Jump to content

Comfort 30, mitt prosjekt.


Eureka

Recommended Posts

Hei, det var et godt spørsmål. Det husker jeg rett og slett ikke og om deg sier et tall så er ikke det etterrettelig. :) er det massiv glassfiber eller sandwich?

Om det er sandwich så vil det være best på sikt å støpe massivt med ekoxy gjennom hullet. -så det ikke blir lekk.

Link to post
Share on other sites

Been there, done that ;-

No skikkelig drit med innfelt gjennomføring. Du får en utfordring med tid nok tørk før du skal plaste på nytt - jeg vurderte infrarød terrassevarmer hvis jeg skulle stått ute. Prioriter alt plastarbeid når du nå er oppe!

 

Lykke til og ta masse bilder, mye læring her!

 

Hilsen fra vårlige Amsterdam - skulle gjerne vært hjemme i godværet for å få båten klar, den skal på sjøen på torsdag.

Link to post
Share on other sites

Hei, det var et godt spørsmål. Det husker jeg rett og slett ikke og om deg sier et tall så er ikke det etterrettelig. :) er det massiv glassfiber eller sandwich?

Om det er sandwich så vil det være best på sikt å støpe massivt med ekoxy gjennom hullet. -så det ikke blir lekk.

Massivt glassfiber med 3,5 cm panel på innsiden

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Biotex funka ganske bra. Ser nå når den er tørr at det er noe grønnske igjen langs sømmer på sorayhood.men den var fæl.. var nok ikke nøye nok med svampen.

Vær svær varsom med varmt vann når du vasker noe med plastvindu. Kaldere enn det du dusjer i.

Videre, brukte jeg en slik svamp med myk og grov side. Myk side på sømmer og børst MED sømmene, ikke på tvers. Grov side på duken.

Den kan godt ligge i vannet over natten. - skyll flere ganger.

Skal tro hva som kan få den litt stive sprayhood-duken mykere. Den er fra tidlig nittitallet og har blitt stiv. Grønnsåpevask, mon tro.

Da blir det nok et forsøk med det.

Er det dumt å prøve med skyllemiddel som i klesvask for å myke opp sprayhooden?

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva som er lurt eller feil. Impregnerte nettopp taket på cockpitkalesjen. Gikk med ei 500ml flaske og nå er jeg tom. :) er det ikke typisk. Brukte skumpensel ved påføring. Da går det mye, men helt nødvendig på smale partier rundt vindu.

 

Så jeg tenker å gå på med grønnsåpe på sprayhood, uten å legge den i bløt først... Noe grønske gjenstår, men blir usynlig når vått. Grønnsåpe skal etter sigende være lett impregnerende.

 

I morgen er det klart for sjøsetting. I dag har det vært de siste forberedelser samt rubb, polering ig voks.. Sykt sliten i armene.

 

Grundigere gjennomgang av ting som har blitt gjort får komme i morgen.

 

Uansett, svært godt fornøyd med denne uken hvor jeg har blitt enda bedre kjent med båten, på godt og vondt.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En herlig dag. Møtte opp i hallen kl 0800 hvor de var igang med å løfte ut en seilbåt som lå oppe kun i helgen. Veldig hyggelig båtpussekskap. Eier hadde kjøpt sin første seilbåt i høst, så vi fikk utvekslet noen nybegynnererfaringer.

 

Så ble min sjøsatt og spenningen var stor om alt var i orden med nye ventiler. Alt tett, egentlig som ventet. - men hvem går ikke sporenstreks ombord og sjekker at det man har ordet under vannlinja er i orden....

 

Deretter innmontering av septiktank, som jeg hadde ventet med for å ha ekstra god tilgang til en ventil. Endelig funker toalettet som det skal.

 

Vask av dekk og dollbord som var skikkelig skittent etter all tråkkinga.

 

bilde

 

Nå har man jo tilegnet seg litt kunnskap på dette forumet, så jeg tenkte jeg skulle være flink gutt og lufte den fleksible hylsa på akslingens pakkboks. Men ikke pokker om jeg fikk pressa noe mellom for å lufte. - men jeg prøvde nok ikke hardt nok. Forhøre meg med et par andre karer med akslingbåt i hallen, men de hadde hverken luftet denne selv eller noen gang hørt om det.

Men før neste tur skal jeg gjøre det, for å ha gjort det. Tips til egnet utstyr mottas med takk. Kan noe gå galt?

 

Med dette deilige, glatte skroget gikk det unna på vei hjem til egen brygge. Økt toppfart med 1 knop og oppnår masjfart på 6 knop med lavere turtall enn før. Nesten så jeg kjente at den gikk bedre i vannet.

bilde

 

Blankstille på fjorden på vei hjem.

bilde

 

 

Angående roret, så er det mye mindre slark, egentlig ingen ting.

Punkt en med å gjøre en jobb på roret er at dersom man ikke får tatt av roret mens båren henger i stroppene, så må kjølen settes på klosser som er minimum 20 cm tykke, gjerne 25 til 30. Det var ihvertfall nok for meg til å ta av og på roret mens den stod på støtter. - men nå var også nedre rorhylse løs så hullet var rommeligere enn om den var fast.

Så, rorlageret ble limt fast med Tec7 og fikk herde. Brukte en hydraulisk garasjejekk for å styre og holde roret oppe.- det må lirkes til oppe ved lageret oppe i cockpiten ved montering, så man må ha hjelpemann som styrer jekk.

Hæljern på skegg ble strammet skikkelig til, loctite på boltene, og det ble lagt til en fuge under hæljernet. -fordi det var der fra før. Skjøter hvor det ikke er bevegelige deler ble glattet ut med tec7.

Så smurte jeg propellakselfett mellom alt hvor det var friksjon, særlig hylselagerene oppe i cockpiten og nede i skroget.

Nå føles roret tight og fint, uten den klakkende lyden av aksel mot lager.

Ved neste landsetting kommer jeg til å få laget nye hylselager. Nede i hæljernet var det shimset rundt akslingen.

 

Hæljern ferdig fuget og montert

 

bilde

 

Limt hylselager inn i skroget under vannlinjen.

bilde

Link to post
Share on other sites

Vannsmurt lager, cutless lager, er det noen tommelfingerregel om hvor mange motortimer det kan holde? - motortimer blir kanskje litt for lite spesifikt mtp tomgangskjøring, utveksling på gir og hvilke hastigheter den har gått på.

Hvor ofte bytter man lageret?

 

Er det standard utvendig diameter i forhold til innvendig diameter, jeg har 25mm aksling, ?

Hvor stor klaring tolereres mellom aksling og lager?

 

Jeg antar mitt lager er fra 2004, da motor ble byttet. Det er ihvertfall for meg rimelig å tro det ble byttet da. Motor har gått estimert 400 timer.

 

bilde

 

Det blir nok ikke noe bytte i år, om jeg ikke må ha båten plutselig på land av andre grunner. Men da er det uansett greit å ha deler på lur samt en plan for hvordan jeg bytter.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ute og seiler, nesten ikke vind... :) sola speiler seg i vannet.

 

Har kjøpt meg nytt skjøte til forseil. Og så har jeg jo slike soft shackel fra BT som jeg tenkte å bruke. Hvordan "spleiser" jeg deg inn i skjøtet, som går hele veien rundt, ikke todelt. Knyttes fast? Dytte shackelen gjennom skjøte og sy et par ganger gjennom?

Det er sånn pes med å tre skjøte på nytt, for jeg må bytte til større seil.

 

bilde

 

Bare for å friste...

 

bilde

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

1394223805.jpg

 

1394223867.jpg

 

Det er viktig å ha riktig type pære i farget glass. Hvit ledpære ville gitt blått og rosa lys.

 

 

skall man vare pirkete........og det er vi ju her på Baatplassen :lol: :lol:

 

så våger jeg sette en pils på att den lanternen er ikke sertifisert for den pæren !

 

sjekk sertifikatet på lanternen o se !

 

hadde du seilt i Tyskland eller noen annenstans der 'ordnung muss sein' så hadde Wasseschutspolizei tatt deg :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

sjekk sertifikatet for lanternen...der står hvilke pærer som er godkjennt for just det lanternhuset.

 

skulle tro att det kun er den avlånge pæren med vertikal glødetråd !

 

farver, vinkler og synavstånd er reglert i Int sjøveisregler, det er etter det di måler og sertifiserer lanterner!

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ikke del skjøtet i to. Derimot drar du det rundt slik at endene kommer frem til seilet og bruk så pålestikk eller krok på hver ende til seilet. Legg løkken som dette danner bak vinsjene. Funker hos meg og jeg slipper å tenke på at noen ender skal forsvinne.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...