Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?


sap_2000

Recommended Posts

Smukke billeder - tak for dem.

 

og en herlig ting med AIS ind på plotteren, ikke? Især i farvand, der er så trafikerede af nyttefartøj som disse.

 

Det har taget så meget stress af for mig, der ofte sejler med store både omkring mig, at jeg kan vurdere CPA og afstand meget bedre. Og at jeg er ret sikker på, at de også har set mig i god tid!

Link to post
Share on other sites

Som vanlig Flotte bilder.

 

 

Du har fått samme aha opplevelsen som de fleste som har konvertert fra "normal" motorbåt og til Trawler.

Det å tusle i timesvis i 6-7 kn. er bare helt herlig. Tiden flyr og det er alltids noe å tusle med. 10-12 timers etapper er ikke noe problem.

 

Ser vi ligger på ca.samme forbruk.

I fjor sommer logget jeg 720nm. på ferieturen. forbruket var snaue 1000ltr. forbruket skulle ha vært 850-900ltr.

Gikk på litt høyt turtall i ett par dager grunnet mye motstrøm. Var på strekkene fra Sæby til Hals og Hals ned til Ebelthoft. Hvor det var 2kn motstrøm

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

AIS'en er virkelig nyttig, og jeg innbiller meg at den er nyttigere jo saktere båten går da det ikke bare er å smette unna en 80.000 tonner i 20 knop.

 

Hadde jeg visst hvor nyttig, hadde jeg hatt det på turen hjem fra NL uten tvil.

AIS kombinert med en god radar og MARPA gir stor ro nattestid og i dårlig sikt.

 

Ut fra Kärringön den første timen, halvannen var det et utall fiskebøyer med en tynn stang, ca 60cm høy med vimpel på toppen. Passerte vel 20-40 stk på under 30 meters avstand og gjorde små kursendringer når det var 150 meter igjen. Hadde jeg ikke hatt radaren, hadde jeg stått på baugen konstant med xenonlykta for å ikke kjøre på de.

 

Ray424 HD'en plukket de opp alle sammen 10-15 min før passering. Riktig range og gaininstilling er viktig.

 

Jeg har blitt glad i alle duppedittene jeg jeg valgte etter å ha tellt hardt på knappene i vinter. Nå ville jeg ikke unvært noen av de for den bruken vi har hatt og forhåpentligvis vil fortsette med.

 

Autopiloten gjør en fabelaktig jobb og gir fred og ro til å konsentrere seg om andre viktige ting. Et 7-8 timers snorrett track med varierende vind og strømforhold og uten referansepunkter ville vært umulig uten.

 

Hjem fra NL gikk den over 99% av tiden.

Nå på ferien tipper jeg over 95%.

 

Trawlerlivet overrasket meg stort. Jo da, jeg hørte hva andre som reiste langt dag som natt sa, men kjøpte den ikke helt før jeg fikk aha-opplevelsen selv.

 

En annen ting som for meg er veldig positivt er at jeg kan kjøre så mye jeg vil uten å tenke på forbruket.

Jeg elsker å putre rundt å glane på nye steder. Nå kan jeg gjøre det uten å ofre en tanke på dieselutgiftene. Det går nok mer i havneleie samt mat og drikke (brus) fra butikken på tur.

 

Mest sannsynlig blir hjemturen alene, og jeg gleder meg som en unge allerede :-)

 

Skulle ikke forundre meg om timetelleren viser 500 timer før sesongen er omme. Da er det godt å ha en motor med rating på 5000 timer i året (til proffmarkedet), så slipper jeg forhåpentligvis å bekymre meg for det også :-).

 

For oss, med våre preferanser var denne båten det beste vi kunne kommet over. Også sett 6mnd i etterkant.

Jeg innrømmer glatt at jeg er en særing på endel ting og detaljer. Spes det tekniske.

 

Vi ofret også endel ting vi i utgangspunktet hadde satt som krav (eget dusjrom F.eks), men det var verdt det. Ingen båt er helt perfekt, men innenfor våre rammer kom godt i mål synes jeg.

 

Vil benytte anledningen til å takke alle som har fulgt med og kommet med gode tips, råd og ikke minst alle de hyggelige tilbakemeldingene.

 

Var jo aldri meningen at tråden skulle utvikle seg slik, men jeg er SÅ takknemlig for alle de flotte menneskene jeg har møtt takket være BP og denne tråden :-)

 

Nå skal Cumminsen få seg litt hvile. Hvertfall noen timer, lol ;-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ser vi ligger på ca.samme forbruk.

 

Ja, det gjør vi også Mariell, sjøl om vi ikke har traweler. Har vel ikke så mye med båttypen å gjøre egentlig. Mer med hvor mye krefter du anvender. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kommer du ned i 1,2-1,3 på årssnittet, REM?

Tror jeg ikke jeg hadde greid å holde meg med 1000 deilige hk og tett på 30 knuter i cruisingpotensial på lange strekk.

 

Hadde nok kommet ned mot 1,1 om der ikke var for all vind og/ eller strøm vi hadde midt i trynet de første 200 nm ned til Mandal.

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Kommer du ned i 1,2-1,3 på årssnittet, REM? Tror jeg ikke jeg hadde greid å holde meg med 1000 deilige hk og tett på 30 knuter i cruisingpotensial på lange strekk.

Nei det gjør vi ikke. Det spesielle med forbruket vårt i ferien var at vi gikk sammen med to snekker med fartspotensiale opp mot 8 kn. Stort sett gikk vi da i 6,5-7 kn., og der trives vi faktisk svært godt.

