Hytteeier Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 PS: Slik det er i dag, så har jo omlag 9 av 10 alvorlige ulykker allerede brutt gjeldende regelverk. Da ser det ut som om regelverket er adekvat, men at vi har et alvorlig holdningsproblem blant enkelte. Jeg oppfordrer deg til å komme med 2 små eksempler for de siste 12 måneder der en endring i dagens regelverk kunne forhindret ulykken. Jeg er temmelig overbevist om at du ikke engang klarer å finne et eksempel og at du dermed kommer til å føle deg litt flau. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Hvor mange ulykker skal vi akseptere da? -hvor mange er det greit at omkommer hvert år på sjøen fordi i ikke har et tydelig handlingsregulerende og instruerende lovverk? Hvor mange er det greit at omkommer for at den gemene hop skal få slippe å ha på seg redningsves, holde fri fart og muligheten til å drikke seg opp til 0.8? Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 (redigert) Nå er det jo slik at det er flest drukningulykker fra stilleliggende båt/eller fra land, etter hva jeg har forstått. Redningsfest i hurtiggående båter vil da neppe hjelpe særlig. At det forekommer ulykker klarer vi nok desverre ikke unngå selv om det er ønskelig. Redigert 19.Juli.2011 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Mouche Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Mouche mener at det er anarki når man har frihet til å velge. Den blir for dum CB! Hvis fellesskapets interesser må vike av hensyn til den enkeltes valg (rett til å velge eller velge bort)så nærmer vi oss det jeg vil kalle anarkisme (ikke den populistiske betydningen av ordet, men den ideologiske betydningen av ordet). Jeg mener at individets interesser må vike av hensyn til fellesskapets interesser slik det er i alle siviliserte land jeg kjenner til. Mange vil hevde at man f.eks i USA opplever en helt annen frihet enn det vi gjør i Norge. I såfall vet de rett og slett ikke hva de snakker om. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
CB. Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Nå var det hytteeier og ikke CB som skrev dette da hehe Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Mouche Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Ja, rett skal være rett CB, men det betyr vel bare at han/hun kom deg i forkjøpet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Eureka Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 (redigert) PS: Slik det er i dag, så har jo omlag 9 av 10 alvorlige ulykker allerede brutt gjeldende regelverk. Da ser det ut som om regelverket er adekvat, men at vi har et alvorlig holdningsproblem blant enkelte. Jeg oppfordrer deg til å komme med 2 små eksempler for de siste 12 måneder der en endring i dagens regelverk kunne forhindret ulykken. Jeg er temmelig overbevist om at du ikke engang klarer å finne et eksempel og at du dermed kommer til å føle deg litt flau. Dersom noen av de pårørende for de to siste dødsulykkene på østlandet, hvor totalt 5 personer omkom, leser dette, så vil jeg først og fremst kondolere og eksemplene brukes med respekt for de omkomne og etterlatte. Ettersom granskningene ikke er avsluttet og hendelsesforløpet ikke er klarlagt enda, refererer jeg til det jeg har fått med meg i avisene. Forhold nummer 1: en rib med to ungdommer har et sammenstøt med en fortøyd cabincruiser. Begge guttene omkommer. Obduksjonen viser at de ikke omkom av skadene de pådro seg under sammenstøtet, men av drukning ettersom det ikke ble benyttet redningsvester. Vitner kom raskt til stedet. Forhold nummer to: Stor rib med 4 personer gjør sannsynligvis en hurtig og uventet manøver og 4 personer kastet overbord. Ingen brukte redningsvest og det er grunn til å tro at det var høy hastighet. En person overlevde med mindre skader. Vitner kom raskt til stedet. To klassiske eksempler hvor ulykker skjer på natten, i hastighet, uten redningsvest. Hvorvidt førerene har vært påvirket av alkohol her ikke kjent. I begge eksemplene kunne situasjonen stilt seg annerledes dersom samtlige brukte redningsvest som ville snudd en bevistløs person med ansiktet opp, inntil hjelpere kom til stedet. Redigert 19.Juli.2011 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 hehe, ikke i den sammenhengen, ordet anarki synes jeg blir noe for sterk kost selv for gamle Cb Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Whistler Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 ... I begge eksemplene kunne situasjonen stilt seg annerledes dersom samtlige brukte redningsvest som ville snudd en bevistløs person med ansiktet opp, inntil hjelpere kom til stedet. Skadefølgen hadde sannsynligvis blitt annerledes, men det er ikke det samme som at ulykken ikke hadde skjedd. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Eureka Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 nei, men så er det noen andre faktorer som ikke er klarlagt og fastsatt enda, alkohol, navigasjon og fart. Men når uhellet først har skjedd, så er det kanskje redningsvesten ene og alene som berger livet. Det er da ingen som bestrider at sikkerhetsbelte er nødvendig i bil, selv om det ikke isolert sett ikke forhindrer at en ulykke inntreffer. Det vil si, fokuset på behovet for sikkerhetsutstyr som redningsvest, kan være med på å øke bevisstheten rundt risiko og sikkerhet. Dersom man har fokus på sikkerhet, er jeg temmelig trygg på at det reduserer sannsynligheten for ulykken eksplisitt og eventuelle følger av dette. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Det er vel ingen som betviler at redningsvest er av det gode men dette bør folk få avgjøre selv. Min gamle lærer sa bestandig, "ta hva du vil men betale hva det koster". Synes det var klokt sagt, vi må ta ansvar for vår egen sikkerhet det kan ikke påbud gjøre. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
trikkern Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Jeg er ikke mot et påbud hvis man greier å skille mellom åpne og lukkede båter uansett fart. Hvis jeg skulle definere når jeg mener jeg skal bruke redningsvest i min båt som går over 30 knop, så sitter jeg ikke inne i cocpiten med redningsvest uansett fart. Men i det øyeblikk jeg skal ut på dekk tar jeg på redningsvest uansett fart. Selv når båten ligger stille. Dette påbudet bør defineres. Det kan ikke være påbudt med vest uansett hvilken situasjon du befinner deg i. Mener nå jeg. Mener ikke alle det? Skulle nesten tro at påbudshisserne har aksjer i redningsvestfabrikker. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 (redigert) BI-filosof Øyvind Kvalnes har gjort seg noen tanker om mer lover og regler til sjøs: Mer folkevett! Redigert 19.Juli.2011 av FredrikW (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hytteeier Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Eureka, de to hendelsene du gir understreker nettopp poenget mitt. Det var farten som drepte dem alle. I lav fart ville de ikke havnet i vannet. Og havner man ikke i vannet, behøver man ingen redningsvest. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Så hvis vi bare forbyr fart så er problemet løst og man trenger ikke påbud om vest? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
cheetah Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Jeg mener at uansett hvor rask båt man har så bør man ha redningsvest på så lenge man ikke er i en lukket kabin. sunn fornuft er det beste Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Jeg mener at uansett hvor rask båt man har så bør man ha redningsvest på så lenge man ikke er i en lukket kabin. sunn fornuft er det beste Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Helt enig med Cheetah her, det er bare påbudet jeg ikke liker. Folk bør ta ansvar selv. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
FredrikW Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Helt enig med cheetah og Contraband. Vest på i åpen båt (også daycruisere) i fart -> JA. Påbud om dette -> NEI. Men hva med vest på flybridgen når båten er i fart...? Ikke ofte jeg ser at det praktiseres i Indre oslofjord! Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 (redigert) Generelt er det jo litt avhengig av fart/sjø/vær. De fleste sitter inne fremfor på flybridgen i dårlig vær, og der er det ikke naturlig med vest. Er det blikk stille og solen skinner er det i og for seg ikke veldig nødvendig med vest i daycruiser heller og slett ikke noe som bør fremkalle påbud. Bør kanskje legge til at det naturligvis er forskjell på båtfolk og "folk i båt" den siste gruppen bør kanskje vurdere vest på Kiel-fergen også. Redigert 19.Juli.2011 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
cheetah Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Så fra huset her om dagen 3 voksne og 3 barn som sto og fisket i en 14 fots båt Var bare ungene som hadde redningsvest på(uten krage) Sier litt om holdning hos noen Er helt enig i at det ikke trengs påbud men noen folk bør få opp øynene litt... Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Om det var blikk stille og fint vær hadde sikkert ikke jeg hatt på vesten heller men hadde da hatt den med. Så kommer det jo an på hvor gamle disse ungene var også da..... Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
cheetah Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 2 av ungene så ut til å være i 3-4 års alderen og det var godt med sjø. Litt nervepirrende å se på at en av ungene holdt på å falle overbord båten blir jo og ustabil hvis alle står i den. Gikk bra da men kunne gått galt... Kanskje jeg som er gammeldags men lærte selv når jeg var liten at man måtte stå minst mulig i en liten båt. Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Utrolig at så mange er for et påbud for bruk av redningsvest. Jeg ser så godt som ingen over 12 år som bruker noe annet enn flytevest eller annet flytemiddel. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Det er min erfaring også, skjelden jeg ser unger uten flyteplagg men desverre så er det blitt for mange av den rød/grønne fare som mener at det viktigste er påbud I 2011 ser vi heldigvis forskjellen på båtfok og "folk i båt" i alle fall de fleste oppegående av oss Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.