Svaap Svart 3.Januar.2013 Del på Facebook Svart 3.Januar.2013 Send gjerne båtbyggerne over til Minde når de er ferdige ;)) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Ask Svart 3.Januar.2013 Del på Facebook Svart 3.Januar.2013 Imponerande! Kva detalj er det siste biletet? Eg gler meg tl å sjå båten på vatnet. Ask Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 3.Januar.2013 Del på Facebook Svart 3.Januar.2013 Her er det bare å bli inspirert og imponert! Siste bilde er en trenagle gjennom spant? Låsesplint for å utvide og kile fast naglen. Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Asch Svart 3.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2013 Send gjerne båtbyggerne over til Minde når de er ferdige ;)) Da må du nokk ta skuta på ryggen over fjellet til Rogaland ;-) Det virker nå som du klarer deg utmerket selv. Siste bilde er en trenagle gjennom spant?Låsesplint for å utvide og kile fast naglen. Vivvi Stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Januar.2013 Del på Facebook Svart 6.Januar.2013 Tanken er sikkert grei nok, men jeg ville skiftet ut tappekranen med kran som har stuss der du kan skru inn endeplugg. Hva vi kaller 'duble block'. Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 7.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2013 Hulda; Jeg skal få tak i en slik. Var ikke helt fornøyd med lekasjesikringen. Prosjektet går fremmover med stormskritt for tiden. Skroget er blitt slipt ned. Flere av dekksbjelkene har kommet på plass. Det er nesten synd med alle de fine detaljene som blir skjult i konstruksjonen. Vi fjernet siste rest av maling fra skroget, for å gi allt treverket en dose olje. Nesten et århundre skiller disse to plankene. Fruen pusser litt gammel lakk. Det hadde samlet seg en god del gugge i tanken i årenes løp, så den fikk en god skrubb både innvendig og utvendig. Sitér dette innlegget Link to post
phanthom18 Svart 14.Januar.2013 Del på Facebook Svart 14.Januar.2013 Heisann. Veldig inponerende stykke arbeid som er utført på denne :-) Har selv ei Risørskøyte på 37 fot som er bygget i 1939.Er noe helt eget med gode gamle trebåter! Båten min vart skadet i en storm for ca 3-4 uker siden. Ønsker å fikse den opp igjen,men må inrømme at det blir eit kost spørsmål da eg ikke har tid eller kunnskap til å ta hele jobben selv. Lurer da på kva det evt vil koste å en slik skade? Sitér dette innlegget Link to post
phanthom18 Svart 14.Januar.2013 Del på Facebook Svart 14.Januar.2013 https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31261/bilde.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 15.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2013 Ser ut til å være en ganske konsentrert skade du har fått der. Jeg er nok ikke den rette til å gi deg noe prisoverslag på reparasjon, men på våre båter kan vi stort sett se bort ifra materialkostnadder. Det er arbeidstimer som koster. Håper det ordner seg. Det ser ut til å være en båt verd å ta vare på. Sitér dette innlegget Link to post
Splendens Svart 15.Januar.2013 Del på Facebook Svart 15.Januar.2013 Det går ikke ann å komme med et prisoverslag bare ved å se på et dårlig bilde. Legg ut flere bilder fra både inn og utsiden og beskriv det som du ser må byttes. Som regel må det byttes mye mer enn det som man kan se,grunnet råte. Går skøyta for egen maskin eller er den ikke sjødyktig etter skaden? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 15.Januar.2013 Del på Facebook Svart 15.Januar.2013 Stilig prosjekt, som skal følges Sitér dette innlegget Link to post
phanthom18 Svart 15.Januar.2013 Del på Facebook Svart 15.Januar.2013 Det går ikke ann å komme med et prisoverslag bare ved å se på et dårlig bilde. Legg ut flere bilder fra både inn og utsiden og beskriv det som du ser må byttes. Som regel må det byttes mye mer enn det som man kan se,grunnet råte. Går skøyta for egen maskin eller er den ikke sjødyktig etter skaden? skøyta går fint for eiga maskin, men det er meir skader enn det dårlige bildet viser. Pullerten bak er også revet av, samt en del skader langs sida spesielt fra midtskips og frem. Tenker eg får ta kontakt med ett båtbyggeri å få et prisoverslag der. Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 16.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2013 (redigert) Da var alle dekksbjelkene på plass. Styrehuset blir stående litt innenfor ruffen for å unngå å svekke bjelkene for mye på samme sted. Tidligere stod det litt utenfor, men det gjorde det litt trangt å smyge seg forbi på dekk. De innvendige veggene bygges av hjemmelagede furuplanker. Mye lekrere enn kryssfineren som var der da vi kjøpte. Der ruffen smalner inn mot baugen, var det ingen skikkelige bjelker som understøttet dekket. I dette området kunne man faktisk merke at dekket fjæret når man gikk på det. Ikke rart det lakk. Det skal ikke mangle på støtte i den nye konstruksjonen. Og i mens snurrer jorden, som de sier. Redigert 16.Januar.2013 av Asch (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 27.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2013 (redigert) Nå er skanndekket nesten ferdig lagt, og det nærmer seg tid for resten av dekksplankene. Mangler litt enda. Arbeidet med ruffen er godt i gang. Tykke planker limes til dekksbjelkene, for så å boltes med vertikale bolter. Skottet inn mot motorrommet er ferdig, med tilkomstluke for å kunne komme til reim og reimhjul på motoren. Rammen til styrhuset er også ferdig, slik at dekket kan drives inn mot den. Redigert 27.Januar.2013 av Asch (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 27.Januar.2013 Del på Facebook Svart 27.Januar.2013 Det er noe helt eget med å se en trebåt bli til. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Janniz Svart 27.Januar.2013 Del på Facebook Svart 27.Januar.2013 Må bare få si.....å en god ting kan ikke sies for ofte... ;-)) "D herre bi bærre lækkert....!!" :-)) Mvh Jan-R. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Hei Hatten av som vanligt. Kor mange mann er det som jobbar på båten? (Båtbyggarar.) Kva bli innvendig ståhøgda. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 28.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Takk for fine tilbakemeldinger. Det er fire båtbyggere som jobber på båten, men ikke samtidig. De har flere prosjekter på gang. Innvendig ståhøyde blir ca 190 cm. Sitér dette innlegget Link to post
jabra Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 (redigert) En fantastisk tråd å følge. Jeg er selv vokst opp i et trebåtmiljø - min far var båtbygger. Jeg kjenner formelig lukten bare ved å se på bildene. Herlig! Det blir nok en nydelig båt av det også til slutt. Redigert 1.Februar.2013 av jabra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Asch Svart 12.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2013 Arbeidet går fremover i stødig tempo. Legging av dekk er godt i gang. Veldig fin dekksplank. Jeg fant vel 3 kvister i det som er lagt så langt. Ruffen er bygget opp til riktig høyde, og bjelkene er skåret til. Nå skal de felles ned. Skottet inn mot lugaren er påbegynt. Tverrbjelken som synes der fremme er bare en midlertidig konstruksjon for å ha noe å stå på tidligere i prosessen. Jeg koser meg med å sitte på forskjellige steder og studere de fine linjene. Det er mye som skal stemme i en skikkelig trebåt, og svært få rette linjer eller vinkler. Mye solid håndtverk involvert. Jeg gleder meg til å kunne ligge i køya og kikke opp på dette dekket. Båtbyggeriet; et godt eksempel på det papirløse samfunn. :-) Skroget er langt i fra mett på olje enda, så vi smører ved enhver anledning. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 12.Februar.2013 Del på Facebook Svart 12.Februar.2013 Dette er altså så utrolig vakkert utført arbeide!! Dere er heldige som har fått plass på verftet - de kan virkelig sakene sine. Og FOR noen materialer!!! (WOW) (Det eneste jeg syntes var litt rart er at de ikke felte ned en drevstopper ned i bjelkene (?)) /Ole Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Asch Svart 12.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2013 Helt enig. Angående drevstopper, så var den ikke nedfelt i det gamle dekket heller. Her stoler jeg på ekspertisen. Mellom skroget og ruffen skal vi bolte inn noen metallstag som skal bidra til å motvirke kreftene fra drevingen. Dette var gjort i den gamle konstruksjonen også, som du kan se på bildet under. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 12.Februar.2013 Del på Facebook Svart 12.Februar.2013 Da er jo den saken løst! :) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Ask Svart 12.Februar.2013 Del på Facebook Svart 12.Februar.2013 Pent! Skal de ha styrehus eller styrebrønn? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Februar.2013 Del på Facebook Svart 13.Februar.2013 Samme type stag brukte også salige Collin Archer. Meget velprøvet teknikk. Hansen og Arntsen i Brevik mener jeg også hadde laget seg en patent der de pent og rolig boret seg gjennom deksplankene med naver og boltet sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.