Jump to content

Jeg slår et slag for Oscarsborg!


KongKing

Recommended Posts

15 minutes ago, Sjøbliss said:

Takk ? da blir det ikke Borgen 

 

Det er flere steder å slå opp telt på Håøya, så kan dere ta en dagstur til Oscarsborg. Det gamle fabrikkbygget i nærheten av Håøya Naturverksted eller gressområdet på østsiden av

Håøya (Håøybukta) er gode steder.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Vestre Dragsund er toppen av listen, Oscarsborg var backupplanen. Håøybukta er vel ikke langt fra Vestre Dragsund så kanskje det er en god plass for telt. Hadde egentlig tenkt oppe ved fabrikken men det er vel litt lenger. Takk for omtenksomheten og forslag!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Tropic1 skrev for 4 timer siden:

Tenker å overnatte i Gjestehavna på Oskarsborg førtkommende søndag til mandag. Er det noe spisested7kro/resturant som er åpent nå som sesongen er på hell ? Hotellet ?

 

Er vel en del igjen av sesongen der, i juli er det alltid plass, verre litt etter ferien, når alle har fått båtene sine inn i fjorden igjen.. 

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, fjordgrynt said:

(...) Apropos - da jeg var på guidet omvisning der ute, ble vi fortalt at de kanonene som ble brukt mot Blucher, ikke var der lenger ? Er det riktig ? Jeg får ikke det til å stemme med bilder og annen dokunetasjon jeg har sett.

 

Det som eventuelt er fjernet er vel kanonene på fastlandet...? På Oscarsborg er de store kanonene fremdeles på plass.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nydelig båt, men det er nok ikke Trudelutt. Vi pleier å ligge litt utenfor strømstolpen på bildet! Du får komme tilbake neste helg, da har vi planer om Borgen-tur igjen. Nå ligger vi i hjemmehavnen i Son med utrolig stramme tamper (før jeg slakket de) med høyvann.

 

hoyvann_son.jpg.4dc95cec1c2ba040c7453c9fa2676a05.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja høyvannet er ekstremt om dagen. Kanskje vi ses før sesongen er over, har ikke planlagt neste helg så vi får se ? 

 

I kveld er første kvelden på Borgen på en liten evighet, veldig deilig! Pizzaen på kroa er tilogmed litt bedre enn sist. ?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Ser på MarineTraffic at det ligger noen velkjente Båtplassen-båter på Borgen nå.

 

Hadde tenkt å dra dit i dag, men legetime på Nesodden og deretter noen ærender i byen gjorde at jeg aldri kom meg avgårde.

 

På webkameraet, som nå er ganske mørkt, ser det rimelig fullt ut. Noen mulighet for ei snekke å klemme seg inn for noen timer i morgen formiddag?

Link to post
Share on other sites

Det er godt med plasser på den lange flytebryggen mot den korte, men problemer med kailangs tillegging.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk Lars, vi får se i morgen.  

 

Hadde egentlig tenkt å dra i dag, ta en overnatting på Borgen og dra videre til Som, ta en ny overnatting og deretter retur. Då mulig at jeg bare tøffer videre også.

 

Kan alltids klare baug mot brygge også, men skal ikke bruke protesefoten så mye på grunn av sår.

 

Egentlig har jeg forbud mot å bruke den, men jeg kan jo sitte med protesen av når jeg kjøret, så det blir jo mye avlastning uansett.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips og råd, hjelpsomhet og bilder, men som Lars H nevner så ble det en kort tur blant Osloøyene istedenfor.

 

Stod for sent opp og mistet «vinduet» med pen vind, så det blåste ganske mye da jeg omsider ga etter for abstinensene og fikk meg en tur utpå.

 

Orket ikke å stange mot bølgene i tre timer...

Blåser litt imorgen også, men mye mindre og da er det meldt sol, så jeg satser på avgang rundt 9-10.

Link to post
Share on other sites

Da var jeg på plass og nyter en fish and chips før jeg drar videre.

6D4D9CC9-6B98-42C2-986F-626BC5B996B2.jpeg.5b21efd10763d6c2f0f4c8c8ddc49ae0.jpeg

 

Har ikke vært her siden hjemturen fra Sørlandet.

 

Men synes tre timers båttur er for kort, så jeg drar videre etter maten. Har ikke helt bestemt meg for hvor ennå.

 

DEB6CEEC-C8C4-4B20-A29B-936185542175.jpeg.a9c3b864285afcb985babdba1a01e01c.jpeg

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...