Oteren Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Litt merkelig at det som oftest sitter en grei forbruksmåler i enhver type bil, mens i båter til en million eller flere må punge ut ekstra.... En forbruksmåler er et artig og nyttig instrument, og spesielt i en båt. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Enkelt på Common Rail. Kun software (som ofte er svindyr fra til kunde fra produsent). Ellers er det forbruksmåler som måler tur og retur. Det finnes endel av (har ikke tid og lete) og få tak i, men ikke gratis det heller. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Stella Ulefoss Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 (redigert) På 2800 omd. har vi max dreiemoment og da har vi ca 20-21 knop, på flatt hav går det da ca 30l t Volvo d6 370 m aksling Jan Martin Redigert 25.April.2013 av jan martin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Selv har jeg en 360 med Yanmar 427 Hk, og aksling og den bruker 2,4 l/nm optimal marsjfart på ca 22 knop. På 2800 omd. har vi max dreiemoment og da har vi ca 20-21 knop, på flatt hav går det da ca 30l t Volvo d6 370 m aksling Dette kan vel ikke helt stemme .... Øverste eksemplet gir da 53l/h. Nederste eksemplet sier 30l/h. Begge med aksel og omtrent samme hastighet. Økning med 23l/h ved å gå opp 1 knop ... Hmm Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 I følge datablad skal D6-370 bruke ca 40 l/t ved 2800 o/min. Sitér dette innlegget Link to post
Dønna Svart 26.April.2013 Link til dette innlegget Svart 26.April.2013 Hei! Jeg har en 335 st cruz 2012 mod med cummins QSB 380HK og med fulle tanker og lettbåt,motor etc ligger jeg på litt over 50 L/T ved 2600 o/min Da jeg kjøåte båte av Viksund ble jeg fortalt at beste o/min på denne båtev var 2700 o/min men da synes jeg den er dyr i drift. jeg får i dag 3000 o/min på max og skal ha 2700 på masj. Jeg har sett nå en stund på chipp fra "best chipp" ,men skulle gjerne hatt litt kommentarer fra noen som har gjort dette før?? Slik jeg forstår det øker jeg fra 380HK til 480HK og skal spare ca 10 l/t på det. Takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.April.2013 Link til dette innlegget Svart 26.April.2013 (redigert) Så det var nevnt i testen at en ettermontert ikke-orginal hekktruster skal være skyld i at de siste 200 o/min og 3,5 knop ikke ble oppnådd. Hørtes mye ut, noen andre med like eller andre erfaringer? Kan ikke skjønne dette, min hekkthruster gir ingen motstand i planingsfart da den ikke er i berøring med vannet. Når jeg ligger i ro er den såpass langt ned i vannet at jeg akkurat klarer å pille skjell ut av propellbladene med max armlengde ned i vannet når jeg ligger på plattformen. (Ikke Viksund). Plages ikke nevneverdig med luft under bruk. Grei montasje. Hei! Jeg har en 335 st cruz 2012 mod med cummins QSB 380HK og med fulle tanker og lettbåt,motor etc ligger jeg på litt over 50 L/T ved 2600 o/min Da jeg kjøåte båte av Viksund ble jeg fortalt at beste o/min på denne båtev var 2700 o/min men da synes jeg den er dyr i drift. jeg får i dag 3000 o/min på max og skal ha 2700 på masj. Jeg har sett nå en stund på chipp fra "best chipp" ,men skulle gjerne hatt litt kommentarer fra noen som har gjort dette før?? Slik jeg forstår det øker jeg fra 380HK til 480HK og skal spare ca 10 l/t på det. Takker for svar. Forbruket øker med mer enn 50% fra 2600 rpm til 3000 rpm. Se link: http://www.cmdmarine.com/Products/Recreational%20Inboard/QSB/Fr91364_2.pdf Ville sjekket at motor oppnår noenlunde korrekt rpm på max belastning slik at propellen er korrekt. Ut over det er det ikke mye mer som kan gjøres enn å holde skroget rent. Flapsbruk/trimming aggregat utgjør også litt på marginene. Logging av forbruk pr. n/m i planingsområdet er det mest interessante. Det er her man finner ut hvor man kjører mest økonomisk med båttypen/motorinstallasjonen. Du bør vel definitivt ikke ligge over 2,5 l/nm med din installasjon, kanskje ned mot 2 l/nm i marsjfartsområdet? Redigert 26.April.2013 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 26.April.2013 Link til dette innlegget Svart 26.April.2013 Hei! Jeg har en 335 st cruz 2012 mod med cummins QSB 380HK og med fulle tanker og lettbåt,motor etc ligger jeg på litt over 50 L/T ved 2600 o/min Da jeg kjøåte båte av Viksund ble jeg fortalt at beste o/min på denne båtev var 2700 o/min men da synes jeg den er dyr i drift. jeg får i dag 3000 o/min på max og skal ha 2700 på masj. Jeg har sett nå en stund på chipp fra "best chipp" ,men skulle gjerne hatt litt kommentarer fra noen som har gjort dette før?? Slik jeg forstår det øker jeg fra 380HK til 480HK og skal spare ca 10 l/t på det. Takker for svar. Hadde vært forsiktig med og øke effekten på QSB. Jeg har satt meg ganske godt inn i spec. på QSB 5,9 (historien kommer senere) i det siste. Bla skal skal det være forskjeller på div komponenter på 425 og 480 i forholdt til de med lavere rating (380 og nedover. Jeg har en 230 med HD rating på maks 2600 rpm i en trawler. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
MGbåt Svart 26.April.2013 Link til dette innlegget Svart 26.April.2013 Hei! Noen som har erfaring med den minstemann i serie st cruz 260? Har vel sluttet å produsere de for en stund siden og ser sjeldent 260/280 på finn.no. Sitér dette innlegget Link to post
Dønna Svart 26.April.2013 Link til dette innlegget Svart 26.April.2013 Takker for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
_red Svart 7.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2013 Viksund 320 eller Viksund 340? Hvordan er erfaringene til folk her inne? Synes begge disse er interessante, og ser at mange som skal selge 320 hevder de oppleves som like store som 340. 340 har vel bedre badeplattform og større bysse? 320 nyere og kanskje bedre skrog? Noen gode råd til en som ønsker seg ny båt? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2013 Velkommen til forumet! Min erfaring er med 340. Dette er en utmerket båt. Det jeg savner er noe bedre plass på akterdekket og passasjersete i fartsretningen. Jeg har så vidt vært ombord i en 320 for noen år tilbake. Denne har så vidt jeg husker heller ikke passasjersete i fartsretningen. Den har derimot en litt annen utforming på akterdekket, bl.a. med fast trapp opp til fly i stedet for stigen som 340-en har. Om akterdekket på 320-en er mer hensiktsmessig (enklere å møblere) vet jeg imidlertid ikke. Ellers er planløsningene mye det samme. 320-en har en annen plassering av dusjen, det er kanskje den største forskjellen innvendig. Utvendig har 320 et annet, kanskje mer moderne design. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Stella Ulefoss Svart 8.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2013 Hei Jeg holder på å montere en innvendig dybdemåler i Cruzen, har limt fast bøtta helt fremme på styrbord side i motorrommet. Er det noen som vet hvilken olje eller væske jeg skal bruke? Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 8.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2013 Oteren, skrev den 25 Apr 2013 - 14:18: Så det var nevnt i testen at en ettermontert ikke-orginal hekktruster skal være skyld i at de siste 200 o/min og 3,5 knop ikke ble oppnådd. Hørtes mye ut, noen andre med like eller andre erfaringer? Kan ikke skjønne dette, min hekkthruster gir ingen motstand i planingsfart da den ikke er i berøring med vannet. Når jeg ligger i ro er den såpass langt ned i vannet at jeg akkurat klarer å pille skjell ut av propellbladene med max armlengde ned i vannet når jeg ligger på plattformen. (Ikke Viksund). Plages ikke nevneverdig med luft under bruk. Grei montasje. Tallverdiene kan jeg ikke innestå for. Men at det betyr noe for toppfart/omdreininger er jeg ganske sikker på. Jeg ettermonterte en akterthruster på vår Viksund 340 - og registrerte etterhvert at jeg nok har tapt 1-1.5 knop på toppfart. Når det er sagt veier thrusteren mer enn nok opp for tapet. Om jeg kan gå i 29 eller 27,5 knop er helt uinteressant. Men at jeg får en adskillig bedre manøvreringsmulighet i trange havner med thruster både foran og akterut - det er verd mye :) Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