Poenget mitt er at forbruket bestemmer du stort sett selv. Spiller mindre rolle om du går med seilbåt eller en cruiser på 14 tonn og to maskiner @ 500Hk

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Enig med deg REM, men i praksis vil de aller fleste bruke vesentlig mer fuel på et år.

Det hadde jeg hvertfall gjort :-)

 

Men så du kommer 6 ganger fortere frem også på lange strekk i dårlig vær :-)

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

mr sap, husk aurskog treff igjen i helgen! kom hjem! ;)

 

Har jeg lekt deg i dag (dvs langtur), dro en liten risør tur på morgenen, så kragerø > tjøme > hvasser > moss > son > middagsbukta tur! siste strekket var 100nm, også en 30nm morgentur

 

jeg snitta ca 1.5? per nautisk mil i dag, det er ikke gærnt med 760HK med mekanisk diesel? vi lå stortsett 30 knop siden jeg da endelig er i plan, med unntak av endel putring i mossekanalen, kreppa, hvasser osv, var faktisk såpass med strøm at jeg kom ned i 2.8 knop på tomgang i mossekanalen på tomgang, og ca 4 i kreppa

 

Viser seg at overaskende mange likte farten min på ganske spoton 30 knop mens jeg snirklet meg ikke så langt fra kysten, hadde en stund 4-5 følgebåter som tydeligvis ikke var så sikre på hvor de burde kjøre, og satte pris på å leke tilhenger :)

 

Hadde nok endel lavere snitt enn 1.5l/nm, men det ble litt race fra villa malla og inn da mr lingefan bestemte seg for å legge marsfarten rundt 44 og jeg seff måtte "matche" ++ ;)

 

 

Har totalt nå siste 10-11 dagene bare kjørt stusselige 400nm, men gøy lell!

Link to post
Share on other sites

Høres herlig ut Mr Asb!

Deilig å få sett så mye på én dag :-)

Fart er gøy og praktisk. Skulle gjerne hatt i pose og sekk selv ;-)

 

Minner meg om en gang vi våknet opp på Risholmene ytterst i havgapet S for Lyngør. Stjernedag med skyfri himmel, null vind, null sjø og 27 grader.

 

Jeg foreslo en handletur med lunsj i skagen til de andre båtene vi lå med. Alle minus 2 fruer og 1 unge hoppet over og vi la avsted 9 om morgenen. Gikk 50 meter rundt holmen vi lå på, så direkte track til N bøya på Skagens rev og ned til Skagen.

 

Det var 78 nm til N bøya. Når det var 39 igjen, stoppet vi og lå og plasket litt midtveis i skagerak i over 20 graders vann i noen minutter før vi dro videre. Artig å tenke på at det var 407 meter ned til bunnen under :-)

 

2t og 45 min etter at vi dro, stod vi i skagen. Så handling og lunsj før vi dro ut igjen. Tilbaketuren gikk på 2t og 15min. Også den på paddeflatt hav. Vi var vel tilbake i 16-tiden og hadde hele ettermiddagen og kvelden med sol bading og grilling.

 

Båtene som lå i nærheten trodde vi hadde vært på Lyngør elns, lol :-)

 

En dag og en tur jeg aldri vil glemme :-)

 

 

 

bilde

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Swift 42/44 kanskje :-)

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Helt klart en god kandidat :-) Flott båt!

St 44 Hadde for min del falt gjennom på 2 pkt. Pris og motorer på de nyere (jeg er sær).

 

Eldre ST42 med hvitt skrog og 2 x 370 Yanmar var en båt jeg kunne tenkt meg. Luktet litt på en i Frankrike rett før jeg tok flyet til NL.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ligger en hvit ST 42 i GB også.En båttype jeg følger med på i markedet. Må ha hvitt skrog og yanmar 370. For øvrig enig i betraktningene rundt ST44 :-)Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

For øvrig litt skwptisk. Var om bord i en ST42 som lå utenfor Lillestrøm-messa for noeb år siden, fikk ikke opp lokket til oppvaskkummen. Den lå på to bukker og selger mente det var naturlig at det "knep" litt. Bananform på skroget...Fly sviktet også når jeg gikk akter på den.Får "teste" på nytt om det blir aktuelt.Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da nærmer sommerturen 2013 seg slutten

 

Gikk fra Ålborg til Frederikshavn i går kveld. Tanket opp til 12,35 og videre til Skagen i dag.

Frøken stril hoppet av i Fr havn for noen dager siden, så er alene på skuta.

 

 

Hadde planer om å blunde en time eller to i skagen, så dro innom og kikket. Hadde ikke lyst til å bli murt inne eller få noen utenpå, samt at prognosene ser greie ut, så da bar det ut av havna igjen.

 

 

bilde

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

God tur hjem. Vi drar sydover på mandag og hadde håpet å treffe deg et eller annet sted på svenskekysten, men så tar du snarveien hjem! Da får det bli på Borgen senere.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takker Laluna. Du må kose deg ordentlig fremover når skuta kommer på vannet :-)

 

@ Tom R: Det er fine forhold nå så det bør bli en behagelig overfart som passer meget bra når man er alene. Heldig med den :-)

Dere skulle ta svenskekysten hjem?

Neste år har vi planer om å komme oss litt lenger syd i DK. Så hvor flott det var syd for Ebeltoft og Lillebelt. Frister veldig!

God tur videre!

 

 

 

bilde

Gode forhold nå.

Eneste håret i suppa er at båten ble invadert av insekter utenfor skagen :-(

De rakkerene nekter å gå planken frivillig på skipperens ordre, lol.

 

 

@Lars H: vi sees nok på Borgen snart. Passerer forhåpentlig der utpå dagen i morgen. Dere må ha en riktig god ferie :-)

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...