Jump to content

Osvik 34 ,vår nye båt


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Ror er plukket ned, og aksling er ute.

Det var det snåleste der...

Cuttleslager bakerst på flyndra er 5-6-7 mm slakk i. Og framme i røret der aksel kjem ut i skroget....der var det ikkje lager. Usikker på om det er plass til lager. Aksel er 50mm og hullet er litt u-rundt, men ca 58mm.....

Det er to tydelige slitespor i aluminiumsrøret, etter slitasje fra aksel. Eit gammelt, og eit nytt.

Ikkje rart det hyler når eg kjører over1500 o/min. Motor har nok kanskje for myke labber slik at den vrir seg, og legger akslingen i press mot veggen inni røret. Men uansett så står motor for lavt.

Får ikkje postet bilder på BP fra mobil.

 

Er det ein feil her, eller har det vert tanke at gear og motor er godt nok lager fremme?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Tviler på at det har vært lager i enden av akselylsa. Det er oftest lagret opp i evt "støttelager" ved lange akselstrekk. er det kortere aksel er det oftest bare et lager. 5-7 mm slakk er mye. tipper du får en '"ny" båt med nytt lager og oppretting.

Er det standard labber du har burde disse være stive nok.

Link to post
Share on other sites

Eg har brukt uorginale labber pga de eg fikk med motoren var for breide. De eg fikk med var heller ikkje orginale, men de var meget kraftige. Dessuten gjorde eg litt feil målinger ved tilpassing av krybba, slik at labbene er justert heilt opp. Det må eg nok bygge om og shimme opp, slik at det ikkje blir så mye vridmoment på toppen av boltene på labbene. Eg ser jobbene i sammenheng, men er usikker på om det er "greit" at det er så langt fra gear og bak til cutlesslager.

 

ps: pakkboksen til Mix vil jo ikkje støtte akslingen ? Det ser ut som typen som er montert på slange?

 

Total lengde på aksel, fra gearflens til propell er 188cm. Aksel er 50mm tykk.

Fra der aksel kjem ut av båt, og bak til flyndre er det 72cm. Flyndre/cuttlesslager er 20cm, Fra flyndre til propell er det 7,5cm.

Da blir det 188-7,5-20= 160,5 cm fra forkant flyndre til gearflens. Det er langt strekk uten lager med 340hk vil eg tru.

Hullet i gjennomføringen/røret som aksling kjem ut, er 80mm utvendig, så det er nok for spinkelt til å bore opp for å sette inn lager der. Og slik linjeboring er nok kostbart.

Eg må få nokon til å kikke på dette. Kva som bør gjerast. "Alle" andre båter har cutleslager både i akterstevn/stilk og i flyndre.

Eg googler på marine flexi joint nå. Slike flexible ledd med thrustlager. Det hadde vert beste løsningen for båten. Då kunne eg sentrert akslingen i hullet, og sveist inn nødvendig supporter. Slik løsning ville overført kraften til skroget i staden for å skyve gear/motor. I tilleg til at det støtter aksel sidevis.

Dette er kostbart, så eg treng kanskje hjelp til å finne ein produsent som ikkje har lisensavtale med norske leverandører slik at eg kan ta heim ein slik sjølv.

 

Dette er sjelden/ aldri å finne brukt. Og bestille norsk vil nok hugge slik i konto at det nok resulterer i store behov for nettporno de neste månedene.... :giggle:

 

Er det noen i distriktet som føler de har kunnskap til å bistå? Eg skal spør de på slippen i morgon. Alle hadde gått heim når eg fikk hjelp til å løse av delene i dag.

 

Jaja... det er vinter , så det haster mindre nå en når eg skulle ha motor på plass og feriere :sweat:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ut fra hva jeg så på bildet av skroget ditt tidligere i tråden skal du ha cutless lager både i skroggjennomføringen og i støtten til akselen lengre akter.

Prøv å finne ut hvem som har levert propellanlegget så har de nok lagre som passer.

Det at Mix blander inn en pakkboks i dette forstår jeg ikke, den skal jo sitte på innsiden av skroget.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er du langt ute og kjøre med høyden på motoren kan det være like lett og skru av festene til motorlabbene og lage nye lengre fester. Vet ikke hvor lett det er og shimse i underkant, velg enkleste vei.

 

Hadde prøvd med nytt cutlesslager & opprettet motor før jeg hadde bladd opp 15K for et nytt lager inne i båten ( + arbeide)

Link to post
Share on other sites

Eg klarer ikkje sjå at eg kan få til eit cuttleslager i hekken, når det er 50 mm aksling, og 58mm hull.., og det i tilleg er slitt u-rundt . :thumbsdown:

Kven som levert proplellanlegg veit eg ikkje. Eg googler på innvendig thrustlager nå. Dyrt men veldig bra virker det som.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Nå er eg på slippen, der seier fleire at dette er vanlig løsning. Både de som jobber her og andre med båt. ..hm...

Når er fikk båten opp i går så såg eg at akslingen låg 1mm fra bunn av hylserøret, og 7mm klaring i overkant. Kanskje en bedre opretting ville gjort nytten. På land så får eg lettere sentrert akslingen. Mekanikeren her har splittede koner som eg kan låne, som han bruker for å sentrere aksling i hylserøret ved oppretting.

Vetta søren.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det er ikke vits å rette motoren så nøye når båten står på land, for det forandrer seg mye når den ligger på sjøen. Gjør en grovretting slik at du får inn boltene i flensen lett og ta resten på sjøen.

Husk også å rette i alle tre retningene: sideveis høyde og tilt.

Det kan også være en fordel å ha litt mindre klaring på toppen av flensen, siden propellen vil skyve akslingen inn under gange, og dermed løfte bakkant av motoren litt. Nok til at det under gange blir helt rett. Tror jeg har ca 0,5 mm forskjell når det ligger i ro.

Gummikobling mellom gir og klemflens er også veldig lurt, da det tar opp mye støy og vibb.

Link to post
Share on other sites

Ikke sikkert det er så enkelt, Haraune.

Om motoren går opp eller ned i bakkant har vel også med om senterlinje inngående aksel er over eller under innfesting av gummiklossene.

Lurer litt på hvordan man kan se om en motor er 100% riktig opprettet ved full belastning?

Er båten bra spantet og kanskje i tillegg har sideskott/tanker så forandrer den seg trolig lite etter sjøsetting.

Rett heller helt opp på land og så kontroller etter første prøvetur.

 

Ang kaklulatoren.

Gjelder trolig aksel av "Sleipnerkvalitet" (har du det?) og tar ikke med bl a propellakselvinkel +.

Men du kan jo legge inn dataene du hadde på "gammelmotoren" og se hva du får da.

Link to post
Share on other sites

båter forandrer seg mye når de står på kjølen, istedenfor hele skroget som oppdrift. Samma om de er av glassfiber eller stål eller alu.

Så lenge giret er vinklet nedover som det somregel er vil propell/akslin løfte motoren uavhengig av montering.

 

Man vet at opprettingen er riktig dersom akslingen ikke vibrerer ved belastning. Det forutsetter jo at propell og aksel er i balanse og ikke har kast.

Man kan jo feks kjenne om man har vibrasjoner på pakkboksen ved belastning. (ikke så lurt å ta på akslingen)

 

Har forsket litt på dette i min egen båt da jeg var plaget med vannintrenging i olja i pakkboksen. årsaken var høyfrekvente vibrasjoner i akslingen som "åpnet" simmeringene. Problemet forsvannt etter nøye oppretting med offset i løfteretning.

Link to post
Share on other sites

Eg skal rette opp etter alle kunstens regler på land. Båten er stiv nok til det. Det er ingen annen måte å få sentrert aksling i hylserør en å ta av pakkboks og sette inni koner. Det anbefales på land :giggle:

Og så skal eg sjekke etter nokre turer slik det anbefales :thumbsup:

Det har eg hørt før, at labbene kan sette seg. Slik at det alltid må sjekkes to ganger etter montering av nye labber. Men eg har hørt at det skal være mye lettere å bruke måleur på akslingen. Eg vurderer å prøve det. Sikkert grådig uvandt å lese av kva vei eg må justere, men det kjem vel etter eit par feilforsøk :smiley:

 

Ang kalkulatoren, så skjønte eg ikkje kvifor eg skulle sjekke med data fra gamlemotoren sidan den var svakere. Men då vert i så fall tillat fri lengde 2,3 meter og max tillat 2,76m.

 

Eg har ikkje nedvinklet gear, så press fra aksel vil presse rett på motor.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Litt bilder.

Her er Albatross på vei opp

paa_vei_opp_slipp.jpg

Så etter intens spyling var det tid for å kikke på aksling. Slik ser det ut under og over akslingen i hylserøret

 

hylseroer_underside_aksel.jpgOppside:hylseroer_oppside_aksling.jpg

 

Og bilde inn hylserøret eter akslingen er tatt ut. Eg husker når eg skulle rette opp nye installasjonen i juni, så følte eg at akslingen "stoppet" litt forskjellig i sidene når eg skulle føle meg fram å finne senter. Rur har nok en annen klang mot akslingen en aluminium :wink:

I tilleg så ser vi tydelig eit gammelt slitespor nede i høyre del av røret. Sikkert fra Ford installasjonen. Og så ser vi de ferskeste merkene nede på venstre side. Etter min kanonopretting.

 

roer_hekk.jpg

 

pakkboks

pakkboks.jpg

 

Her håpte eg å få plass til marineledd med thrustlager, men det er ingen som kan levere kortere en 50cm. Eg har plass til 38cm nå. Det blir for mye å flytte motoren.

 

mellom_hylseroer_og_gear.jpg

 

 

Så har eg målt ut ferdig plassering av baugpropell, som var det egentlige prosjektet eg skulle på land for.

Pilothull på 6mm er bort, og så har eg sandvasket området rundt kutt/sveis, slik at eg ikkje gnir gammel bunnstoff inn i aluminiumen.

 

pilothull_for_thruster_framme.jpg

 

Men nå er det helg. Det er mulig eg setter av tid til å sage ut hullene for tunell ila helga, men kroppen må lades kjenner eg :smiley: . Eg hadde aldri fått ut ror og aksel uten god hjelp. Flott med båtintresserte venner :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

I dag har eg vert nede å saget hull.

Måtte først utvide pilothullene slik at akslingen til passeren gikk igjennom

oeke_hullet_for_passer.jpg

 

 

Så akslingen til passeren

passr_paa_plass.jpg

 

Tok ingen sagebilder, men eg brukte stikksag, og underveis fosøkte eg å justere landet mast mulig slik at kuttet vart vannrett og i rett vinkel.

Og plutselig var det to hull klare :thumbsup:

begge_hull_klar.jpg

 

Eg har lagt to rockwoolmatter innenfor hulla slik at ikkje katter og frisk bris skal komme inn. :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Mig. Husker ikkje nummer, men det er eit Esab apparat iaffal. Og så har eg ein avtale med ein (sertifistert) som sveiser alu i jobbsammenheng. Eg har sveist det meste utenom titan og aluminium, så det er veldig deilig å tenke på at eg slipper å eksperimentere med dette sjølv :thumbsup:.

Båten er kjemperomslig, sjølv om eg skulle ønske den var modellen større nå når eg legger så mykje jobb i den.. Osvik 36 er 30cm bredere en 34 foteren også.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Stemmer det. Som eg har tatt opp de siste sidene. Eg blei paff sjølv når eg såg det, og trudde noko var feil. Så ser det ut til at denne båten , og mange andre , er levert uten cuttleslager i hylserøret. Gode forklaringer får det til å virke meir riktig å ha det slik, en å sette aksel i spenn i eit bakeste lager, når motor vrir seg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Denne løsningen er mye brukt. Har samme systemet på min Halco. Det er 175 cm mellom opplagring i klemflens og cuttlesslager som er montert i brakett. Det er ingen vibrasjoner i pakkboks når jeg hilder på den med hånden og det er jo en god indikasjon på at opprettingen av motor og aksling er som den skal være.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...