tobixen Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 Jeg har googlet litt, Island hadde i 1998 ambisiøse planer om å fase ut konvensjonelt drivstoff og ha en hydrocenbasert økonomi pr 2040. Planen er offisielt fortsatt gyldig, men målet er nå skjøvet til 2050. Tre hydrogenbusser ble anskaffet, ingen var i drift i 2009. Et titalls biler ble anskaffet, noen av dem ruller fortsatt. Én bensinstasjon tilbyr hydrogen. Det få solide firehjulstrekkere som leveres med batteridrift, så foreløpig er heller ikke batteribiler særlig utbredt i Island. Dessuten, uten subsidiering er batteribiler bare for særlig interesserte - de er alt for dyre ifht ytelse. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
M/B Cathy Svart 22.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 Bare minne folket om at fristen går ut imorgen for å henge seg på ett kjøp! Send en mail i innboksen her eller på petterk@me.com. Blir også gode priser på fuel om noen trenger ellerr evt deler til efoy. Petter Sitér dette innlegget Link to post
overoe Svart 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Er forundret over hvor mange her på forumet som er opptatt av økonomi? Jeg trodde at alle med en hvis økonomisk sans holdt seg langt unna alt som har med båt å gjøre. Det finnes ingen form for sunn fornuft hvis man ikke synes det er greit å svi av en hel del penger, for min del kunne jeg overnattet mine 75 båt netter på hotell til 2500-3000 pr natt. Og da tenker jeg at 35000 for en efoy som man kan avskrive på 8-10 år blir en liten investering ( ja etanol også korster) men med dieselforbruk på 2500-3000 liter pr sessong så blir jo kostnaden med et par tre 10L kanner etanol på en sommer beskjeden investering. Jeg er klar over at det er fult mulig med et båtliv som koster betydelig mindre en hva jeg bruker men poenget er vel at de fleste allerede betaler mye for sin båtopplevelse og kan man bli på skjæret noen netter ekstra i løpet av sessongen ved investering av en efoy så må jo det være fantastisk og en liten kostnad i den store sammenheng. Noen har regnet på kilowatt priser som virker hårreisende men det blir jo døgnprisen på båten også for mange av oss. Sett heller ting i perspektiv, vår båt koster ca 100000 i året + verditap. For 100000 var min familie på 5 få 1 uke i NY i julen i år, samme som båten koster i året. Poenget er at alle har et valg og det blir slitsomt med alle negative regnestykkene her på forumet. De fleste bruker vel det på båt de synes de har råd til å bruke på båt, ferie og fritid. Da er det ikke så intresant om en kwh koster 5 eller 50 kr, det er mer intresant hvor mange kwh man bruker. På vår tur til NY i julen var vi på helikopter tur som kostet 100 kr PR pers PR min. 12 min tur for 5 pers kom på kr 6000,- hva hadde det blitt for en times tur? Dyrt tror jeg holder. Men vi fikk opplevelse på våre 12 min. Og slik er det med efoy også, kan man få noen netter ekstra på skjæret i løpet av sommeren så er det verd det for noen. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 (redigert) Er forundret over hvor mange her på forumet som er opptatt av økonomi? Jeg trodde at alle med en hvis økonomisk sans holdt seg langt unna alt som har med båt å gjøre. Ja, du kan så si ... hvor mye penger og fritid jeg egentlig legger ned i båten, og hva slags alternative ferier man kunne hatt for det beløpet, det er noe jeg ikke har regnet eller telt på, og heller ikke har planer om å regne eller telle på. Men jeg tror faktisk ikke det er så ille, når man tenker på at vi er en familie på fem og ofte har med gjester. Skal vi fly noe sted og bo på hotell, så flyr tusenlappene temmelig fort! Men, vi sparer neppe noe på å ha båt - antageligvis hadde vi brukt mer tid i skiløypa, hjemme, i marka, i telt og ved de lokale badevannene dersom vi ikke hadde hatt båt - og såfremt det ikke blir likedan knallsommer som vi hadde i fjor, skal man ikke se bort fra at fruen forlanger sydentur til tross for at vi har båt. Men, det er jo strengt tatt totalt off-topic. Pris pr kWh er relevant dersom man ønsker å sammenligne med andre måter å skaffe seg elektrisk energi på, samt for å vurdere om brenselscellene kan brukes i andre sammenhenger. Pris pr driftstime med faktisk behov for EFOY'en er jo en annen måte å regne på. Jeg synes man bør gjøre den øvelsen dersom man vurderer å kjøpe EFOY, samt kanskje la vær dersom man allerede har kjøpt EFOY eller har bestemt seg for å kjøpe EFOY. Om det er verd prisen eller ikke er jo veldig individuelt - det finnes så veldig mange forskjellige typer båtliv, båttyper og også økonomiske rammebetingelser. Redigert 24.Februar.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
catano Svart 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Hei. Etter m/b Pondus nå har stått på og skaffet Efoy til flere her på forumet kommer denne diskusjonen til å bli mer rettferdig. I dag er det ikke mange som med erfaring kan snakke Efoy`en sin rett, så vent til sommeren er over da blir denne tråden full av fornøyde brukere. mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
MaSa Svart 24.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2015 Nå har jeg ikke efoy, men er fortsatt med på fornøyd koret :)Og det er nå bestilt og gleder seg bare til den kommer og blir tatt i bruk...Gleder seg til en bekymringsløs strømsommer :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
tobixen Svart 25.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2015 Er det lov å spørre hvor mange bestillinger det ble, totalt sett? :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
MaSa Svart 25.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2015 Etter siste oppdatering så ble det vel 9 stk om jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
MaSa Svart 13.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 Da er efoyen montert og tatt i bruk.Jeg har noen spørsmål til dere som har hatt dem litt og fått litt erfaring.Jeg har 140ah versjonen.Jeg ser den ligger og gir meg mellom 5,5-6A inn på banken når den lader. Hvor mye metanol forbrenner denne pr time ca da?Jeg ser forbruk er oppgitt til 0,9L/KWh Men det sier ikke meg stort.Så har den en antifreeze modus som er ganske kjekk så lenge den er tilkoblet batterier og har metanol som hindrer at den skal fryse istykker.Men ser det er oppgitt ett forbruk på ca 10 L metanol over en nordisk vinter på 5 år i denne modusen.Men når den gikk i antifreeze hos meg så ladet den jo samtidig med ca 3-4ASkal den gjøre det? trudde den skulle jobbe mindre i antifreeze enn det. batteriet hadde jo spenning på 14,3vEfoyen er forøvrig tatt hjem nå i mens man ennå kan forvente kulde om natten, så tar jeg den med når jeg skal på tur bare :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
catano Svart 13.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2015 Hei. Kjekt å høre du er klar og allerede testet. Min på 210 bruker ca 1L på 100amp noe jeg tror din også gjør mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Scand Baltic Svart 14.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 (redigert) Viktig med innstilling av parametre for start og stopp av lading. Bra stopp kan være ved 13.8-14v. Bortkastet energi å drive med topplading av batteriene. Da vil den vel heller ikke lade sammen med antifreeze så lenge batterispenningen er over 13.8-14v. (alt etter innstilling av stopp)? Redigert 14.Mars.2015 av Scand Baltic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kasina Svart 14.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Håper du mener 12,3 volt på oppstart (justerbart) Scand Baltic, ellers kan det bli mye start og stopp på efoyen. Husk dere kan utsette oppstart fra noen sekunder til ca. 4 minutter om dere har forbrukere som kortvarig trekker ned volten. Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
Scand Baltic Svart 14.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Helt riktig, Kasina. Så at det var noe feil, så jeg redigerte det bort med en gang... 12.3 er en fin oppstart, og med så lang utsettelse på tida som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 14.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Ja dere som har hatt disse en stund nå, kjører dere bare på fabrikkinnstillingene eller justerer dere dem selv.Jeg har satt min til oppstart 12.4V og avslutt 14.0VOg hvor kjøper dere metanolen deres?Bruker dere KUN original efoy metanol eller "gambler" dere med annet?Og hva med utslippslangen? kan den kuttes til mer passende lengde eller MÅ den være så lang av en eller annen merkelig årsak:)? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Scand Baltic Svart 14.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2015 Justerte parametrene selv. Metanol har blitt kjøpt både på Campinggården og Maritim, like dyrt uansett og kun brukt original vare. Sitér dette innlegget Link to post
Kasina Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 I og med jeg også har en 100 w solcelle, så har jeg justert parametere til 12,3 og 13,8 med forsinket oppstart. Har ikke turt å bruke noe annet enn orginalvarer verken innvortes eller utvortes Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
catano Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Hei. I fjor sommer forsøkte jeg på div verdier på inn og utkopling. Slik jeg opplevde det har, forventet liggetid før lading via motor eller 220 mest å si. Så ut fra batteribank og forventet forbruk er oppstart av Efoy viktig. Til årets påske kommer jeg til å starte Eføy rimelig raskt etter motorstopp, det for da starter utladning på mange amp så hvorfor ikke da starte Efoy som tilfører 7-8 amp som igjen reduserer underskuddet på batteribanken. Utover natten og i perioder med lite forbruk slår jeg den manuelt av, for ut på dag/kveld slå den på. Fra søndagen slås den av og bruker kun batteri frem til motorer startes mandag 2 påskedag. Det er neppe noen fasit på dette, så det er bare å forsøke seg frem. mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
VirtualMe Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Skulle veldig gjerne hatt en anbefaling på start/stopp parametrene i min EFOY Comfort 140. Har forbruksbank bygget opp av 4 stk Trojan T-125 6V "golfbil" batterier, noe som gir følgende anbefalte batterispenninger; Absorpsjonfase 14,8V, Float 13,2V og kapasitet på 480AH. Det er jo ikke noe vits å topplade batteriene som nevnt tidligere i tråden her. Fra batteriprodusenten har jeg funnet denne tabellen som viser relasjonen mellom "state of charge" og "open circuit voltage"; Det jeg tenker er vel at det er ønskelig at EFOY'en starter opp ved ca 70-80% SOC, men stopper ved 90% Er det da så enkelt som å sette start 12,3 eller avviker "open circuit voltage" erfaringsmessig mye fra "normalt" belastet batteri, eks. 10A kontinuerlig trekk? Hvor bør jeg sette stopp spenningen? Landstrøm laderen og A-B laderen (på vei til å bli montert) har float på 13,3. Forslag? Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 31.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2015 Har lagt merke til at efoyen ikke stopper å lade når den når den kommer til innstilte 14v! Hvor lang tid tar det før den stopper lading ? Har stoppet den manuelt bare jeg. Brukt 2,5 liter med metanol på 65 driftstimer. Forresten den kjekkeste tingen jeg har i båten :) Deilig og kunne ligge i uthavn med varmer på døgnet rundt og se tv, bruke kjøleskap osv og ikke ha høyere døgnforbruk enn ca 60ah med efoy på lading mens vi sover bare :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
tobixen Svart 31.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2015 (redigert) Skulle veldig gjerne hatt en anbefaling på start/stopp parametrene i min EFOY Comfort 140. Fasitsvar finnes vel ikke, men du ønsker innstillinger hvor du: 1) unngår utladede batterier - det er vel det aller viktigste. SOC bør ikke havne på under 50%, og batterispenningen ("open circuit") bør ikke være lavere enn 12.3V i lengre tid. Man må også ta høyde for at gjennomsnittsforbruket overstiger kapasiteten til EFOY'en. Samt at faktisk batterispenning under forbruk havner langt lavere enn open circuit spenning. Jeg vil stikke fingeren i været og foreslå innkoblingsspenning på 12.3V. 2) dersom man vil spare metanol bør man unngå topplading, ettersom toppladingen tar mye strøm ifht hvor mye lading som havner på batteriene. Hvor går skillet mellom topplading og bulklading? EFOY'en leverer relativt lite strøm ifht størrelsen på batteribanken din, så ladespenningen kommer neppe så veldig høyt opp ifht "open circuit". Jeg stikker fingeren i lufta, og foreslår en utkoblingsspenning på 13.0V. 3) Det er neppe gunstig om EFOY'en stopper og starter for ofte. Hvis du opplever dette bør verdiene over justeres slik at avstanden blir større. Er det da så enkelt som å sette start 12,3 eller avviker "open circuit voltage" erfaringsmessig mye fra "normalt" belastet batteri, eks. 10A kontinuerlig trekk? Avvikene mellom hvilespenning ("open circuit") og spenning under forbruk/lading er erfaringsmessig ganske store for vanlige blybatterier, ja. Redigert 31.Mars.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
dante Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Hva er temperaturen på overskuddsvarmen ut fra Eføy 140 modellen? Slik jeg har tenkt å montere har jeg ca 20 cm mellom utblåsningen og glassfibervegg mot badeplattform. Jeg ønsker ikke å montere dette bendet - vil det bli et problem? Et annet spørsmål er om det er mulig å kappe eksosslangen etter behov? Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Hei. Du kan kutte slangen som du ønsker, eller ikke bruke noe slange. Tempen har jeg ikke testet, men den er lav og du kan montere Efoy inn til hva du måtte den setter ikke fyr på noe mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Kasina Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Om du med eksosslangen mener den tynne isolerte gummislangen, kan den kuttes etter behov. Husk bare på at prosessen produserer en del vann som kommer ut av denne. Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
dante Svart 2.April.2015 Link til dette innlegget Svart 2.April.2015 Ja den tynne er grei - går i kjølen. Det jeg lurte på var hvor mye varme som kom ut av hullet til "overskuddsvarmen" med tanke på montering i nærhet av glassfiber. Har nå lest at det kan komme over 60 grader til tider - det er jo relativt varmt men utgjør ingen brannfare. Sitér dette innlegget Link to post
Mosk Svart 9.April.2015 Link til dette innlegget Svart 9.April.2015 Hvor langt unna dieselvarmeren bør/må aparatet plaseres? Tenker å montere over batteribank som blir ca 1m fra varmeren. Hva mener dere? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.