Jump to content

Osvik 34 ,vår nye båt


Sjeldenutpå

Recommended Posts

skjønner, måtte google litt på sleipner sine sider, så "løsna" det. Usikker på om det var sånn eller slik hos han eg hjalp, så eg legger den død.

I dag har eg fått nytt lager, men eg har brukt dagen på å finpusse/justere hullet for tunell. Så i kveld blir det sveising. Spennande....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

I dag har nytt cuttleslager i brakett kommet på plass, og akslingen er tredt inn igjenn på plass men foreløbig uten flens. Kvir meg litt til å rette opp motor på nytt. Må sikkert lage shim og heve/flytte, evt bytte motorlabber.

Ellers har eg finrilpasset rør for baugpropell, og så kom en bekjent å sveiste den. Så i morgen blir det nokre timer sliping og kutting av overskytende rør. Og så må eg fonne ut korleis dette skal overflatebehandles. Sikkert trøbbel på denne årstida.....

Men eg rekner med det er tokomponent med lang herdetid. Så eg vil prøve å få på stoff til herding, og så kan eg rette av motor i mellomtida.

 

Nokon som kjenner god praksis for maling på aluminium under vannlinja, før bunnstoff?

Eg har grunning og mellom og toppstrøk for overbygget, men veit ikkje om det er beregnet under vann.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Cutlasslager i akselbrakett er jo vanlig hvis en ikke har stevnlager, men fritthengende aksling.

Cutlasslager i både akselbrakett og hylserør har jeg ikke sett. Hvilke fritidsbåter har dette ?

Så vidt jeg vet har de fleste Princess og Fairline dobbel opplagring av aksling, med cutlesslager både i akselbrakett og hylse. Hvordan lagerleiet i hylserøret er tildannet vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Takk ! :smiley: :smiley:

 

Fikk stressa på eit knalldyrt strøk med primer før middag. Så var eg nede for ein time siden og sjekka temperatur vs herding. Eg har sett inn ei kupevifte på 1200watt på innsida av båten under køya som er i baugen, og så har eg tapet fast bosssekker utvendig, slik at ikkje vind skal kjøle for mye ned, og varme lekke ut motorhull i tunell. Det var 30 grader inni og rundt heile tunellen, og skroget var nedi 18 grader 10cm fra primer. Så då er det klart til første at tre strøk med "eit eller anna eg måtte ha" i morgon tidlig.

 

Og så må eg begynne med motorlabber , lage nye fester sikkert.....off...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

I dag kom første av tre strøk med tokomp eiteller anna som skulle på før bunnstoff. Ved 20 grader kan eg male igjenn i kveld, men det rekk eg ikkje.

Det er heller ikkje så nøye nå. :worry: Eg får litt av en jobb å få motoren på rett linje. Den må opp 6-7mm, og er som sagt allerede på topp på labbene. Og i dag såg eg at gummien på labbene har "gitt seg " litt. Så då kan eg ikkje berre shimme opp labbene som er der. Eg må bytte labber. Eg har liggende kraftigere labber som eg fikk med motoren. Men problemet er at labbene er så store at det er nesten/kanskje ikkje plass i mellom motorblokk og skrog. Derfor brukte eg ikkje de ved montering av motoren i juni.

Eg må iallefall bygge om ein del i beddingen, men håper eg kan klare det med saging og bolting .

Eg håper i det lengste at eg slipper ta motoren ut igjenn for å få plass å jobbe. I verste fall må eg sveise opp nye fundament, og då får eg problem både med tilkomst og utstyr. Sveiseapparatet eg har lånt til baugpropellen er for tungt til å løfte ombord, og ingen krane kommer til der.

Men uansett, eg håper å få laus motoren i morgon formidag og henge den i taljer, så får eg sjå.

 

Her er bilde av aksling med kon for sentrering som eg har lånt :thumbsup:

sentreringsverktoey_aksel.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ein kveldstanke...

Kanskje eg skulle kikka på å byttet gear?

Eg har rett gear. Eg trur det er 30mm drop, men ingen vinkling.

Hadde eg hatt nedvinklet 8 grader som mange har, så kunne eg løfta motoren i bak-kant og dermed fått plass til de labbene som "skulle" vert der, på en enklere måte. I tilleg hadde det blitt riktigere for motoren.

 

Eit problem vil bli at Borg Warner 73C gear som eg har, er eit veldig langt gear. Setter eg inn kortere gear så må eg skifte aksling eller kjøpe noko å sette i mellom. Då hadde eg jo fått plass til thrustlager. Men det blir for dyrt. Kanskje det finnes bakparter som kan byttes på gearet... sikkert utgått og gammelt..

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

I dag var det 10 grader og sol, så i dag fikk eg bunnsmurt alt, og lag nr tre med guffe herder i tunellen til thrusteren nå. Så i morgon kan eg montere thrustermotoren og smøre bunnstoff i tunell og på det som stikker ned i tunellen, ja utenom propellen då :-)

Nå holder eg på å finne ut av motorplassering. Eg er betenkt på taljepatenten min. I bakerste feste er motoren så tung med gearen på at eg nesten slipper talje framme... så det er kanskje litt på kanten å løfte alt med en 500kg talje hengende i en gjærdestolpe i trykkimpregnert tre og 75mm diameter, og 93cm spenn. ...

Og det blåser så båten skjelver.

Men kaffien er god ! :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ang gir kan du med fordel forhøre deg med Halaas og Mohn i Kristiansund. De er hovedagent for BW i Norge. Trenger du å forlenge akslingen kan du få en trådsnelle-lignende forlengelse mellom flens på gir og flens på aksling.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

bruk en eksosjekk under bunnpanna for å løfte motoren. skånsomt enkelt og sikkert.

Så kan du seff fylle den med noe annet enn eksos for enkelhets skyld.

 

Jeg brukte det når et motorfeste skulle skiftes, og det er bare 6cm mellom bunnpanna og kjølsvinet.

 

Eksosjekk fordeler trykket over en stor flate.

Link to post
Share on other sites

Ja det kan hende eg må ringe de. Eg ser ikkje løsningen på dette ennå. Problemet er at båten ikkje har "normal" krybbe å sette motoren på. Mange båter har to vanger/bjelker som labbene står på. Som regel er de rigget i samme vinkel som akslingen.

Albatross har "skreddersydd" bedding for den forrige motoren, Ford. Og i mellom de 4 anleggene som labbene hadde, så går det skrå stivere og forhøyninger og spant.

Eg har ila kvelden vert inne på tanken å lage nye armer fra motor til labber. Men eg er ikkje tilfreds med plassen de må festes i bakkant av motoren. Uansett kva løysing eg går for med gear, så ser det trøblete ut nå å få satt fast motoren med de nye labbene. De er så store.

Eg tar kveld nå, og i morgon må eg iallefall ha ei ekstra talje med meg, så det må bli ein tur på biltema.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det er veeldig vanskelig å beskrive krybba til motoren. Eg forsøker med eit par bilder

Først labben bak stb side. Labben sitter nedi en forsenking i fundamentet som er 5-6cm dypere en området rundt. På blokk rett innenfor labben kan ein sjå de 4 hullene som armen skal boltes fast i. På dette tidspunkt skal motoren heves litt, men tilsynelatende ikkje så høyt at eg får på igjenn den labben som er orginal. Rart, for de er ikkje så forskjellige i høyde de gamle og de nye labbene.

ny_labb_bak.jpg

 

 

Her er bilde av forreste feste stb side. Her har eg snudd armen opp ned for å få stødigere motor under tilpassing av motorlabber bak. I tilleg ligger det eit shim under. Her også er det vanskelig å sjå på bildet, men det er skrå krybbe oppover fra midt på motor, så eit lite stykke flatt ( der armen kviler nå) , og så bakenfor det, på bildet, er rette plass for labben. Også der er det lavere... Det er for langt framme..... mulig eg må lage nye armer framme......

uten_labb_framme.jpg

 

Her er bilde av de to labbene , gammel til venstre og ny til høyre. Man kan sjå at den gamle har fått en skjevhet.

gammel_og_ny_labb.jpg

 

 

Ellers er det noe flott i dag :thumbsup: Som sagt var det opplett og meeeeeeeeget bra tørkevind. Så det ble full bunnsmøring på Albatros. Men eit lite unntak av rundt og inni tunellen. Der skal det herde til rundt lunchtider i morgen, og så skal eg montere motoren før eg smører inni der. Måtte smøre gearhuset også sa de på slippen. Båten ser ny ut i forhold til flassesyken den hadde. Det var deilig å få av pressenningen.

bunnsmurt_og_nesten_klar.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...