volfro Svart 26.September.2012 Del på Facebook Svart 26.September.2012 (redigert) Inbiller meg at tubeklinet står mye lenger enn både o-ringer og neoprenpakning. I tillegg trur eg at det lettere oppstår lekkasjer/ev, skruer løsner etc. med pakninger. Ingen kritikk av tipsene i linken det funker sikkert fint. Redigert 26.September.2012 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2012 (redigert) dvil, veldig kjekk link og god oppfriskning på tetningsmetode. Hadde vært artig å prøve butyltape. Det ser ut som det er brukt i selve sammenføyningen mellom overbygg og skrog og jeg kan bekrefte at selv etter 30 år er den fortsatt elastisk og seig. Jeg får bruke nattevakten til å finne ut om jeg bruker Butyl i stedet for tec-7. Det er åpenbare fordeler med Butyl, mtp prepping av massen rundt bolthode og annleggsflate på rekkesepter mot skrog. Nå er regnværet tilbake på sunnmøre... blir det skikkelig plaskregn kan jeg avdekke uttette sammenføyningsbolter. -ingenting er så gale at det ikke er godt for noe. Klarte forøvrig å rette opp 3 rekkeseptere i skrutvinga i går kveld. Tykt gods på 4 mm . Tror ikke det er mulig å få tak i nye slike i dag, men kommer jeg over noen brukte til en edruelig pris, så kjøper jeg nok de. Redigert 27.September.2012 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 Jeg klarte ikke å finne et fornuftig sted å kjøpe butyl i Norge, så jeg kjøpte fra USA - på Ebay. Har foreløpig brukt det på lukemontering. Den danske Maxi-klubben skryter også av butyl. http://www.maximalt.dk/ Sitér dette innlegget Link to post
J.R.K. Svart 27.September.2012 Del på Facebook Svart 27.September.2012 Kjøpte en rull med butyl hos Best Marin, kr 159.- se side 306 i katalogen deres. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2012 De har Butyl-tape rull på Maritim. Rakk heller ikke å bestille isolasjon i dag, men kjøper nok Butyltape samtidig. Jeg går ut ifra at Butyltape er det samme uansett hvor du kjøper det, uten forskjell i kvalitet. Jeg kommer mulignes til å gå over tetningen på genoaskinnen i høst. Det er jo hinsides mange bolter. Faren og sannsynligheten ved lekkasje er større der enn noen annen plass. Om det ikke er støpt inn epoksy i hvert bolt-hull, så går jo fuktigheten rett i balsaen. Sitter på nattevakt og leser i den store klokeboken og spekulerer i hva som skal gjøres i neste økt. -just nå har jeg veldig lyst til å montere portlight, vindu, i skutesiden fremme i forpigen... Har sett en oppgradert Comfort i Sverige med det. Rett og slett lekkert. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 Vinduer i skroget gjør en enorm forskjell for lyset; forpiggen min ville vært svært mørk og trist uten. Men en kan vel vanskelig unngå at de blir et svakt punkt -- jeg er glad for at alle vinduer i min ble byttet like før jeg tok over båten. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2012 Eukild, tenker du da på at det er fare ved sammenstøt, kraftig sjø etc? -eller stivhet og strukturell forandring? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 Med velkonstruerte ruter skal det vel mye til for at selv ekstremt kraftig sjø slår inn rutene. Det var i alle fall konklusjonen jeg kom til da jeg kjøpte båten, men jeg er ikke skipsingeniør. Tenkte mer i retning av at det er nok et område som trenger vedlikehold fra tid til annen; kanskje ikke særlig ofte, men sammenlignet med glassfiber er det jo kompliserte saker som kan finne på å lekke. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2012 (redigert) http://hem.passagen.se/comfort30/ bilde av comfort3o med skrogvind kan sees ved å gå inn på "galleri" og bilde nummer 11. Redigert 28.September.2012 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 28.September.2012 Del på Facebook Svart 28.September.2012 (redigert) Det skal nok mindre trykk til enn man tror for at vinduer blir slått inn, men siden vinduene kommer til å være under vann burde det ikke være.noe problem, det er stor brytende sjø som smeller ned på vinduene som tar de ville slapppet av, om du ikke har planer om å seile til sydpolen :-):-) Redigert 28.September.2012 av Kristian_H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September.2012 (redigert) Da har jeg kjøpt meg arbeid. 15 m2 skrogisolasjon på vei fra maritim... Og butyltape. Dette blir kjekt. Skrogvindu er en idet som hadde vært pent. Men det får bli med tiden. Redigert 28.September.2012 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 29.September.2012 Del på Facebook Svart 29.September.2012 Hei Eureka. Som vi snakket om tidligere, her er noen bilder og litt om hvordan jeg isolerte i båten min. Er absolutt ikke noen ekspert, men gjorde så hensiktsmessig jeg kunne. Resultatet har blitt at det er lettere å holde en god temperatur i båten. Er også blitt mindre plaget med kondens inn mot skroget i forhold til før. En avfukter skader aldri, men greit å kunne holde på temperaturen og unngå den verste kondensen også uten landstrøm (med mindre man har en sinnsykt lang skjøteledning) Isolerte kun over vannlinja, vil hente mest mulig av temperaturen fra det "varme" vannet. Det blir jo sjelden så kaldt som lufttemperaturen. Vurderer å isolere under noen av dørkene i vinter, men bare i deler av båten, som et prøveprosjekt for å se om det kan fungere. Vil jo helst ikke ha for mye kondens under der heller. Startet med å isolere under senga. Merket det kom kondens under som la seg oppå septiktanken. Ikke bra. Under platene i senga brukte jeg bare Biltemas liggeunderlag og limte med kontaktlim på spray. Isolerte også på framsiden av skottet, altså mot stuverommet til fendrer og lignende. Merkbar forskjell Kjøpte i tillegg en slik matte som består av fiskesen som er spunnet sammen til å ha under madrassene. Denne matta er på 1cm tykkelse og hindrer kondens mellom madrass og plate og isolerer i tillegg litt. Spilebunn hadde nok vært bedre, men når det først er svidd av alt for mye penger (kom på nærmere 1000kr for senga i forpiggen) på en slik matte skal den jammen brukes Kjøpte disse selvklebende isolasjonsmattene fra Maritim (som nå har steget til 139kr plata , mot i fjor da jeg fikk dem til 99kr per stykk ). Platene er forholdsvis enkle å jobbe med. Limen henger godt, men har ved noen tilfeller primet overflaten platene skal limes til med kontaktlim. Spesielt der det er mye bue den ene eller andre veien hjelper kontaktlim på å få platene til å henge skikkelig. Viktig at det er rent, avfettet og tørt underlag for å få isolasjonen til å henge skikkelig over tid. Brukte i tillegg liggeunderlag fra Biltema. Etter flere forsøk med disse så jeg at de ikke henger mot skroget over tid. Derfor brukte jeg Maritim-mattene inntil skroget og liggeunderlagene over disse der det var hensiktsmessig og plass til mer isolasjon. Gnient og godt Erfarte at det var svært skittent og mye sopp bak alle benker og deksler langs skutesiden og opp under dekk, noe som sannsynligvis kommer av flere år med fuktighet. Så vasket med en blanding av klorinvann og såpe. Avfettet så med aceton for maksimal vedheft. Min erfaring er at det er lurt å tilpasse platene på forhånd. Det gjelder å ikke få for mye kuldebroer, så derfor ble avkapp limt inn mellom sprekkene mellom platene. Her er bilder underveis av isolering bak plater og skap på badene. Valgte å ikke isolere rundt luftinger av tanker og slikt, tenkte det gjerne var bedre at disse trakk til seg varme innenfra så de ikke fryser og går tette. Der det var plass limte jeg på et lag med liggeunderlag i tillegg til de selvklebende platene. Dessverre har Oceanisen helstøpt innerliner (tak), noe som gjør isolering vanskelig uten å kutte ut hele taket. Så isolerte der jeg kom til. Her ble det isolert opp under taket i akterlugarene. Først tilpassede biter inni gropene og så heldekkende plater til slutt. Vanskelig å komme til mellom innerlineren og dekk, men prøvde så godt det var mulig å skyve isolasjonen langt inn mellom og så bruke et skrujern eller lignende til å presse isolasjonen fast så limen fikk feste. Langs skroget var det også en slags innerliner enkelte steder. Der isolerte jeg på denne. Tanken bak var å hindre varme direkte mot skroget, håper dette demper eventuell kondens baki der. Som kjent er ikke blåmann/sopp heldig å bo i over tid, så vasket grundig med klorin. Det kan være en skikkelig jobb å demontere benker og skap, men det kjenner du nok til Isolerte også oppi noen stuvrom bak benken. Skrogtrekk oppå isolasjonen for å hindre at denne ble ripet opp av ting og tang. Grunnen til at det er steder det ikke er isolasjon er fordi isolasjonen kom i konflikt med selve benkeplata og andre ting. Isolerte heller ikke under septikrørene og vannrørene, rett og slett fordi det var vanskelig å komme til bak der. Litt isolasjon er bedre enn ingenting De stedene det var hensiktsmessig med skrogtrekk utenpå isolasjonen ble dette limt på. Brukte Biltemas kontaktlim på spray. Skrogtrekket er et 3-4mm tykt trekk fra Maritim som er av en slags "luftig gummi", uten den forferdelige skumplastbaksiden noen skrogtrekk har. Skumplast bak skrogtrekket løses opp/råtner over tid og gjør at trekket løsner fra underlaget. Ikke noe å ha på synes i alle fall jeg. Kontaktlimen krever romtemperatur for å hefte skikkelig og holde over tid. Merket tydelig forskjell på temperaturen og hvor heldig resultatet ble. Noen ganger var det vel kaldt, da måtte skrogtrekket limes på nytt. Skal større flater dekkes og limes i en enkeltgang kan det være lurt med hjelp. Blir skikkelig seigt og uhamselig med all limen. Som du skriver kondenserer det gjerne på gjennomgående bolter. Valgte likevel å ikke isolere disse permanent hos meg. Skar ut noen ”propper” av liggeunderlag som jeg presset innpå boltene. Det kan jo være greit å komme til dem en gang i framtiden. Har dessverre ikke bilde av proppene, men du skjønner sikkert hva jeg mener. Håper du finner ut av isoleringen i din egen skute. Ja, det kan være en møysommelig og langtekkelig jobb, men komforten øker betraktelig etterpå I tillegg til isolasjon langs skroget og opp under dekk kan du gjerne skjære til noe liggeunderlag som passer inn i lysventilene. De isolerer mot kulden og hindrer innsyn. Blir gjerne noe mørkt, så selv har jeg også brukt gjennomsiktig bobleplast som ble lagt dobbelt og teipet rundt slik at de lett kan fjernes når båten forlater havn vinterstid. Som nevnt tidligere, Glavas vintermatter skal være greie å legge oppå dekk om du ikke kommer skikkelig til under for å isolere permanent. Bakdelen med disse er at det blir mer arbeid når du skal på tur og de må bindes fast i vinterstormene. Selv skal jeg få tak i noen slike, for ifølge en jeg snakket med som bor i båt i Oslo gjorde vintermattene stor forskjell i hans båt. Båten ble lun og merkbart billigere å holde varm vinterstid Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2012 Supert med såpass utfyllende med tekst og bilder. Dette gir motivasjon. Jeg ser at det er mugg/ organisk missfarging som må vaskes bort hos meg også. I den forbindelse kan jeg nevne at ihht bruksanvisningen til avfukteren min, så stopper veksten av mugg etc når luftfuktigheten kommer under 65% RF. så nå kjører jeg ned mot 50% RF. Jeg har en utfordring med at svært mange av skruene som er brukt på diverse paneler er ruster eller eiret opp. Men med forsiktighet maktmissbruk skal jeg klare å få alt ned uten å ødelegge... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 29.September.2012 Del på Facebook Svart 29.September.2012 Ja, bruk av avfukter hjelper på å bremse veksten av mugg Ellers hjelper lufting godt på, slik at sur og gammel fuktig luft blir skiftet ut. Har borret luftehuller i alle skap og under benkene. Det blir ikke rare sirkulasjonen inni et skap akkurat, men når avfukteren er i bruk får fuktigheten lettere vei å gå. Gjerne skruene er modne for utskifting? Virker som at skruer som er aldri så rustfrie ruster til slutt dessverre. Syrefaste holder lengre, men har sett også slike få et tynt rustbelegg etter flere år. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2012 (redigert) Småpusling i båten i dag. Har påbegynt arbeidet med å rive ned skrogtrekk. Orginaltrekket, med rutet mønster, og et vinyltrekk med skumplast på baksiden. Pga lekke rekkeseptere og kondens har det lagt seg vann bak trekket. Nå er det slutt på det :) Vasket med klorin og zalo, så her lukter det svømmehall. Trekket har gjort sin jobb i 30 år. På tide at det får avløsning. Etter vask og skrubb ble det relativt rent, men noen gamle limrester sitter igjen. Ganske hard lim som sitter fast, rett på ubehandlet glassfiber og må isåfall skrapes av. Kan alltids skrape over med et knivblad. Mahognylista i taket er skillet mellom to plater i innerlineren. Over der så det rent og pent ut, så jeg skal få lurt på plass isolasjon der også. Bør i såfall fore ned ned 10mm lister, etter tykkelsen på isolasjonen. I framkant av køya, mot bauen, er det et skott med dobbel vegg av finer. Denne skal ned for puss og lakk samt isolering. Skruene er gammel messing el og umulig å skru ut. Jeg bærer et sterkt hat til slike gamle skruer... Tips til å få dem løs? Dremmel? Nå skal dette få stå å tørke godt med avfukter på full spiker når jeg ikke er i båten. Fortsatt noen dager til det kommer pakke fra Maritim. Enn så lenge håper jeg på mye regn også, for å avdekke lekasjer. Redigert 1.Oktober.2012 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 2.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2012 Regn skulle ikke by på problem nei, regn skal bli..... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2012 Regn har det faktisk ikke vært så veldig mye av, men nok til å få bekreftet at pullpiten også må ha ny tetning... Skrog/dekksammenføyningen ser tett ut. Ytterligere klargjøring før pakken fra Maritim kommer, forhåpentligvis i morgen. En ting har jeg lært gjennom dette prosjektet, demonter, først som sist, om du skal få jobben pent gjort. Snarveier tar ofte lengre tid. Gikk løs på en hylleseksjon i dag for å isolere og trekke om. Med tips fra en annen tråd, fikk jeg ut alle dårlige messingskruer, som forøvrig skulle vært forbudt ved lov. Før: Etter: Greit fornøyd, med alle hyller og plater i behold. Det er mulig at jeg gjør om på hele denne seksjonen, som er BB side ovenfor toalettet. Hylleseksjonen og plassen til å henge fra seg jakker etc er bare knot. Det er knapt plass til to flytejakker, og da er det ingen luftsirkulasjon rundt dem. Ideen jeg fikk er å lage en sittebenk i stede, og med nye hyller helt innerst mot skroget. Da blir det plenty med plass til å sette fra seg ting, til og med en seilpose, samtidig som det går ann å sette seg ned. Bedre plass til å kle seg blir det også. Siden takhøyden i dette rommet ikke er den beste, så vil det være mye bedre å ha en plass å sitte ned, strekke ut ryggen og nakken...Muligheter for oppbevaringsrom under, eller åpent under benken, som vil gi bedre luftsirkulasjon. Mange muligheter, Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 3.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2012 Disse sorte jernene på begge sider ser ut til å feste ett eller annet på utsiden av skottet. Hva er de for? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2012 Det er et røstjernfeste, til fremre undervant. Det eneste røstjernfeste jeg ikke har byttet fordi det så ok ut da jeg byttet alle de andre i vår. Rusten er kun overflatisk, og ja, de to stålfestene på siden skal være bøyd litt innover :) Jeg har vært inne på tanken å bytte dette med en gang nå, men skal heller bare pusse bort rusten og lakke over enn så lenge. Jeg orker ikke ta ordet "røstjernfeste" i min munn mere i år. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 3.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2012 Kommer du til å bruke "rustmelk" på rusta (trengs nok et par strøk) danner dette godt grunnlag for lakk. Både Biltema, Wurth og andre har slik rustmelk, kalles ofte rustomvandler eller lignende. Trenger godt inn i gammel rust og reagerer kjemisk med rusta. Det er en fordel om lakken rundt er pusset bort. Rustmelka stopper/bremser rusta godt, så slipper du at det ruster gjennom lakken innen året er gått. Ja, det er drit å gjøre det, men gjerne bedre å gjøre det nå som du likevel er i gang inni der, det støver jo litt.. Alternativt, hvis tanken er å ta tak i det senere, er å bare smøre på noe Owatrol penetrerende olje, den markedsføres også som "antirustolje". Bruker slik olje under bilene mine, som grunnlag før et tynt lag med tectyl og girolje som topstrøk. Owatrolen fungerer fint som grunning den også, men klart, den bare bremser rustutviklingen godt, den stopper den ikke helt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2012 Vel, det er nok lettere å bytte ut den horisontale delen av røstjernfestet enn å pusse, støve, rengjøre, behandle... Har byttet på motsatt side, så jeg vet hva og hvordan det skal gjøres. Æsj... Blir vel til at jeg bytter. Må faktisk uansett ta løs røstjernet/ vantet for å ta ned himlingen i taket for isolering.... Takker for tipsene ang rustbehandling. Jeg har ikke tenkt så mye på hvordan det skal gjøres, bare AT det skal gjøres. Blir det bygget benk i stede for hyller, må jeg uansett også kle det inn... Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 3.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2012 Blir det bygget benk i stede for hyller, må jeg uansett også kle det inn... Vet ikke hvordan du bruker badet, men er gjerne et rom med mye fuktighet. Spørsålet blir da om du skal la jernene være fri for løpende tilsyn og vedlikehold eller dekke til, men da vær sikker på at det blir helt tett. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 3.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2012 Med tips fra en annen tråd, fikk jeg ut alle dårlige messingskruer, som forøvrig skulle vært forbudt ved lov. Hehe. Helt enig der. Vi er heldige i dag, som kan velge (kinesisk) syrefast til en pris som sikkert er lavere en hva messing kostet da båten ble bygd. Syrefast var dyrt og eksotisk. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2012 Vet ikke hvordan du bruker badet, men er gjerne et rom med mye fuktighet. Spørsålet blir da om du skal la jernene være fri for løpende tilsyn og vedlikehold eller dekke til, men da vær sikker på at det blir helt tett. Jeg er så heldig at jeg har et så lite og enkelt bad at det blir ikke så veldig mye fuktighet. :) ikke har jeg varmt vann i kranen heller, ikke dusj kun vask og toalett. det er mao ikke et eget baderom, men en halvåpen løsning frem til forpiggen, men med dør inn til salongen. Men det er sant som du sier at en bør ha mulighet til regelmessig tilsyn, derfor kler det isåfall inn slik at det er enkelt å etterse og samtidig lufting. Jeg har brukt varmgalvanisert vinkeljern når jeg har laget nye røstjernfeste. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2012 (redigert) lenge siden jeg har hatt en skikkelig oppdatering her nå. Leste igjennom tråden min fra første innlegg for å prøve å ikke gjenta meg selv fremover. hva har jeg nevnt etc... Nå er båten så og si ferdig isolert. Kjøpte 15m2 10 mm plater med skrogisolasjon på maritim. 2 uker senere var de på tilbud og jeg hadde spart meg 1000 kroner om jeg hadde visst om det. menmen. Til gjengjeld dukket det plutselig opp en annonse på finn hvor en kar solgte 12m2 19mm Armaflex for 1000 kr. Så nå er det godt isolert kan man si. Maritim sin isolasjon er lett å jobbe med, særlig i områder hvor man ikke kommer helt til. Ekempelvis når jeg skulle legge på isolasjon på skroget bak bysseseksjonen. Bildet er tatt gjennom åpningen hvor det normalt står skuffer. Fikk lirket inn platen og dro av dekkplasten på limen mens den lå mot skroget. Fikk lagt plater hvor jeg ikke så hva jeg gjorde, men puttet inn kamera etterpå og tok bilder. Siden platene er en anelse stive fikk jeg lagt dem opp mot hjørner før de klistret seg fast. Armafleksen er noe mykere tross tykkelsen på hele 19 mm. Limen kjentes strekere ut også. Meget solid isolasjon som gir en utrolig stum og lun båt. Armaflex har gått ut av lageret for importøren. Den var i utgangspunktet dyr, men i år gikk prisene i været og de sluttet med den. Jeg har ringt rundt til flere butikker men alle er tomme. Så dette er vel omtrent siste rest som finnes. For de som vil isolere båt skikkelig, og kommer over Armaflex fra noen som vil kvitte seg med det, kjøp det. Forpigen: Jeg gikk også løs på akterkøya. Rev ned gamle kryssfinerplater med skrogtrekk og isolerte på nytt direkte på glassfiberoverflater. Kommer til å lime skrogtrekk direkte på isolasjonen. Tok ned himlingen i akterkøya og fikk mye bedre plass i høyden. Nå er det åpent helt opp til karmen rundt cockpit. Men operasjonen var en av de mere strevsomme jeg har hatt ombord. Minner meg litt om en av Istidfilmene hvor ekornet skal få ei nøtt inn et hull som er alt for lite. Denne plata var montert før innredningen kom på plass. Det er bra man er alene når man gjør slikt arbeid. Kun seg selv å kjefte på... Nok en potensiell kilde til lukt er eliminert. Fikk 5 cm ekstra høyde på størsteparten av taket, 15-20 cm ekstra høyde på venstre del i bildet og i bakre del ut mot skroget er den minst 40 cm ekstra. Ikke så kalustrofobisk mao. Har ikke bilde av køya ferdig isolert, men det får jeg ta en dag. Led-belysning: Fra første stund har jeg hatt planer om å konvertere til led. Det er gamle lamper ombord med for det meste BA15s og D sokkel. Lampene er ok, fra sin tid. I diverse andre tråder her har jeg lest om at led ikke gir like pen farge i mahognyen. Så er ikke tilfelle lengre. Dvs, alt er ikke like pent. Jeg kom over nettsiden "sparelys.no" med et godt utvalg. Jeg fant ihvertfall ut hva jeg har. Etter å ha studert utvalget i lokale båtbutikker og kjøpt inn et par eksemplarer, så har jeg jeg kommet til at led faktisk er fult på høyde med glødetråd. Jeg har nå byttet ut alle 11 w glødetrådpærer med led. Stort sett er det båtsystemer sine jeg har brukt. Noen er på 0,7 w mens andre er på 1,3 w. 1,3w gir et bedre, penere og gulere lys enn 0,7w. Fargen er det intet å si på og mahognyen er like pen. Før kunne jeg svi av 100wh i timen om alt lys var på, utenom 2 lysrørarmatur med 30 w i hver. nå er forbruket ca 12w. Tipper batteriladeren kjeder seg nå.. Her er 0,7w led. En ser at inerliner er relativt hvit på farge. Opplevd lysstyrke er i seg selv ikke noe å si på. Med 1,3w led. Kun denne lampen som står på og bilde tatt uten blitz. Gulere farge enn 0,7w. Jeg har også byttet ut det galme 12v lysarmaturet over byssa. Det så ut som det gamle røret var på 30w. Nytt armatur med 48 led på 2,4w totalt kom på under 300 kr med 15% foreningsrabatt. Jeg ble mildt sagt imponert over lyset og fargen siden jeg har hørt så mye, særlig om farge, tross varmhvit. Armaturet kan vris 120 grader. Kommer til å kjøpe minst 2 til av dette armaturet, ett for badet og ett over kartleserbordet. Før skrudde jeg kun på lys der jeg oppholdt meg. Nå står alt på hele tiden. (på overstående bilde ser dere en god venn til venstre i billedkanten. Et gammelt toast-jern som brukes på kokeplaten. Kjøpte det i 1987 på loppemarked hos Mandal seilforening for kr 5. Husker det godt enda og har fulgt meg siden :) Fant det frem forleden og gir et godt, varmt måltid når en ikke skal lage middag. Evigvarende og bruker ikke strøm annet enn det wallasen trekker. Toasten er ferdig på max 5 minutter.) Det var oppdatering for denne gang. Så får vi kose oss videre på havet, vi som har innsett at det finnes 4 årstider der også. Gikk forøvrig på en kjempesmell for litt siden. Hadde satt av 10 til 15 båtpenger for innkjp av penty med utstyr, landstrøm, vv-bereder,kraner, kompressorkjøing mm... men så streika bilen og motorstyringsenheten og to coiler måtte byttes. Alt gikk med.... Det hadde vært så utrolig digg med vv-bereder nå.. tenk det da dere, varmt vann i springen??!!! Redigert 28.Oktober.2012 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.