Jump to content

AGM batteri - Hvem har best pris?


bjoris

Recommended Posts

Mix, antakeligvis har du fortsatt bare lite peiling om det du sier.

Og til avslutning: Det er den overveiende del av alle ladere som ikke arbeider med strømstyring.

Det er bare i din lille verden så at du mener alle andre måtte ha.

Men siden du er så opptatt med det kan du jo bruke din tid for å se over den elektriske verden

 

Hm, jeg leter ennå jeg, finner ingen utenom Sterling.

 

Men jeg finner derimot et hav av marine ladere som har strømstyrt og timerstyrt absorsjon.

Kan nevne et lite utvalg. Victron, Mastervolt, Quick, Waeco Mobitronic, Sleipner Mascot, Nordic Power, Manson, Ctek....

I min lille verden betyr det at disse produsenter faktisk har litt peiling på hva de driver med.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ser du, og i min lille verden vet jeg om minst 30 ladere toppaktuell

som ikke har strømstyring.

 

Det betyr ikke at det er feil med strømstyring,

t.o.m. Sterling kommer sikkert til å integrere det en gang i fremtiden.

Men så viktig som du synes er det bare ikke.

Det absolutt eneste som kunne gjøre trouble ved normalt bruk er bokstavelig ditt eksempel

men bare når det finnes flere ganger strømbrudd hver dag og det i tillegg over flere år.

Da ser man at AGM kan begynne å tørke ut mens ingen andre batteri blir berørt av det.

 

Men, hvor mange mennesker har det så og aksepterer det så som du sier?

I så fall kan du jo også spørre hvorfor det ikke ha blitt integrert tidligere.

Du kjefter på eldre CED, hvor er din kritikk på Mastervolt og alle andre du skriver om her.

Ingen av dem ha hatt strømstyring før, er det nå også alt "drit"?

 

Og for å spørre detaljert.

Har du også undersøkt ved hvilke kriterier strømstyringen virker hos de forskjellige merkene du snakker om?

 

Er det da nå Victron, Mastervolt, Quick, Waeco Mobitronic, Sleipner Mascot, Nordic Power, Manson,

eller Ctek som er riktig med sine programmer, eller en av de andre?

Bare for å gi deg et hint: Det hele varierer med +/- ca. 15% mellom modellene som ikke kan programmeres

og opp til 22% i forhold til modellene som kan programmeres.

Viktig? Nei.

 

Spørsmålet som er mest viktig er jo egentlig:

Aner du i det hele tatt hvor mye forskjell det blir på levetiden av en AGM batteri

hvis den blir ladet med eller uten strømstyring?

 

Trolig heller ikke, ellers visste du hvorfor at jeg er lite interessert i akkurat dette poenget.

 

Du kan diskutere mye med meg, men da fant du det som er mest uinteressant.

For meg er det viktig at en lader gjør det den skal og både gamle CED og nytt PCU gjør jobben sin ganske så fortreffelig.

 

Men det vet du jo ikke noe om fordi du argumenterer bare med "strømstyring"

som ikke gjør annet enn å få rasker float.

Gratulere.

 

Har du fortsatt en annen mening?

Det må du gjerne, og ha også en fin kveld!

 

:fishing:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Men så viktig som du synes er det bare ikke.

Det absolutt eneste som kunne gjøre trouble ved normalt bruk er bokstavelig ditt eksempel

men bare når det finnes flere ganger strømbrudd hver dag og det i tillegg over flere år.

Tull og tøys, min hovedinnsigelse mot denne laderen er tvert om for liten absorsjonslading, at du vrir

og vrenger det over til flere ganger strømbrudd hver dag og det i tillegg over flere år. Blir like patetisk

som IM'ene som jeg hadde med deg, svada fra ende til annen.

Hadde laderen hatt strømstyrt absorsjon eller i det minste mulighet for å justere timer verdier hadde saken vært en annen.

Jeg registrerer fortsatt at du ikke kan nevne en eneste marin lader som baserer på kun timerstyring og er totalt uten justeringsmuligheter. :lipseal:

 

 

Link to post
Share on other sites

Mix, så sakte blir jeg litt bekymret. :rolleyes:

Du har så mange muligheter, vet du, du bor i Norge.

Det eneste som du derimot viser er at du vill kverulere.

Hadde jeg betalt noe for en lader som som du sier ikke virker

da hadde jeg reklamert dette med en gang på ordentlig vei og måte.

