Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

Fant også ut at led-pæren jeg kjøpte på henteturen var kald-hvit. Har kjørt en hel sesong med rosa-blått lys, men har en varmhvit i lomma nå.

 

Er i båten og skulle fikse litt ting og tang på dekk, men nå snør det store filler i Bergen, så jeg sitter inne i båten og hører på radio og tørker meg i stedet. Denne var kjøpt på Maritim, men det står ikke på esken at den er varmhvit. Måtte ta med delenr jeg fant på nett for å finne den rette. Skal få den montert etterpå håper jeg.

Link to post
Share on other sites

Det er den Framtia linket til som jeg har.

 

Kan du ikke snu hele lanterna "opp ned" om sokkelen er over? -høres rart ut men jeg har jo ikke sett alle varianter.

Må i så fall ta ut glasset og snu det også.. Mulig det kan gå, men klipp og lim på lanterner - burde kanskje kjøpe en ny, evt en gammeldags pære på 25w :thumbsdown: ...

 

 

Og den hvite stripa må vekk :yesnod:

Den er pga overeksponering på kameraet, ingen hvit stripe på ordentlig :-)

Link to post
Share on other sites

Vårens vakreste eventyr: en uke på land i hall.

 

Da var jeg igang med en utvidet vårpuss. Arbeidsliste lang som et vondt år.

 

Prioritet:

Skroggjennomføringer og ventiler byttes til Tru Design. 5 stk.

Bunnsmøre, med forarbeid.

Utbedre slark i ror/roraksel.

Utbedre en gammel reparasjon på blykjøl.

 

 

Parallellt: vask og impregnering av kalesje og sprayhood. Vaske rekkenett.

Pollere skrog.

 

Båten har ikke fått bunnstoff siden 2010 eller 2011. Ble skikkelig rengjort ved overtakelse for 2 år siden og jevnlig skrapet for groe med teleskopstang og nal. Men noe har det blitt uansett.

bilde

 

Her er nok hovedårsaken til slark i roret. Rorlager i skroget har løsnet fra det syrefaste røret som går fra skrog til cockpiten. Den skal stå fast helt oppi og ikke ligge nytteløst nedpå roret.

bilde

 

Vet ikke om det er riktig å kalle dette for hæljern, men de to sekskantboltene skrus ut, bronseklumpen deler seg i to, og roret løftes forsiktig ned. Obs: det veier en del.

 

bilde

 

 

Festet for hæljern på skegg etter at roret er tatt bort.

bilde

 

Rorakslingen ser ut til å ha blitt shimset.

bilde

 

Roret på bakken. Jeg tok av roret mens båten hang i krana for å få nok høyde. Alternativet er å grave hull i bakken. -men da måtte jeg i dette tilfellet ha dynamitt...

bilde

 

Siden et annet medlem med samme båt har noe trøbbel med roret sitt, så har jeg litt ekstra bilder av det så han ser hvordan det ser ut.

Det at mellomste opplagring var løs hos meg var på en måte gledelig nytt. Det kan hende jeg nøyer meg med å plaste den fast igjen uten å lage nye lager. Isåfall blir det kun det øvre.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

-startet forøvrig dagen med å løpe ut døra på tom mage uten morgenkaffi. Etterhvert kom en dundrende hodepine, pga manglende kaffi, så da var det bare å kjøre den ene km hjem for mat og drikke. Etter to varme kommer med kaffi er nå motivasjonen på topp og jeg drar tilbake for å slipe bort gjennomføringer.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg får håpe jeg gjør noe rett :) først og fremst blir det mye førstegangsarbeid for min del. Vant til båtpuss på nyere motorbåt hvor det bare er kosearbeid med pollerduk og en kjapp bunnsmøring og til nød autosol.

Det blir ikke en tøddel autosolgnikking denne uken ihvertfall!

 

Har avsluttet for i dag etter å ha gått over ulike ting. Det må prioriteres og lages en plan.

Link to post
Share on other sites

Slik ser forøvrig hæljernet ut, demontert.

 

bilde

 

Kan noen bekrefte eller avkrefte om det heter hæljern?

 

I morgen fortsetter jeg, med matpakke og kaffi på termost. Håper vinretningen snur, for i dag stod kald vind rett inn i hallen. Ble kald i marg og bein.

 

Madammen reiser bort i en uka, så her skal det jobbes uten tanke på husfreden :)

Link to post
Share on other sites

Når rådyra er gode..... Gode råd dyre.

 

Pokker til arbeid da!

 

Holder i skrivende stund på å bytte en gjennomføring som er innfelt i skroget og sitter dønn fast. Har slipt så langt jeg tør med vinkelsliper før jeg sliper for mye gelcoat. Har gått over til Fein maskin og kutter mm for mm og brekker løs. Det verste er at den ser steike fin ut etter et ukjent antall tiår.

 

bilde

 

Kan det være bronse?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det spørs om ikke skeptik gjennomføringen som er en meter unna skal få stå.

 

Den kom til slutt.

 

Kuttet mange ganger med Fein.

bilde

 

Så knakk jeg av bitene. Til slutt vrikket jeg på innsiden til den løsner.

bilde

 

 

Kappet over og kan ikke se antydninger til at noe er galt

bilde

 

bilde

 

Er det noe merking av slikt som indikerer hva det er laget av?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei! det er blitt en stund siden jeg har fått oppdatert meg her inne, både fordi jeg drukner i skolearbeid og nettopp har flyttet og ikke fått internet hjemme enda.

Uansett, tusen takk for flotte bilder Eureka! både av ror og gjennomføringer, jeg skal prøve å finne ut av hva mine er lagd av, og om de i det hele tatt trenger bytting.

Roret: båten min ligger på vannet enda, og foreløpig ser det ut til at den skal på et slipp senere i sommer for å få sjekket ut gjennomføringer og ror. Jeg må ta det opp med båtens egentlige eier... :)

Jeg mener å huske at mitt heljærn ( vet ikke om det heter det jeg heller )sitter løst, men om rorlageret i skroget har løsnet vet jeg ikke, men det er meget mulig.

 

Du etterlyste bilder av salingene, så dro innom båten på vei til skolen i dag morges og laster de opp herfra.

 

Et oversiktsbilde

bilde

 

Prøvde å klatre litt høyere for å få noen gode bilderbilde

 

Ser en sprekk på baksiden er det noe å bekymre seg over?

ser forøvrig ikke noe slark slik som du har?

bilde

 

Håper å ha nett up and running i løpet av uken så kan jeg henge med her, veldig spennende planer du har for båten framover!

Link to post
Share on other sites

Takk for bildene. Innfestingene på salinghornene er litt ulike ser det ut som. Jeg har større klaring mellom bakkant "hornet" og bakkant av festet. Hvorfor det er slik vet jeg ikke gitt.

Om sprekken din er noe å bekymre seg over. Har jeg ikke noe etterrettelige svar på.

 

 

I dag ble det montering av to Tru-Design gjennomføringer. Aldri gjort det før, men har lest såpass mye om det og tenkt igjennom det, at det gikk greit. Fikk uvurderlig hjelp av min far. 4 hender er nødvendig, og jeg tror han syntes det var kjekt. Hallen jeg står i, var en gang hans første arbeidsplass i båtindustrien, som 16åring.

 

Fikk også prøvemontert roret etter utbedring. Noe mindre slark og dermed akseptabelt. Man må se på hvor man legger ned pengene og tiden...

 

Ikke noe bilder i dag gitt. - jo forresten. Et skrytebilde:

Min nest største fastnøkkel, størrelse 54. Største jeg har er 60. Første gang tatt i bruk.

bilde

Litt om bildet. Jeg ville bytte 1 1/2 " ventilen på septik. Gammel sak med sluseventil. Gjennomføring og ventil må ha blitt satt inn i skroget før resten av inventar og skott ble montert, fordi da den ble skrudd rundt stoppet hjulet i et skott som var for nærme. Ergo måtte hjulet kappes av. Takk til Fein!

 

 

 

 

Det tar på å drive båtpuss. Kjente jeg var mørbanket i morges da jeg våknet.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nok en dag over. Ble jobb-jobbing i dag, så det ble med en ettermiddag i hallen,

Våtpusset all gammel bunnsmøring og skylt godt. Så skal det få tørke til lørdag og da blir det bunnsmøring.

Vasket også ferdig hele skroget over vannlinjen, klar for rubb, pollering og voksing på søndag.

 

Skulle montere ny ventil på en skroggjennomføring. Men fikk bekreftet nok en gang at ventilen er satt på plass før et skott ble plastet inn, for nærme, Dermed var det ikke mulig å skru innpå ventilen da den tok borti skottet. Morgen må jeg sage hull i skottet...

 

Jaja, slik går dagene.

Link to post
Share on other sites

Et par nye dager har gått i hallen. Deilig å stå under tak. - anbefales.

 

Skal vi se.... Hva har jeg gjort de siste dagene.

 

Alle ventiler er bytter til Tru-Design, og jeg ser frem til å bruke dem. Økt noen dimensjoner.

- en kuleventil har alltid vær defekt, skyllevann til doen.

Laget ny gjennomføring, over vannlinjen, til vasken på badet. Før var den drenert ned i doskåla.

Da den ble montert la jeg tape der hullet skulle lages. Da rives det opp mindre gelcoat. Deretter sattes gjennomføringen inn i hullet, tegnet rundt og skar med kniv i tapen. Da blir den ferdig, perfekt maskert og null fugesøl.

bilde

 

 

Byttet til ny manuell pumpe på TMC doen, i stede for å bytte pakninger. Kostet bare 100 kr ekstra.

 

bilde

- gamlepumpa har gått tregere og tregere, og måtte til stadighet få en dæsj matolje. Til slutt sto den helt fast i midtstille. Då nedi skåla var det en luter tilbakesig som måtte lenses for hånd, opp i ei bøtte.... Jaja, gikk det også uten noen guffen følelse.

 

Bunnstoff, selvpolerende Hempel. Mørk blå. Hadde lysere blå før. På en måte likte jeg lysere blå bedre, stod liksom bedre til den andre 80-talls blåfargen. Menmen, jeg så ihverfall at jeg fikk dekket alt og vil se hvor det blir slitt.

 

bilde

 

Utbedret feil på opplagring av roret. - endelig bilde kommer i morgen.

 

bilde

 

Rengjort propellen og påført lys grå propellspray.

Vet ikke om det gjør noen forskjell. :)

 

bilde

- jaggu ser deg ut til at blizen uteble.

 

Ny akselzink. - er det noen tommelfingerregel om hvor den skal plasseres mellom propell og opplag/stevnerør? Har bare 7 cm av akslingen på utsiden av røret.

- midt på eller mot en side?

 

Og så har jeg vasket noen tau og skjøter i maskina....

 

Hver kveld har sluttet med, og hver morgen har startet med kalesjevask. Mens jeg er i hallen, har den lagt i biotex- vann.

Du dæven det er mye skit i en kalesje!

- var forsiktig med varmt vann for å unngå skjoldete og hvite vindu.

 

bilde

 

I morgen blir det siste strøk med bunnstoff i vannlinja og ror, funksjonstest. - nå står ting til herding, samt rubb, polering og voks på skrog. Jo, så var det å montere inn igjen septiktanken.

 

...og et par ting til....

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Biotex funka ganske bra. Ser nå når den er tørr at det er noe grønnske igjen langs sømmer på sorayhood.men den var fæl.. var nok ikke nøye nok med svampen.

Vær svær varsom med varmt vann når du vasker noe med plastvindu. Kaldere enn det du dusjer i.

Videre, brukte jeg en slik svamp med myk og grov side. Myk side på sømmer og børst MED sømmene, ikke på tvers. Grov side på duken.

Den kan godt ligge i vannet over natten. - skyll flere ganger.

Skal tro hva som kan få den litt stive sprayhood-duken mykere. Den er fra tidlig nittitallet og har blitt stiv. Grønnsåpevask, mon tro.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...