torbi Svart 28.Desember.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2012 Han som eg pratet med idag, er grei fyr, har hatt auto 23 da eg leverte inn propellen min sist i vår til avbalansering, er fornøyd med service. Nei eg har ikke undersøkt ang short blokk, han skulle gi meg ca pris før de sette i gang, så eg har litt kontroll,( håper eg.)', Regne med det går greit. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 3.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 Vel overstått med jul og nyttår, no er eg i gang med prosjektet igjen. Mens eg venter på topp og veiven, tok eg ut simmering til veivakselen ( dekselen er fremme og den andre er bak) Buen til eksosutløp fra turbo, ser det er liten lekkasje, har også vært reparert, like greit å gå gjennom og sjekke. Den grå er av stålplast, og ikke tett. ser det har også vært sveise reparert under stålplast som eg fjernet, flensen er rusten/ oppspist. flensen ser ikke hel rund. Mitt spørsmål er: Skal eg prøve å slipe vekk sveise fuge og sveise på nytt og evt sveise på flens og bygge på , så slipe ned til lik rund. Noe forslag eller kommentarer. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Komodo Svart 3.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2013 Hvis bendet ellers er godt nok til at det er noe å reparere på ville jeg kanskje renkappet røret, dreid en flens og sveiset den på. Da slipper du sliping, og det blir rundt. Lykke til, moro å følge prosjektet ditt Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nestor Svart 4.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2013 Synes dette ser for dårlig ut til at det er noe å bruke tid på. Dette er jo sett ut fra bilder, men jeg pleier nok å lage nytt når det ser slik ut som dette. Link to post
Komodo Svart 4.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2013 Synes dette ser for dårlig ut til at det er noe å bruke tid på. Jeg ville vel egentlig sagt det samme, men prøvde å være litt diplomatisk Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nestor Svart 4.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2013 Ja, en skal være diplomatisk, men samtidig så skal en være objektiv også, hehe, ikke lett. Men, uansett, jeg pleier å lage disse på en annen, og litt enklere måte. De blir da laget i "ett stykke". Ser ut som dette er mer holdbart. Link to post
Komodo Svart 4.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2013 Kan du beskrive hvordan du gjør det? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
torbi Svart 4.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2013 Eg får se om eg skal fikse de eller skaffe pent brukt hvis det finnes..? Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
nestor Svart 4.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2013 Har desverre ikke noen ferdiglagde nå, sorry. Men vanligvis lager jeg disse av rørbend, vanligvis 316-l. Også i plater. Dette blir sveist med TIG, gjerne buttsveis uten tilsats. Sveising av rør mot flens for ev. turbo/varme-veksler. sveises men MIG puls-maskin. Planes. Noen ganger blir de laget i aliminium, ikke turbo. Sveisemåte er TIG m. tilsats. Noen ganger må desverre "orginalen" kopieres pga. plass/passform. Vet ikke sikkert holdbarhet på dette, men pr.dd. ser det ut som det forsvarer kostnaden. Men om jeg må antyde noe konkret, må jeg vel i all beskjedenhet antyde at levetiden er det dobbelte av dette som er avbildet. Det er jo mange fler detaljer rundt dette, men kan ikke ramse opp alt dette her. Link to post
torbi Svart 4.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2013 Ja,eg også trodde de skulle holde lengre, men men. Eg får se og tenker mer på hva eg skal gjøre med de. Takker for innspill. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Nemo Svart 5.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 Det er interessesant å følge med på jobben med motoren. Du har i hvert fall gjort et godt valg av verksted. Ser at eksosbendet ditt ikke er så bra. Jeg har et ganske bra som hat stått på en Ford 2704 med turbo. Kanskje det passer på turboen din? Flensen mot turboen har innvendig mål 66mm og utvendig mål 105mm. Rør mot slange har utvendig diameter 100,5 mm. Ta kontakt på IM hvis du vil prøve om det passer. Link to post
torbi Svart 5.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 Eg kan ta mål og sender deg på im om kort tid . Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 7.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 No er eg i gang med å pusse/smergel på ventil-stenger, men gadd ikke å ta med til jobben, så fant eg på noe som en grei løsning som eg kan gjøre hjemme . brukte en tvinger og spenne på håndtak til el-drill og det funker. Ventil stenger spennes i chuck og er klar til.. Før puss/smergel Etter puss/smergel. så i morgen må eg hente mer smergel papir på jobben og fortsetter med den, så er den klar til å ventil-slipe med pasta når topp lokk kommer tilbake. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Fjordland Svart 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 Ingen dum variant det der. Du kan bruke samme "teknologi" når du skal slipe ventilene til toppen og. Sette inn ventilen og bruke drillen i andre enden. Det var kanskje planen og ? Link to post
torbi Svart 7.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 Hehe, å nei det gjør eg ikke, skal bruke for hånden og drar /skrur i begge veien. :-). Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Fjordland Svart 7.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2013 Funker som snus vis du har tunga rett i munnen, og drillen kan rotere begge retninger Link to post
Alfonzo Svart 8.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2013 Å den motoren er gått bare 2700 timer? Tror jeg fint lite på! Link to post
torbi Svart 8.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2013 (redigert) Ja eg vet ikke hva eg skal tro, siden forrige eier sier motoren var gått litt under 2700 timer da eg kjøpte , også timetelleren viste også det samme, siden motoren er ca 30 år så er det vanskelig å finne ut. mere kan eg ikke svare på. men det bryr eg meg ikke om når eg holder på å overhaler og ser den som "ny"motor for meg. Redigert 8.Januar.2013 av torbi (see edit history) Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Alfonzo Svart 8.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2013 Jojo motoren blir vel bra nå den,så det spiller vel liten rolle ja sikkert:) Link to post
torbi Svart 15.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Liten oppdatering. Fikk delene fra økonomideler. Pakken inneholder : stempelfjærer, simmeringer til veivakselen, vannpumpe, men oljepumpe har eg ikke fått, de måtte bestilles, kommer vel snart tror eg. Fin og grei tegninger. Venter fortsatt på topplokken og veivakselen, Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
M/B Nordheim Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 (redigert) Hehe, å nei det gjør eg ikke, skal bruke for hånden og drar /skrur i begge veien. :-). Det er bra "torbi" stå han av for slike lettvinde løysingar og gjer som du har tenkt. Bruk heller stålbørste på ventilhalsane så du ikkje slit unødvendig på dei, det er vel nok slark i ventilstyringane vil eg tru.... der er der den dyrebare oljen fèr veit du. Redigert 15.Januar.2013 av M/B Øyfjell (see edit history) Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
M/B Nordheim Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Ingen dum variant det der. Du kan bruke samme "teknologi" når du skal slipe ventilene til toppen og. Sette inn ventilen og bruke drillen i andre enden. Det var kanskje planen og ? Bruke drill til å slipe inn ventilane på frihånd??? dette kan jau øydelegge for fleire tusen kr. og båtsesongen og når du ligg der utpå med brente ventilar eller motoren går med halv fart på ein 2-4 syl, fordi ein var så dum og høyrde på lettvinda. Ein bør ha ei nett hand og merketusj og vita kva ein driv med og kva som er hensikten...... Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
torbi Svart 15.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Fjordland må få lov å si , kanskje det er hans måte og gjøre det på og bruker ekstra penger ? :-) Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
frolar Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Hei skal ikke du bytte foringer å stempel? Link to post
Antilia Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Da nærmer det seg Torbi !!! Venter spent på fortsettelsen Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn