Sjeldenutpå Svart 23.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2012 nå har eg hatt av alle vifter og pumper og tenning av og på.....klappa den på toppen og gnidd den på kløleren..... men Yanmar sa ingenting til meg ... :-) ... hehe. .nei eg får høre m leverandør. Men forstår eg rett så kan nesten luftinga bli for stor også, og føre til for lite utskifting av lufta i rommet ? Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
navid Svart 25.November.2012 Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 Hei Sæbø! Dette blir nok en kjempebåt. Du er flink problemløser. Yanmar anbefaler som minimum for 6LYA-STP 1110 cm2 luftinntak til motorrom. Takk for at vi får delta i prosjektet ditt. Veldig interessant og lærerikt. -nilsarvid Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 Thanks ! Den var kjempenyttig Ned i båten å måle , men eg tipper eg har under halvparten.... isje bra Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bitteliten Svart 25.November.2012 Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 Kanskje det forklarer at du ikke får skikkelig max turtall også Blei litt av et prosjekt for deg detta, men det blir jo en skikkelig flott båt! Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 takk ,ja eg synest det blei mykje etter kvart. Eg hadde jo lyst å oppgradere litt, men ante ikkje at motorendringer ville bli så mykje ekstra arbeid. Men nå har Albatross fått nyere motor, og då måtte eksosen skiftes, og så måtte dieseltilførsel skiftes, og sjølvsagt må motoren få nok luft å jobbe med. At ikkje eg har tenkt på det før er nesten litt flaut Eg har vert ein tur nede i dag og kikka litt. Eg ser at eg husker feil. Eg ha TO rister pr side. Ikkje ei slik eg trudde. Dei måler 7x35cm i inntaksareal. Så då har kjelleren tilgang på 980 kvadratcentimeter kanal til sammen. Så kvifor er det så sterke symptom på lite luft... Så eg skrudde av ristene på bb side. Båten ligger longside betongflytebrygge, så det var grei jobb. Og då såg eg problemet......ikkje skjøner eg kvifor det er laget til slik, men her kjem to bilder. Det første bildet viser utvendig når ei rist er skrudd av. På det bildet har eg skissert sånn grovt hvor det ligger spant på innsida. Det er både langsgående spant og på tverr. (det har sikkert andre navn som eg ikkje kjenner...) Så , her på det neste bildet ser vi problemet.... Her er det altså isolert på innsida med blå hard isopor. Det er isolert i fra spant til spant slik at det er tett på begge sider av ventilen og i toppen. Isolasjonen er trolig limt på dieseltanken. Bildet er tatt nedover og viser einaste luftspalte inn til kjelleren/maskinrom. Spalta er tykk nok til at eg fikk stikke fingre ned. Altså mellom 1 og 1,5cm, og som bildet viser så ligger noko av isolasjonen oppå spantet , slik at lengden på spalten er kanskje 30 cm. Så her er det mellom 30 og 40 kvadratcentimeter lufting. Begge ventilene på BB side var likt isolert. Dersom det er likt på stb side så får maskina tilgang på mellom 120 og 160 kvadratcm lufting..... :headbang: Kvifor er det isolert slik ? Er det kanskje for at kald sjøluft ikkje skal føre til kondens i dieseltanken? Returdiesel holder varme i tankene, og kald lugt på utsida. Vil det kunne slå ser inni eller utenpå tanken då? Nei eg veit ikkje... Det går jo hundrevis av trailere og traktorer som har u-isolerte dieseltanker, så då må Albatross klare seg også. Eg må jo ha vekk det der for å få inn luft. Og kanskje eg må sette inn en ventil nr 3 på kvar side i mellom de to eksisterende ? Det er plass til det, de to som står der nå har 1 spanthulrom i mellom seg. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
torbi Svart 25.November.2012 Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 interessant tråd du lager, har fulgt med hele tiden, eg trodde ikke at motor skal ha så mye luft, bra du har funnet ut det, regne med denne luftproblem er løst no. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.November.2012 Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 Ryker det mye svart av motoren under høy belastning? Det er jo et av tegna på at motor får for mye diesel i forhold til luft. På en av maskinene jeg hadde på knuseverket tettet luftfilteret seg delvis, og da var det ikke måte på svartrøyk som veltet ut av motoren Endelig ble det Bobåt Link to post
tb55 Svart 25.November.2012 Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 Båten din er iallefall ikke bygget av amatører, det er helt sikkert. Dette er vel en båt litt mot det "yrkesmessige" , og ikke kun tenkt brukt i godvær. (og eg er misunlig) Grunnen til isolasjon bak tankene er ganske sikkert for å unngå kondens. Tenk deg et motorom i 30-40 varmegrader, og en vinterdag med konstant "spyling" av isluft mot tanken på ene siden, neppe en ideell situasjon. Dersom du tar deg en tur med skipet, på bånn pinne, og undertiden åpner motorluken, så vil du fort kunne konstatere om det er lufttilførsel som er problemet. Før du trør til med alt for drastiske tiltak... Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 Eg ser mange solide løsninger, ikkje berre konstruksjon men også innredning er enkel og solid. Eg kjem nok til å bli buksevåt lenge før båten gir opp. Eg har lyst å beholde de egenskapene. Så eg vil prøve å unngå å gjere inngrep som skulle gjere båten mindre sjøsterk. Eg skal få meg eit par skikkelige testturer iløpet av nokre uker, men eg gidd ikkje løse tamp uten at kaffikoppen kan stå på bordet, så det må være under 8ms vind. Eg skal måle temperatur i motorrom. Og finne eit vis å måle undertrykk i motorrom. Og så åpne dører og benker og luker osv for å finne ut kva som påvirker. Eg har alternativ isolasjon til dieseltankene som er tynnere, dersom det er lurt å ha de isolert fortsatt. Men eg skal kikke på å sette inn ekstra ventiler som ikkje kjøler dieseltank også kanskje Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
mateco Svart 25.November.2012 Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 (redigert) .............. Og finne eit vis å måle undertrykk i motorrom. Og så åpne dører og benker og luker osv for å finne ut kva som påvirker. .............................. Du kan bruke en gjennomsiktig vannslange i en U som du fyller halveis med vann og stikker den ene enden i motor-rommet mens du har den andre i friluft. Tett godt rundt gjennomføringen til motorrom evt. stikk den inn i ventilrista til den er inne i selve rommet. Om høyden på U-en er en meter så vil du kunne måle opptil 100 cm vannsøyle undertrykk/overtrykk. Bjørn Redigert 25.November.2012 av mateco (see edit history) Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Komodo Svart 25.November.2012 Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 Du kan bruke en gjennomsiktig vannslange i en U som du fyller halveis med vann og stikker den ene enden i motor-rommet mens du har den andre i friluft. Kreativt forslag, men litt akademisk kanskje? Ser for meg at litt bevegelse i sjøen vil spolere avlesningen av dette eksperimentet Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mateco Svart 25.November.2012 Link til dette innlegget Svart 25.November.2012 ................ Ser for meg at litt bevegelse i sjøen vil spolere avlesningen av dette eksperimentet Hvorfor det ? Så lenge motoren gir en jevn belastning og derav forbruker en stabil luftmengde så er det fullt mulig å benytte denne målemetoden. Den er dessuten mye mere nøyaktig enn f.eks. et vakuum-meter innenfor samme måleskala. Og dette er ikke et eksperiment i den forstand! Å bruke U-rør med vann brukes den dag i dag til bla.til å måle veivroms-mottrykk og trykkdifferanse over ladeluftkjølere ! Bjørn Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Ingvarjg Svart 26.November.2012 Link til dette innlegget Svart 26.November.2012 U-rør er også foreslått i tråden om luftmengde til motor. Jeg har brukt dette mye, bl a måler vi eksostrykk på denne måten på jobb. Link to post
Chiefengineer Svart 26.November.2012 Link til dette innlegget Svart 26.November.2012 U-rør er helt vanlig oppsett på større skip som måling av difftrykk over ladeluftkjøler og et svært nyttig verktøy. Bevegelse i sjøen påvirker ikke nevneverdig da den frie væskeoverflaten er særdeles liten. Det er endring i difftrykk gjennom belastningsendringer som påvirker skalaen i all hovedsak. Utrolig hvor pent en dyktig maskinist kan klare å lage en slik installasjon med nøyaktig skalering, pen bakplate, pen forlegging av tilgangsrørene etc.. Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2012 (redigert) Hvor tykk slange snakker vi om? Og hvor dan må den være lagt opp? Eg må spør slik at ikkje eg misforstår "høyden på u" . Og så hvor mye vann? Og då skulle man kunne lese av 1mb pr mm ? Slik? ..men heile slangen er sjølvsagt blank Redigert 26.November.2012 av Sæbø (see edit history) Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ingvarjg Svart 26.November.2012 Link til dette innlegget Svart 26.November.2012 1 mbar blir 1 cm. Legg den som på skissen din, fyll vann til midt på Uen. Bruk litt farge på vannet så blir det lettere å se. Slangen kan jo være så tykk som helst, har brukt mye 6 mm teflon men er ikke noe problem å bruke "hageslange", bare den er gjennomsiktig. Med tynne slanger er det vanskelig å fylle den med vann uten å få bobler, så jeg bruker å dra vannet opp i slangen ved å suge i andre enden. Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2012 1mb er det ikkje 1 mm då ? Eg meiner eg har hørt 1bar er 1m vannsøyle Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ingvarjg Svart 26.November.2012 Link til dette innlegget Svart 26.November.2012 Nei 1bar er 10197mm vannsøyle Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2012 Oki :-) Hvor mye undertrykk kan eg forvente, kva er "normalt" i småbåter ? Eg var på Tess og kikka i dag, og eg kjøpte nesten ei manometer som gikk fra null til minus ein bar, men eg tenkte at det var for grovt. Så eg kjøpte 5meter blank 8mm slange. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2012 (redigert) Google er uunværlig... Eg fann ein artikkel som meinte at undertrykk burde ligge frå 0 til 0,25 inch på vannslangen, altså ein kvart tomme, som skulle bli 6mm. Som igjenn skulle bli 0,6millibar ? Det er ikkje mykje undertrykk det. Har eg forstått riktig ? Eg får sikkert ikkje tid å gjere meir i dag. Kanskje eit time i garasjen å klamre litt slange og ein meterstokk fast på ei fjøl Ellers var eg ein kjapp tur nede i båten å kikka. Eg jobber litt med tanken å legge lufting over tak eller på bakveggen av overbygget, og blende inntaka i skroget. Men berre dersom det er overkommelig arbeidsmengde. Derfor lurer eg også litt på å sette inn vifte. Då kan eg redusere dimmensjon på rør igjennom benker og salong trur eg. Redigert 26.November.2012 av Sæbø (see edit history) Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Viksund 830 Svart 26.November.2012 Link til dette innlegget Svart 26.November.2012 Dette er en lærerik tråd. Jeg hadde samme spørsmål om luftforbruk på min tidligere båt. Gjorde da som tb55 foreslo. Da demonterte jeg motorromsluka slik at det var åpent ned til motoren, fikk da verifisert om det var problemer med lufttilførselen. Det er jo en enkel test og krever ingen ombyggning. Vi følger med på utviklingen. Lykke til.... Link to post
Thorlyn Svart 26.November.2012 Link til dette innlegget Svart 26.November.2012 http://www.yanmarhelp.com/i_vent.htm Her finner du det trenger om ait supply til din yanmar.. Det er ekstremt viktig og ha nok.. og bedre med mye mer enn for lite. Hvis motorn din er halvkvelt så er det ikke rart du mangler toppturtall.. du mister fort vekk 30% effekt.. Varmgang,høyere slitasje mfl er bare noen av problemene du kan få med for lite luft. Lykke til med en flott båt :) Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2012 Takker God info. Det ser ut til å samsvare noenlunne med areal eg har fått oppgitt. Sliter alikevel med å bestemme meg for å løse dette med fleire ventiler i skroget eller rør over tak+vifte. Må rydde litt hage i oppholdsværet nå, så båten får vente bittelitt før eg går ut på testturer med åpne luker osv. Og så må eg lage til vannslange"måler" på ei fjøl Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 27.November.2012 Link til dette innlegget Svart 27.November.2012 Ville løst problemet med et ekstra inntak i skroget på hver side, gjerne kombinert med tynnere isolasjon på tankene. Det enkle er ofte det beste... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2012 Ja det er definnitivt det enkleste. Det eg anker litt på er hvordan andre vil synest om det med tanke på mulighet for sjøsprut inn i båten. Det er jo som bildene av inntak viste ingen vannfelle der i dag. Men ristene stå bakovervendt så det reduserer jo risikoen for sjø inn betraktelig. Og uansett så vil sjø inn ventilene ikkje ha mulighet å dusje inn over noe utstyr eller motor. Det treffer isolert dieseltank og vil renne rett i kjølen. Eg har ikkje sett noko sjøvann i kjølen etter 25 timer turbruk og 5 timer testing ( ca) Men det har stort sett vert rolig utpå. Eg vurderer å sette ristene forovervendt på eine sida for å få betre sirkulasjon. Dette vil jo øke faren for sjø inn. Men i følge linken fra Thorlyn forstår eg det slik at det ikkje er nødvindig å ha forovervendte rister så lenge det tas hensyn til i arealet.. Det er jo glimrende i så fall. Dersom eg setter inn ei ekstra rist av samme sort på kva side så vil eg få 1470 kvadratcentimeter lufting. Det skal altså være meget bra løsning.... så lenge eg får til å sove om natte med en løsning uten vannfelle på inntakene. Eg likte ikkje de eg såg... Men det har jo vert slik siden 1983.... Jaja .. tenke litt til Eg har vert i garasjen ein time og snekra samman ei lekt med slange på. Så nå er eg klar til å teste meir ombord. Kanskje litt testing ved kai kan presse seg inn i kveldens skjema Eg har fylt vann i den nå, med brun konditorfarge. Genialt tips Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn