volfro Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 (redigert) Vanskelig å se tillstand på båter utifra bilder, men båten kan jo være bra den. Den ser jo ut til å være lite brukt men det er nødvendigvis ikke alltid ett godt tegn. Anyway så titta eg på seilbåter i Spania i sommer men klarte kun å finne ett godt tilbud, men der trekkte den spanske selgeren seg. Kanskje motorbåter er enklere å finne? En gjenganger er at samme båtene ligger avertert hos en drøss meglere og de gode kjøpene er solgt, eller trukket fra markedet. I de 3 ukene eg var der kom det inn 0 stk. nye båter på yachtworld i mitt interesseområde. Eg oppsøkte også megler i Allicante som hadde ett godt nettverk. Ellers ser eg ikke noe særlig krise på havnene og ofte er veldig mange av båtene eiet av turister og de er nødvendigvis ikke blakke? Eg har importert 2 stk. seilbåter og har vært sikker på å gjøre ett godt kjøp begge gangene, men historien viser desverre noe annet. Hva kunne du tenke deg å betale for en Ph.43 2000 modell i god orginal stand Rem? (eller andre for den del) Redigert 3.September.2012 av volfro (see edit history) Link to post
VannTro Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 (redigert) Tenkte bare å legge ut et bilde av en 2000mod Fairline 43 Ph som ligger til salgs i Spania. Om de ikke har vært i Møre og Romsdal å tatt bilde er det i hvert fall ikke noe å si på vedlikeholdet til denne eieren. Jeg hører på Thorlyn når han "snakker" for han har den erfaringen jeg mangler, men denne var i hvert fall ikke "tørr" til å være en Mediterranean båt Redigert 4.September.2012 av VannTro (see edit history) Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
VannTro Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 (redigert) Jeg tror snart jeg må opprette en tråd for Fairline Phantom..... Noen som kan forklare med hva denne langsgående saken i taket er for noe ? Kanskje bare en rail for å holde seg fast...... Redigert 4.September.2012 av VannTro (see edit history) Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
REM Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Noen som kan forklare med hva denne langsgående saken i taket er for noe ? Kanskje bare en rail for å holde seg fast...... Nemlig, det er en rail å holde seg i hvis man må bevege seg i båten i ruskevær. Har med klassingen av båten å gjøre har jeg fått høre? Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Thorlyn Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 (redigert) Tenkte bare å legge ut et bilde av en 2000mod Fairline 43 Ph som ligger til salgs i Spania. Om de ikke har vært i Møre og Romsdal å tatt bilde er det i hvert fall ikke noe å si på vedlikeholdet til denne eieren. , men denne var i hvert fall ikke "tørr" til å være en Mediterranean båt Nei denne var ikke tørr men omlakkert Du ser det på gjennomføringene... de er hvite orginalt og flasser allerede Det er ikke nødvendigvis negativt hvis jobben er gjort skikkelig og med feks Awlgrip.. da falmer den aldrig mer på det blå.. Det er veldig mye fairlines og princess som er lakket blå da selv fairline southhampton lakket alle hvite og grønne båter de fikk i innbytte på tidlig 2000 tallet.. folk ville kun ha blå båter... Nå tildags er hvite båter ettertraktet.. men de finnes for det meste i Med. Er det mange som løper ned til havnen og sjekker båtene sine kanskje?? hehe MANGE har lakkede båter uten og vite det..... Redigert 4.September.2012 av Thorlyn (see edit history) Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
VannTro Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Jeg ser det jo når du sier det... Det er jo som jeg sier, noen har den erfaringen andre mangler.... Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Nejo Svart 4.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Jeg ser det jo når du sier det... Det er jo som jeg sier, noen har den erfaringen andre mangler.... Helt enig VannTro! Det er dette som er grunnen til jeg opprettet denne tråden - høste av erfaringene fra erfarne båtfolk Det har kanskje vært diskutert litt lite Sealine? Ser at det kan gå an å få en 2008 F37 for litt mer enn en 2001ish P40 eller Ph38. Nye motorer, nyere elektronikk o.l. kan kanskje veie opp for ryktet ellers? Ser at Sealine sammenliknes med Opel eller Ford samtidig som Fairline sammenliknes med BMW dersom en kan bruke bil-sammenlikninger.. Vet ikke helt hva jeg ville valgt dersom jeg skulle kjøpt ny bil i dag..? Er i alle fall helt sikker på at jeg ikke hadde valgt en bil med den gamle dieselteknologien! Link to post
Bitteliten Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 (redigert) Båten skal kanskje selges igjen også? Da er nok Princess det mest kurante i Norge? Selv Fairline kommer nok et hakk eller to nedenfor tenker jeg Redigert 4.September.2012 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Chiefengineer Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Opplakkert båt ville jeg unngått. Har ingen tro på at dette er like slitesterkt og glansfullt som original gelcoat med godt vedlikehold over tid. Link to post
Thorlyn Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 jeg velger kun hvite båter da jeg vet hvor mye arbeid blått skrog krever.. 1 natt med fendergnikk på orginal blå gelcoat og en har store matte hvite felter... Lakkerte skrog får ikke dette.. Heller ikke hvit glecoat, men jeg selv ville som chiefengineer styrt langt unna da man ikke vet hva som er gjort under.. Hvorfor er den lakket??? ofte et ubesvart og litt kilent spørsmål. Bitteliten har helt rett i at Princess er meget sterkt merke her hjemme og ja det selger godt her hjemme selv om princessene er hakket billigere bygd og koster mindre nye.... Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
sap_2000 Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Hvis lakkjobben er gjort i lakkhall av proffer med ordentlig grunnarbeid og utstyr er det nok langt mer holdbart enn farget gelcoat som kan bli matt på utsatte steder etter få år. Det blir ikke bil/ lastebillakk med klarlakk på toppen. Er det slett arbeid derimot, er det en katrastrofe. Bildet av den opplakkerte PH43 ser litt jalla ut når de har lakkert over skroggjennomføringer i hardplast. De skulle nok tatt seg bryet med å demontere gjennomføringene først. Mvh. SAP Link to post
Halling Svart 4.September.2012 Link til dette innlegget Svart 4.September.2012 Har hatt en Skorgenes 375 Sonic Fly de siste 3 sesongene. 3 cabiner og stor fly. Billig i drift. En båt det er vært å ta en titt på. Vi er meget fornøyd og kan anbefale den. Link to post
Nejo Svart 5.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Takk for tipset. Ligger en fin 2006 ute på Finn, ser jeg - med nyyyyydelig rødt skinninteriør :) Etter at jeg var oppe i 330 sonic tidligere i sommer er jeg skeptisk til de "grunne" flybridgene. Går ut fra at fly på 375 er litt dypere? Samtidig ser jeg at jeg trekker mer og mer over mot den "engelske layouten" på salongen.. Fikk tips om å sjekke Azimut 39 av en jeg snakket med i dag. Er det noen her med erfaringer på den? Skal sies at han var fagmann på båtelektronikk, og hadde installert utstyr i utallige båter. Hadde Fairline selv, men han var imponert over kvaliteten på el opplegget i Azimut. Link to post
VannTro Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Jeg kaster innpå et par kandidater til fra Rodman. Det selges en del av disse Spanske båtene nedover på kontinentet, men her i Norge har de ikke like stor appell. Litt usikker hvorfor. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=31288691 Rodman 38 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36276762 Rodman 41(44) Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Nejo Svart 5.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Har sett litt på de Båtene fra Rodman,ja. Vet at en båt ligger til salgs her i Stavanger uten å være på Finn. Kanskje jeg får tid til å stikke innom for en kikk i helga. Skulle mye heller reist til båtmessa, men jeg har overlevering av båt til ny eier, så da ble det prioritert foran messa på Fornebu. Er skeptisk til annenhåndsverdien til Rodman.. Link to post
Oteren Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Det er vel ikke så veldig mye galt med å kjøpe denne Princess 45?...... Oppgradert, kjent kurant merke mv? Link to post
Tom Rør Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Så en Rodman på nært hold tidligere i sommer, og ved første øyekast virket ihvertfall ikke innfesting til pullpit/rekke særlig solid, og hvis det er standarden de har lagt seg på i resten av båten, så ville jeg vært skeptisk. Det var bare et inntrykk jeg fikk etter et overfladisk blikk i forbifarten. Link to post
Tom Rør Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Den Princessen, ser helt rå ut. Ser ut som et smykke Link to post
Chiefengineer Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Har et inntrykk at av spesielt på det elektriske anlegget ligger det betydelig forskjeller på en båt rundt 2000 mod. kontra en sent på 2000 tallet. Dvs. mer moderne anlegg og mer professjonelt installert da man mer har lagt lista opp mot professjonelle yrkesinstallasjoner den senere tid. Iallefall på en del utenlandske merker. Mulig at noen norske produsenter fortsatt fuger kablene fast til skutesidene med 50 cm. mellomrom i en solid dasj silkon, uten å benytte kabelgater som enkelte av disse faktisk drev på med på midten av 2000 tallet. Det tror jeg ikke man erfarer i engelske båter fra samme tidsperiode. Link to post
VannTro Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Litt "på kanten" sammenligning, men ville du hatt Tysk båt og Engelsk bil eller omvendt...... Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Chiefengineer Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Ja definitivt en sammenlikning langt "forbi kanten". Velger du Bavaria eller Princess / Fairline om ikke økonomien må avgjøre? Det blir nok engelsk båt og tysk bil for min del. :yesnod: Link to post
Nejo Svart 5.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Det er vel ikke så veldig mye galt med å kjøpe denne Princess 45?...... Oppgradert, kjent kurant merke mv? For en fantastisk flott båt! - Desverre vil nok denne falle utenfor vårt budsjett. Samtidig så er ikke målet vårt størst mulig båt som nevnt tidligere i denne posten, mest pga driftsutgifter.. Link to post
REM Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Fin båt ja, men motorene? TAMD74L i en såpass tung og bred båt? Tyngden står ikke oppgitt, men jeg vil tippe min 15tonn? De 30 knopene ville jeg tatt med en stor klype salt. 26-27 kanskje? Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Chiefengineer Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Ser ut som at Princess (eiere?) ofte har for vane å velge mindre motorer.? Ser flere P50 med D9/575 der tilsvarende PH50 med samme vekt/lengde er utrustet med D12 maskiner, og dette medfører naturlig nok at PH/50 marsjer mer uanstrengt på høyere fart. Og muligens på et lavere forbruk. Faktisk ikke noe problem å holde en slik båt på 150 l/t med 2xD12 i en fin marsjfart, 24-25 kts. Link to post
REM Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 (redigert) Fairline er en mer påkostet, og følgelig dyrere båt enn Princess. Derfor kanskje at mange P45 synes å være levert med 74L maskiner når man ser på modeller rundt år 2000. Mange av de som annonseres synes ikke å oppgi toppfart?? Hmmm? Misstenkelig. Andre oppgir toppfart til 27kn. Så ingen andre som oppgir 30. Redigert 5.September.2012 av REM (see edit history) Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn