Antilia Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Blir rå bra SoBo!!! Tviler på om salmakeren hadde gjordt dette bedre. :-). Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
SoBo Svart 26.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 (redigert) Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Er vel litt igjen før jeg er på salmakernivå Dinos, men gøy å ha gjort det sjøl. Skulle ønske meg en symaskin med større åpning. Kalesjeprosjekta går midlertidig mot slutten. Sydd på kantbånd og nye bakvinduer i kalesjen. Legger også ut noen "sytekniske" tips nederst her. Ferdig. Strakk ut "bakveggen" og tapet den fast til parketten. La også her slikt dobbeltsidig tape imellom. Benyttet meg forøvrig av samme "juksemetode" som disse proffkalesjeguruene bruker. Sydde på de nye vinduene før de gamle ble kuttet ut. Sytips. Har man rotet seg borti kalesjearbeid og f.eks. skal skjøte kalesjen: Man legger de to delene som skal syes sammen oppå hverandre, den undre delen ligger med "retta" opp og den øvre delen med "vranga" opp. Sy så en søm ca. 15 mm innpå duken. Brett/legg den øvre biten som ligger på "vranga" over med "retta" opp. Sy en søm oppå "skjøten" Den 15mm fliken skal ligge til venstre (i symaskinen) når men syr oppå "skjøten" Også viktig å huske på at denne 15mm kanten vender opp på kalesjen i forhold til videre montasje. den må vende opp for å få en vanntett skjøt. Kantbånd skal ikke syes på slik: Men slik. Samme som skjøting av kalesjduk, Med vranga opp oppå duken som ligger rett vei. Så skal kantbåndet brettes rundt kanten på duken og innunder på baksiden, Man syr så over oppå alle laga slik: Phuu tror dette var nok FF... Redigert 26.Oktober.2013 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Patton Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 Flott tråd med mange tips til inspirasjon. Ett spørsmål, hvilket merke er den nye gasskomfyren? Klarer ikke å tyde logoen på bildet. Jeg har selv en Princess P330, med tilsvarende komfyr som du tar ut. Den funker greit, men har ikke flammevakt, så vurderer å bytte den ut. Da hadde det vært fint med en som gikk rett inn med samme mål som den gamle. Mvh Patton Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 27.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 Fra sytøy til grov trelast. Snust opp noen grove planker. Disse ble splittet og limt sammen og planen er å lage et nytt bord nede i salongen. Har benyttet meg av "norske" råvarer: Bjerk og svart or. Et tredje tresort kommer også til litt seinere i prosessen. (Hvilke har jeg ikke helt bestemt meg for enda) Plankene/listene limt sammen. Skal tone ned fargen noe på treverket med beis før lakking, for å få en litt mer gyllen farge. Kjekt med litt jønn fra trimavdelingen FF... Hei Patton. Komfyren er av merket SMEV og kjøpt på Best Marin. En slik en: http://bestmarin.no/Produkter/Kj%C3%B8l-og-kok/Komfyr/Gass/SMEV-Gasskomfyr-Starlight-m-grillrom-og-koketopp-932150-p0010809763.aspx Så langt meget godt fornøyd med denne. En ulempe er at denne komfyren er en liten tanke høyere enn den gamle. Derfor er det ikke lenger "lokk" over. Har litt planer om en liten endring der også men.... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 Spennende prosjekt, SoBo! Du må vel ha ganske heavy maskineri for å kunne hanskes med så svære saker, men uansett gjør vel du det umulige mulig enda en gang! Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 Sitat: Hei Patton. Komfyren er av merket SMEV og kjøpt på Best Marin. En slik en: http://bestmarin.no/...0010809763.aspx Så langt meget godt fornøyd med denne. En ulempe er at denne komfyren er en liten tanke høyere enn den gamle. Derfor er det ikke lenger "lokk" over. Har litt planer om en liten endring der også men.... Det ser veldig bra ut med den nye komfyren, men er enig i at det sammenleggbare lokket er veldig greit å ha. Så jeg vil nok se etter en ovn som bygger litt mindre i høyden. Ett spørsmål til i farten; ser at du har byttet en aksling pga rust/slitasje ved pakkboksen. Den ene akslingen min er nok i tilsvarende tilstand og noe bør gjøres. Hvor kjøpte du ny aksling og tør jeg spørre hva du ga for den? Har også sett en reklame for et Locktite-produkt med det klingende navnet "Loctite® Fixmaster® Superior Metal". Dette skal i følge reklamen kunne brukes for å bygge opp en skadet aksling etter å ha dreid av noen millimeter metall. Noe med erfaring/anbefaling på om en slik reparasjon er noe å bruke penger på framfor å anskaffe ny aksling? Patton Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 27.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 (redigert) Har ennå ikke byttet akselen , bare demontert og gjort klart for "nymontasje" Akselen kommer nok ifra Sleipner og jeg må bestille lokalt. Vet ikke pris sikkert men 7000,- pluss pluss. To * cutlesslager til ca 700,- stk, i tillegg til talgpakning ?? Wiking 26: Har ikke spesielt stort maskineri. Plankene var ca 7 cm tykke. Måtte snu dem for å klare å kutte igjennom i splittesaga Redigert 27.Oktober.2013 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Eureka Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 syteknisk: hvilken dobbelidig tape brukte du på kalesjevinduene? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 27.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 God kveld Eureka. Fikk denne tapen med ifra der jeg kjøpte stoff og tilbehør. Denne dobbeltsidige tapen er nok beregnet til dette formålet og en slik kalesjeskredder har det sikkert liggende. Helsing SoBo Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SoBo Svart 28.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Har hatt en liten tur innom Snikkeriet i dag. Har pusset (40-60.120 korning) og reinskåret det som forhåpentligvis skal bli en bordplate. Ser nå slik ut: En ting som er greit å tenke på når man laminerer, er hvordan man legger stavene. Man må passe på å ikke legge stavene/plankene med årringene samme veien, men annenhver vei.(f eks en med duen opp og neste med buen ned) Da får man tildels utlignet den effekten med at det man limer sammen bøyer seg samme veien. Slik: FF... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Det er nesten som jeg får lyst å begynne med innredning på nytt, når jeg ser hva du holder på med, og ikke minst får til! Hvilken lim bruker du, og bruker du samme lim uansett tresort, og hvor lenge lar du det stå i press? Kan du også leke deg litt med bruk av forskjellig farget olje, og skape en effekt med det også? Da må du vel i såfall olje(eller beise) før du limer? Er spent på resultatet av det bordet, men tviler IKKE! Sitér dette innlegget Link to post
