Jump to content

AGM batteri - Hvem har best pris?


bjoris

Recommended Posts

Solen skinte ganske lenge på meg også for jeg tok en avgjørelse om å ikke delta i disse hjernevaskingstrådene for en tid tilbake, men så fikk jeg et tilbakefall. :giggle:

 

Mix har nok dessverre rett i at kompetanse presses bort fra disse trådene så nå får jeg fortsette med mitt forsett, å holde meg borte en stund til.

 

Trøsten er jo at jeg har fått hjulpet en arm skjel på IM som uheldigvis hadde Mastervolt utstyr i båten sin og som ønsket nye batterier. Jeg kom visst i skade for å også fortelle hvor han kunne skaffe noen deler han hadde lyst på til en langt billigere pris enn hos Mastervolt, og det er jo en frihet man kan ta seg når man ikke er leverandør.

 

Det føles godt å kunne hjelpe litt for så å få sin lønn i himmelen for det er vel det Båtplassen handler om. :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Lønn i himmelen?

 

Hørt om historien fra gamle dager da prosten kom kjørende med hest og kjerre og kom frem til en grind. Der sto den en liten gutt, en såkalt "grindgutt" som pleide å få en liten slant når han åpnet grinden. Han lukket opp grinden, og fra prosten kom det: "Takk mitt barn, du vil få din lønn i himmelen!" Men gutten var ikke tapt bak en dør, og da kom det fra gutten: "Men pastor'n, var det ikke mulig å få et lite forskudd nå?"

 

Så ikke gi deg Ole Petter, kanskje du får litt lønn før den tid, i hvert fall i form av anerkjennelse?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ingen sier at du ikke skal uttale deg, Ole Petter, og jeg ser meg ikke som argument for å holde seg unna.

Det er bare så ofte at din kompetanse går over på for mye spisskompetanse

som igjen hjelper lite hvis det skal gjelde for mange.

 

Ang. hjernevasking må du gjerne bruke litt av din tid med "ditt" for å vurdere dine egne ord.

Jeg våger nemlig å konstatere at det er hovedsakelig deg som ikke husker andre løsninger enn det

som disse to merkenavn både tilbyr og produserer så snart det dykker opp andre.

En annen mening er da ikke tillatt, ikke en gang hvis det er klar at alle andre også virker.

 

Her dreier det seg bare om en sake, nemlig AGM-batterier.

Bra med kompetent forklaring til forskjell slik at det blir klar.

 

Men hvorfor at det skal være så avgjørende med en feature som strømstyrt utjevning

er derimot ikke blitt klar for mange.

 

Og det er dessuten for min del heller ikke noe grunn for å krangle,

bortsett av å forklare sin mening og også sine grunn hvis man vill.

 

Realitet er at det er bra men ikke nødvendig, går man ut i fra "normale" forhold.

Og normale forhold begynner fortsatt der det har begynt siden alle dager:

Nemlig med en bra forhold mellom batterikapasitet og laderkapasitet.

Verre er det ikke.

 

Din tur, ellers god tur.

 

:fishing:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Så ikke gi deg Ole Petter, kanskje du får litt lønn før den tid, i hvert fall i form av anerkjennelse?

 

Nå er det grenser hvor lenge man finner det interessant å vente på teknisk informasjon som inneholder mer enn best, billigst og ingen andre produsenter vet hva de driver på med.

 

 

Jeg hadde håpet på at Jørg ville kommentere denne, https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8387/ladekurve2.gif men det kan trolig være skadelig for argumentasjonsgrunnlaget og er det nok best å gjøre som man ikke så den.

 

Kurvene til Victron og Mastervolt er dessuten ganske like på mange punkter, og når prisforskjellen på Sterling og Mastervolt er hele 10 Euro så kan man jo lure på hva Jørg tror Euroen står i.

 

En million her og en million der, ja det blir fort penger ut av det. :lol:

Link to post
Share on other sites

Har ikke orket å lese denne strengen på en stund, men siden den stadig dukket opp øverst på siden, kunne jeg ikke dy meg.

At det går an å lage så mye dypsindige akkederinger over et slikt emne som ladere, trodde jeg ikke var mulig etter så mange 100 sider om emnet: Lading!

Tydelig at båtsessongen ikke har startet enda! :headbang:

At det i tillegg dreier mot usakeligheter, synes jeg er synd. :worry:

 

Hvis dette er metoden Eleven Steps to Better Battery Life for å holde liv i AGM, så hutte meg tu.

 

Men er dette SÅ vanskelig da? Se dette innlegget fra 9 år siden

DET er grunnlaget. Siden er det de forskjellige spenninger for Bly og AGM++Samt å huske på at alle batterier sulfaterer fra dag 1 ! Sulfateringen går mye raskere når batteriet ikke er fulladet, OG når temp er høyere. :smash:

Har du for liten lader, MÅ du bruke lengre tid på ladingen. Bare sørg for at batteriet får 14,4 volt (på polene! For Blybatterier).

Værre er det ikke. :saint:

 

Tillegg: Har et lite solpanel på taket, og det er utrolig hva det gjør med batteriene på en uke eller to, selv med minimal strømtilførsel!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Se der ja Marwin, trenger ikke være mer komplisert enn det der :thumbsup:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kurvene til Victron og Mastervolt er dessuten ganske like på mange punkter, og når prisforskjellen på Sterling og Mastervolt er hele 10 Euro så kan man jo lure på hva Jørg tror Euroen står i.

 

En million her og en million der, ja det blir fort penger ut av det. :lol:

Nå vet jeg ikke hvor du handler og jeg sammenlikner ikke priser.

Men mine informasjoner viste sist om f.eks. 50A at en Victron koster kr. 2200,- mer

og at en Mastervolt havner grov på noe i rettning 3000,- mer enn en 50A PCU.

 

Bare si i fra hvor.

Er det bare kr. 80,- forskjell da selger jeg Mastervolt i parallell. :thumbsup:

Mastervolt er jo ikke dårlig, bare dyrt.

 

:fishing:

Jørg

 

ps:

Ang. ladekurven har jeg gitt min statement.

Også ang. troverdighet på testbatteriet dvs. tilstands.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Se der ja Marwin, trenger ikke være mer komplisert enn det der :thumbsup:

Just presis! :smash:

Glemte å ta med noen soleklare elementer til:

•Renhold av batteritoppen minsker sjansen for krypstrømmer.

•Batterier har en selvutladningsstrøm! Den øker ved økende temp. og vise versa.

•Passer du ikke på veskenivået på åpne blyceller, nedsettes levetiden.

 

Slike logiske ting som har vært barnelærdom for batterier i mange år, behøves ikke å akademiseres.

 

(Skal ikke ta opp emnet med pulslading. Men faktum er at jeg har reddet mange bly-batterier med det. OG dette har vært diskutert ihjel før.) :sweat:

 

En annen vinkling: Jeg representerer bl.a. mykstartere og frekvensomformere av bestemte fabrikat (siste 18 år!), men det kunne ikke "ramle meg inn i halvsøvne" å promotere "mine" produkter i et diskusjonsforum som dette!! :smash: :smash: :smash:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har formening om hvor raskt AGM batterier vil forfalle om de plasseres i motorrommet i forhold til et sted med lavere temp? Ref figuren under hentet fra Maritim sin brosjyre for AGM batterier. Jeg skal oppgradere båten med ny forbruksbank, og hadde tenkt til å plassere batteriene i motorrommet. Etter å ha studert databladet, sett på figuren og lest på Power Kingdom (antar ut fra Google søk at Maritim AGM er fra Power Kingdom) sine sider ble jeg skeptisk. Temperaturen i motorrommet blir jo unektelig mye høyere enn 20℃ i mange timer ved bruk av båten.

 

The higher the temperature is, the shorter the battery life will be. If the battery temperature remains at an elevated level for an extended period of time, the expected life is reduced by 50% for each 8℃to10℃ of constant temperature above 20℃/68℉

 

batteri_levetid_temp.png

 

 

Terje N.

Link to post
Share on other sites

(Skal ikke ta opp emnet med pulslading. Men faktum er at jeg har reddet mange bly-batterier med det. OG dette har vært diskutert ihjel før.) :sweat:

Min Ladac 30A landstrømlader går forresten over til pulslading med vedlikeholdspenning etter bulkladingen, og mine batterier varer hen imot 10 år!

 

En annen vinkling: Jeg representerer bl.a. mykstartere og frekvensomformere av bestemte fabrikat (siste 18 år!), men det kunne ikke "ramle meg inn i halvsøvne" å promotere "mine" produkter i et diskusjonsforum som dette!! :smash: :smash: :smash:

Er du sikker på det dersom en person "rakker ned" på dine produkter og kommer med uttalelser som du mener er helt usanne om produktene? Da hadde i hvert fall jeg reagert med "piggene ut".

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Går det også hvis man bare passer litt på, men det er det tydeligvis ingen av oss som gjør lenger. :nonod:

 

Hvis man bruker mye penger på et produkt som skal klare dette helt selv.

Så må man jo kunne stole på at det klarer dette selv, uten at man skal måtte sitte og telle timer for hvor lenge det skal stå på i den ene eller den andre fasen.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo slik at noen mener jeg er teoretiker og noen mener jeg skriver alt for lange innlegg, men jeg kan forsikre dere om at det ikke er mange som har lagt så mye av sin fritid i praktisk arbeid om bord i båter for å finne ut hvordan ting virker i praksis som meg, og innleggene hadde heller ikke blitt så lange hvis andre hadde forsøkt å begrense feilinformasjonen som presenteres pent eller ugly innpakket i reklame, og eller av ren uvitenhet.

 

Det som forundrer meg litt er at mange som påstår å kunne dette ikke skjønner de reelle og praktiske forskjellene på komponentene,- og heller ikke klarer å beskrive hvordan man med enkle tiltak klarer å avdekke feil i systemet på et tidlig tidspunkt slik at et fremtidig havari kan unngås.

