Jump to content

Prosjekt: "Princess 35"

ray

Recommended Posts

Takk for alle tilbakemeldinger :thumbsup:

Dags for en liten oppdatering igjen.

Da er turen kommer for å lage hul kiler. Valgte å gjøre dette på alle innvendige hjørner for å lette legging av glass.

Kjøpte inn 2 stk 1 kg bokser med glassfibersparkel og kom halvveis :nonod: måtte på med 2 kg til gitt.

Funderte litt på hva jeg skylle bruke for å få en någenlunde jevn radien uten en rand av sparkel på hver side som igjen krever mye sliping. hmm tuslet en tur inn på kjøkkenet og der hadde a mor en myk fin slikkepott i en skuff gitt.

Fikk med denne en jevn fin radie og ingen kanter å slipe.

20121130_201825l.jpg

20121209_132217l.jpg

Etter herding var det en lett sliping av all sparkel samt vask med aceton.

20121209_163847l.jpg

Her er andre lag med duk tilpasset. Så er det vask av anlegget og støping settes igang

20121209_181812l.jpg

Anlegget primet med polyester, etter anbefaling fra DIAB skal anlegget vetes og tørke i ca 15 minutter føre legging av duken.

20121209_191710l.jpg

Her er resultatet av for lite polyester og en varmekanon som gikk tom for diesel og en dropp i temperatur ute fra -10 til -18 på de tre timene jeg dreiv på. :headbang:

Bare å slipe opp flekkene og støpe inn på nytt. Bra det er på under siden, spiller ingen rolle om det blir litt potetjorde under der.

20121215_120725l.jpg

Alle flekker slipt ut, små lapper lagt i alle felt. til slutt store biter som dekker det meste.

20121215_214523l.jpg

Der er også ett lag lagt på inn siden av sargen.

fortsettelse følger

Er i tenkeboksen om dagen, hadde bestemt meg for å lage en åpning i sargen og stikke inn badestigen der, for så å feste den på under siden av plattingen. Badestigen har kommet men det viser seg att feste vil stikke ut ca 4 cm på utsiden, dette blir ikke pent! Hva er lettest da, lage luke med stige under? Hadde i ut gangs punktet tenkt å ha stigen så nære der R500 starter på BB side, men vet ikke om det blir for "klumpete" med den luka der. Peneste ville det blitt med stige på midten, men blir da umulig å bruke når jolla ligger der.

Noen med smarte ideer der ute ?

Legg stigen der du synes den passer best uavhengig av jolla. Når du skal bruke badestigen hiver du ut jolla uansett. Det er min erfaring. Monter så en enkel beredskapsstige i tillegg som er enkel å benytte med jolla oppe

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Takker for alle innspill, skal en tur in til seasea i morgen. Får se hva de har å tilby. Har sett litt på å lage en luke med stigen under.

Må da velge en stige som ikke er noe særlig bredere enn 30 cm, tror da jeg kan få montert dette någenlunde pent på ene siden av plattingen.

rem: har sett litt på dette med en beredskaps stige, men finner ikke noen løsning som gjør att den er lett å betjene( må jo henge under plattingen da)

Men får se hva morgen dagen gir av innspill.

En liten oppdatering er vel på sin plass nå.

Plattingen er nå snudd for å kunne glasse inn oversiden.

20121216_145703l.jpg

Alle skruehull fra monteringen måtte sparkles igjen,samt fylle slissene med polyester,

20121218_201823l.jpg

Halve plata er glasset og den andre halve er primet

20121220_191627l.jpg

Første laget på plass, tørket og mattslipt. Samt vasket med aceton. Lag nr 2 går ett stykke ned på sargen

Her er andre laget på tur på.

20121229_122606l.jpg

Har her tegnet inn hvor fenderlista skal ligge. Er nå klar for å skjære ned kanten av sargen.

20121229_151840l.jpg

Kanten skjært, alle utvendige hjørner er avrundet og mattet.

20121230_144322l.jpg

Støping av første lag på sargen.

20121230_172729l.jpg

Første lag er klart, en liten tørk og så skal plata snus og andre lag legges på sargen

20121230_234934l.jpg

I støpe prossesen på lag 2

20121231_173445l.jpg

Endelig hoved støpinga er ferdig.

Nå skal badestige løsning på plass, og hvis jeg rekker i helga skal plata monteres på båten, så jeg finner endelig plassering. Fortsatt usikker på hvor mye jeg skal heve den pga økt dybde på plata og fare for draft.

Spent på om anlegget mot skroget passer også.

Vi flyttet stigen vår fra midt på platformen til siden etter at jeg datt i vannet og nesten ikke kom opp da jolla lå på badeplatformen. ..

Her skal du høre på Bitteliten.

Dette er sikkerhetsutstyr.

Du skal klare å entre stigen uavhengig om jolla er oppe eller ikke.

Ja, også må stigen være mulig å få ut når du ligger i vannet. Stigen vår er montert under badeplatformen. Tar 5 sekunder å få den ut. Jeg sjekket pris på stigen vår for REM engang - det er en flott stige med integrerte håndtak som felles ut - dog til en svært høy pris :eek: Om jeg husker rett var det rundt 18000 SEK.. (den er standard på NW båtene)

nw_420_badestige.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Ja iflg DIAB skal dette være nok. Men har lagt både 3 og 4 lag på de mest utsatte stedene med mye belastning.

Må bare bøye meg i støvet. Dette blir flott!

Hvordan har du tenkt innfestingen i båten? Skal du ha flere punkter enn de du lager på selve plattingen innerst? Det blir vel mye belastning ytterst på kantene når den blir så stor? Og gjerne med flere personer utpå der samtidig, siden det er så god plass..... :cool: Det samme blir det vel på akterspeilet på båten også.

Ja, også må stigen være mulig å få ut når du ligger i vannet. Stigen vår er montert under badeplatformen. Tar 5 sekunder å få den ut. Jeg sjekket pris på stigen vår for REM engang - det er en flott stige med integrerte håndtak som felles ut - dog til en svært høy pris :eek: Om jeg husker rett var det rundt 18000 SEK.. (den er standard på NW båtene)

Hadde vært moro å sett noen bilder, ligger det noe på produsentens side ?

Må bare bøye meg i støvet. Dette blir flott!

Hvordan har du tenkt innfestingen i båten? Skal du ha flere punkter enn de du lager på selve plattingen innerst? Det blir vel mye belastning ytterst på kantene når den blir så stor? Og gjerne med flere personer utpå der samtidig, siden det er så god plass..... :cool: Det samme blir det vel på akterspeilet på båten også.

Takker for det Geirfrode. Inn festingen til båten blir 12 bolter mot 6 før. Anlegget er øket i fra 7,5 cm til 22 cm i høyde samt økt ca 5 cm i bredde.

Det originale stagget midt under økes i lengde til å passe. De to side stagene blir beholdt men vet ikke om jeg kanskje flytter de til undersiden

Bitteliten: stigen du linker til er den jeg har liggende og som var tenkt brukt, problemet er att kasseten kommer til å stikke ut ca 4 cm, og det blir ikke pent. Har nå også kjøpt en som skal monteres på oversiden,da under ett lokk alla det REM gjorde på sin. Får måle og forske litt til uka. Alternativet er å bygge en fra bunnen av, men det kommer til å ta for mye tid..

Inn festingen til båten blir 12 bolter mot 6 før. Anlegget er øket i fra 7,5 cm til 22 cm i høyde samt økt ca 5 cm i bredde.

Det originale stagget midt under økes i lengde til å passe. De to side stagene blir beholdt men vet ikke om jeg kanskje flytter de til undersiden

Bitteliten: stigen du linker til er den jeg har liggende og som var tenkt brukt, problemet er att kasseten kommer til å stikke ut ca 4 cm, og det blir ikke pent.

Støtter deg i å flytte stagene til undersiden, bort med alle snublefeller. Ikke pynter de opp heller. Når det gjelder høyden på anlegget mot akterspeilet spiller det jo liten rolle så lenge du har stag, da spiller det mer rolle at du fordeler kraften fra skruene over et større areale. Ta gjerne en titt på hvodan jeg løste det når jeg laget ny badeplattform til Viksunden:

https://baatplassen.no/i/topic/65071-hjemmelaget-badeplattform-til-viksund-futura/

Står i innlegg nr. 35. I den tråden kan du også se hvordan jeg valgte å lage en stige som ligger på undersiden til å trekke ut. Men som du sier, det blir fort mye jobb å lage en stige...

Hvis du tar en titt i denne tråden hvor jeg har laget bauspyd, har jeg vist hvordan jeg forlenget kassetten til stigen i bakkant for at stigen ikke skal stikke ut foran selve baugspydet.

https://baatplassen.no/i/topic/61528-tilvirkning-av-baugspyd-i-rustfrittteak/

I innlegg 31 ser du hvodan jeg forlenget kassetten, ganske enkelt egentlig. Tabbet meg litt ut akkurat der. Tok bare det jeg hadde for hånden når jeg laget den forlengelsen, og den plata var antagelig ikke syrefast, så der blir det litt rust hvert år. Løser det med litt syre en gang i året. Får se om jeg får tid til å bytte ut med en syrefast platebit.

Vet ikke om det hjalp deg noe, men det er ihvertfall noen ideer :smiley:

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...