Sjefsmurf Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Artig å følge med her nabo. Du får faktisk meg til å tro jeg kan gjøre noe selv. Er nok det å tørre å begynne. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 28.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Jeg bruker stort sett trelim-vinter til alle treslag, har ennå ikke opplevd at det har løsnet. Det kan være lurt å avfette teaken før liming og lakking, da denne innholder mye olje. Jeg smører lim over hele flate som skal limes og bruker gjerne en liten kost ( eller bare finger`n), så mye at noe tyter ut ved press. Kun en "stripe" lim er ikke bra nok. Denne platen her lå i press ca 1 døgn i romtemp. Sjefsmurf: Godt å se du har kommet deg på forumet. Klart du kan gjøre ting sjøl. Dette er rett plass for å få hjelp underveis også (nå er det bare å søke og leite ivei) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Hansa666 Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Hei SoBo. Har nå lest igjennom hele tråden og hjelpe meg for et arbeid du har lagt ned Lykke til videre med særdeles vel utført arbeid Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 28.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Takk for det Hansa666. Har benyttet noe av kvelden i Snikkeriet. Skåret ut hjørner til bordet, limt på disse og kantlister (tredje tresorten ble teak). Samt satt inn platen med en mixtur for å gjøre den litt mer gyllen. Neste som må gjøres er å pusse kantlister før lakking. Sinnrikt tvingesystem. Litt mer gyllen i fargen. FF... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
SoBo Svart 29.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2013 Ser at det har forsvunnet noen bilder, her ligger bildet om laminering og årringer som kan være et greit tips. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 29.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2013 Jeg fikk det heldigvis med meg i går, før det forsvant, og nå har det tydeligvis forsvunnet igjen! Her er det nok ånder som går! Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 29.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2013 Det ligger bilde på det siste jeg postet (#216) eller ....? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Eureka Svart 29.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2013 Som jeg skrev i Wiking 26 sin tråd, dette er til stor inspirasjon!! Jeg holder jo på med en seilbåt og har dermed en del ekstrautfordringer som ikke er i en motorbåt. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 29.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2013 Grrr.. er det en bildetyv ute å går eller er det noe jeg ikke har betalt ??? Prøver igjen å legge ut bildet av hvordan man bør laminere. Åringene hver sin vei. Må innrømme at jeg har fart med løgn Ved nærmere undersøkelser har jeg funnet at det lyse treverket ikke er bjørk men Lønn. Eureka - er nok en del forskjell på motorbåt og seilbåt på forskjellige ting ja. Moro du er innom tråden å snuser. Da begynner bordet virkelig å ta form. Gjenstår vel mer eller mindre bare lakking, å en ny bordsøyle. Blir en pause her nå da arbeidsgiveren har truet med arbeid der ute i havet. Fra pusseprosessen: Bordet sett fra et par andre vinkler: En ny runde med Mixturen for gyllent treverk: FF.... Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 29.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2013 Terningskast seks igjen, SoBo! De løgnene du kommer med, er du allerede tilgitt for. Jeg har snakket med rette vedkommende. Det jeg imidlertid er mer betenkt over, er at du jukser med døgnets 24 timer, eller finnes det en annen tidsregning i Bamble? Det går jo unna i rakettfart med deg! Ha en god arbeidøkt på havet, og velkommen tilbake til de oppgavene som virkelig betyr noe! Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 29.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2013 Pussestøvet har krøpet langt inn i hjernebarken. Er ikke lønn, jeg mente å skrive lind. Nei nå er jeg totalforvirret av meg sjøl Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Bateman Svart 29.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2013 (redigert) Dæven du er flink!! Stor inspirasjon for oss andre. Redigert 29.Oktober.2013 av Bateman (see edit history) Sitér dette innlegget Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera Link to post
Ternen32 Svart 29.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2013 Syntes dette blir fantastisk bra SoBo, kunne tenkt meg å forsøke det der selv, har behov for 2 nye bord. hvordan lim å slikt bruker du ? Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
SoBo Svart 29.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2013 Ha en god arbeidøkt på havet, og velkommen tilbake til de oppgavene som virkelig betyr noe! Takk for det. Har allerede planer i et forvirret hode for hva som skal ta til med kommer hjem Dæven du er flink!! Stor inspirasjon for oss andre. Takk takk. Moro at dere titter innom. Syntes dette blir fantastisk bra SoBo, kunne tenkt meg å forsøke det der selv, har behov for 2 nye bord. hvordan lim å slikt bruker du ? Takk igjen. Lim ja, jeg har alltid brukt trelim for utebruk. Aldri hatt noe problemer med at noe har løsnet. Som tidligere nevnt, kan det være lurt å avfette teaken før liming og lakking. (den inneholder mye naturlig olje) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.