Vestafor Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Ser jo ikke ille ut nei, men det ligger jo et par tusen over feks: http://www.aliexpress.com/item/Air-parking-heaters-2kw-12V-Diesel-for-vehicles-similar-to-Webasto-and-Eberspaecher-heater/742455573.html (fra http://jp-chinatrade.en.alibaba.com/ ) som ser ut til å være identisk sak. Den koster ca NOK 3.000,- før moms, og 3750 ink moms, dvs ca 4000 med fortolling (om det blir aktuellt)? Det blir omtrentlig 2-3000,- (dvs opp til halv pris) billigere enn via Blue Marlin, som sikkert importerer fra samme gjengen i Kina via Alibaba.com. Men lurer litt på om det er identisk innhold i pakkene, dvs om det følger med ting som kontrollenhet (dvs av/på+effekt) osv fra direkteimportversjonen. Wallasen min er på dødsleiet og jeg trenger ny varmedings. Så er i dilemmaet om jeg skal putte inn ny luftvarmer, eller om jeg skal kjøre igang opplegg for vannbåren varme. Men det er nok en annen diskusjon... Link to post
Vestafor Svart 5.April.2014 Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 Har også nå fått en slik varmer i hus (kjøpte den over), men ikke montert enda. Grubler litt på eksosen, liker prinsippet fra Wallasen og har lyst til å bruke samme eksos-gjennomføring, men trenger da en overgang fra 22mm til 28mm for å koble dette sammen - noen som vet om evt oghvor slikt kan finnes? Link to post
Vestafor Svart 6.April.2014 Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 En annen sak også - det står i bruksanvisningen at en skal/bør ha et dreneringshull for kondens i eksosen, dette er vel spesiellt nødvendig i båt siden man skal ha svanehals på eksosen. I webastomanualen[1] står det at denne skal dreneres ut av båten, men er usikker på hvordan noe slikt blir i praksis, alt som går ut ganske lavt bør jo ha svanehals, men da virker jo ikke dreneringen som den skal. Dersom jeg drenerer med en "exhaust elbow with drain" [2] ned i kjølsvinet, vil en slik slange ha nok motstand til at det ikke kommer eksos den veien? [1]: http://www.techwebasto.com/redirect/heater_main/technical_publications_germany/Workshop/776891.pdf [2]: http://www.ebay.com/itm/EBERSPACHER-WEBASTO-VERTICAL-STAINLESS-FULL-POLISHED-22MM-EXHAUST-DRAIN-ELBOW-/221235862190?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item3382af5aae&vxp=mtr Link to post
Popeye70 Svart 6.April.2014 Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 (redigert) Hvis dreneringen på albuen er åpen, dvs at det ikke ligger væske i "kveilen" så hadde ikke jeg tatt sjansen på å ha den åpen inn i båten. Hva hvis det skjer noe så det vanlige eksosutløpet blir innsnevret/blokkert? Da blir plutselig dreneringen hovedutløp for eksos inntil brenneren kveles av sin egen eksos (hvis du har flaks). Et åpent eksosutløp inn i båten ville jeg aldri lagt opp - hvorfor ta sjansen? Redigert 6.April.2014 av Popeye70 (see edit history) SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Vestafor Svart 6.April.2014 Link til dette innlegget Svart 6.April.2014 Gjort mer research her- ser også at Wallas sin monteringsanvisning også anbefaler å legge inn et bittelite hull på det laveste punktet på begge slangene (også eksosen). Se side 7. Mulig ikke er så ille med et lite hull... http://www.hisse-et-oh.com/system/assets/000/052/563/original/Wallas_1800-2400.pdf Link to post
jeb Svart 9.April.2014 Link til dette innlegget Svart 9.April.2014 Hei alle som lurer Nå har 2 kw eber kopien gått endel timer jeg har brukt 20 liter diesel og jeg er fornøyd Jeb Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
RSL Svart 9.April.2014 Link til dette innlegget Svart 9.April.2014 (redigert) Har også nå fått en slik varmer i hus (kjøpte den over), men ikke montert enda. Grubler litt på eksosen, liker prinsippet fra Wallasen og har lyst til å bruke samme eksos-gjennomføring, men trenger da en overgang fra 22mm til 28mm for å koble dette sammen - noen som vet om evt oghvor slikt kan finnes? Bluemarlin som importerer kinakopien nekter deg sikkert ikke å handle fra han. Min kinakopi har nå gått nesten kontunuerlig siden desember eller når det var, og oppførerer seg eksemplarisk. Jeg har ikke noe hull i exhaustslangen og ser ikke helt behovet for det om man starter varmeren fra tid til annen, da vil jo evt kondens som ligger der fordampe pga varmen. er det tett, vil ikke varmeren fungere da den ikke blir kvitt exhousten, så jeg får heller ta det problemet om det skulle bli en veeeldig varm og veeeldig fuktig sommer. RSL Redigert 9.April.2014 av RSL (see edit history) NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Vestafor Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 (redigert) Finner ikke noen overgang hos Bluemarlin, men gleder meg til å få montert den, med eller uten overgang. Hvor mye bruker den i timen av strøm og diesel? Apropos dreneringshull så blir det vel nettop kondens ved hyppig bruk? Ved nedkjøling etter bruk vil det dannes kondens. Tror jeg lager meg et hull jeg. Her er en annen tråd om temaet; https://baatplassen.no/i/topic/36486-dieselvarmer-mystisk-hull-i-kanten-av-lyddemper/ Redigert 10.April.2014 av Vestafor (see edit history) Link to post
catano Svart 10.April.2014 Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Hei. Ser det er snakk om bilvarmer og potter, hva med forsikringen dersom det brenner og en har brukt eksos slange og potte bereknet for bil? mvh Catano Mvh catano Link to post
Sleipner93 Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Dette ser jo forsåvidt lovende ut. Jeg ønsker å kjøpe en slik, jeg tenker å kjøpe 5kW'en eller overdriver jeg ? Jeg har en Sanvdik 25AC. Jeg tenker å ha en varmluftdyse i forkabin, en under kalesje og en i akterkabin. Men er 5kw overdrevent? Jeg har forstått riktig at det jeg trenger utenom er varmluftslanger/dyser og en eksosgjennomføring? Link to post
jeb Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Ja , det er alt du tenger. jeb Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
jerognal Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Har lest litt men finner ikke svar. Er innsug/utblåsning av varmluft 60 mm på disse kinabrennerne? Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Neppe så tynne Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jerognal Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 (redigert) Skriveleif. Mente 90 mm. Lurer på å erstatte en Eber d3LP i bobilen... Den har 90mm inn og 75 mm ut så lurte på hva disse kinabrennerne hadde. Finner ikke den dimensjonen på tegningene... Redigert 30.August.2014 av jerognal (see edit history) Link to post
jerognal Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 ER vel ikke verdens største problem. Finnes jo masse overganger å få. Hva ville dere valgt? Er 2 Kw nok i en caravelle bobil? Link to post
jeb Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 joda de er 60mm både på inntak og ut, om du skal ha den i en bobil må du ligge med døra oppe ellers blir det varmt. jeb Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
jerognal Svart 30.August.2014 Link til dette innlegget Svart 30.August.2014 Ligge med døra åpen? Snakker du da om 5 kw da eller? Er det ikke effektregulering på de da? Den jeg har som tok kvelden er jo en 3 Kw og har aldri lagt med døra åpen... :-) Link to post
jeb Svart 31.August.2014 Link til dette innlegget Svart 31.August.2014 jo det er det, ment som en fleip for å understreke at det er gode varmere. jeb Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
jerognal Svart 31.August.2014 Link til dette innlegget Svart 31.August.2014 Bestillte 2 Kw. Tror det holder jeg. :-) Link to post
Vestafor Svart 2.September.2014 Link til dette innlegget Svart 2.September.2014 Jeg har endelig montert min 2kw, og den virket fint i noen timer. Neste forsøk noen dager senere fikk jeg beskjed (via feilkode) at glødeplugg var kortsluttet. Demonterte og målte med ohm-meter at den er virkelig kortsluttet. Problemet er at reservedelene er litt styr . Fra Aliexpress ble det ca 370 med frakt: http://www.aliexpress.com/item/Glow-plug-for-2KW-Parking-Heater/1776260201.html Mulig jeg har for lang eksosslange - dvs for mye motstand, og at det ble for varmt. Noen andre som har slitt med dette? Link to post
jerognal Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Da er min brenner ankommet og montert i campingbilen. Lynkjapp levering. Levert på døren 7 dager etter bestilling. tok litt tid å få fyrt den opp, men på 3. forsøk tente den. Og DU for en varme gitt. :-) Det positive var jo at den passet 100% rett på festebraketten fra min 1996 mod. Eber. Overganger må til mot varmluftskanalene. Noe mer støy fra dieselpumpen enn på eberen. Så langt kanonfornøyd. Om en er like glad til våren får tiden vise. Link to post
jerognal Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 Da har min kinabrenner begynt å tulle. Virker som den ikke får diesel nok. Såvidt det pipler ut av pumpen. Skal visst sprute 10-20 cm iflg. selger. SKal legge om og skifte rør i dag for å være sikker. Men selv tror eg det er pumpen som ikke gjør jobben. Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 Knasande kjekk selger det ...hehe :-) Det skal ikkje sprute ut. Det skal så vidt piple. Men hvordan får du sjekket det? Eg trudde brenneren stoppa drift av pumpa når det ikkje var flamme ? Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jerognal Svart 7.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2014 (redigert) Feilen funnet. løs strømkontakt til dieselpumpen(er nok mekaniker som har slurvet her under installasjon) :-) Brenner som en kule igjen. Og sjekket det med spruten. Joda. Skyter dråper med diesel 20 cm nå.... Hvordan sjekke? Løs av rør før brenner og prøvestart. Da går pumpen endel slag før brenner kutter ut... Bare å slå av og på igjen så prøver den igjen. Supergrei løsning på disse brennerne. Ikke noe elektronisk sperre som må låses opp av elektroniske duppeditter. Bare å slå av og på så prøver den igjen. Redigert 7.Desember.2014 av jerognal (see edit history) Link to post
ErikN Svart 6.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2015 Noen flere erfaringer her? Vurderer nå sterkt denne http://www.bluemarlin.no/index.php/component/virtuemart/dieselvarmer/2000w/air-heater-2000w-diesel-12v-detail?Itemid=0 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn