Jump to content

Osvik 34 ,vår nye båt


Sjeldenutpå

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Hei :smiley:

Båten virker pålitelig og grei. Har hatt startproblem to ganger, skifta ein hovedstrømsbryter kvar gong.

Vi har til og med hatt slepeoppdrag.

Ellers har det stått stille på oppgraderings-sida. Og det er forsåvidt bra. For på ein måte betyr det at det ikkje er meir som har ramla fra hverandre,..... :giggle: (ennå)

Joerg Becher sin 12-24V BBC ligger ennå u-åpnet. Vi lader 24V banken kvar gong vi er til land. Det heller mot vinterprosjekt på elektrisk. Flytte batteribankene og få laderene ut av maskinrom.

 

Vi sliter med sinnsyk støy i ac og endel oppe også , når vi marsjer. Så vi blir ofte liggende på 10-12 knop, i stedet for å ligge i 16-17. Eg har en følelse av at den plagsomme ulelyden faktisk endrer seg når eg legger om roret. Så eg lurer på om det er mulig at det kan være hylse , slik som er foreslått tidligere. Eg har heiletida trudd det var gear. Andre bekjente av meg forteller at de kan heller ikkje være i ac under fart. ...dette må da kunne fikses? Eg tenker på natteturer/transport-etapper, medan barna sover bak....

 

Finnes det hylser som er "stillere" en andre?

 

Ellers virker Albatross sterk. Vi drog eit par timer på en fjordabåt. 54fot og over 30tonn. Vi drog den lett over hans egen marsjfart. Gav oss på 9,5 knop. Då var jobben betydelig tyngre når vi gav gass videre, så det sparte vi yanmaren for.

 

574667_10150983021847617_1542215791_n.jpg

 

Nå skal Albatross få baugpropell.

Eg det noe forskjell på trekk/skyvekraft på en baugpropell, etter hvilken side gaerhuset står på? Er dette noe man tar hensyn til ved montering? Eg tenker at baugpropellen bør være sterkest den veien båten drag mest når eg bakker. Til bb. Dersom det er noko forskjell då.... Det skal monteres en Engbo XF90 24V.

 

Det har vert lite turer i år. Men eg håper på litt høstturer. :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

.........................

Vi sliter med sinnsyk støy i ac og endel oppe også , når vi marsjer. Så vi blir ofte liggende på 10-12 knop, i stedet for å ligge i 16-17. Eg har en følelse av at den plagsomme ulelyden faktisk endrer seg når eg legger om roret. Så eg lurer på om det er mulig at det kan være hylse , slik som er foreslått tidligere. Eg har heiletida trudd det var gear. Andre bekjente av meg forteller at de kan heller ikkje være i ac under fart. ...dette må da kunne fikses? Eg tenker på natteturer/transport-etapper, medan barna sover bak....

 

Finnes det hylser som er "stillere" en andre?

 

 

Samme bråket i akterkabinen på vår P414 !!

 

Desverre så tror jeg det er vanskelig å gjøre noe med denne støyen (Iallefall på vår båt).

 

På vår båt så er det kavitasjonen fra propellene som lager denne lyden. De er plassert midt under akterkabinen!!

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Ja propellstøy er også mulig. Eg har en Radice scewback r8 24x24. Det skal være blandt de beste slik eg har forstått det. Kanskje eg må ekserimentere med å lime noko under bunnen over propellen.... Egentlig ein dårlig ide, sidan eg har aluminium, og bør kunne inspisere. Ellers ville kanskje en gummi med blymatte inni gjort noko nytte. Eg skal på land ila høsten for å bore/sveise inn tunell til thruster framme. Så då får eg anledning å ta aksel og hylsesjekk.

I verste fall så stusser eg ikkje på å tømme innpå 50-60kg asfaltlim eller liknande, under dørk i ac.

Noko må kunne gjerast.

 

Ingen meininger om baugpropeller har lik effekt begge veier?

Eg mangler bare ein tube sika 291 til å fuge el.motoren fast på tunell, så er eg klar til slipping. Men når eg hopper i det får vi sjå.

Håper slippen har merkeutstyr for å få hullet riktig. Eg har funnet og merket de to senterhullene fra innsida. Under køyen framme. Lite riving. Heldig :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Kan jo være noe å hente på å forme kjølen som en "boat-tail" foran propellen også. Kan være at det blir litt vakuum bak denne, som i sin tur gjør at propell kaviterer der. vil også gi skroget en anelse lindre motstand, samt bittelitt bedre effekt av propellen...men er vel normalt marginalt.

 

...forutsatt at det er kavitasjon som lager støyen da...

 

TA

Link to post
Share on other sites

boat tail , var ukjent uttrykk for meg :-)

Det er 12cm mellom propell og bunn i ac.

Eg har for tung propell nå, så eg har lurt på å få den cuppet ned på stigning. Eg mangler 300o/min etter motorbytte.

Eg snakka med ein i dag som meinte at kanskje det var for langt fta flyndra/braketten som lagrer opp akslingen under- og bak til propellen. Det målet husker eg ikkje nå, men eg trur det var 10-12 cm der og. Blei det for langt der så kunne akslingen få meir spenn en godt var.

Skal sjekke grundig allt under der når eg slipper.

I havna er det heldigvis lett å få båten opp på dags varsel om eg finn anna propell og evt prøver meg fram.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Boattail - smalne inn enden på kjølen slik at den lukker vannet bak seg, slik hekken på en snekke er...

Om denne er rett av, og i tillegg bred, vil det bli undertrykk bak kjølen, og når det i tillegg er undertrykk foran propellbladet, så kan det bli kavitasjon her, mens det ikke blir det andre steder i rotasjonen.

Men om du har opplagring med slike bukker, og kjølen er relativt langt fra propellen, er det neppe dette som er kilden til støyen...

 

TA

Link to post
Share on other sites

Kanskje eg må ekserimentere med å lime noko under bunnen over propellen....

 

Var det ikke noen av de små redningsskøytene som ble levert med "gummibunn" over propellen?

Tror jeg har lest noe om dette men husker for lite til å skrive noe om det.

Kanskje noen vet mer om hvordan dette fungerte.

 

Sliter selv med propellstøy men tror ikke det er noe å gjøre med det.

Støyen kommer på helt sakte fart og med liten vridning på vingene.

Ved ca 700 rpm og passe stigning så blir det rolig.

Hadde håpet det skulle bli bedre med ny gummihylse men det ble ingen forandring.

Link to post
Share on other sites

Boattail - smalne inn enden på kjølen slik at den lukker vannet bak seg, slik hekken på en snekke er...

 

Her ser du hvordan kjølen er smalnet inn akter før propell:

rurfri2.jpg

 

 

Bildet av skroget ditt ser for øvrig bra ut Sæbø. Ikke mye du kan gjøre der. Du har også god avstand mellom propell og skrog.

Du får prøve asfaltplater i bunnen.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Eg kunne tenkt meg sånn kjøl/propell/ror- beskyttelse som viser på VannTro sin båt ! . Og kanskje eg har litt lite ror ser det ut som ?

Den svinger meget godt, men er lit "ustabil" på retningen når vi kjører tur. Nesten som eg lurer på om roret er slakkt på akslingen. Sjekkes sjølvsagt ved slipping snart.

 

Eg skal inn med baugpropell som nevnt tidlige.

Ein Engbo XF90 24Volt. Eg tenkte gå i kabelkalkulatoren å finne anbefaling, men eg klarer ikkje lese ut kor mange A motoren i min XF90 trekker. Dette spør kalkulator om. Det står i heftet at den er 4kw ved 24V. Korleis er reknestykket der ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Systemspenningen har ingen betyding for spenningsfallet.

Om det er snakk om 12V eller 5000V så blir effekttapet tilnærmet det samme når samme strømmengde overføres i like kabler over samme strekning.

 

Du kan også prøve denne kalkulatoren:

http://tore.aasli.no...gstap/index.php

 

Denne viser tap for to-ledere. Dvs. du oppgir lengde og kalkulatoren beregner for total-tapet utifra tur/retur ledere.

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Eg skjønte ikkje korleis den virka heller :sweat: . Men det går nok fint. Eg har allerede trekt kabelen. Eg har fått laget to lengder på 12m med ferdige kabelsko, og så ser eg nå at det blir muligens 2-3m for mykje på både pluss og jord, så eg lurer litt på om eg skal gjemme kveilen bak batterikassen, eller kappe vekk. Eg må ombord igjen for ¨å sjå om det var 90kvadratmillimeter kabelen er. Husker ikkje :smiley:

 

Har vert å prøvesveiset eit aluminiumsapparat. Eg har aldri sveist alu før. Det gikk på eit vis, men eg vurderer sterkt å invitere en bekjent på dugnad :yesnod:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det blir ikkje så mykje båtoppgradering i kvardagen nå. Men litt har det blitt.

Eg har fått trekt opp styrekabel til joystick for baugpropellen. Og eg har fått målt ut kor senterhull for passerverktøy skal borres.

Det var nummeret før eg tabba meg ut når eg låg frammi der å sveitta..... Eg hadde drillen der, for å skru ut innredning. Så etter eg hadde målt ut, gikk eg å henta borsettet og stod å vurderte om eg skulle bruke 8 eller 10mm bor. Med drill i eine hånda, og bor i andre hånda- fann eg ut at det var best å ta ein røykepause.

Kanskje vente med å borre til eg har fått båten på slipp....

 

Eg fann det vanskelig å plassere joystick på dasjbordet. Det var for trangt, og eg ville ha den på høyre side. Det største problemet var den store radarskjermen som var nedfellt.

 

Eg blei veldig gira på å få ombord en nyere radar. Og lage ny plate oppå toppen der.

Det var mye gode tips å få i tråden eg lagde om det. Men til tross for ønske om 3G radar, så måtte økonomien styre. Det blei en brukt Raytheon SL70.

Her er gamle Raytheon

85_385080756.jpg

 

Og her er nye Raytheon på plass. Og joystick for baugpropellen.

Eg er fornøyd med dette.

radarskjerm_og_joystick.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ser ikke problemet med å bore bare et lite hull til passer...:-) he he godt at en av og til tenker litt før en gjør for mye. Den nye radaren din, er det kombi med kartplotter? Hva betalte du for den? Er det lov å spørre om det. Jeg har samme selv, hadde vært gøy å vite ca verdi. Min radar er 24 nm.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Nei det er ikkje kombi. Eg er på jakt etter plotter av så ny dato at eg kan seinere få ein anna radar innpå seinere kanskje. Eg har lyst på to separate system, men med overlay. Denne radaren var deffekt så eg fikk den mot frakt, av en bekjent, og har fikset kabelbrudd. Dagens radarpakker koster fra 16.000.- De er mye bedre. Alikevell vil ein Raytheon fra 1997-2000 være verdt mellom 2 og 5lapper vil eg tru.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...