tkb Svart 8.Februar.2013 Del på Facebook Svart 8.Februar.2013 Har i friskt minne 2 båter i Nordland, som holdt på å gå ned pga lekkasje i sjøvannsfilter..med fine følgeskader på motor. Velkjent sak dette og.. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 8.Februar.2013 Del på Facebook Svart 8.Februar.2013 Ja det er hel utolig at VP ikke er mer opptatt av helse og skkerhet.. Til sammenligning så fikk min far denne uka beskjed fra Toyota om at han måtte komme innom for kontroll av hengerfestet på sin 2003 avenis. De med avtagbar krok får ny da det har vært en svakhet på disse. I tilegg blir det skiftet et stag ifm. styringen. Alt gratis... Hvorfor og hvordan er det mulig å være så useriøse som VP. Må det gå mange liv?? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Februar.2013 Del på Facebook Svart 8.Februar.2013 Det ble nevnt at på en båt ble det avdekt manglende eksosklaff mot tilbakeslag. Var det ikke en grandezza31 eier her for et år eller to siden som hadde fått fylt alle sylindere med sjøvann via eksos ved plutselig fartreduksjon og motorstopp... Lott ot...men noe jeg plutselig kom på.. Puffen, jeg tror nok det er en paragraf som ikke er anvendelig i dette tilfellet. Hva med skipper worse? Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 8.Februar.2013 Del på Facebook Svart 8.Februar.2013 Jeg vet ikke om den er anvendelig, men det er et relevant og vesentlig poeng i forhold til det faktum at de ikke varsler om dette. De HAR sendt ut varsel til de med motorer som er mindre enn 5 år. Dette handler om mer enn økonomi og reklamsjonsrett etter kjøpsloven. De HAR erkjent at det finnes en svakhet med mulige store konsekvenser. Sitér dette innlegget Link to post
cmb91 Svart 8.Februar.2013 Del på Facebook Svart 8.Februar.2013 (redigert) Faktisk så har dere båt eiere...meg innbefattet et eget ansvar med og sjekke at alt er ok nede i kjelleren. Når jeg ser bilder som viser lekkasje mellom gummi belg og eksos rør, så taler bildet for seg selv.....her har det vært lekkasje over tid. (jeg vil tippe mere enn 2 mnd bruk) Det står i brukerhåndboken at man skal sjekke motor og motor rom daglig......problemet er kanskje at de forhandlere som selger båten ikke er flinke nok til og informere kunden om hva som er nødvendig. Eller så gidder vi ikke og lese boka. En liten motpol til nok en tråd som blir vel hausa opp. Mvh Cmb91. P.S...jeg har kastet bensin på bålet nå.....men argumenter med hva dere egentlig gjør med vedlikehold nede i kjelleren;) Redigert 8.Februar.2013 av cmb91 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Februar.2013 Del på Facebook Svart 8.Februar.2013 (redigert) Puffen, jeg er enig i deg med momentene du trekker frem, helt klart. Jeg mener det burde bli sendt ut varsel til alle som er registrert med aktuelle motorinstallasjoner, i databasen til VP. Både gjennom salgsregister og serviceregisteret til den enkelte lokale godkjente VP-verksted. Dette burde være et varsel til både de som har eldre og yngre installasjoner enn 5 år. Vi har ikke mottatt varsel tross at alt er registrert i VP sitt register, for utskriften som angår vår motor og drev har jeg sett. Og dette er jo nettopp en av grunnene til at man med fordel skal bruke et godkjent verksted, få med seg nødvendige oppdateringer og servicemeldinger. Men det er åpenbart at meldingsrutinene har sviktet, særlig siden mange tok merkeverkstedservicen på høsten før opplag og dernest setter den på sjøen til våren og neste besøk hos verkstedet blir om 7-8 måneder. Oppfordringen i sådann stund til oss alle er å finne frem avkryssningsskjemaet fra de foregående verkstedservicer og se etter om punktet for kontroll av dette har en hake foran seg. Jeg tenker at dersom du kan vise til en servicehistorikk mtp dette skjemaet, hvor det enten viser seg at punktet er unnlatt kontrollert eller at det er merknader på det, så har man nok en bedre sak om det nå, etter garantiutløp, viser seg at det er alvorlig tæring. Om ulykken er ute og røret kolapser, så er det åpenbart at det er mekanikeren ved verskedet som ikke har gjort jobben sin. Jeg vet ihvertfall med sikkerhet at dette ikke ble kontrollert høsten 2010, da jeg selv var til stede under høstservicen, hvor jeg påpekte kontrollpunktet, som ble avvist med " det pleier vi aldri kontrollere". Og det siste blir også et svar på foregående innlegg. Minner også om at det faktisk ikke nødvendigvis er synlig fordi hele det feltet som er tæret er dekket med et kraftig gummirør. Men når det er sagt, så er jeg nå klar over faren for tæring, jeg har registrert at vannlinjen er 4-5 cm over skjoldet og konkludert med at dette må undersøkes. Om jeg tross dette unnlater å undersøke mere, bruker båten gjennom hele sesongen og i august synker den, ja da har jeg bare meg selv å takke. Redigert 8.Februar.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cmb91 Svart 8.Februar.2013 Del på Facebook Svart 8.Februar.2013 (redigert) I de aller fleste tillfelle med tæring på eksosrøret på d4 og d6 begynner det med lekkasje og salt rand nedover røret. At Volvo ikke får info ut til alle aktuelle båtkunder, er ikke Volvo sin skyld. Her er det selger som har sviktet. Salg og info under garranti tiden skal rapporteres til Volvo sentralt. Dette gjelder alle merke leverandører.Hvis kunde a som er registrert hos forhandler ikke melder ny eier i garranti tiden, så er sansynligheten stor for at ny eier ikke får melding om service kampanje. Og hvis du tar all service selv, så er det vanskelig og få mehold fra fabrikk. Eureka, du har et poeng med at hvis du leverer båten til et godkjent pro verksted....så er sansynligheten mye større for at din båt blir tatt tak i hvis det er kampanje på utbedringer. Jeg vil påstå at de virkelige seriøse aktørene i markedet er klar over de fleste feil som oppstår på sine og andres merker. Som noen har sagt før, båtbransjen har mye eller alt og lære av bil bransjen. Mvh Cmb91 Redigert 8.Februar.2013 av cmb91 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 8.Februar.2013 Del på Facebook Svart 8.Februar.2013 Hvis Volvo Penta kan bekrefte at de har gitt båtfabrikantene varsel om problemet, er de fri. Men det vil jeg ha bekreftet før jeg snur mot båtimportør Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Februar.2013 Del på Facebook Svart 8.Februar.2013 (redigert) Lyspunktet i det hele er jo at dette kommer på et tidspunkt hvor det ikke er kø hos verkstedet. Det ville vært værre om det var i mai/ juni. Uansett, her er det snakk om en designfeil fra VP, siden to metaller som ikke tåler hverandre, er i kontakt uten beskyttelse. Ved å nå levere nytt design med offeranode, erkjenner de en feil som ikke skulle vært der fra begynnelsen av. Redigert 8.Februar.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 8.Februar.2013 Del på Facebook Svart 8.Februar.2013 I følge Yanmar sitt vedlikeholdsskjema skal eksosblandebend skiftes etter 4 år (alt 1000 timer). Sjekk hvert 2 år (alt 500 timer). Hvor er dramatikken i at en 6-7-8 år gammel Volvo D motor må sjekkes for eksosblandebendet, og eventuelt skifte dette? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Februar.2013 Del på Facebook Svart 9.Februar.2013 4 år er en absurd levetid for et eksosbend og virker mer som en ansvarsfraskrivelse fra Yanmar. Det går plenty av motorer fra både 70 og 80 tallet med originalt eksosbend. .... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
nor star 290.. Svart 9.Februar.2013 Del på Facebook Svart 9.Februar.2013 Min motor er fra 2007. Fikk mail fra forsikringselskapet om at det var viktig å sjekke dette bendet årlig ihenhold til servicemanual. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Februar.2013 Del på Facebook Svart 9.Februar.2013 Du fikk ikke noe fra VP da motoren din var rett over 5 år? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Puffen Svart 9.Februar.2013 Del på Facebook Svart 9.Februar.2013 Volvo Penta HAR erkjent at det er en design feil på produktet ved å tilskrive de med motorer som er mindre enn 5 år. Da er det grovt uaktsomt å ikke varsle de med eldre motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Februar.2013 Del på Facebook Svart 9.Februar.2013 (redigert) Om du mener det du skriver anbefaler jeg deg å anmelde Volvo Penta for dette, for da er det et klart brudd på produktansvarsloven paragraf 2.1 Det er interessant å se hvilke forventninger som finnes til produkters egenskaper med tanke på at de skal være feilfrie, evigvarende og vedlikeholdsfrie. Uansett hvordan de brukes. I hvilken grad har eiere påsett å følge service manualen? "Ihenhold til Volvo Penta D4/D6 servicemanual skal eksosrøret kontrolleres minimum hver 200 driftstime eller hver 12. måned. Kontrollen står beskrevet i servicemanualen på side +/- 70 avhengig av årsmodell. Kontroll må gjøres av røret innvendig etter demontering av eksoslange og båten må da stå på land." Sitat brev fra Norwegian Broker Redigert 9.Februar.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Februar.2013 Del på Facebook Svart 9.Februar.2013 Det som nesten blir komisk er at Aut VP verksteder under den årlige 200 timers servicen selv driter langt i dette punktet. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 9.Februar.2013 Del på Facebook Svart 9.Februar.2013 Det er jeg helt enig i, og kan være verdt en real diskusjon med det verkstedet. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Februar.2013 Del på Facebook Svart 9.Februar.2013 Ellers vil jeg si at inntil nylig har jeg sett og erfart at levetiden på bend er 10-15-20 år. Noen lengre enn det og. Når et bend blir spist opp på 2-4-6 år der hvor muffa sitter er det noe alvorlig galt med konstruksjon/ design/ kombinasjon av materialer etc. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Oteren Svart 9.Februar.2013 Del på Facebook Svart 9.Februar.2013 Da er det et stykke vei å gå også for Yanmar. Vi fikk lagd et syrefast eksosbend på en gammel 3qm3, det holdt i flere 10 år. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Februar.2013 Del på Facebook Svart 9.Februar.2013 Helt klart. Yanmar er heller ikke kjent for å gi ved dørene hva reklamasjoner angår. Skulle hatt litt mer Toyota i båtbransjen når det gjelder det og rydde opp i eget rot. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lingefan Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 (redigert) Om du mener det du skriver anbefaler jeg deg å anmelde Volvo Penta for dette, for da er det et klart brudd på produktansvarsloven paragraf 2.1 Det er interessant å se hvilke forventninger som finnes til produkters egenskaper med tanke på at de skal være feilfrie, evigvarende og vedlikeholdsfrie. Uansett hvordan de brukes. I hvilken grad har eiere påsett å følge service manualen? "Ihenhold til Volvo Penta D4/D6 servicemanual skal eksosrøret kontrolleres minimum hver 200 driftstime eller hver 12. måned. Kontrollen står beskrevet i servicemanualen på side +/- 70 avhengig av årsmodell. Kontroll må gjøres av røret innvendig etter demontering av eksoslange og båten må da stå på land." Sitat brev fra Norwegian Broker Dette er interessant. Motoren min sitter slik at den må ut for å skifte eksosbend, vi får håpe det kan kontrolleres uten å ta ut motoren hvert år. Det er ikke bare for et selskap å innføre nye dyre servicerutiner for at forsikring skal gjelde. Jeg fikk også SMS fra Norwegian Broker, men visste om dette fra min dyktige opplagsmekaniker VP autorisert selv om motor er 8 år snart. Man kan kanskje ikke forvente all verdens av 7-8 år gamle motorer som koster ca en BMW 5-serie som ny. Redigert 10.Februar.2013 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Puffen Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 Jeg synes produktansvarsloven som Bitteliten henviser til, er svært relevant i denne saken. Hva skal man forvente av et produkt hva angår evigvarende, feilfrie etc. ? Et rør som sitter innvendig i båten, og som har forbindelse direkte til sjø, har jeg større forventninger til enn 5 år. På samme måte som en skorsteinspipe i hus. Aktsomheten ved bruk kan self. etterlyses, men som andre har påpekt i tråden, så har selv ikke merkeverksted sett noe behov for sjekke dette punktet. Skal man følge brukermanualen til punkt og prikke må man nesten bo i båten. Den skal startes hver 14 dag, og totalinspiseres hver gang den har vært startet. Hvem gjør det ? Sitér dette innlegget Link to post
Undergrunden Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 Hei. Her er det mange med erfaring fra VP D serie motorer ser jeg. Jeg har hatt masse problemer med den gamle VP D3 190. 2008 mod. Er det noen som har erfaring med den nye VP D3 200HK. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 Hej Undergrunden og velkommen på BP! Jeg foreslår, at du laver et søg på D3 her på Baatplassen. Der er skrevet en del om denne motor, atlernativt kan du jo oprette en ny tråd om emnet, så får du flere svar end hvis du spørger inde i denne tråd, der handler om noget helt andet. Husk at læse reglerne inden du poster. Her er en link til en tråd som giver dig et sted at starte: https://baatplassen.no/i/topic/53357-mangler-400500-rpm-paa-vp-d3-190-etter-reparasjon/#entry741942 Sitér dette innlegget Link to post
Undergrunden Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 Sorry. Skal prøve å oprette en ny tråd om emnet, Nytt dette for meg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.