_red Svart 10.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2013 Noen som har erfaring med 320, gjerne sammenlignet med 340...? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2013 En generel betraktning. Dieselforbruker er relatvit konstant pr. effektuttak. Defor er "chipping" ingen vei å gå for å redusere forbruk. Det eneste riktige er å finne ut hvor ens egen båt går lettest. Det turtallet skal man holde. For å finne dette er en forbruksmåler et fint instrument. Som SAP sier, på CM er dette er software, på eldre dieselmptorer er det en måler som monteres på tur-retur. Resten er et regnestykke.... En generel betraktning. Dieselforbruker er relatvit konstant pr. effektuttak. Defor er "chipping" ingen vei å gå for å redusere forbruk. Det eneste riktige er å finne ut hvor ens egen båt går lettest. Det turtallet skal man holde. For å finne dette er en forbruksmåler et fint instrument. Som SAP sier, på CM er dette er software, på eldre dieselmptorer er det en måler som monteres på tur-retur. Resten er et regnestykke.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
LykkelitenIV Svart 21.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 Hei. Er det ikke automatsikringer på bryterpanelet i de nyere modellene? Har en sikring som er gått, men er det ikke bare å trykke inn denne lille svarte stussen? Det er på det ene 12v uttaket i salongen. Noen tips? Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Brigg Svart 21.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 Dersom noe kortslutter kretsen vil du neppe klare å resette sikringen. En annen mulighet er at sikringen har en eller annen feil. Koble fra ledningen bak på sikringen så kan du sjekke ut om problemet ligger i sikringen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
LykkelitenIV Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Nei, men det er slik det er tenkt. Sikringen går, man fjerner kortslutningen, og trykker inn igjen denne knappen (automatsikringen). Så da er det bare å begynne å måle seg frem til kortslutningen. Det er vel mest sannsynlig i 12v punktet eller i sikringen. Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Brigg Svart 22.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Kan det være flere forbrukere på samme kretsen? Hos meg er f.eks spottene i taket på samme kurs som 12V uttaket bak i salongen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
LykkelitenIV Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Tror ikke det, fordi det andre virker fint. Jeg får åpne opp litt i morgen. Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
LykkelitenIV Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Fikk målt bak sikringene, og der går det strøm inn, men ikke ut. Fikk flyttet til en ledig reservesikring, og da virker det. Så da er det nok sikringen som er ødelagt. Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Brigg Svart 24.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Jeg mener at disse sikringspanelene er levert av et firma i Namsos. Husker ikke navnet, men tror dette står på el-tegningene som fulgte båten. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Terje G Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Ang forbruk - har en Viksund 335 med Yanmar 8LV 370, og ligger med forbruk på ca 1,2 l/Nm v 7 kn, og rundt 3l/Nm fra 10 til ca 20 kn, litt synkende derover. Motorens forbruksmåler viser noe mer enn produsentens kurve, er det propell-faktoren? Det har blitt mye billig 7 kn i flott vær i sommer! Sitér dette innlegget Terje G<p> Link to post
JRK Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 Hei, Sliter litt med sidevind når jeg ligger på anker med min 340. Vurderer å bytte ut Engbo ankeret til Bruce. Er det noe å hente her? Vil et Bruce anker passe rett inn i ankerrullen og eventuelt hvor stort? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.