bilo3 Svart 13.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Her er det litt rust som dere ser.. Spent på fortsettelsen ?? Den kommer i mårra :) Jeg er VELDIG spent !! Sitér dette innlegget Link to post
Antilia Svart 13.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2013 Spennende lesning dette!! Tvi tvi!! Vedr. plast demper, så monterte jeg det i min forrige båt for 9 år siden. uproblematisk og veldig effektivt i alle år. Så de 600 kr. kan du trygt spandere. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
bilo3 Svart 14.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Hørtes betryggende ut. Plastdemperen kom i posten i oktober i fjor, så den blir montert når motoren er ferdig til montering. Noen som vet tiltrekkningsmomenter på toppbolter osv på denne forresten ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Noen som vet tiltrekkningsmomenter på toppbolter osv på denne forresten ? Servicemanual her Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
rudir Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 (redigert) Hei, momentet til toppmutre skal være 11 kpm. Det er viktig først å skru (lett) manifolden på plass, (fordi den retter ut toppene) før å stramme til toppmutterne! Lykke til! Redigert 14.Februar.2013 av rudir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 (redigert) Prosedyren og momenter er nøye beskrevet i servicemanualen. Redigert 14.Februar.2013 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
bilo3 Svart 14.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Legger ut et bilde nå, sånn at dere får se hva jeg fant inni kjølekappa på sylinder nummer 1 :) Ikke rart at motoren hadde problemer nei.. Den ser ikke så fin ut nå, men den blir nok vakker til slutt :) Sitér dette innlegget Link to post
marex84 Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Så ikke veldig pent ut i den kjølekappa nei...Godt å få åpna og fjerne all dritten Ser det er flere en meg som må til å skru litt på grønne klumper, veldig fint å følge tråden din! Hvilken type pakning satt det mellom manifolden og sylinderne? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 (redigert) De store o-ringene mellom vannkappe/blokk og foring har ulik farge og det er ikke vilkårlig hvilke som settes hvor(pkt. 84 i servicemanualen). Jeg leste ikke nøye nok og det lakk olje ut ved underkant av sylinder. Tok opp igjen, byttet om og det ble tett. Viktig også som det sies at eksosmanifold monteres slik at sylinderene "lines" opp i forhold til hverandre. Redigert 14.Februar.2013 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 14.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Det satt samme type pakninger mellom manifold og sylindre som blir brukt på de fleste bilmotorer. Sånn litt metall-aktige. Takk for tipset om o-ringene. Jeg, min fjott, bestilte bare et sett med o-ringer til min motor...trodde det var et sett til begge sylindrene, men det var bare til en. Heldgvis oppdaget jeg det nå, under de-monteringen, og ikke under monteringen. Kasta meg over pc-en da jeg oppdaget det, og bestilte et sett til fra www.crommarine.com :) Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 14.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2013 Her er første kjølekappa ferdig rengjort og grunnet :) Sylindrene var som nye, så dette blir bra !! Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 15.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Kanskje ikke så spennende, men jeg legger ut bilder av det jeg har fått gjort til nå likevel De 5 små hullene dere ser oppå kjølekappa på bildet nedenfor var helt potte tette ! Jeg boret de gradvis opp. Begynte med 2mm bor, og økte så gradvis til det begynte å komme metallspon når jeg boret. Da brukte jeg en 9.5mm bor. Regner med at det blir andre boller med kjølinga nå ja ;) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Dette blir riktig bra. Jeg vil anbefale at du skrur ur den messing kransen som peilepinnen står i. Da får du ut silen til oljepumpa og kan få rengjort den. Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 16.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Takk !! Will do Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 16.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Vakkert med nyovermalte komponenter. Litt spent på hvordan tilstanden er i den andre sylinderen. Så der var mye rust i eksosporten, det er aldri noe godt tegn. Har du tenkt å fortsette med sjøvannskjøling, eller skal du bygge om? Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 16.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2013 Blir nok å fortsette med saltvannskjøling. Motoren har gått med saltvannskjøling siden den var ny i 1981, og den har stort sett ingen tæring noen plass, så den går nok sikkert i alle fall 10-15 år til etter at jeg har renset den. jeg satser uansett på å selge båten om et år eller to (eller kanskje tidligere, vi får se) til fordel for en litt større båt med litt mer moderne motor. Sitér dette innlegget Link to post
marex84 Svart 19.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 Ser ut til å bli veldig bra dette :) Skal demontere manifolden mens motoren står I båten nå, er det noe spesielt jeg bør være ops på? Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 19.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 Steng bunnventilen først !! Altså vannintaket til motoren. Ellers er det bare å skru ut skruer, og løsne slangeklemmer, så skal den være løs. Hvorfor skal du ha den av ? Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 19.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 Her er litt flere bilder... Jeg tok av svinghjulet i dag for å komme til rusten bak. For å få løs svinghjulet trenger du en kopp nr 55. Her er noen deler som er ferdig grunnet, og klare for et strøk med bengalack :) Jeg regner med å fortsette i ettermiddag, så da kommer det sikkert flere bilder ! Sitér dette innlegget Link to post
marex84 Svart 19.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 Båten ligger på land nå, så vannintaket skulle gå greit. Tenkte å skru av manifolden når det blir varmere i lufta, så den ikke står tom for frostvæske i kulda. Grunnen er at jeg ikke rekker å ta ut motoren til våren, og ta en full overhaling. Tanken var å skru den av, rengjøre den + T-stykket som sitter under, muligens avslutte med en systemrens. Håpet at dette skulle hjelpe en del på kjølinga, så båten kunne få noen turer til sommeren. Den går varm med termostat, men hjelper en del å kjøre uten. Har sjekka den 2 ganger, og virker som den skal... Impeller er byttet, kjølevannsintaket er rent og pent. Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 19.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 Da er nok ikke din motor så tett som min var, så da er det kanskje et håp om at du får åpna den med systemrens :) Min motor gikk varm uten termostat. Jeg prøvde systemrens på min, som det står tidligere i denne tråden, men det hjalp ikke ! En ting som er sikkert, er at jeg skal ta systemrens på motoren om 2-3 år hvis jeg har båten ennå da, sånn at den ikke gror igjen på nytt !! Sitér dette innlegget Link to post
marex84 Svart 19.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 Kan nok være lurt det, en gang hvert 2. år el no :) Synes det er merkelig at motoren går varm med en termostat som er i orden, og at temp måleren knapt rører på seg uten...Må være et eller annet jeg ikke har fått med meg her... Forøverig har jeg vært fristet til å fortsette å kjøre uten termostat, men det skal jo helst være en viss arbeidstempratur på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 19.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2013 (redigert) Har skrevet om det før og dere er kanskje klar over dette men: Det er forskjell på termostatene om det er sjøvannkjølt eller ferskvannkjølt. Den til ferskvannkjøling åpner ved høyere tempratur så hvis giveren til tempmåler er beregnet på sjøvannkjøling vil tempmåler være på det røde feltet allerede ved ca 80 grader. Derfor må også tempgiver byttes til ferskvannskjøling hvis motoren bygges om fra sjøvannskjøling.Det er altså viktig å pressisere hvilke kjøling dere har ved kjøp av termostat og giveren må også stemme overens. Den sjøvannkjølte går med lavere temp pga saltet. Lykke til. Redigert 19.Februar.2013 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 20.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Sånn sett vil man vel kanskje unngå at motoren gror igjen så fort hvis man kjører uten termostat på saltvannskjølt motor ? Bare en tanke.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Grunnen til å kjøre saltvannskjøling på lavere temperatur enn ferskvannskjøling er for å unngå saltavleiringer i motoren. Saltavleiringen aksellererer med økende temperatur mens korrosjonen på metallet ikke er like temperaturavhengig etter hva jeg har forstått. Jeg vil tippe at bruk av saltvannstermostat gir motoren driftsomgivelser som er det beste kompromisset mellom forskjellige hensyn... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.