Jump to content

Service kampanje Volvo Penta D4 og D6 med drev og eksosriser


Targa 23.1

Recommended Posts

Var innom verkstedet som har garantiansvar på volvo's motorer for å diskutere dette med bytte av eksosbend og i den anledning ble det nemt at på min motor (D6 370-11 mod)var det også kampanje på impeller. Er det noen som har fått hendvendelse frå Volvo vedr.dette?

Link to post

Jeg fikk denne beskjeden i fra Volvo da jeg var i kontakt med dem.

 

Det ligger kampanje på impeller og sjekk av eksosrør i henhold til ditt motornummer.

PS, garantikort er ikke fyllt ut, sørg for at det skjer via selger.

 

Videre beskjed om hvem som skal fylle ut og sende denne garanti seddelen, (etter at jeg spurte om det var fabrikken som monterte motoren eller selgeren i Norge) så var svaret.

Det skal fylles ut av stedlig forhandler i det land båten skal brukes


Så selger av den nye båten skal fylle ut garantikort og sende denne inn til Volvo Penta.

Det er ikke noen automatikk i dette, så her slurves det nok mye, garantilappene ligger som regel bare som vedlegg i mappen med alle manualer osv. uten at noe er fyllt ut eller sendt inn.

Link to post

... om man kan omregistrere. Det gjøres kanskje av autorisert VP verksted og ikke direkte hos VP?

Helt riktig mhemil. Når man har kjøpt en brukt båt med VP motorer kan man få omregistrert motorene til seg selv gjennom et autorisert VP verksted. Jeg har selv fått det gjort.

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post

Er det noen som har tipset Volvo Penta om denne tråden og bedt dem om å gi utfyllende informasjon? Her er jo rikelig med syssing og spekulasjon. Vil tro at leverandøren vil være interessert i å bidra med litt saklig opplysning her?

Link to post

Sitat MajorAndy:

Det med at overvåge og svare på sociale medier er desværre ikke kommet til VP endnu. Mega fail, som de unge ville udtrykke det i dag..

Sitat slutt.


Å overvåke sosiale medier er en ting, og å ikke ta direkte henvendelser alvorlig er en annen ting og som kanskje er økonomisk betinget.

I 2009-2010 skrev jeg noen innlegg på Båtplassen om disse eksosdelene hvor jeg beskrev problemet og hvordan jeg hadde modifisert et par
båter på grunn av at jeg så problemet komme etter å ha utført korrosjonsanalyser på en håndfull båter med disse motorinstallasjonene.

Jeg rapporterte også problemet til teknisk avdeling innad i VP Sverige, og jeg mener at den personen jeg fikk tilbakemelding fra het Pelle Nesvall. Han sendte også to ingeniører til meg i Holland og som jeg forklarte problemet for, men jeg hørte aldri noe mer. (Jeg følger jo heller ikke opp saker hvor jeg bare melder fra som en goodwill uten betaling, for det er jo egentlig ikke min buissiness).

Uten å kunne garantere tidspunktet 100% så mener jeg dette var tilbake i 2007, for jeg mener at jeg på den tiden jobbet for den Norske Marinen med
et korrosjonsproblem på den første fregatten som Norge fikk fra Spania.

 

Så at dette har vært ukjent for VP fra starten har jeg ingen tro på, for VP sender ikke ut to ingeniører uten å ha tatt saken delvis alvorlig etter min første henvendelse.

 

Hvis jeg leter i et nedlagt arkiv (en kassert laptop) så skulle det ikke være umulig å finne dokumentasjonen da alt dette ble sendt på mail.

 



Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Er ingen ekspert i jus, men det finnes en del paragrafer som kan virke relevante.

 

"Den som ved grov uaktsomhet har satt andres liv og helbred i fare f.eks. Eller eiendom for den saks skyld."

 

Det er som pelsjegern sier, det faktum at de ikke varsler som er toppen av galskapen.

 

Spørsmålet om grov uaksomhet blir plutselig enda mer relevant etter Ole Petters inlegg :)

Link to post

Har ikke fått med meg dette tidligere, før jeg leste det i Båtmagasinet. Har en VP D6-350 i fra 2006 sittende i en Nimbus 300R.

 

Sjekket motornummeret på vp's sider og fikk ikke opp noe spesielt. Hadde akkurat lest og sjekket det før Son Marina Service som har båten innendørs lagret ringte meg i går, og fortalte at de hadde sjekket og fotografert alle båtene de hadde inne med aktuelle motorer. Dette var en bra service i fra dem selv om det da gir dem også en del oppdrag.

 

Min ligger da tydeligvis utenfor garantitiden, med de anbefalte å skifte da de var litt tæret og at dette ligger under vannlinjen grunnet dyp V-bunn. Kjedelige penger, men bedre å oppdage det nå / få gjort det nå enn å oppdage det midt i høysesong.

 

Motor må løftes frem og eksosbend skiftes. De regner 12 t på jobben og jeg har fått en pris på kr 15.000,- for jobb og deler.

Link to post

Har ikke fått med meg dette tidligere, før jeg leste det i Båtmagasinet. Har en VP D6-350 i fra 2006 sittende i en Nimbus 300R.

 

Sjekket motornummeret på vp's sider og fikk ikke opp noe spesielt. Hadde akkurat lest og sjekket det før Son Marina Service som har båten innendørs lagret ringte meg i går, og fortalte at de hadde sjekket og fotografert alle båtene de hadde inne med aktuelle motorer. Dette var en bra service i fra dem selv om det da gir dem også en del oppdrag.

 

Min ligger da tydeligvis utenfor garantitiden, med de anbefalte å skifte da de var litt tæret og at dette ligger under vannlinjen grunnet dyp V-bunn. Kjedelige penger, men bedre å oppdage det nå / få gjort det nå enn å oppdage det midt i høysesong.

 

Motor må løftes frem og eksosbend skiftes. De regner 12 t på jobben og jeg har fått en pris på kr 15.000,- for jobb og deler.

 

Har selv 2005 mod D6350 i Marex 270 Estremo. Den er under reperasjon nå. Har enda ikke fått pris og anslag på timer, men da har du fått dette - kjekt å vite før jeg får min pris. Jeg må også løfte frem motor. Hvor utfører du reperasjon? Er det VP sted?

Lingefan

Link to post

Er enkelte som har fått helt ville priser på denne jobben.

Ikke helt sikker men jobben ser nogenlunde slik ut. (kan brukes som en liten peiling på opprasjon)

D. mont drev. 1time.

D.mont motor fra transom og fra støttelabber pluss kabler starter 1time.( Avhengig av hvor trangt det er. dette er fra en singel d6 med god plass)

Løfte motor og dmont eksosbend pluss mont nytt 1,5 - 2 timer.

Mont av motor og drev 2 timer.

si verksted tar 750 kr i timen x en dags arbeid 7,5t = 5625,- i arb. penger.

 

Tenk dere at verkstedet begynner og bli dreven på opprasjonen etter noen jobber, så går tiden betraktelig ned.

Men det som skjer er at volvo gir standartid/ pris på kampanjen og dette brukes også som pris til oss som må betale selv.

Link to post

Det pussige er at VP kunne ha sluppet unna hele dette problemet hvis de hadde hatt hodet med seg. Alt de hadde behøvd å gjøre var å spesifisere at eksosbendet skal skiftes etter X timer/år med mindre det finnes helt i orden. Da ville det ikke ha vært en mangel, men en "nøytral egenskap" ved drivlinjen. De hadde helt sikkert klart å finne en måte å formulere dette på i reklamen, som hadde snudd det til en fordel. de har jo reklamebyråer som er flinke på slikt.

 

En annen sak er at det kanskje er på tide å se litt på hvordan båtbyggere installerer drevmotorer -- altså tilgangen til inspeksjon og reparasjon. Her er det sikkert mye som kan forbedres. Jeg stusser ofte over hvordan drevinstallasjoner er kronglete og lagt opp for pygmeer som skal reparere.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Undres hvorfor ikke flere er på hugget her, etter Skipper Worses link.. Er det for å minske verditap, og oppmerksomhet? Eller er det nesten ingen her som er plaget??

 

Jeg mener båtfolket må stå sammen i slike saker, ellers så er de garantert den tapende part.. Og Volvo kan puste lettet ut?

Link to post

Undres hvorfor ikke flere er på hugget her, etter Skipper Worses link.. Er det for å minske verditap, og oppmerksomhet? Eller er det nesten ingen her som er plaget??

 

Jeg mener båtfolket må stå sammen i slike saker, ellers så er de garantert den tapende part.. Og Volvo kan puste lettet ut?

 

Ja...igrunn rart ingen har foreslått et felles søksmål eller noe mot VP.. Må da bli billigere enn å gå alene..

Link to post

Jeg har en dialog gående. VP avviser alt, og henviser til operaters manualm der det står at bendet skal inspiseres årlig. Og at om dette hadde blitt gjort, så ville problemet blitt oppdaget før det var gått 5 år. En kan mene hva en vil om det, men de har et visst poeng. Det gjør imidlertid at jeg har henvendt meg til verkstedet som gjorde service før båten var 5 år. De kan ikke bevise at denne inspeksjonen ble utført. Jeg har ikke fått et skikkelig svar enda, men håper at det kan bli enviss imøtekommendhet.

Lurer på hforfor ikke VP har laget et rep.sett ? Det burde da vært muli ? Om det er slik at det ikke er mulig å få nye bend før mai, så er jo det skikkelig fordømt.

Har noen et tips til midlertidig sikring ?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...