 

Vi har alle forskjellige behov og varierte brukermønster som fordrer at båtene også med fordel kan være forskjellig utstyrt, men felles er at fremgangsmåten for å kontrollere anleggene er like om man snakker om et 400 volt batterianlegg offshore eller om man snakker om en liten sørlandssnekken med et startbatteri og et par små forbruksbatterier.

 

Nå lovet jeg et av medlemmene å lage en beskrivelse på hvordan man skal utføre et slikt kontrollarbeid / forebyggende vedlikehold fordi han nå går for en ny kostbar batteribank etter at en annen kostbar batteribank fikk en tidlig død.

Meningen var å sende det på IM for han mente det ble litt mye støy i disse trådene, men jeg legger det ut her slik at flere kan få dra nytte av innholdet.

 

Det hele starter med kontroll og innkjøring av de nye batteriene, og dette foregår som følger:

Man måler polspenningen og noterer volten for hvert batteri ned i det som vi kan kalle systemhåndboken.

Hvis batteriene man har mottatt fra leverandøren individuelt avviker mer enn 0,1 volt så kan man tenke sitt om lagringsforholdene hos leverandøren, for man burde i grunnen ikke akseptert en variasjon over dette på 12 volt batterier for dette er i prinsippet ferskvarer. (Variasjonene skal eller må jo sees i sammenheng med hvor mange celler som er koblet i seie, så en variasjon på mer en 0,05 volt i en 6 volt blokk må man tenke over).

 

Men så kjører vi noen små utladninger med påfølgende oppladninger (helst med en billig ”dum Biltema lader) for å få blyplatene i gang ved å sette overflatestrukturen på platene. Deretter belaster man batteriene med en lyspære et par minutter hver, og så lar man batteriene stå i et par dager.

 

Nå er vi klar til å merke batteriene med 1, 2, 3 osv. og måler hvilespenningen på hvert batteri. Helst bør dato og spenning noteres både på batteriet og i den nye systemhåndboken. Nå kan vi også sammenligne spenningsmålingene før og etter innkjøring for så å danne oss et bilde av hvor lenge disse batteriene har stått på lager, hvor stor selvutladningen har vært og om det er fare for at sulfat i batteriet har fått krystallisert seg. (Jeg klarer ikke å ta alle tallene i hodet, så dette er ev. noe jeg må komme tilbake til).

 

Uansett så er det hvilespenningen etter at batteriene er litt innkjørt før bruk som vi skal dra nytte av fremover hvis forutsetningen er at batteriene ved installasjon er i orden, og jeg skal uten å gå i dybden nå forklare hvordan.

 

Men nå skal batteriene først monteres i båten fysisk, og da må man jo ta hensyn til mange ting. Blant annet så må man feste dem godt, sørge for at det ikke er for varmt, god lufting osv. Men det jeg er opptatt av i denne sammenhengen er at ledningsforbindelsene er slik anrettet at det blir enkelt å frikoble et og ett batteri ved å koble av en minuspol samtidig som at anlegget om bord kan driftes.

 

Jeg har spesialutstyr for å teste batterier og det har ikke dere. Men med en god batterimonitor og et godt voltmeter kan dere faktisk gjøre en del av det samme som jeg gjør når jeg tester batterier med unntak av reservekapasitet osv.

 

Når det da kommer til ladere og ladning av batterier, så er det jo så såre enkelt at det er den energien man har tappet ut av batteriet som skal lades opp igjen. Men her må vi bare erkjenne at hvis man lader ut et batteri med henholdsvis 30% eller 60% av kapasiteten så må også laderen gjøre jobben noe forskjellig.

 

Hvis vi tar en helt vanlig tre stegs lader så kalles det første steget i ladeprosessen for bulkladning, og dette betyr at laderen leverer en maks strøm som ofte er strømbegrenset i laderen, og i tillegg så forsøker laderen å oppnå en høyest mulig spenning opp mot et preprogrammert setpunkt på for eks. 14,4 volt@20 gr.C.

 

Her er det en stor forskjell på ladere, og den praktiske forskjellen består i hvor lenge laderen klarer å holde batteriene i bulkfasen, som da i praksis innvirker på hvor mye batteriet blir ladet før laderen går over i den neste fase som kalles absorbering. Vi snakker om en variasjon fra 70% til kanskje opp mot 90% avhengig av batteriegenskapen. (og laderen).

 

For å supplere med en grafisk fremstilling av denne fasen så kan vi se på denne sammenligningen https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8387/ladekurve2.gif hvor Victron laderen klarer å holde det samme batteriet med samme grad av utladning vesentlig lenger i bulkfasen enn Sterling laderen. Strekene jeg har satt inn markerer slutten av bulkfasen.

 

Hvis vi da sier at man i et gitt tilfelle oppnår 80% ladet batteri i bulkfasen så må batteriets siste 20 % bli oppladet i absorberingsfasen, og følgelig er det lengden for absorberingsfasen som bestemmer om vi får ladet opp batteriet til 100%.

 

Så sitter vi igjen med 1000 kroners spørsmålet. Hvordan kan vi få sjekket om absorberingsfasen ikke er for kort og heller ikke for lang uavhengig av hvor dypt man lader ut batteriet?

 

Det er her den nye vedlikeholdsboken med de noterte hvilespenningene kommer inn i bildet, for uansett hvor mye variasjon vi har i utladningsgrad av batteriene, uansett hvor fantastisk laderen påstås å være etc. Så kan vi med hjelp av en batterimonitor, et voltmeter, en tilrettelagt oppkobling av batteriene og systemhåndboken vår finne ut om det virker som det skal eller om noe må justeres.

Og bonusen med måten man har koblet opp batteriene på er jo at vi kan gjøre dette ”servicearbeidet” hvor som helst og når som helst bare man har landstrøm. (Litt enkelt arbeid kan man jo tillate oss å gjøre i ferien så lenge inntekten går til en god sak).

 

Det første vi da gjør er å følge med når batterimonitoren viser fulle batterier, og så sjekker vi hvor lenge laderen leverer 14,4 volt før den går over den neste fasen som kalles vedlikeholdsladning, og hvor da spenningen plutselig faller til under 14 volt.

 

Durer laderen i vei med 14,4 volt lenge etter at monitoren viser 100% fulle batterier så bommer laderen på absorberingstiden med det resultat at man risikerer skade på plussplatene i batteriet over tid, spesielt hvis også vedlikeholds ladespenningen ligger noe høyt.

 

Det neste man gjør er å skru av laderen for så å koble fra minuspolen på et av batteriene straks etter at laderen har gått over i vedlikeholdsladning. (Husk på at det kan være knallgass i batterikassen, så det beste er å sette på en vifte og ventilere godt først).

 

Så belaster man det frakoblede batteriet med en lyspære et par minutter og så lar man batteriet stå i 4 til 5 timer mens man eventuelt koser seg i båten med strøm fra de andre batteriene, som på grunn av den lure oppkoblingen av batteripakken gjør at man fremdeles har strøm til kjøleboks og andre nødvendige forbrukere. (Bare som en opplysning så mister man ikke en gang batterimonitorens villebefinnende under dette arbeidet, og ingen ting må korrigeres for i så henseende i batterimonitoren).

 

Og så måler man hvilespenningen på det frakoblede batteriet etter 4-5 timer som nevnt, og så sammenligner denne spenningen med den opprinnelige hvilespenningen vi målte når batteriene var nye og innkjørt. Hvis man ikke oppnår samme spenning som batteriene hadde når de var nye så har absorberingstiden vært for kort og da må man gjøre noe før batteriene gjør noe mot deg og din lommebok.

 

Så slike enkle tester med forskjellig grad av utladning av batteriene kan man foreta jevnlig og spesielt i starten når nye batterier er installert, -for det er korrigeringer i begynnelsen som er viktige å gjøre for å få batteriene til å vare.

 

Så når det kommer til adaptiv ladning, hvor mye ekstra man er villig til å betale for slike funksjoner og batterier som takler dype utladninger er jo opp til hver enkelt å vurdere. Men en ting er sikkert, og det er at hvis man ikke er i stand til å kontrollere så er man heller ikke i stand til å vurdere ting eller behov riktig.

 

Men nå vet dere i alle fall hvordan ”teoretikeren Ole Petter” arbeider med problemløsning ved å fysisk være til stede i ”problembåter” og finne ut hvordan ting egentlig henger sammen, hvorfor man må ta hensyn til brukermønster etc. når man skal bestemme seg for system osv.

 

Og så til et liten hjertesak jeg har. Jeg skulle ønske at alle produsenter kunne laget en ordentlig manual for produktene sine. For når jeg skal feilsøke et problem og mangler slik informasjon så ser jeg at det ikke virker, men det forteller meg ikke om det er en feil på laderen eller om den rett og slett ikke er bedre.

 

Det kan i slike tilfeller svare seg for kunden å ta med seg laderen ut i sandtaket og tømme to magasin med MP5èn i den og montere ny, for tid er penger det også.

 

Men det for være nok fra Teoretikeren Ole Petter i denne omgang. Kan jo ikke bare få lønn i himmelen eller hva Lars. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Bravo, jeg sa jo at du kan skrive. :thumbsup:

Nå pakker du det hele i en PDF, skriver over "Hilsen, anbefaling fra Ole Petter",

så legger du det hele ut på dokumentarkivet og så er det ikke borte vekk i løpet av en uke.

Det er nemlig det som ellers skjer.

 

Jeg er bare ikke enig i fire poeng, derav er to så uviktig at man ikke må mase med det.

 

Det første er at det finnes forskjell mellom strømstyrt og strømstyrt.

Vanlig strømstyring sørger for at laderen ikke står unødvendig lenge på utjevningfasen.

Bare veldig få ladere (nei, trolig ikke en gang Victron eller Mastervolt)kombinerer dette også med bulklengden,

nettopp fordi det finnes ikke noe separat måling for sidebelastninger.

Skjer det likevel da blir det i hvert fall overlading på batteriene.

 

Det andre, forklaringen ang. bulkfasen og overgang til utjevning er ikke nok presisert

=> og danner det egentlige grunnlag for at hele dette tema blir diskutert uten nytte.

I hvert fall etter min teoretiske mening.

 

Forskjellen ligger i det hvordan laderen bestemmer lengden av utjevningsladingen.

 

Timerstyring betyr at laderen måler tiden som går mellom oppstart og triggerpunkt spenning"X" (Volt).

Strømmåling (Ampere) er som sagt uten nytte siden laderen ikke vet om det finnes parallelt forbruk.

 

Laderen kan da bare går ut i fra en faktor som alle batterier har som grunnlag.

Dette varierer fra batteritype til batteritype og alle automatiske ladere med variabel ladetid bruker det.

 

Laderen ganger bulktiden med faktoren som blir utjevningstid.

Det må man huske.

 

Nå kommer vi til forskjell mellom ladere.

Noen har faste tider (dårlig, brukes helst bare for lading av små batterier)

andre har avanserte variabler og klarer dette utmerket fordi utjevningstidene kan også være mye lengre.

 

Hovedpoenget som man må vite (gjelder alle ladere) er at automatiske ladere velges

innenfor anbefalt batteristørrelsen slik at den i det hale tatt får en sjanse i havet

for å kunne arbeide innenfor minst/maksimalt mulig utjevningstid.

 

Og gjør den det da finnes det vanligvis ikke noe problem med utjevningstiden.

 

Og derfor er eksemplet ditt egentlig valgt feil, Ole Petter.

Med mer strøm og lengre bulkfase blir både utjevningsfasen og hele ladeprosessen kortere,

men batteriet blir ikke ladet mindre

fordi med kortere bulkfase blir bare utjevningsfasen lengre.

 

Men det gjør ikke noe forskjell på batteriladingen,

og tvert i mot er jo mindre ladestrøm bedre for batterier.

 

Ser man nemlig på sluttresultatet (og grafik) da blir det en tidsforskjell,

men -alle- ladere klarte å lade batteriet

=> med 100%

=> ved tidsforskjell av ikke en gang en halv time

og last but not least

=> mens den "så fordømte" PCU ikke en gang ha vært ferdig programmert.

 

Og skjønte man først det da burde det også være klar hvorfor at jeg sa at

den "diskusjonen" som strekte seg over flere dager er helt uten nytte.

 

-ende-

 

Takk for praten!

 

Men som sagt må du virkelig lage en PDF av det

fordi den veiledningen er nå for en gangs skyld noe med praktisk bruksverdi. :thumbsup:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ole Petter: veldig bra kokebok. Denne skal jeg følge når jeg nå monterer batteriene og batterimonitor som du har overbevist meg om at jeg må ha, den er nå i bestilling hos Farco:)

 

Ett lite spørsmål, i min båt lades både forbruk og startbatteriet med landstrømslader, jeg har ikke tenkt så mye over det før, jeg ser at begge lysdiodene som viser volten går i "taket" dvs over 13,5 volt når landstrømmen står på. I naboens Bavaria 36 er det ikke slik, der lades bare forbruket noe som endte med flatt startbatt hos dem da det tydeligvis ble utladet av en eller annen grunn og de måtte til med vanlig lader for å få ladet det opp. Vel, jeg tenkte at det var jo bra min lader lader begge "bankene", men startbatteriet er jo stort sett rimelig fult av strøm, er det da laderen som passer på at startbatteriet ikke overlades?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Et startbatteri krever ikke mye men faren er alltid til stede at noen har gjort noe dumt slik at startbatteriet allikevel blir utladet med hovedbryteren av. Jeg antar at noe slik har skjedd for båten er vel normalt i bruk og får ladning fra motor.

 

Man må rett og slett selv vurdere om man vil ha startbatteriet tilkoblet laderen, og en av de tingene man må sjekke ført om man ønsker det er om startbatteri og forbruksbatteri er galvanisk skilt i båten. (De fleste fritidsbåter er ikke det for de er normalt bygget opp med felles minus, så dette er en feil man oftest ser i yrkesbåter).

 

Hvis man da har felles minus så er det ingen ting i veien for koble opp den strømbegrensede utgangen til startbatteriet, for da får jo startbatteriet også en liten ladepuff når båten står på vinterlagring. Om man da i tillegg ønsker å begrense overladningen av startbatteriet i for eks. ferien så kan man jo sette inn en liten av/på bryter i ladekretsen til startbatteriet.

 

Så finnes det jo også ladere med en funksjon hvor når man i tilfelle får en feil i ladeskille fra motoren så vil fremdeles startbatteriet få ladning via forbruksbatteriet og inn til laderen og ut igjen fra den strømbegrensede kretsen i laderen.

 

Det er bare noen små detaljer som utvikles når noen har utviklet ladere en stund.

Link to post
Share on other sites

Bravo, jeg sa jo at du kan skrive. :thumbsup:

 

Men som sagt må du virkelig lage en PDF av det

fordi den veiledningen er nå for en gangs skyld noe med praktisk bruksverdi. :thumbsup:

 

:seeya:

Jørg

Jeg tar det nesten som en spøk.

Les mine innlegg så er de fulle av relevant informasjon. Problemet er at når ingen vil henge med i de delene av innleggene som har relevans for saken så blir det bare mye tomt innhold til slutt, og det er jo derfor jeg må gi slike svar som dette på IM.

 

Det er egentlig ikke jeg som skulle skrevet slike innlegg for det var det leverandørene som skulle gjort, noe jeg har etterlyst i flere år.

 

Farko kan også disse tingene men han gidder trolig ikke å skrive det for det kommer normalt ikke noe godt ut av det. Det blir bare masse vås om for dyrt og ditt og datt, og de kommentarene kommer jo ikke en gang fra medlemmene som er vanlige kunder og da er det noe fatalt galt med måten disse trådene drives frem på.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tar det nesten som en spøk.

Mine innlegg må ikke i det minste oppfattes slik at jeg vil diskreditere deg.

Jeg vill bare vekke kritikk også i den andre retningen.

 

Så, nei, hvorfor?

Jeg mener det og skrev dette også flere ganger ved tidligere anledninger.

Du skriver veldig bra og forståelig og det har ofte sin full og rett mening så lenge du holder deg til teknisk relevans.

Det krever selvfølgelig, som nå her, at du skriver todelt.

Det ene er den praktiske delen, deretter gjerne din anbefaling hva du mener kunne være beste produkt på markedet.

 

På den måten blir det nok rom også for andre om hvordan de mener at problemstillingen både er og kan løses.

Med det er vi der vi skulle være, ikke minst på en forum som diskuterer også praktisk bruk og verdi,

akkurat det vi strider om i jevnt avstand.

 

Ser man på svar i mellom da ser man at flere deler en mening, mens andre sier "at det gikk alltid så".

"Alltid så" er nemlig ofte nok en veldig bra eller minst god nok løsning.

 

Tenker vi da på AGM så ha det opprinnelig vært spørs om best pris her på tråden.

Men praktisk er det ikke en gang sikker at -alle- drar nytte av å bruke AGM,

selv om AGM ofte kan en god del "mer".

Mange drar mer nytte av å bruke en "stinknormal" HD-batteri m.m.

fordi de ville aldri drar nytte av en komplett ny system siden de bare ikke bruker det i sin helhet

som igjen resulterer at det blir for dyrt ser man på hele løsningen som ellers må til.

 

Så, mange ord, men jeg tror at alle har forstått hva vi prater om.

 

En gang til som avslutning, ikke at du mener igjen at jeg spøker:

Lag gjerne en PDF minst om veiledning til batteritesten, gjerne utvidet på detalj,

for så å deponere det på dokumentområdet.

 

Ellers forsvinner det igjen og så skriver du all dette om bare litt en gang til.

Mer tid kan man vel ikke forbrenne, unntatt ved å sitte på Internet.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

.... Er du sikker på det dersom en person "rakker ned" på dine produkter og kommer med uttalelser som du mener er helt usanne om produktene? Da hadde i hvert fall jeg reagert med "piggene ut".

 

Hmmm. :rolleyes:

For det første kunne det som sagt, ikke ramle meg inn å promotere "MINE" varer på et slikt medium.

For det andre ville jeg ha henvist til våre hjemmesider vedr. produktet. Istedet for å ta "krangling" på nettet.

Er dessuten ydmyk for at noen konkurenter KAN ha enkelte fortrinn på enkelte områder. DET er noe man bør respektere. Og helt UTEN å agere pinnsvin :-)

Etter mange år som pusher på data og elektrodingser har jeg fått den erfaring at god support og konkuransedyktige priser oftest er en uslåelig kombinasjon!

 

OlePetter´n imponerer forøvrig med sin kunnskap og detalj-rikdom! :flag_bp:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

For det første kunne det som sagt, ikke ramle meg inn å promotere "MINE" varer på et slikt medium.

For det andre ville jeg ha henvist til våre hjemmesider vedr. produktet. Istedet for å ta "krangling" på nettet.

For det første er det alltid så på forum at man diskuterer teknikk og varer, vi diskuterer jo ikke blomst.

Det andre er at jeg forsvarer Sterling sine varer pga. praktiske forhold,

mens det ikke er min feil at ikke også andre er her.

Så kunne man også spørre hvorfor det blir bare to merker og Sterling som kommer til diskusjon hver gang.

 

Man skulle jo nesten tro at det ikke finnes flere som bygger ordentlige ladere

og at det bare er Victron og Mastervolt som finnes igjen når også Sterling forsvinner fra diskusjonsportalene

på tross av at det finnes minst 50 andre der ute som trives fint uten at de må bruke produktansvarsforsikringen sin hver dag.

(...for en setning, jeg må også lære meg å sette komma ordentlig...)

 

Å henvise på websider gjør forresten det samme som å henvise til bruksanvisninger.

En vet alltid "noe bedre" og så blir meninger kanalisert.

 

Et bra eksempel er da en slik "Test" eller henvisning til "how to".

Der står det også bare helt vanlige informasjoner, som i neste trinns blir brukt

av andre for å kunne hevde "Ser du, det er nemlig så og derfor mye tingen."

 

Det eneste som resulterer av slik er at det finnes omsider bare en mening igjen,

nettopp pga. hjernevasking som Ole Petter sa så fint.

 

Og angående ydmykhet, jeg er helt sikkert ydmykheten i seg selv.

Men hvorfor skal en være utpreget ydmyk for andre hvis ikke andre er ydmyk for alminnelige grunnlag?

Vi snakker jo ikke høy spesifisert, noe som jeg henviser til om og om igjen.

 

Ingen grunn for å krangle, bare en synsvinkel. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Et glimrende innlegg Ole Petter, og dette var temmelig nøyaktig måten jeg feilsøkte på til slutt.

Fant som alle vet at absorsjonsfasen var altfor kort.

Banken var på 3x180 Ah altså langt under de 600 ah laderen er godkjent for av Sterling.

Men jeg ser jo nå at grensen kanskje er lavere før "X-faktor" softwaren til Sterling går bananas.

 

I hvert fall vet ikke jeg om bare et tilfelle der en 50CED ikke klarte å lade 500Ah bly-syre/AGM eller 400Ah Gel.

Og det er testen her som også ble gjort med CEDen du sendte.

 

Og når supporten og reklamasjon blir en X-faktor også, da gir en opp !

Man kan ikke feilsøke selv, man vet ikke X-faktoren.

Og hva er vitsen med å sende laderen tur/retur Jørg og tur/retur England og ta kosten med det ?

Da er det som du sier best å finne frem Mp5'en og la den ta saken...

 

Så sier jeg det samme som jeg i hvert fall pleier å svare mht. innholdet:

Hvis noe ikke virker som det skal, og jeg ikke kan finne en feil eller har gode grunn for å gi medhold til kunden, må jeg holde meg tilbake.

 

I så fall tilbyr jeg å sende produktet til produsenten.

Da må de svare siden det er produsenten som avgjør garantisaker.

 

Hos deg derimot ha det vært så sikker for min del -at- laderen er o.k.

at jeg ikke kunne se noe grunn for å sende den til produsenten.

I klar tekst har jeg avvist reklamasjonen og henvist på at jeg likevel kan sende dette til produsenten -hvis du ønsker- men at du da i så fall må regne med å bli pålagt kostnådene skulle laderen bli konstatert for o.k. også der.

 

Mine ladekurve så omtrent slik ut:

sterling1.jpg

 

Hadde det ennå vært en strømstyring/set punkt for strømmen i absorsjonsfasen ville det vært noe annet (grønn pil). Dette har jo de fleste andre ladere på markedet. I tilleg til en timer min/max verdi.

Sterling har ikke det engang.

Jeg venter jo enda på at Jørg skal navngi en marin lader på markedet som ikke har strømstyrt absorsjon. :giggle:

Jeg har ihverfall ennå ikke funnet en, og jeg leter fortsatt. :yesnod:

Alle jeg har funnet trigger når strømmen detter til et punkt satt i % av max-kapasiteten til laderen,

og/eller på en max timer verdi er oppnådd.

Det gjorde min gamle 45A Mobitronic og også min gamle 30A Ladac liniær lader. Og selvfølgelig uten problemer, det bare virket. Men her var det nok ingen X-faktor inne i bildet...

 

 

Link to post
Share on other sites

pipp, jeg håper du henger med?

 

Mix, "Godkjent.."

Siden du trolig ikke har gjort det i løpet av i hvert fall siste fire år

er det lite sannsynlig at du virkelig vet hvordan ladekurven din ser ut.

"Sånt ca." holder ikke og det "som alle vet" er ikke mer enn du forteller.

 

Men nå, etter at jeg sa at vi tester med 500Ah, suggererer du omsider også

at det er jo bare litt over 500Ah.

Merkelig, jeg spurte gjentatt men fikk aldri noe svar før nå siden flere år.

 

Og husk: Vi har testet med 500Ah.

Da gikk det helt fint, men ikke hos deg?

Du forstår vel kanskje fortsatt ikke hvorfor at vi tviler.

 

Du skriver forresten alltid "Sterling", trolig bare helt ubevisst.

Modellen som du har heter 1250CED og er nettopp en av de ladere som

har gjort de færreste problemer jeg vet om i det hele tatt.

Men nå er det PCU som er aktuell, bra.

 

Min / max på CED er dessuten avhengig valgt batteritype mellom 1 og 24 timer.

Ikke en gang dyre eller moderne ladere tilbyr flere timer i absorpsjon.

En batteri som ikke kan lades med det finnes ikke,

men hvis så burde man spørre seg hva den skal på båt.

 

Supporten her er dessuten også uforandret som alltid,

kanskje for tiden med litt forsinkelse fordi vi er opptatt med masse organisasjon for tiden.

Men snakker vi om forsinkelse da dreier det seg vanligvis om noen timer og sjelden om mer enn en to dager t.o.m. mens jeg er på tur.

 

Så er det fortsatt bare deg som klager og som ikke gjør noe mer unntatt å fortelle.

 

Så en gang til.

Hvis du er så sikker på at det ikke er så som jeg sier da har du jo ikke noe å tape på.

Jeg sa hva jeg ville har gjort i så fall og jeg er temmelig sikker på

at de fleste andre ville gjøre det samme.

 

Ha en god natt.

 

:sailing:

 

ps: Den siste delen du skrev ignorer jeg, med henvisning på det jeg skrev tidligere.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Modellen som du har heter 1250CED og er nettopp en av de ladere som

har gjort de færreste problemer jeg vet om i det hele tatt.

Men nå er det PCU som er aktuell, bra.

 

Min / max på CED er dessuten avhengig valgt batteritype mellom 1 og 24 timer.

Ikke en gang dyre eller moderne ladere tilbyr flere timer i absorpsjon.

 

Jeg vil ikke blande meg for mye inn i desputen mellom deg og Mix for ting har jo to sider, men jeg stiller meg litt undrende til argumentasjonen din for det løser jo ingen problemer for Mix at laderen automatisk kan regne seg frem til og benytte en absorberingstid på opptil 24 timer.

 

Det er vel det laderen gjør i hvert enkelt tilfelle som har betydning i denne anledningen, og det er vel da laderens virkemåte (ikke teknisk) men praktisk som teller hvis man skal få kontrollert laderen riktig.

 

Men når sant skal sies så skjønner jeg ikke poenget med å nevne dette med at laderen råder over 24 timers absorberingstid heller, hvis det da ikke er ment å være reklame.

Link to post
Share on other sites

Har jeg vært utydelig, beklager.

 

Det jeg ville si med det er

- at den type lader ikke pleier å bråke

- at den automatiske utjevningstiden* burde holde,

som også hos alle andre, forutsatt at laderen brukes som den skal

- at omtalt laderen av kunde Mix er blitt kontrollert og testet på et nivå

som tillater å si at laderen burde virke som den skal også hos han

*min/maks er forskjellige på hver program

 

Med det blir det konklusjon at noe ikke stemmer med det som Mix skriver.

Ikke mer og ikke mindre.

 

 

Du sa at du har vært mye på båter?

Da deler du vel også følgende konklusjonen.

 

Mellom hundrevis av kunder finnes det av og til også folk som sånt å si bare forteller "sine sannheter".

Jeg våger selvfølgelig ikke å påstå AT Mix gjør det samme.

Men både forløpet og uttalelsene hans rimer dessverre ikke i det hele tatt i forhold til det vi både leser og har erfart.

I tillegg får vi bare kjeft og bråk, men verken mulighet for å dobbeltsjekke om det kanskje

t.o.m. ble oversett noe, eller for å kunne bekrefte atter en gang at laderen gjør det den skal.

 

Du sier at det ikke løser problemer for Mix?

Ja, det løser ingen problemer for Mix, men frem til i dag ser det jo heller ikke ut som at han vill.

Han bekrefter bare hver gang at han bare vill få offentlig rett for noe som han ikke er villig til å bevise.

Vi vill vel huske at det bare er ensidig teori frem til nå?

 

Det finnes som sagt så ofte en halv verden der ute som har en annen oppfatning av

både ladere fra Sterling og servicen av oss og som ikke klager på det ene eller andre.

 

Sorry, leketiden for og spesiell pga. dette ene tilfellet her er nå over.

Ordentlige reklamasjoner er derimot velkommen, på denne type laderen tillater jeg statistisk ca. 5 per år.

Så har Sterling minst 13 tilgode som jeg da ville tar i mot med glede. :smiley:

 

Ønsker en trivelig dag!

 

:fishing:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

 

Men nå, etter at jeg sa at vi tester med 500Ah, suggererer du omsider også

at det er jo bare litt over 500Ah.

Merkelig, jeg spurte gjentatt men fikk aldri noe svar før nå siden flere år.

Nå farer du med usannheter, hvorfor skulle jeg holde tilbake informasjon den gangen, hva skulle grunnen være til det.

Ikke selger jeg ladere og aldri kommer jeg til å gjøre det heller.

 

Og kanskje du skulle rette din villendende reklame på hjemmesiden din ?

Det står da 100-600 Ah !

 

sterling2.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...