Draug1 Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Opplevde engang i På Gluppø i sverige, at en båt som lå på SXK bøye om natta tok den med seg når han dro! Med bøya på dekket seilte han tilsynelatende fornøyd i vei. Undrer meg på det der enda, tviler på at SXK henter inn bøyene sine i en liten seilbåt. Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
Bitteliten Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Kan jo være at bøya var ødelagt. Han dro neppe opp moringen Link to post
Skhuds Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Jeg er blant dem som ikke gidder å hisse meg opp over at en seilforening eller båtklubb har gjort avtaler med grunneiere eller myndigheter og fått lov til å legge ut en bøye for sine medlemmer. Ja, de ligger ofte i veien for min ankring, men greit nok, de har gjort en innsats og fått til en fordel for sine medlemmer. Sikkert til allmenhetens forargelse, og antageligvis også på tvers av allemannrett, selv om vannspeil nok ikke er utmark. Jeg finner meg sikkert en annen plass å droppe ankeret. Men jeg er likevel ikke spesielt fornøyd med OF sine bøyer. OF er ingen forening for privatpersoner. Det er en forening hvor kommuner og organisasjoner er medlemmer, og hvor enkeltindivider kun kan være støttemedlemmer. OF er i det alt vesentlige finansiert av kontingenten fra kommuner og fylkeskommuner. OF er grunnlagt for å fremme allmenhetens tilgang til sjø og strandsone, og har gjennom alle år, hittil, arbeidet for dette. "Alles tilgang" har vært grunnleggende for deres virksomhet. Jeg har gjennom mange år gjennom forskjellige jobber og verv samarbeidet med OF, og støtter opp om deres positive arbeid for å tilrettelegge for allmenheten. Men de blå bøyene bryter med OFs egne prinsipper. De som betaler for rett til å ligge der, kan stenge andre ute. Det er definitivt ikke å arbeide for å gi allmenheten rett til vannspeilet. På landjorden ville det bety at om en gubbe satt på en dass på en OF-strand på Hvaler, og en med betalt OF-caps kom, kunne førstemann risikere å bli jaget fra potta. Dette er en utenkelig situasjon, men OF gjennomfører prinsippet til sjøs. Fordi OF strengt tatt er eid av det offentlige, og rettferdiggjør sin eksistens ved å arbeide for allmenn tilgang til fjorden, blir det annerledes enn om en privat båtklubb har forhandlet seg frem til en (bøye)fordel for sine medlemmer. Jeg vet mange er uenige med meg nå det gjelder de private bøyene. Jeg har vært støttemedlem i OF i mange år, og er det fortsatt. Men jeg er ikke vimpelmedlem. Jeg er også SXK-medlem, med båt registrert i matrikkelen. Har ikke brukt bøyene så ofte, da de stort sett er opptatt. Det er greit for meg, da jeg er medlem i SXK først og fremst for å støtte driften, som blant annet er å sette opp fortøyningsbolter til helt fri bruk. Og dette er forskjellen på OF og SXK. Det offentlig finansierte OF tar ekstra betalt for eksklusiv tilgang til bøyene. Hos den frivillige, individuelt medlemsfinansierte båtforeningen SXK, ligger bøyetilgangen åpen for de som registrerer båten sin i matrikkelen. Når man ser tykkelsen på den matrikkelen, forstår men at det som regel er opptatt på bøyene i Sverige, og at det ikke primært er derfor svenskene registrerer båten i SXK. Men bøyekriger er det sikkert både rundt SXKs og OFs bøyer. Stabukker er det overalt. Link to post
Draug1 Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Legger meg longside med deg her Skhuds Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
liberty Svart 19.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Bergen og Omland Friluftsråd (BOF) Sår det følgene, Bøyene er et tilbud til alle fritidsbåter opp til 10 tonn. Du kan ligge i bøyen i inntil 1 døgn. Link to post
McFog Svart 19.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2012 Etter et brev til formannen i NHK har jeg raskt fått dette svaret. Synes svarer er greit og setter pris på hans beklagelse av måten jeg ble jaget på bøyen på. Jeg deler ikke hans syn på lovligheten av å legge ut slik bøyer, men respekterer hans syn. Jeg vil ta saken opp her i kommunen (Hurum) om deres praksis med behandling av slike søknader. Jeg vet at private fastboende i kommunen har fått avslag på å legge ut bøyer i sjøen få meter fra egen bolig og hvor de ikke har bryggetilgang. Altså har man avvist private bøyer. Hvordan man da har fått alle tillatelser til private bøyer fra andre er da underlig. Dette bøyereglementet er nok tilfeldig praktisert og tilfeldig frykter jeg. Her er svaret fra formannen i NHK: Innledningsvis vil jeg gjøre oppmerksom på at NHK´s bøyer eies av Norsk Havseiler- og Krysserklubb. Det vil si at de er å betrakte som privat eiendom. Jeg antar at bøyen det refereres til ligger i Sandspollen. Bøyene ble anlagt der i 1978. Alle nødvendige tillatelser fra relevante myndigheter foreligger. Bøyene vedlikeholdes av NHK med bidrag fra foreningens medlemmer. Vi erfarer at de fleste båteiere respekterer at retten til å benytte bøyene derfor tilhører klubbens medlemmer. Jeg vil alikevel beklage, dersom det har vært slik at De mener at noen av våre medlemmer har opptrådt uhøflig, ved anmodning om å be ikke medlemmer vike plass i bøyene for medlemmer. Med vennlig hilsen Norsk Havseiler- og Krysserklubb Sverre Frich jr. Formann Link to post
Fanafjord Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 (redigert) Veldig fornunftig innlegg skhuds. Jeg er ikke fullstendig mot private bøyer heller. Jeg har selv min permanent fortøyning på en privat bøye. Men den ligger ikke i naturhavn men et sted der "hele bygda" har båtene sine fortøyd. Videre synes det er helt naturlig at hytteeiere har bøyer i direkte tilknytning til sine eiendomer, når det er ikke til ulempe for allmenheten. Bøyer mot betaling i uthavner er en uting. Men å legge de ut gratis som BOF gjør synes er kanskje ikke så dumt. Men så har jeg en litt tveegga forhold til å ta dette opp med en SV-statsråd. Det er bøyer i poulære uthavner som gir en "fortrinnsrett" er problemet - ikke den bøye i nær tilknyttning til ei hytte langt unna der folk vanligvis fortøyer. Har foresten satt opp en poll om dette. Redigert 20.Juni.2012 av Fanafjord (see edit history) I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Worry II Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Om NAF hadde kjøpt inn egne benker på rasteplassene for sine medlemmer, ville vi satt oss der ? "Kun for NAF-medlemmer". Blir det samme sak ? Link to post
LM 9725 Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 (redigert) (..) En ting jeg funderer på er hvordan bøyene skal være til ulempe for andre som ankrer opp. Har ikke bare bøyene mindre "svingradius" enn ved å ligge på vanlig svai? Og bøyene er et sikrere ankringspunkt. Fordi bøyene er ankret opp med langt kortere lengde enn hva man ville gjort med eget anker. Derfor beveger båtene i bøyen seg i en mindre sirkel mens båter for eget anker i en større sirkel. Dreier vinden vil båter for eget anker (som dreier om størst sirkel) lett komme for nær båtene som ligger i bøya. Altså for sikkerhet mot sammenstøt må man ankre opp så langt unna at man kan rotere fritt 360° uten å treffe bøya og evt båter i den. Derimot hadde alle ligget for eget anker med passe mengde tamp ute ville de rotert nokså likt og det ville ikke vært noe stress. Og uansett om at vi i Trøndelag og nordover ikke driver med sånt tøys som tydeligvis gjøres på østlandet, kan jeg villig gi en stemme mot bøyene. Ellers et spørsmål; hvor unik er bøyene egentlig? Hva ville skjedd hvis man fikk tak i et parti nokså like bøyer, merket dem sånn høvelig privat og brukte dem for fiskeliner med lett moring i bunn? Slemt gjort, men ville i alle fall senka truverdigheta til bøyene... Redigert 20.Juni.2012 av LM 9725 (see edit history) Link to post
VannTro Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Men så har jeg en litt tveegga forhold til å ta dette opp med en SV-statsråd. Det er bøyer i poulære uthavner som gir en "fortrinnsrett" er problemet - ikke den bøye i nær tilknyttning til ei hytte langt unna der folk vanligvis fortøyer. Jeg ser den der Fanafjord. Derfor forsøkte jeg også å understreke at det gjaldt bøyer i populære uthavner. I etterpåklokskapens ånd ser jeg at det sikkert burde stått svart på hvitt at dett overhode ikke hadde noen paralleller til private faste fortøyninger. Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Fanafjord Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Hehe Vanntro, synes det var bra du tok det opp. Jeg ville bare differensere litt, men er nok helt enig i det prinsipielle, når det gjelder "fortrinnsrett" i utehavner. Kanskje det er lettere for ideele organisasjoner å begå overtramp, siden overtrampet skjer med bare gode hensikter? I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Bitteliten Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 (redigert) Legalt sett ser det ut til at eneste overtrampet her er at noen har trampet på ømme tær. Det er interessant når den selvoppnevnte talsmannen synes det er greit med private bøyer i uthavner, men ikke offentlig tilgjengelige bøyer Redigert 20.Juni.2012 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Kaftein ØL Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Vanntro, bare for å presisere det, så representerer du ikke meg og mitt syn i denne saken. Jeg synes det er flott at det er tiltak for tilrettelegging for båtfolket. Etter min mening bør alle ha fri tilgang ti bøyene. En ting jeg funderer på er hvordan bøyene skal være til ulempe for andre som ankrer opp. Har ikke bare bøyene mindre "svingradius" enn ved å ligge på vanlig svai? Og bøyene er et sikrere ankringspunkt. Ligger du ofte på svai? Isåfall kan du jo forsøke å fortøye i nærheten av en slik bøye og se hva som skjer.... Disse bøyene ER til stor ulempe på gode ankringsplasser. Det er utmerket ankerfeste på de fleste stedene hvor bøyene er plassert. Derfor er det helt uproblematisk å ankre opp på tradisjonell måte. Når dissse dukker opp får man plutselig ett "råttent" egg i skapet som forflytter seg på en helt annen måte enn de andre båtene. Noe de andre blir nødt til å hensynta når de ankrer opp ved å legge seg ekstra langt unna. Spesielt i trange uthavner er dette en stor ulempe og gjør ofte at en må ankre opp lengre vekk fra der det er best å ligge (fordi det ligger en fordømt bøye der), og gjerne må søke seg litt lengre ut, på mer utsatte områder. ang. å ankre opp ved siden av bøya som det ble nevnt tidligere i tåden her, så er også det umulig. Da risikerer man at ankerkjettingen snurrer seg rundt bøya og du risikerer å ikke få opp ankeret igjen. Synes vanntro sitt forslag er bra! Link to post
hifo Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Støtter selvsagt Vanntro og EN REKKE andre i denne saken.. At noen må på norskkurs er også ganske innlysende hvis de ikke kan tolke "en rekke" til noe annet enn alle.. dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Fanafjord Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Nå må du ikke kverulere Bitteliten - jeg tror nesten du misforstår med vilje. Jeg syns ikke det er greit med "private" bøyer i utehavner som er til åpenbar fortrengelse til allmenn bruk. OF sine bøyer er privat i den forstand at de gir fortinnsrett mot betaling. Dette er en overtramp mot de som har et lovfestet rett til å bruke utehavner gratis. OF kommer bare unna med det pga at de er en slags ideell/offentlig organisasjon. Bøyer tett ved land som er ment til å fortøye med tamp i land er noe helt annet når de ligger i tett tilknyttning til naust/kai og liknende og ikke i en typisk "uthavn". I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Bitteliten Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Det finnes et uttall av private svaibøyer. Se feks i Evjesund, der OF også ligger Link to post
runes Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 "Ligger du ofte på svai? Isåfall kan du jo forsøke å fortøye i nærheten av en slik bøye og se hva som skjer.... Disse bøyene ER til stor ulempe på gode ankringsplasser. Det er utmerket ankerfeste på de fleste stedene hvor bøyene er plassert. Derfor er det helt uproblematisk å ankre opp på tradisjonell måte. Når dissse dukker opp får man plutselig ett "råttent" egg i skapet som forflytter seg på en helt annen måte enn de andre båtene. Noe de andre blir nødt til å hensynta når de ankrer opp ved å legge seg ekstra langt unna. Spesielt i trange uthavner er dette en stor ulempe og gjør ofte at en må ankre opp lengre vekk fra der det er best å ligge (fordi det ligger en fordømt bøye der), og gjerne må søke seg litt lengre ut, på mer utsatte områder." For meg er dette kjærnen i problemet og ikke 450kr/fortrinnsrett diskusjonen. Noen steder i f.eks. karibien og middelhavet så er det peppret med svai-bøyer noe som gjør svaiutnyttelsen bedre. Ikke særlig pent eller koselig, men ganske effektivt.... På Langøyene er det og nokså tett med OF bøyer på et relativt lite område og det synes jeg fungerer godt. Kunne gjerne gjort tilsvarende på f.eks Dragsund. Bile synes jeg og fungerer bra, det kunne gjerne vært flere bøyer her, da dette er et sted det for mange ofte kan blåse mer enn man ønsker å legge til for svaianker. Synes en konstruktiv debatt kunne vært hvor vi mener OF burde lagt ut flere bøyer og hvor de burde fjærnet bøyene. Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Fanafjord Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Synes selfølgelig det er helt uakseptabelt med andre private bøyer i naturhavner. Spesiellt svaibøyer. I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Bjolbre Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Jeg kan meddele at FFFF (Feite Førtiåringers FritidsbåtForening) nå er stiftet. Undertegnede ble valgt til President ved akklamasjon. Takk for det. Det er allerede besluttet at et representativt utvalg uthavner er reservert våre medlemmer hver helg fra april til oktober, samt hele juli. De løsninger som er valgt på Østlandet, hvor man anmerker de plasser som er reservert, synes ikke å fungere optimalt. Det er derfor besluttet at alle uthavner skal anses reservert, med mindre de er merket med et turkis skilt merket FFfF (Fritt Frem for Folket). Slik bør enhver misforståelse kunne unngås. Våre medlemmer vil ikke føre egen vimpel. Medlemskapet vil fremgå ved å sammenholde kapteinens fremtoning med foreningens navn. Alle medlemmer av FFFF har altså fortrinnsrett til alle uthavner med mindre de er merket FFfF, og kan til enhver tid bortvise andre. Dersom ikke-medlemmer opptrer på en impertinent måte vil medlemmer ha hjemmel til å kjølhale ikke-medlemmer. Det er tilstrekkelig å vise til § 2 i FFFFs vedtekter som gir rett til dette. Noen spør seg kanskje om hvorfor akkurat førtiåringer skal ha denne retten. Den nærmere begrunnelse er at de som er yngre enn oss må lære hvordan det er å starte i de mindre attraktive uthavnene, og heller jobbe seg opp. Ungdommen nå til dags kan ikke bare komme her og komme her. De som er eldre enn oss er stort sett pensjonister, og trenger ikke å oppta gode ankringsplasser i helgene. De har nok av tid i ukedagene. Ferie har de også hele året, og kan holde seg i Spania e.l. i juli. Hvis dette blir en suksess, vil foreningen vurdere å utvide sin jurisdiksjon til også å omfatte de mer populære gjestehavnene, særlig de hvor det finnes skjenkesteder med brennevinsbevilling, og et godt utvalg single malt, i umiddelbar nærhet. Mer var ikke til behandling. Møtet hevet. Link to post
GeirFrode Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Det er ikke vanskelig å se hva som har skjedd i denne saken, formuleringen som OF benytter når de presenterer dette for myndighetene er så i gråsonen som det er mulig å komme. Jeg siterer: Alle som ønsker det kan benytte seg bøyene, men har du kjøpt vimpel har du førsterett. Dette er "spiselig" for departementet fordi man i utgangspunktet sier at bøyene er der fritt til benyttelse for alle. I praksis viser det seg uansett at, en formulering slik OF har gitt for bruk av bøyene, absolutt ikke fungerer spesielt bra(det kan du se eksempler på i denne tråden). Det er jo ganske så tydelig at OF er i utakt med seg selv, når en ser på tekstene her. (har uthevet litt tekst i sitatet til VannTro, ) De sier at alle kan benytte seg av bøyene, men du må vike hvis det kommer en med vimpel og forlanger plassen på bøya. Legg merke til at OF bruker MÅ vike i bildet her. Det er ikke så frivillig lenger da! Og det rimer VELDIG dårlig med hva de skriver i sitatet til VannTro. Der står det at alle som ØNSKER det kan benytte seg av bøyene. Dette skurrer temmelig mye! Scenario: (Ligger på blå bøye, jeg har ikke vimpel, og kommer nok ikke til å kjøpe en heller. Så kommer det en og gjør krav på bøya.) Jeg svarer: "Sorry, min båt veier 8 tonn, og dessuten har jeg drukket litt alkohol, så jeg kan ikke flytte meg." Hva vil skje da? ----------------------------------------------------------------------------- Stå på Vanntro, du har min fulle støtte! Link to post
JGH Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Bjolbre, er det mulig å få søke om medlemskap om ein føler seg som 70-åring, men ikkje passert 40? BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
bliss X Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 domenet boyekrigerne.no er ledig. Link to post
Erik Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Jeg kan meddele at FFFF (Feite Førtiåringers FritidsbåtForening) nå er stiftet. Undertegnede ble valgt til President ved akklamasjon. Takk for det. :lol: Søker herved opptak i eders eminente forening. Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Worry II Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 ffff.no også, Bjolbre Link to post
SuperGnisten Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Og uansett om at vi i Trøndelag og nordover ikke driver med sånt tøys som tydeligvis gjøres på østlandet, TSF har bøyer på Tautra, men der er de fornuftig nok til å la de brukes av alle.. og ligger fint 3 og fire båter på de.. Forøvrig ikke noe triks å ankre rundt de bøyene, da det ligger jernbaneskinner på kryss og tvers som moring...: sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn