index Svart 24.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 Lurte litt på det blandebendet ditt: De fleste slike jeg har sett, består av to rør utenpå hverandre for å fordele vannet jevnt rundt hele eksosslangen. Dvs ved i ditt tilfelle et 5" rør sveises utenpå 4" røret, slik at du får en god cm klaring rundt det hele der vannet fordeler seg. Vil din løsning med kun en rørstuss gi en like god kjøling av eksosen? Jeg hadde riktignok samme opplegget på en Sabb 2H jeg hadde, men det er vel forskjell på varmeutviklingen fra 18hk og 300+ hk... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 Det vil tiden vise :-) eg har god oversikt, og vil endre ved behov. Det eg har gjort for å forebygge dårlig fordelig av vannet er at stussen står ganske på skrå inn i røret slik at vannet kommer inn og vil trolig få hjelp til en svirvelfunksjon av det. Eg lagte ein lik patent på en 120hk for mange år siden, og det var god patent. Det orginale bendet på den forden hadde slik løsning uten "kjølekappe" orginalt. Men her er 200hk meir, så vi får teste ut.... :-) Noen som veit moment på akselflens mot gear? 5" med 6 bolter. 50mm aksel. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
lnjk Svart 24.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2012 Tingstad har endel info i sin Teknisk katalog, kapittel 8 om tiltrekkingsmoment. Uten skruediameter og fasthetsklasse får du trolig ikke svar. Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 Gårsdagen fikk eg montert eksosdelene. Gikk bra ! Flensen blei trekt til av en gammel mekaniker ,så vil lytta bare til pusten hans når det var passelig Var trangt men det gikk. Potta fikk en lite modifikasjon før den blei kasta ombord, stuss til inspeksjon/tapping/fylling av evt glycol Og på sin rette plass blei det slik: (vi ser så vidt 4" går under veggen og inn til motor) Og til slutt svanehals ferdig koblet, men uisolert til nå: Dagens økt begynner med handlerunde hos AEO for å få tak i slange mellom motor og gearoljekjøler. Der blir det bare en midlirtidig løsning, for eg har bestilt nye endelokk på kjøleren, mine var 32mm stusser på, men motoren ønsker å ha 38mm. Så eg legger opp slanger osv for 38mm, og håper lokkene kjem i løpet av uka. De slangene eg fikk med blir for korte og har litt feil svinger uansett... Og så må eg sveise support til kjøleren, det var ingen plass noe kunne passe. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
torbi Svart 25.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2012 En gullklump i kjelleren, den må ha god omsorg av deg , for et nydelig syn. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 De to siste timene forgårs, og heile gårsdagen fram til lunch, gikk med på å finne den perfekte palss, og lage support til gearoljekjøleren. Sjølv om ikkje endelokka er på plass kan ko slanger og alt legges klart. Og så skulle eg bare nappe av lokka som var der og gjere reint.....og den kjøleren var tæreskadet utvendig...kunne sjå inn til strikken rundt endelokka når eg skrapte vekk all kvit myk pulver. Eg kunne nok berga den, men eg har får tak i ein anna som også er større. Så i vente av oljekjøler, så begynte eg på ekelektrisk (skrivefeil med vilje ja) Devven så mye kabler..... Det er vist lagt opp til instrumenter for flybridge, men tilkoblede kabler...som henger i ein kveil opp under styreposisjon. Flaks det ikkje har vert tæretære... Og eit utall med antennekabler og ..nei der var mye. Eg klipper iaffefall alt til motor vekk, for det blir jo nytt. Så får eg ta vinteren å finne ut kva alt det andre er til. Ellers klarte eg aldri å tenke langt nok før eg sagde hull til intrumentplata fra yanmar..... Eg målte opp, fann fram hullsaga og flytta fleire tankmålere , slik at det skulle bli naturlig plassering av yanmarinstrument, Så målte eg de siste mål, og sagd hull. Rett ned i ei diger styrespumpe..... Ikkje plass til instrument over den..... f¤¤#¤# og resten av båten ser ut som eit bombe-nedeslag Så då tok eg kvelden..... Eg får finne ei tynn plate og lappe saman litt. Så får eg flytte yanmar-instrumenta mot venstre ca 10 cm, så går det. Eg lager ikkje ny den topp-plata før til vinteren. Dessuten får eg det ikkje til. Alt er skrudd saman fra innsida. Eg finner ikkje ut korleis eg skal løyse instrumentplata. Så løsningen blir å lime ny oppå, og legge enda fleire lister på.... Jaja.. Ned å sette på kaffi og klippe videre eg Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Figaro Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Hei, mht. instrumentplata-----kan du ikke bare lage en kasse, 5 cm høy, av f. eks. teak og sette den oppå hullet og bore hull i topplata på denne kassa til instrumentene ? Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Johannes Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Rattpumpa kan muligens senkes en smule også? Rattet kommer gjerne litt lavt, men det er vel bare et spørsmål om tid før autopiloten er på plass...? Hvis du ikke allerede har det da? Link to post
Bitteliten Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Enig med Figaro Link to post
Fru Jacobsen Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Imponerende sveisearbeid Sæbø :-) "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Thanks :-) Etter endel justering fikk eg panelet nedpå der det skulle. Eg klarte å flytte kabler på undersiden av panelet, og i tilleg klarte eg å vri slanget på toppen av styrepumpa til sides. Men lykt og lype så ser det ut som det er 5-6 mm klaring nå:-) I går var det 5-6 cm som mangla ! :-) Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mix Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 (redigert) Det eneste jeg er litt bekymret for er at du har gått ned i dimensjon på eksossvanehalsen akkurat der sjøvannet kommer inn. Det vanlige er å gå opp en tomme i dimensjon her til 5 tommer med en kappe, rør over rør Redigert 26.Juni.2012 av Mix (see edit history) Link to post
Bitteliten Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Hva er potensielt problem? For høy eksostemp eller for stort mottrykk i eksosen? Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Det er egentlig 3" eksos i blandebendet. Men pga deletilgang blei det 4" svanehals, offshore rør 114mm utvendig. Der vannet kjem innpå er det montert 4" "båtstandard" 101mm utvendig. Så det er egentlig ikkje reduksjon å snakke om. Eg valgte denne løsningen kun fordi eg trur det er godt nok, og at det bare er 70cm til innvendig potte. I følge ein eg snakka med hos Yanmar kunne eg bruke 4" heile veien så lenge det var kort eksos, inntil feks 3meter. Ifra inni potta er det 5" resten. Men eg modifiserer og lager skikkelig blandebend og 5" inn i potta dersom mottrykket blir for stort, eller temperatur blir feil eller ujevn. Skal holde øye med det, og måle temperaturer rundt om :-) Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mix Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Høres ut som du har kontrollen Sæbø. Dette blir berre lækkert ! Link to post
Stella Polaris Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Hei Du kan mye jeg ikke kan men jeg kjenner jo igjen en fagmann på jobben... Vakkert som en ukysset brud blir dette! Mvh Arne Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Geir Hel Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Du har tatt problemene på strak arm med fine proffe løsninger på kort tid. Oppstart videoen gjorde godt nå Endelig båt igjen Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Ja nå går den :-) Litt raslelyd på tomgang fra gear eller trykkplate... får forske på det seinere. Men eg starta uten oljekjøler, eg bare bypassa vannkjøling. Så eg tenkte ikkje over at gearkassen spylte olje over alt fra de løse slangene....hrmf... Nokon som veit oljetype på Borg Warner 73C ? ...og mengde? Ellers mykje jobb igjenn. Isolere manifoil, dasjbordet er i deler, to eksosskjøter lakk vann og må ha nye klemmer, og gear ...der må eg sveise ein support for å få koblet til wiren. Får ny oljekjøler i morgon :-) Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bitteliten Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Video av oppstart, hvor??? Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Facebook.... eg veit ikkje korleis eg skal få det inn her.. ? Fann ut det sak være ATF Dextron III Leste at ein del mindre yanmar er plaget av rasling fra trykkplate, noen som kjenner til slike tilfeller? Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Polarn Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Last opp video til youtube, deretter inn her. Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 http://<object width="400" height="266" ><param name="allowfullscreen" value="true" /><param name="movie" value="http://www.facebook.com/v/10150889166422617" /><embed src="http://www.facebook.com/v/10150889166422617" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="400" height="266"></embed></object> ...kanskje sånn ...? Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Polarn Svart 26.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Funka det :) Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Johannes Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 (redigert) Eg har erfaring fra mindre Yanmar hvor det var noe rasling, antakelig fra trykkplaten, det var merkbart bare med gearet innkoblet på tomgang, avtagende med belastning. Eg hadde tidligere den samme motoren du har nå, brukte den ca. 800 timer uten denne lyden. Fremkommer lyden også når motoren går på tomgang uten at gearet er innkoblet? Du kunne gjerne tatt en telefon til Bildøy båt og motor, de vil nok kunne si om dette er en gjenganger. Redigert 27.Juni.2012 av Johannes (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn