dobbaen Svart 25.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2022 VegJoh jeg har så god tid at jeg venter til jeg får det av og målt det skikkelig før jeg bestiller nytt. Har hørt at Viksund bestille noe av Sleipner i sin tid så jeg ser de har et lager som kan passe ganske bra👍 Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 25.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2022 Brigg skrev for 12 timer siden: @dobbaen Er det nødvendig å bytte? Disse lagrene varer nærmest evig. Jeg har hele tiden innbilt meg at det var Bosvik som leverte akselbraketten til disse båtene. Jeg har samme båt og årsmodell selv. Ja og det stemmer godt med det jeg har erfart tidligere. Men her er målene på vannsmurt lager langt fra det Bosvik har på sitt lager etter og ha snakket med Rune hos Bosvik. Sitér dette innlegget Link to post
Stella Ulefoss Svart 25.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2022 Heisann Vi har bytta cuttlerlagert 45mm aksling , det var det blanding av tommer og millimeter. Ring til Harry på Strushavn båt han hvet hav du skal ha, og kan skaffe det. Mener det var der vi fikk nytt lager. Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 25.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2022 Stella Ulefoss skrev 52 minutter siden: Heisann Vi har bytta cuttlerlagert 45mm aksling , det var det blanding av tommer og millimeter. Ring til Harry på Strushavn båt han hvet hav du skal ha, og kan skaffe det. Mener det var der vi fikk nytt lager. Jan Martin Takk for hjelpen😊 Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 29.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2022 (redigert) Se vedlagt bilde, dette cutlesslager passet min Viksund 340HT VP-D6 370 2006 modell. Sleipner er leverandør. Byttet på føre var ved ca 1100 timer. Ikke mye slitt det gamle. Hadde også propellen til Winrace. https://sleipner.no/produkt/17777/vannsmurte-cutlesslager-mm-mal/ Redigert 29.Januar.2022 av Inter 9000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Brigg Svart 29.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2022 @Inter 9000 Hvordan var det å bytte dette? Satt det gamle godt? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Inter 9000 Svart 29.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2022 Veldig greit å skifte. Det sitter to skruer på hver side igjennom støttebukken og inn i messingbosset på cutlesslageret. Nå de var ute dunket jeg lageret forsiktig ut. Det må bores og gjenges i det nye lageret. M5 eller M6. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
dobbaen Svart 2.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2022 Inter 9000 skrev On 29.1.2022 at 19.44: Veldig greit å skifte. Det sitter to skruer på hver side igjennom støttebukken og inn i messingbosset på cutlesslageret. Nå de var ute dunket jeg lageret forsiktig ut. Det må bores og gjenges i det nye lageret. M5 eller M6. Mange takk for hjelpen😊 Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 2.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2022 (redigert) dobbaen skrev 15 minutter siden: Mange takk for hjelpen😊Satt det så løst at det kan gå fint av ved å kun ta av propellen eller måtte du dunke så pass hart. Redigert 2.Februar.2022 av dobbaen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2022 Jeg gjorde denne jobben på en annen båt engang. Da var det gjenger i selve stevnen/hylsen og bare settskruer som var skrudd inn mot cutlesslageret Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 8.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2022 (redigert) JRK skrev On 5.2.2022 at 15.48: Da var det gjenger i selve stevnen/hylsen og bare settskruer som var skrudd inn mot cutlesslageret Det er nok den mest vanlige måten å gjøre dette på, at cutlesslageret er "låst fast" med to eller flere setskruer. Det er imidlertid slik at cutlesslagere spesielt med med metall ofte sitter fast i stevnet/hylsen og må "presses" ut. På Viksund 340 er hylsen frittstående og det er lettere å presse ut, enn for eksempel hvis cutlesslageret er satt i et stevnbeslag mot helen på kjølen slik det er på endel andre båter. Redigert 8.Februar.2022 av VegJoh (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
finnmarken Svart 9.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2022 Jeg vil bytte ut Engbo ankeret med en Bruce på 15 kg. Ankeret går igjennom badeplattformen. Må jeg bytte ankerrulle? Eller vil det fungere med den som er der med Engbo ankeret? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2022 finnmarken skrev for 9 timer siden: Noen som vet? Jeg har gjort dette for to år tilbake. Hele prosessen er dokumentert tidligere i denne tråden. Start med dette innlegget og les videre utover. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JRK Svart 10.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2022 (redigert) Fjernet. Lagt inn i tidlegere i Briggs tråd Redigert 10.Februar.2022 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 10.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2022 Tusen takk til Brigg og JRK. 👏 Jeg får prøve dette. Jeg har kjøpt et galvanisert M-anker fra Nettbåt (Flak). Det blir neppe så pent som dere har fått til, men jeg håper jeg får det til. Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 24.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2022 Inter 9000 skrev On 29.1.2022 at 19.44: Veldig greit å skifte. Det sitter to skruer på hver side igjennom støttebukken og inn i messingbosset på cutlesslageret. Nå de var ute dunket jeg lageret forsiktig ut. Det må bores og gjenges i det nye lageret. M5 eller M6. Måtte du ta av roret eller hva det klaring nok til å få det ut. Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 25.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2022 (redigert) dobbaen skrev for 20 timer siden: Måtte du ta av roret eller hva det klaring nok til å få det ut. Roret må av, det løsner du inni på en mutter, så trekker du ned roret. Mulig grave litt i inderlager der våten står. Akselsen dro jeg ut med propell på. 👌 Redigert 25.Februar.2022 av Inter 9000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
dobbaen Svart 25.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2022 Inter 9000 skrev 53 minutter siden: Roret må av, det løsner du inni på en mutter, så trekker fu ned. Akselsen fro heg ut med propell på. 👌 Takk😊 Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 26.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2022 Da er jeg godt i gang med å bytte vannsmurt lager. Det gamle hva en lett jobb og få ut. Ny lager er satt inn og gjenget opp for skrue hull sånn at lager ikke glir ned til propell👍 Er litt arbeid igjen men det får vente til i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Stella Ulefoss Svart 2.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2022 Heisann Jeg måtte kjøpe ny fjernkontrol til trøsterne Sleipner. Problemet er når jeg skal bytte batteri klarer ikke å se om det er umbrako, trox , tommer eller millimeter eller noe helt annet. På den gamle var det stjerne skruer, og det var veldig greit. Er det noen som har peiling. Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 4.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2022 Stella Ulefoss skrev On 2.3.2022 at 20.59: Heisann Jeg måtte kjøpe ny fjernkontrol til trøsterne Sleipner. Problemet er når jeg skal bytte batteri klarer ikke å se om det er umbrako, trox , tommer eller millimeter eller noe helt annet. På den gamle var det stjerne skruer, og det var veldig greit. Er det noen som har peiling. Jan Martin Min fjernkontroll e fire fem år nå vel, å på den må jeg bruke stjerne jern på får å få ut de tre skruene på baksiden. Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 4.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2022 dobbaen skrev On 26.2.2022 at 18.26: Da er jeg godt i gang med å bytte vannsmurt lager. Det gamle hva en lett jobb og få ut. Ny lager er satt inn og gjenget opp for skrue hull sånn at lager ikke glir ned til propell👍 Er litt arbeid igjen men det får vente til i morgen. Så hva nytt lager på plass. Bytter også o-ringer og simmerringer i ror når jeg først Hva i gang. Merket god forskjell etter og ha tester båten i dag. Mye jobb i kaldt og surt vær men er glad jeg gjorde det nå. Sitér dette innlegget Link to post
snuska Svart 4.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2022 Stella Ulefoss skrev On 2.3.2022 at 20.59: Heisann Jeg måtte kjøpe ny fjernkontrol til trøsterne Sleipner. Problemet er når jeg skal bytte batteri klarer ikke å se om det er umbrako, trox , tommer eller millimeter eller noe helt annet. På den gamle var det stjerne skruer, og det var veldig greit. Er det noen som har peiling. Jan Martin Mener det er Torx 8 på husken. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2022 Fra tid til annen dukker det opp emner her på forumet om trustermotorer som trøbler pga slitte børster. Jeg fant derfor ut at det kunne være et passelig vinterprosjekt å ta en sjekk av baugtrusteren. Dette er en Sleipner SP 55 som har stått i båten siden den var ny i 2005. Båten har vært brukbart mye brukt, vi har hatt et snitt på godt over 50 overnattinger ombord hvert år siden vi kjøpte båten i 2009. Slik så det ut før jeg begynte på jobben. Børstestøvet er tydelig, og vannlinja vises også i støvet. Etter demontering av motoren. Det er litt saltutslag rundt den ene festebolten. Dette tror jeg er fra en gammel lekkasje som nå ikke lenger er til stede. I alle fall kom det ikke inn noe fukt i løpet av de to månedene motoren var demontert i vinter. Båten ligger selvfølgelig på vannet. Jeg bestilte opp nytt sett med børster og fjærer før jeg åpnet motoren. Dette skulle vise seg å være unødvendig. Børstene var bare ubetydelig slitt. Det er riller i enden av de nye børstene, disse rillene var fremdeles synlige på de gamle. I følge skyvelæret var slitasjen på de gamle børstene beskjedne 1mm. Jeg valgte derfor å montere de gamle børstene og børstefjærene tilbake igjen og heller ha de nye i reservedelskuffen. Jeg passet imidlertid på å rengjøre godt i leiet der børstene ligger slik at disse beveger seg lett. Og så ble børstestøvet støvsuget samt at jeg blåste forsiktig med trykkluft for å få ut mest mulig støv fra motoren. Noe børstestøv, men mindre enn forventet. Ny børste til venstre, gammel til høyre. ‘’Hva nå det enn heter som børstene går mot’’ var heller ikke mye slitt, men sporene fra rillene i enden av børstene vises godt. Før montering i båten igjen ble rommet rengjort for børstestøv. Jeg glemte å ta et etter-bilde, men det er i prinsippet som det første bildet i dette innlegget bare uten børstestøvet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
finnmarken Svart 27.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2022 Interessant dette. Jeg har nylig kjøpt en slik båt, men er skuffet over kraften i baugpropellen. Fikk du bedre kraft etter dette? Jeg vurderer å sette inn et batteri der fremme. Må kanskje også rengjøre, men jeg har gått god effekt av ekstra batteri i tidligere båter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.