Kire Svart 12.April.2013 Link til dette innlegget Svart 12.April.2013 Riktig god tur og igjen grattis med denne lekte båten. Blir gøy å følge dere på mAis`n. Sitter og følger med nå! Artig Mvh Kire Link to post
REM Svart 12.April.2013 Link til dette innlegget Svart 12.April.2013 Fant denne på Boatdiesel.com som omhandler omtrent det samme som du beskriver. Dette var ikke i QSB forumet, men i et annet Cumminsforum. Falsk luft kan vel alikevel arte seg rimelig likt uavhengig av motormerke? You may be pulling air around the front pump seal or the tach drive. Another way to check for air is to rev the engine up to the governor and drop the throttle. If the engine speed hangs up any where between high idle and idle you have air in the system. You might also disconnect the throttle linkage and see if the pump still hunts. There is a pump code on the pump that information would help. Can't do a load test yet, There is air coming from the return line . I'll check for leaks at the tach etc. hunting gets real bad about 1200 rpm, then starts to smooth out. Will let you know. Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bitteliten Svart 12.April.2013 Link til dette innlegget Svart 12.April.2013 Jeg tenker luft i diesel. Ved belastning går det mer diesel gjennom systemet. Derfor ingen symptom i fri Alt er turbo. Turboen slår ikke inn når geaet står i fri. Link to post
Bitteliten Svart 12.April.2013 Link til dette innlegget Svart 12.April.2013 (redigert) Om ikke common rail kan du lufte rett p堤yserret. Skru av rret, kinn motoren. Men det er den jo... Redigert 12.April.2013 av Bitteliten (see edit history) Link to post
oivindg Svart 12.April.2013 Link til dette innlegget Svart 12.April.2013 Synd med motorproblemene. Håper at du finner ut av det! Artig med mAIS. Jeg får deg opp i Urk akkurat nå. Øivind Link to post
MajorAndy Svart 12.April.2013 Link til dette innlegget Svart 12.April.2013 Du har sikkert check på vejret men du kan nok se frem til lidt blæst de kommende dage. Ikke noget voldsomt, men sikkert nok til at det kan mærkes ... Ellers tak for opdatinger. Det er BP når den der bedst :-) Link to post
sap_2000 Svart 12.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2013 (redigert) Hei Og takk alle sammen. Vi ligger i Urk nå og endelig i seng. Har ikke vært så stresset på lenge som i dag. Var stresset før jeg kom til NL. Vi måtte haste avgårde for og rekke brua og slusen uten og ha satt opp plottere etc og ryddet alt på plass så kom disse problemene på toppen. Vi gikk til Urk og fikk bunkret opp 850 liter. Tipper dette er båtens andre fylling siden 2009 og 70 gangtimer. Drenerte tankene først. Null grums og vann. Kan gammel diesel ha noe og si? 3-4 år gammel? Nå var mørket kommet, men jeg ville ta en sving ut av havna og sjekke etter bunkring. Første minuttene var som før. Så ble det bedre og på slutten virket det 95% vil jeg si. Når var jo tankene fulle Kan det ha noe og si når nivået er en halvmeter høyere? Tenker på mindre undertrykk og kanskje i kombinasjon med lavt nivå i filter. Så inn i havna. Blåste godt. Nå uler det i mastene her. Så ned i motorrommet. Ut med grovfilteret. For det første hadde fyren satt inn 30 micron og ikke 10 som jeg hadde bedt om. For det andre var filteret langt fra fullt. Jeg har med 12 grovfiltre så inn med nytt riktig filter, 10 micron. Hadde også handlet inn en 5l med diesel som jeg fyllte vel en liter for og komme opp til toppen. Mistenker slendrianen for og ikke ha stengt kranene før bytte av filter og tankene var 1/4 da. Satt inn nytt feil filter og gitt f.... i og toppe opp. Finfiltetet var heller ikke det fra fleetguard som jeg hadde spekket, men et Donaldson filter som jeg googlet od det var 3 micron. Cummins sier 2 micron til denne motoren. Fikk ettervert kink i ryggen og måtte gi meg før jeg ble helt invalid. Tester igjen i morgen og bytter finfiltret med nytt riktig filter uansett. Har med 6 stk fleetguard finfiltre også. Glad jeg huset på og kjøpe dieselkanna i dag for fylling av filtre :) Ellers funker alt som det skal og er fornøyd i alt stresset tross alt. Håpet går mot at dette er et dieselproblem. Enten undertrykk, luft eller falsk luft. Fikk også montert vakuummåleren i kveld. Den vil jeg se på i morgen om vi får problem for og se hvordan den oppfører seg ved jaging. Det var alt vi rakk i dag. Det har gått i 110 siden 7 dag tidlig etter 4 timers søvn. Opp i morgen i 7 tiden og går mot Lemmer etter frokost. Glad vi får de 2 første dagene i rolig farvann og kanaler så vi får kjørt oss inn. Mye må sikres og ordnes før det blir huskestue. Har godt med antiskli som må tilpasses her og der. Ikke minst i lasterommet der alt verktøy div står. Orker ikke bli distrahert av ting som fyker rundt. Håper i morgen blir en bedre dag med blodtrykk under 200. Har klådd litt på plotterene i kveld og fått endel de preferansene og visningene jeg ønsket. Siste som ble gjord nå før sengetid var og sette opp brannalarmene. Varmeren er slukket for natta. Har ikke tap talk på iphonen så får ikke opp bilder nå. Skal prøve og fikse når jeg har nettverk neste gang :) God natt og tusen takk allesammen :) pøs på med tips og råd :)) Redigert 12.April.2013 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
Kenneth 81 Svart 12.April.2013 Link til dette innlegget Svart 12.April.2013 Lykke til med motor og tur! God tur videre! Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
sap_2000 Svart 13.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 (redigert) Avgang Urk nå snart. Bare sjekke frostveskenivå og la motor gå litt først Redigert 13.April.2013 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
REM Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 "Kan det ha noe og si når nivået er en halvmeter høyere? Tenker på mindre undertrykk og kanskje i kombinasjon med lavt nivå i filter." Nivåforskjeller har jeg ingen tro på sålenge fuelsystemet er satt opp av verftet. Heller ikke gammel diesel bør være et problem sålenge den er ren. Lavt nivå i filter og Langtfra fullt? Hva betyr det? Om du ikke topper opp ved filterskift vil vel motoren automatisk lufte seg hvis du først får start. Volvoene mine rumler litt ujevnt etter filterskift mens den kvitter seg med lufta for deretter å gå jevnt og pent. Sjekk sikteglasset i Racor under gange. Har du en luftlelasje mellom tank og filter vil du se bobler i glasset under gange Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bitteliten Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Du kan teste motor før avgang. Sett på et par gode spring og gi gass Må bare si det: jævlig flott båt Angående flåte som vi har diskutert om er nødvendig http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/jente-13-og-foreldrene-maatte-reddes-da-familiebaaten-tok-fyr-4027402.html Link to post
M/B Nordheim Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Makalaus flott båt dette, håpar du har fått bukt med dieselproblema. Virkar veldig sansynleg at det kan vera luftproblem, skulle egentleg vore unødvendig, men kan oppstå når filtra står på sugesida. Eg brukar alltid å la fødepumpa trykke dieselen gjennom filtra, då slepp ein slike problem. Evt putte på ei elpumpe før filtra, men då blir det selfølgeleg kluss med vakuminstrumenta dine. Lykke til Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
ebonita Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 REM: Nivåforskjeller har jeg ingen tro på sålenge fuelsystemet er satt opp av verftet Men med högt placerade filter och något läckage där så kan man ju tänka sig att bränslet rinner tillbaka till tanken när det är låg nivå i tanken? Link to post
REM Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 (redigert) Jo Ebonita, er ikke uenig i det, men et anerkjent verft gjør vel ikke slike elementære bommerter? Redigert 13.April.2013 av REM (see edit history) Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
fluefiskeren Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 God tur videre, håper dere får en fin reis til Lemmer i dag og senket skuldrene. Link to post
Roksnes Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 God tur videre. Ser dere har kommet dere avgårde på AIS og med nesten 6kp :). Senk skulderene og la det stå til. Dette kommer til å gå bra og hvis du trenger hjelp er dette bp på sitt beste og du kjenner mange som kan hjelpe deg på veien med mye kunnskap. God tur. Mange som kommer til å ha AIS'en åpen i hele dag og sjekke. Ser ikke bort fra at BP vet ting før deg i dag ;) God seilas så håper vi alle diesel problemene løser seg. Hold oss oppdatert SAP_2000 Link to post
sap_2000 Svart 13.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 (redigert) På vei nå. Vakuummåleren viser nesten null :). Filtret er plassert slik at toppen er litt under topp av tank. Ergo tom tank og ikke stengte kraner ved skift vil nivået synke ved skift. Racoren har vel inn og utløp 20 cm fra toppen. Tror ikke den fyller seg til topp av seg selv. Resultat i dag. 90 % bedre. Får noen jag av og til ved kraftig rulling. 1 meter sidesjø nå. Ellers normalt. Fikk endel når vi gikk ut havna og så har det blitt bedre tror og ikke minst håper jeg. Fikk ikke sjekket finfiltret i går pga akutt hekseskudd. Mistanken i dag går mot lut i finfiltret som kommer til motor ved kraftig bevegelse. Håper :) Redigert 13.April.2013 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
Thorlyn Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 (redigert) Riktig god tur Går så fint dette.. kom hjem fra tur på mandag og har ny tur om 14 dager begge fra uk. trenger noen dager til og slutte og gynge før man orker ta en langtur igjen i slike små plastbaljer som vi tross alt seiler rundt i Er det ikke litt tungvindt og klønete og plassere forfilteret på nesten topp av nivå tank? matepumpa har jo en større jobb vil jeg tro og filterskift er knotete hvis en ikke etterfyller.. På den båten jeg tok hjem nå på mandag så var filterne plassert godt under. så der var det bare og åpne krana fra tanken etter filterskift så luftet det seg selv Du får se opp for mye nordavind når du kommer ut til borkum.. dette håpløse grunne lanskapet der nede skaper noe inst i helv.. med choppy seas og er særs ubehaglig og ta i rullefart 7 knop.. hadde selv propellluft på ene motoren ved kryssing Dover her på Lørdag... med heldigvis nok krutt til og kjøre seg ut av det tilslutt. Ship o hoi Redigert 13.April.2013 av Thorlyn (see edit history) Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
M/B Nordheim Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Kjøp ei eletrisk pumpe som du set mellom tank og filter så er du kvitt alle problem, om du får sjans til det. Har du den på brytar så kan du bruke den bare når du har trøbbel. Det gjer ingen ting å ha både el pumpe og den mekaniske, det skal så lite til for å dra falsk luft gjennom pakningar når fitra står så høgt og tanken tømmast. Ein fordel med å ha fitra høgt kan jau vera at dei er meir servicevenlege. Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Tom Rør Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Hva heter båten? Tenkte å se om jeg fant den på Shipfinder :-) Link to post
Arvid_A Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Den heter "Karma". Link to post
M/B Nordheim Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Karma / no http://www.marinetraffic.com/ais/# Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Tom Rør Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Takk M/B Øyfjell Link to post
nordan family 27 Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Jeg har ikke greie på det, men er av flere fortalt om at alder på diesel har betydning. På bensin er det jo stor forskjell på gammel og ny. Både gressklipperen og snøfreseren min står å jager igjennom hele gamle tanken hvert år, og roer seg straks med ferskvare på tanken. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn