Jump to content

Tråden for Nord West 900


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Har samme løysninga som deg på rekka bak ja (-:

((-: He,he Ja skulle jeg først vise frem løysninga på rekkverket måtte jeg selvfølgelig plukke ut bilder fra skrytealbumet (((-; Det er fra henteturen fra Oslo til Helgeland. Kveldsola er utenfor Florø og det andre bildet er som de fleste ser Bergen.
Link to post
Share on other sites

Da er vi straks i gang med vår første vårpuss på NW'en vår. Tips rundt anbefalte bunnstoffer, poleringsmiddler for skrog, teknikker osv mottaes med stor takk (-:

Hei!! Er jo ingen erfaren NW eier, men jeg vasket skroget med Turtle supervask. Det virket som om skroget var godt polert fra før for det var veldig lett å rengjøre. Polerte med Feldten nano ekstrakt som jeg kjøpte på båtmessa for 170kr.

Den lille flaska var drøy og var mer enn nok. Har ingen erfaring med dette fra før, men hadde lyst til å prøve og blankt ble det. ( alt for hånd)

Bunnstoff har jeg kjøpt på tilbud på Biltema. Ble anbefalt å tynne med 10% white spirit for at den ikke skulle være for tykk. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg klinte på 3 liter med Biltema sitt bunnstoff i går kveld. Det var ikke nok. Jeg trenger nok 2-3 liter til. Har brukt denne før og den fungerer helt greit, selv om den ikke kommer best ut i tester. Eller bør du sjekke og bytte sinkanoder, selv om de ikke er helt utslitt. På min har jeg foreløpig lokalisert 2 stk. på trimflapsene, 2 på kjølen rett under propell, 1 på thruster og 1 på enden av propellakslingen. Den siste har jeg forresten problemer med å finne. De hadde ikke så store på maritim. Noen som vet hvor de har denne i Oslo? Ser ut som 50mm.

bilde

 

Maritim hadde heller ikke disse "klumpene" som var skrudd på roret:

bilde

Redigert av duffy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På torsdag fikk endelig skuta vann under kjølen etter 20 måneder på land. Slet med å få start. Men etter litt lufting ble det tenning. Glemte å stramme den ene dysen, så det ble litt dieselsøl. Ellers fungerte det meste,fikk ikke igang pentrypumpa, så det blir neste lille prosjekt.

 

Har allerede rukket å bli glad i autopiloten. Overgangen fra drev/påhenger til fast aksling har derimot vært litt tøff. Ikke så lett å få akterenden inn til kaia. Har allerede bidratt med underholdning i Middagsbukta og diverse kaier i Oslofjorden. :sweat: Men det går seg vel til.

 

Motoren er en Cummins 6BTA5,9 som er tatt ut 300HK fra. På forhånd trodde jeg vi skulle få den opp mot 3000 omdreininger. Men etter litt trimming stoppa den like under 2600 og 19,7 knop. Er ikke det litt lite? Båten er tung og proppelen kanskje litt tungdrevet.

 

Her er et par bilder.

 

På vei ut i fjorden for første gang:

bilde

 

Smånervøs og på vei til båsen. Gikk overraskende greit, uten så altfor mye trøster:

bilde

Link to post
Share on other sites

Deilig å få vann under kjølen tenker jeg Duffy. Nyt det. :-) og autopilot.. det misunner jeg dere litt. Ja ja.. jeg får sitte der å være autopilot selv jeg. Men det med motoren din høres noe snodig ut. Spør han som løftet båten ut hva han tror båten veier. Hvis ikke du sjøsatte selv da. For hvis båten veier ca normalt til en Nw 900 å være burde den passere minst 24 knop. Jeg testet en Cummins med 300 hk. Å selv nedgrodd under gikk den 24.

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørnpilot er sikkert minst like bra. :yesnod:

 

Usikker på hva jeg skal gjøre med turtallet og farta. Har holdt igjen 25% av betalingen i tilfelle det er noe galt. Men motoren høres ut som den går normalt. Lurer på om det er noe så simpelt som at gasswiren må byttes. Spaken er tung og "bunner" på 2600 omdreininger. Rekker ikke skifte denne med det første og selger vil selvfølgelig har resten av oppgjøret. :confused:

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke skifte. Dra på full gass. Uten å starte motor. Så demonterer du bare vaier. Fotografer eller merk. Slik at du får den på riktig plass igjen. Når du da har demontert, sjekk om du da kan trekke armen på dieselpumpa lenger frem. Altså mere speed. Da har du funnet feilen tror jeg. Du kan og sjekke om det er en skrue som står som begrenser på armen. Den er for å stoppe maks pådrag. Kommer armen bort dit når du drar på full gass?

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Maskinen har sannsynlig maks turtall 2800 og marsj på 2400 til 2450, mulig dataarket nedenfor er representativt. Derfor trur jeg det er lite å hente fra 2400 til 2800, annet enn solid økning i forbruk. Annen ting er at skroget ikke egner seg særlig over 24-25knop, opp til 22-23knop er bra og mye mer så begynner den å vandre og grave baugen.

 

Og farta er lav ja. Min (uten flybridge) med sannsynlig samme cummins går 1/100 i forhold knop mot turtall (1800rpm = 18knop, 2000rpm=20knop, 2500=25knop) på flatt hav og vindstille, og bør gå over 25knop lett med flat hendel og litt hjemlengsel. Og maskinen er vel eneste rette for båten, alt annet blir for smått. Veldig behagelig å kunne gå nært uansett motbør og fremdeles ha lassevis av krefter.

 

EDIT:

Lavt turtall og enda lavere fart; kan propellen være feilen?

bilde

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes den båten så ganske fin ut, jeg liker jo ikke at det er sittegruppe i forpiggen, men det er jo mulig å endre uten alt for store kostnader. Motor tror jeg er bra på den. Nesten samme hk som jeg har i min. og det synes jeg passer. Kunne nok vært opp til 300hk og, men båten går best rundt 18 -20 knop etter min mening.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

 

 

Motoren er en Cummins 6BTA5,9 som er tatt ut 300HK fra. På forhånd trodde jeg vi skulle få den opp mot 3000 omdreininger. Men etter litt trimming stoppa den like under 2600 og 19,7 knop. Er ikke det litt lite? Båten er tung og proppelen kanskje litt tungdrevet.

 

 

Fremme på venstre siden av motor står der en metallplate med opplysninger om motor som: motornummer, max omdreining, hk, tenningsrekkefølge osv...

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...