygga og holder eksakt samme fart hele tiden helt frem til neste dieselbrygge, noe de færreste gjør... For så vidt enig i det. MEN det er veldig enkelt å finne ut av dette uten hjelpeinstrumenter. Forbrukskurven for motoren sammenlignet med fart pr o/min. Fort gjort å finne forbruket ved forskjellig turtall. Forbruk mellom hver fylling sier meg hvor mye jeg bruker for mitt forbruksmønster, inkludert forskjellige vær- og strømforhold. Det er egentlig da en sitter med fasiten. Redigert 25.April.2013 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Alt er relativt. Jeg har aksling og da skal vel forbruket ligge på 2,7 i følge denne kurven. Hadde jeg hatt drev skulle forbruket ligget på 2,4. Men som sagt har nok noe ekstra ballast med. Ha en fin dag Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Se denne testen: http://www.viksundboats.no/uploads/production/ckeditor/attachment_file/attachment/175/aksling_eller_drev_viksund340.pdf Så det var nevnt i testen at en ettermontert ikke-orginal hekktruster skal være skyld i at de siste 200 o/min og 3,5 knop ikke ble oppnådd. Hørtes mye ut, noen andre med like eller andre erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 For så vidt enig i det. MEN det er veldig enkelt å finne ut av dette uten hjelpeinstrumenter. Forbrukskurven for motoren sammenlignet med fart pr o/min. Fort gjort å finne forbruket ved forskjellig turtall. Forbruk mellom hver fylling sier meg hvor mye jeg bruker for mitt forbruksmønster, inkludert forskjellige vær- og strømforhold. Det er egentlig da en sitter med fasiten. Delvis enig, men oppgitte forbrukstall i en brosjyre er kalkulert etter en viss "propellor load faktor" eller hva det enn nå heter, og forutsetter at motoren oppnår maks turtall osv. Mange båter sliter med det siste da det ofte sitter for tung propell for og få brosjyreknopene ut av en kjemisk ren og tom båt rett ut av fabrikk og ikke en famililastet båt med noen års bunnstofflag osv. Men en god indikasjon gir det helt klart Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.