Og hadde jeg ikke vært fornøyd med resultatet da ville jeg velge at det blir dobbeltsjekket

eller avgjort av andre.

 

Så, jeg sa det jo ofte nok: Send denne laderen ordentlig til reklamasjon.

Men det vill du jo sannsynligvis ikke, spørs er fortsatt bare hvorfor.

 

Til det andre:

De eneste ladere du nevner som kan justeres på strøm er Victron og Mastervolt.

Det er også eneste merkene for tiden og i den prisklasses

som kan justeres manuell per software i det hele tatt.

 

Deretter følger Sterling som også kan justeres på effekt i faste 25% trinns,

på spenninger med både programmer men også trinnløs og manuell, samtidig den har storage mode som to eller tre andre, mens den her våkner både programmert og ved belastning og ved health program inni mellom.

Sistnevnete funksjon, unntatt storage mode, hadde t.o.m. CED allerede.

 

PCU har bare ikke noe strømstyring for at den går raskere i float,

men dette anser noen folk ikke som avgjørende verken mht. lading, forsyning eller batterivedlikehold.

Og det mener også jeg pga. egen erfaring.

Dessuten noe jeg innbiller meg at jeg har mer av enn i hvert fall du.

 

 

Så, hva er det som maser deg?

Antakeligvis fortsatt bare navnet Sterling pga. det som er nevnt ovenfor,

eller er det meg?

 

Og selv om jeg kanskje kan tar feil på én eller to typer så er det fortsatt de fleste som ikke kan justeres.

Resten leser du ovenfor.

 

Du får dessuten også fortsatt ikke lest om flere her av meg.

Grunn er at jeg ikke ser noen grunn for å diskutere alle ladere fra A - Z

som folk har montert eller som man kan kjøpe i Europa eller USA.

 

Jeg kjeder meg ikke på jobben, men jeg har en jobb og den består dessverre ikke i å beskjeftige deg.

 

Ha en fin kveld!

 

:fishing:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er noe vi må leve med. Jeg har Sterling til to batteribanker, og CETEC til baugbatteriet. Syrevekten viser at begge mine ladere gjør jobben til min tilfredstillelse. Det gjør også dynamoen, som har steinalderlogikk. Vi får bare la dem holde på. Personlig er jeg godt fornøyd med mine tre alternativer, som spriker i alle retinger. Før jeg hopper i penalet og trekker over lokket, så skal jeg ha solcellepaneler. Da får jeg det fjerde alternativet til å lade batterier. Sikkert ikke godt nok, men brukart for meg. Jeg er, som alle skjønner, ikke ute etter cutting edge technology.

Link to post
Share on other sites

Det er problemet, pipp.

Hvis den ene ikke slutter da kan den andre vel heller ikke la være å kommentere det.

I dette tilfellet her er det ikke bare at jeg tilbyr produktene en slenger drit om.

Men det er også så at jeg ikke kan la slik står uten kommentar siden det er verken

riktig eller rettferdig og produsenten kan jo ikke forsvare seg her i Norge ellers.

 

Ang. AGM er det det samme, tråden glir i alle retninger.

 

Hva forventes av meg?

 

At jeg ikke sier noe fordi færre en hånd full mennesker har en annen mening som også de ytrer ved hver anledning?

 

Omvendt finnes det mange hundre egne kunder også her i Norge som deler min oppfatning og som forventer at jeg sier hva jeg mener.

 

Ellers finnes der titusenvis mennesker som kjøper disse produkter

og er gørrfornøyd siden mange år.

 

Derimot ber man siden nå flere år at disse negative fremstillinger av disse fem her bare skal bevises.

 

Det som deretter skjer er ikke noe, nothing, bare sleng, tomme ord og

prat av folk som ikke må stå for det de hevder.

Og det uten å overdrive i det hele tatt.

 

Så, jeg står for det jeg sier på tross av at jeg ikke må leve av det.

Offentlig, med navn, adresse og ansikt.

 

Så, kanskje du har en vidundermiddel for å stoppe slik?

Men jeg forventer ikke det.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Haze tilbudet var interesant, men igjen er det nært håpløst å vurdere produkt mot produkt. Det er svært små forskjeller mellom ah og vekt på alle de jeg har sjekket. Maritim sine så ut til å være litt lette, med 28,5 kg for 100 ah, men når jeg fikk datablader står der 32 kg og plutselig blant de bedre. Maritim kunne ikke oppgi syclinger, Sparelys oppgir 600-800 fra 50%, men har ikke annen data på sine veldig rimelige batterier. Haze oppgir bare 550 ganger fra 50%, men 270 fra 80% og hele 150 ganger fra 100%. hmmm, er Sparelys batteriene bedre enn Haze? Nja, de er de sikkert ikke, fortsatt 1000 kr rimeligere enn Haze på tilbud, -30%. Stemmer Haze sine data må de være seige som tåler så mange 100% utladinger? Rart de ikke tåler flere enn 550 fra 50%, men kanskje de er mer ærlig, ikke noe data som er vanskeligere å kontrollere enn dette tror jeg...Vel, jeg har begynt å fundere på om ikke to er nok når de av og til kan gi 30% mer enn i dag. Tror det blir to stk AGM fra Sparelys.no og batterimonitor, men hvilken... Likte denne Victronsaken

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Kanskje noen raskt ser mitt normale behov, hvor mye trekker enn kjøleboks godt nedskrudd på termostaten (det blir kaldt nok uansett), en Eber D4 på i snitt nivå 3, Tven er led og trekker 26 watt, har Led pærer i lampene, 2,4 satt og har ikke ofte mer enn 3-4 på, antenneforsterker. Under seil er situasjonen, kjøleboks, autopilot periodevis og plottet som trekker en del, tror det er ca 2 ah. Lanterner, har bare led i en av tre. Sliter med å finne led pære til lanternene som er sterk nok, kjøpte noen på Maritim, men disse var for svakt lys i... Den jeg har kostet 450 kr og var nødløsning hos Seilmaker Iversen før Seilmakeren 2010...:) med dette forbruket, hvor lenge kan jeg klare meg uten lading? Varmeren går ca 10 timer pr døgn, maks...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

http://www.seatronic.no/strom-batterimetere-c-50_195/victron-bmv-600s-batterimeter-p-2875Denne batterimonitoren er rimelig og jeg syns den passer bedre inn i mine instrument enn denne NASA saken med digre tall. Jeg antar det er nok med "ett" batteri, antar forbruk blir som "ett" batteri... ?Vel, da ser det ut til at denne tråden har gitt meg ny kunnskap som gjør at det kommer en batterimonitor ombord og litt mindre kapasitet enn først tenkt, hvis ikke noen da regner ut at jeg må ha mer med mitt forbruk. Glemte å nevne at strømslukende pc er en saga blott med ny IPad ombord...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Eg har 602-s (sort)

i tilegg til shunt på forbruk så måler den spenningen på start banken også.

Så har den comm port for pc tilkobling/ladeforløp visst du ønsker å ta den helt ut.

Farco gir deg vel en god pris? http://www.farco.no/Batterimonitor/pmenu-4921

 

Eg skal ha ett exel ark med strømforbruket mitt visst eg finn det, men det er før eg monterte led belysningen.

Ca. 70-80% mindre forbruk med led kontra halogen.

Link to post
Share on other sites

Fannt en tidleg versjon av exel arket på hjemme pc en, det siste oppdaterte ligg på pc en ombord.

Det blir sikkert hulter til bulter når eg limer inn. Dere får ta på kodebrillene visst dere er intressert i tallene.

 

Strømforbruk div. utstyr oceanis 411. Målt via victron BMV 602S. des. 2010 ca.4gr.C. halogen belysning.

 

 

Amper Watt Utstyr Kommentar Type Ny

 

0,15 Inverter 12v til 230 v (300w ren sinus) Uten strømuttak (st.by) Nordic power WT-30SN-12E 2009

0,15 TV 22" Philips LCD (ikke led.skjerm) TV i st.by. (dvs. avslått på fj.kontroll) Philips 22PFL 3404 H/12 2009

4,07 TV 22" Philips LCD (ikke led.skjerm) I normal drift Philips 22PFL 3404 H/12 2009

0,45 Mini pc nvidia/ion basert fast montert I st.by (med Haicom gps dongle tilkobla.) Asrock ION 330 tokjerners 1600mhz 2009

1,98 Mini pc nvidia/ion basert fast montert Står bare på, ingen tunge jobber Asrock ION 330 tokjerners 1600mhz 2009

0,38 CD/radio (avslått cockpit høgtalere) i st.by Kenvood KDC-W7144U 2010

0,64 CD/radio (avslått cockpit høgtalere) Volum 10 uten forsterker Kenv.kac 1020 Kenvood KDC-W7144U 2010

24,00 CD/radio (avslått cockpit høgtalere) Volum 28 med forsterker Kenv.kac 1020 Kenvood KDC-W7144U 2010

17,00 Dieselvarmer Oppstart / tenningsmodus. (12 til 17A) Webasto air top 5500 evo 2009

9,50 Dieselvarmer Full gass med boost Webasto air top 5500 evo 2009

7,50 Dieselvarmer Full gass vanlig modus Webasto air top 5500 evo 2009

3,40 Dieselvarmer Full gass sparemodus Webasto air top 5500 evo 2009

1,00 Dieselvarmer Nedslakka laveste belastning Webasto air top 5500 evo 2009

0,16 GPS Uten bakbeslysning Garmin GPS 128 2001

0,21 GPS Med full bakbeslysning Garmin GPS 128 2001

0,28 VHF I lytting med squils på Icom IC-M411 2009

4,40 VHF I sending full effekt Icom IC-M411 2009

3,55 Kjøleboks stor.bruker ca.2 amp. i snitt 2001

Kartplotter Raymarine Full bakbelysning E80 2009

Kartplotter Raymarine Null bakbelysning E80 2009

Kartplotter Raymarine Medium bakbelysning E80 2009

0,00 Autopilot Raymarine hydr.octopus 1212 I st.by ST 7001 plus (1200 cu.cm min.) 2001

20,00 Autopilot Raymarine hydr.octopus 1212 Max belastning (4-10A normalt sett) ST 7001 plus (1200 cu.cm min.) 2001

0,00 Logg / dybdemåler Med bakbelysning Nasa Clipper Duett 2001

0,07 Ufo tv antenne med forsterker 2009

0,12 Gassalarm Nexa G-3000 2010

Co2 alarm Strømforsyning 2xAA batterier First Alert CO410 2010

0,25 Led lanterne foran og akter. Forut:hella 2984. pære mast bicolour foran 2010

0,58 Motor lanterne 2001

0,57 Anker lanterne i mastetopp 2001

0,22 Dekkslys 2001

0,00 Instr.lys 2001

0,86 Køylys b.b. akterlugar 2001

0,47 Taklys b.b. akterlugar 2001

0,86 Taklys over kartbord 2001

1,24 3x taklys i salong 2001

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er problemet, pipp.

Hvis den ene ikke slutter da kan den andre vel heller ikke la være å kommentere det.

Så, kanskje du har en vidundermiddel for å stoppe slik?

Men jeg forventer ikke det.

 

:seeya:

Jørg

 

Problemet er kanskje at det er kremmeren i Jørg som tar overhånd og at det da hele tiden må forsvares at du selger dyre produkter sammenlignet med de produsentene det er naturlig for Sterling å sammenligne seg med på det tekniske, -og derfor forsøker du i stedet for å presentere Sterling produktene som likeverdige med de produsentene som produserer high end produkter.

 

Det virker for øvrig til å være en innarbeidet strategi også hos Sterling og jeg kan hente et eksempel fra Sterling sin hjemmeside slik at alle ser hva jeg mener.

 

Winner: Sailing Today Best Buy in Combi Test against Victron Mastervolt & Studer

 

Modern combis are getting more and more complex, with each company trying to outdo the next with abilities beyond the understanding and requirements of most people. This detracts from the combis main strength of being easy to install and easy to use. There is, no doubt, there is a market for all the sexy functions but the vast majority of combi users simply do not need them and never will. Most people simply require the unit to act as a high performance constant current battery charger when on mains power then crossover to act as an efficient inverter when on battery and that's it!

 

The problem with enhanced functions is, even if they are not used, they eat up valuable power. The more functions on a product running (even thought you do not use them) the higher the quiescent current on the inverter (the current the unit uses itself to operate). Complex combis at 12V can use as much as 9.5 amps whereas Pro Combi can use as little as 2 amps.Sterling have reversed this trend with this Pro Combi range by stripping away the unnecessary features from a complex combi, not only saving money but also lowering the critical quiescent current draw.

 

 

Her trekker Sterling helt bevisst frem Mastervolt og Victron fordi Sterling ønsker å bli sammenlignet med disse to, -og så sier Sterling at de har strippet bort unødvendige funksjoner og fått ned strømforbruket.

 

Sannheten er at de aldri har hatt teknologien til å få til disse funksjonene som Mastervolt og Victron har utviklet, -og at det er Sterling sin modell bruker langt mer strøm enn i alle fall Mastervolt. (Jeg har ikke sjekket Victron).

 

Videre så skriver Sterling at avanserte Combier kan trekke så mye som 9,5 ampere fra batteriene selv om inverteren ikke leverer strøm og eller at inverteren har et så stort tap, og det er jo hinsides all fornuft for det er i praksis ikke mulig. Effektivitetsfaktorene oppgis jo av produsentene.

 

Sterling girer her opp noen forbrukstall til de grader for å nå frem hos en kundegruppe som ikke har peiling.

Dette er bevisst lureri for Sterling vet at kundene deres ikke har greie på dette og at de ikke kommer til å sjekke, og da kan vi jo spørre de som leser Båtplassen om dere sjekker slike forhold og vet hva det betyr?

 

Nå har jeg sjekket dataene på Sterling og Mastervolt og her er svaret.

 

Sterling bruker 1,8 ampere i online mode og 0,4 ampere i Powersave mode.

Mastervolt bruker 0,66 ampere i online Mode og 0,05 ampere i Powersave mode.

 

Det var nå veldig rart at den beste inverteren som skulle være Sterling nå plutselig brukte 9 ganger mer strøm i Powersave mode enn Mastervolt sin modell, for jeg fikk inntrykk av at det skulle være motsatt når jeg leste artikkelen til Charles Sterling på hjemmesiden.

 

Sterling sin hjemmeside har for øvrig vært full av slik villedende reklame og propaganda opp gjennom årene, og for å si det mildt så synes jeg det er for jævlig når noen utnytter kundenes uvitenhet på denne måten.

 

Mye av problemet med kranglingen her på Båtplassen skyldes det samme tror jeg, at produktene ikke fremstilles med de riktige egenskapene og som har betydning for brukerne. Som jeg har sagt så mange ganger før så er det viktig å forklare de praktiske forskjellene, og da må man tåle å høre hva andre produsenter har å tilby.

 

Vi kan jo begynne med blanke ark, og hvorfor da ikke se litt på bulkfasen i ladningen. Jeg har for enkelthetsskyld laget en sammenligning som vi kan studere litt og diskutere.

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8387/ladekurve2.gif

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som vanlig kommer du med et sammensurium av snørr og barter Jørg.

Du snakker om den nye PCU laderen i samme vendinger som CED.

Du blander plutselig inn justerbar strømstyring.

Alle laderne jeg nevnte over har strømstyrt absorsjon på ett visst nivå av laderens kapasitet. Sterling har ikke det.

Ikke engang den nye PCU.

De fleste ovennevnte har også max/min justerbare timernivå for absorsjon. CED har ikke. Kanskje PCU

har det, jeg håper det for din del.

Så tar du pinadø å blander inn at Sterling kan justere totaleffekten i 25% trinn ! Hva har det med saken å gjøre!

Så kommer du med denne: "PCU har bare ikke noe strømstyring for at den går raskere i float", Javel, går den raskere i float PCU også. PGA. AT KANSKJE OGSÅ DEN HAR FOR LITE ABSORSJON !

Var det derfor du fikk lettere panikk da jeg sa meg villig til å oppgradere til PCU ?

Kort fortalt synes jeg Sterling ladere mangler mye på det tekniske, pris tatt i betraktning.

Jeg snakker ikke dritt om Sterling, jeg kommer med fakta og erfaringer, det er nettopp det dette forumet er til for. Å diskutere båtrelaterte produkter med båtfolk. Slutt og syt, hold deg til sak.

Og hold deg for god til å snakke nedlatende om andres kompetanse, igjen hold deg til sak og produkt !

Å reklamere ble en ikke-sak temmelig fort, basert på IM'er med deg, jeg kunne offentliggjort disse så

folk kunne gjort seg opp en mening selv, men jeg lar det ligge.

Jeg begynner faktisk å mistenke deg for å overkomplisere og tåkelegge bevisst for å holde mindre elektro kompetente brukere utenfor.

Jeg har fått inn en lader som gjør jobben utmerket med akkurat de samme batteriene, og er nå kjempefornøyd. Og nei, det er ikke bare meg som har erfart dette, slik som du prøver å fremstille det.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er temmelig sikker på at du ikke leser reklamen fra f.eks. Mastervolt i flere språk.

Likevel er jeg helt enig i det at Charles Sterling skulle sette bort sine katalogforklaringer til ansatte,

men uansett finnes det veldig mye som han kjefter på som er ikke noe annet enn sant.

Men ellers, jeg vet ikke hvilken tekst jeg virkelig liker av hvem som helst engelsk eller US-produsent.

For meg personlig høres dette alt forferdelig ut.

 

Teknisk sett ser jeg ikke noe forskjell mellom millionvis andre reklame og reklame fra Sterling.

Alle sammenlikner noe for å vise noe forskjell.

Ellers kan man skrive: "Se, jeg har en batterilader. Kan du kjøpe".

 

Du mener at Sterling sammenlikner bevisst med Mastervolt og Victron for å vise at den leker på samme nivå?

Fint.

På en måte ja, på andre enden reagerer du akkurat så som han ønsker at en arrogant teknikker skal reagere.

Jeg mener selvfølgelig ikke å betegne deg som arrogant.

Sånt sett, og med litt spydighet som han skriver "mellom rådene", oppnår han akkurat det han vill.

 

Men det har ikke noe å gjøre med nytteverdien, som han peker på med "hvert andre ord" han skriver.

 

Så, dyrt og dyrt.

Følger vi dine egne ord, Ole Petter, da blir også ladere fra Mastervolt og Victron dyre i forhold til nytteverdien man får.

Uten tvil er mange av dem bra.

Men ser vi bort av mulighet for manuell justering av noen parametre,

som jeg synes er ikke viktig for allmennheten,

da ser jeg ingen praktisk forskjell mellom funksjonene av Victron Mastervolt og f.eks. PCU.

Effekten er det samme, Effektiviteten er det samme (forresten: Mastervolt snakker om effektfaktor 1, dette går ikke.), PCU tilbyr flere automatiske innstillinger som dekker sikkert nesten 100% av alle muligheter t.o.m. av Ole Nordmann og resten av denne verden, kan også justeres manuell på spenningene hvis ikke noe passer, er anbefalt for å kunne lade det samme kapasitet som Victron og Mastervolt anbefaler, er like rask, sjekker batterier og kjører egen systemsjekk, etc. etc.

I tillegg er PCU sammenliknet mellom 10 og 20% billigere som utgjør i hvert fall en firesifret forskjell.

 

Som jeg sa er ladekurven du vill trekke fram ikke representativ.

Dog, t.o.m. den ville være bra nok for alle vanlige behov,

og tvert i mot kunne en argumentere at det er bedre med en laver overgang mellom bulkfase og utjevningsfase.

Elektrisk bruker den da ikke en gang mer energi, nettopp fordi den forbrenner ikke så mye.

Feil argument, eller passer det bare ikke inn i din logikk?

Men det som kunne være interessant er en objektiv sammenlikning på forskjellige type batterier med aktuelle ladere.

Forresten t.o.m. for meg siden jeg bare ser hvor mye bedre PCU lader i forhold til de fleste andre, mens jeg aldri skrev en kurve.

Hvis jeg får tid da kan jeg jo kjøpe en Mastervolt og en Victron og gjøre det en gang når jeg er tilbake.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det virker for øvrig til å være en innarbeidet strategi også hos Sterling og jeg kan hente et eksempel fra Sterling sin hjemmeside slik at alle ser hva jeg mener.

Ut på tur aldri sur.

Ser hva du skriver; men er det, det står i artiklen? Den testen de vant er fra 2008 er sikkert rett.

Er ikke det rett at "Complex combis at 12V can use as much as 9.5 amps whereas Pro Combi can use as little as 2 amps "

 

 

Hvis Power factor: er strømforbruket så er for Pro Combi Q og S i den testen fra 2008 0.9- 1.0V

 

For de som lurer på AGM og levetid så det i følge denne SIDEN fra 0(ikke oppgjitt) til 20år her er mange batterier.

Det er/var en org. som godkjenner "alle" batterier, finner ikke den linken, den har sikkert Ole Petter' .

Ser at mange sliter med levetiden, uttatt de med mange 2 og 6V celler.

Hvis dette er metoden Eleven Steps to Better Battery Life for å holde liv i AGM, så hutte meg tu.

 

Ellers er jeg enig med Huldra enkelt og bra.( men sikkert ikke best) men det funker på sitt vis.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Nå syns jeg vi burde sette opp en liste over hvilke ladere og batteri medlemmene her har og finne ut hvilke batterier, kombinasjoner av batteri/ladere som holder lengst? :lol:

Så, hvilken lader har du? :sweat:

Hvilke batteri har du? :eek:

Hvor lenge har batteriene holdt? :clap:

Jeg har tidligere hatt helt vanlige/billige åpne syrebatterier med en etter sigende alt for liten enkel lader.

Batteriene var like gode når jeg solgte båten etter 7 (sju) år.....

Link to post
Share on other sites

Meget bra og konstruktivt tiltak, Alidal:

 

Jeg har en Sterling Power 1250CED + Sterling PDAR/Hitachi 60A.

 

1 stk Varta 75Ah startbatteri; "godt som nytt."

2 stk Bahnner 125Ah "fritidsbatterier"; meget, meget reduserte. (I all hovedsak pga manglende landstrøm/tullete utleier som nekter tilgang til landstrøm og IKKE MINST: Destruktiv atferd mot batteribanken fra undertegnede. Disse har vært nede i ca. 9.0-9.5V opptil flere ganger; under lengre regattaer samt manglende lademulighet over flere måneder. Kontinuerlig lavt forbruk: Radiominne, Alarm etc.)

 

Alt dette stod i båten når den ble hentet på verftet i 2008: Altså 4 hele "båtsesonger."

 

Skal inn med nye batterier nå til sommeren; mest sannsynligvis AGM.

 

Jeg foretrekker imidlertid å finne meg et nytt sted å ligge med båten; slik at jeg får tilgang til lading...

 

Døgnforbruket mitt ligger på ca. 50-60Ah på tur med familien: Radio, varmeapparat, kjøleboks, vannpumpe og stort sett LED belysning.

Under seilas har jeg et ca forbruk på ca 4,5A (Plotter, Instrumenter, AIS, Radio, VHF, Gassvarsler.)

Link to post
Share on other sites

Jeg har vurdert "alternativer", men det blir både prinsipielt feil og skrullete å bruke mange tusen på lading når løsningen/alternativet til den sulliken (unnskyld uttrykket!) av en utleier, som i praksis har tatt fra meg alt av glede det er ved å ha båt. Jeg finner heller en ny plass; eller flytter tilbake til min egen (som er en lang kjøretur unna.)

 

Dessuten har jeg ikke "lyst" på en vindmølle på båten; solcellepanel har jeg liten tro på - her på Vestlandet. Jeg har aldri ført hørt om, eller opplevd problemer, ifm lading med landstrøm. Da ser jeg bort fra tæring (har skilletrafo) samt det at Mix introduserte absorpsjonsladeproblematikken... :crazy:

 

Uansett: TILGANG til landstrøm har ihvertfall aldri før vært et problem... :wink:

Link to post
Share on other sites

Alle laderne jeg nevnte over har strømstyrt absorsjon på ett visst nivå av laderens kapasitet. Sterling har ikke det.

Ikke engang den nye PCU.

Som spurt flere ganger allerede: Hva betyr dette praktisk?

Det er du som ikke svarer.

De fleste ovennevnte har også max/min justerbare timernivå for absorpsjon.

Stemmer ikke, men ville være bra.

Men hvem enn deg trenger det her og nå?

Selv om jeg vet som jeg sa før om et tilfelle til

ser jeg ingen annen som hevder at det enten ha manglet noe lading

eller at batteriene fikk for mye utjevningstid

eller at batteriene enten ikke ble ladet med 100%

eller fikk overlading

med en CED eller PCU.

 

Jeg spør, det er deg som skulle svare siden du jo antakeligvis vet mer enn jeg om slik statistikk.

 

har det, jeg håper det for din del.

Så tar du pinadø å blander inn at Sterling kan justere totaleffekten i 25% trinn ! Hva har det med saken å gjøre!

Det har med det å gjøre at vi med det kan redusere strømmen som laderen kan levere

og som den da trekker.

Sikkert ikke relevant mht. absorpsjonsstyringen,

men dog relevant for flere andre poeng og er en funksjon som

de fleste andre vel ikke tilbyr.

 

å kommer du med denne: "PCU har bare ikke noe strømstyring for at den går raskere i float", Javel, går den raskere i float PCU også. PGA. AT KANSKJE OGSÅ DEN HAR FOR LITE ABSORSJON !

Sorry, skriver vel for kronglete når det ble sent.

Men, du egynner vel ikke igjen å dikte opp noe du ikke vet?

 

Jeg ville bare konstatere at PCU ikke tilbyr strømstyring,

fordi vi ikke synes at det er relevant

NETTOPP fordi det dreier seg BARE om å avkorte absorpsjonsfasen.

Passer laderen til batteriene da virker også automatikken.

Du må da bare spise at det også fint går uten strømstyrt absorpsjonstyring.

 

Det gikk nemlig i alle tider så, faktisk så lenge til du har oppdaget for din del at det ikke holder hos deg.

 

Men dessverre er det fortsatt helt åpen hvorfor.

Kanskje du bare har for stor kapasitet i forhold til CED-laderen?

Hvem vet, du sier jo ikke noe, men et stedt må det jo komme av.

 

Var det derfor du fikk lettere panikk da jeg sa meg villig til å oppgradere til PCU ?

Jeg får aldri panikk fordi jeg har ingen grunn for det siden det jeg selger vanligvis også virker som det skal.

 

Ellers kan man reklamere som hos alle andre forhandlere.

Bare for å spole tilbake.

Jeg sa til deg lenge før du begynte å "slenge" at du kan sende laderen hit for reklamasjon, noe du ikke har ønsket å bruke tid på.

Du derimot ville gjerne høre at jeg tar laderen tilbake, etter vel nesten fire år.

Så gikk det over til muligheten at du får en "vennepris" for en PCU.

Og da har du begynt å slenge drit, å kjefte og å hevde offentlig at du synes at produktene ikke duger uansett. etc. etc.

Så, hvem mener du ville da unne deg en fordel?

 

Som jeg ser det har ikke jeg gjort noe galt frem til nå.

Derfor sa jeg den gangen at det nå holder og at du kan sende laderen til vanlig reklamasjon.

Skal man få kjeft for det?

 

Jeg blir bare litt utålmodig over lengre tid når noen bare maser med teorier men ikke er konstruktiv.

Dette er nemlig en tilstand som jeg ikke liker siden det bare skaffer unødvendig stress.

Å reklamere ble en ikke-sak temmelig fort, basert på IM'er med deg, etc.

Ser du, det mener jeg med det jeg svarte en gang før.

Jeg blir nødt å svare på alt mulige på en tråd som f.eks. AGM-batterier. :crazy:

Jeg husker ikke detaljert fordi det er lenge siden og jeg sparer ikke alt.

Men uansett dreier det seg vel nesten sikker om det samme jeg sa før.

Jeg sjekte laderen en gang tidligere og kunne bare konstatere at det ikke mangler noe med den.

Så sier jeg det samme som jeg i hvert fall pleier å svare mht. innholdet:

Hvis noe ikke virker som det skal, og jeg ikke kan finne en feil eller har gode grunn for å gi medhold til kunden, må jeg holde meg tilbake.

 

I så fall tilbyr jeg å sende produktet til produsenten.

Da må de svare siden det er produsenten som avgjør garantisaker.

 

Hos deg derimot ha det vært så sikker for min del -at- laderen er o.k.

at jeg ikke kunne se noe grunn for å sende den til produsenten.

I klar tekst har jeg avvist reklamasjonen og henvist på at jeg likevel kan sende dette til produsenten -hvis du ønsker- men at du da i så fall må regne med å bli pålagt kostnådene skulle laderen bli konstatert for o.k. også der.

 

Så, også det er vel så normal som det bare kan være.

Ingen jeg vet om kan forstå at et slik enkelt sake skal bli til et sånt problem,

unntatt man provoserer det.

 

Jeg begynner faktisk å mistenke deg for å overkomplisere og tåkelegge bevisst for å holde mindre elektro kompetente brukere utenfor.

Det er din mening.

Jeg har fått inn en lader som gjør jobben utmerket med akkurat de samme batteriene, og er nå kjempefornøyd.

Fint.

Da gratulerer jeg.

 

Men du sa ikke hva lader du nå har og hvorfor at ikke CEDen klarte det den egentlig skulle.

Jeg tror nemlig fortsatt at du, så enkelt, bare har for stor batterikapasitet.

Noe du ikke har svart på siden første dagen.

 

I hvert fall vet ikke jeg om bare et tilfelle der en 50CED ikke klarte å lade 500Ah bly-syre/AGM eller 400Ah Gel.

Og det er testen her som også ble gjort med CEDen du sendte.

Vi tester med både anbefalt grensebelastning og maks belastning uten batterier.

Klarer laderen det her da må den også klare jobben hos kunden.

Gjør den ikke det da er det noe galt, men ikke med laderen.

 

Jeg går ut i fra at det kan forstås enkelt også av absolutt-ikke elektro kompetente?

 

:fishing:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kanskje en vindgenerator hadde gjort situasjonen bedre for deg shaukaas? Selv vurderer jeg solcelleanlegg,

 

Eller begge deler?

Det er sjelden at det finnes verken sol eller vind.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...