oivindg Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Jeg tror man må varme vannet på andre måter enn med Efoy. Det krever for mye energi. Jeg bruker dieselvarmer til å varme vann. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Key Freak Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Enig med oivindg, å skulle varme vann ved hjelp av batterier som igjen lades av Efoy høres meget tvilsomt ut. Jeg har også dieselvarmer som varmer vannet. Men denne (Webasto) er kresen på strømmen, så en Efoy for å holde batteriene godt ladet hadde vært fint. :) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
catano Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Hei. Kan jo bruke en slik, den skulle ved tilkobling til vanntvanstank varme det fort og heller for mye forbruk 4,16 og her er en time rikeligt på en tank på 40l http://www.aliexpress.com/item/THERMO-TOP-WATER-COOLANT-HEATER-CENTRAL-HEATING-12V-5000W-DIESEL-CAR-TRUCK-TRACTOR-BUS-BOAT-TIMER/778691932.html mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
oivindg Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Jeg har en sånn varmer, og den varmer 50 liter på et drøyt kvarter. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
nordan family 27 Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 Koblet i lukket sløyfe, eller slik at det er vannet i tanken som går i varmeren? Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 Har også en sånn, koblet på kjølevannet (varmer motor + varmtvann). Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 Hos meg er det en lukket sløyfe med frostvæske. Denne går fra varmeren, gjennom berederen og videre til radiatorene i salongen før den returnerer til varmeren. Frostvæsken sirkulerer gjennom hele båten uansett, men varmetapet til radiatorene blir lite så lenge radiatorviftene er slått av. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
LykkelitenIV Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 Jeg har vurdert å sette inn en Eberspacher Vannvarmer og en Efoy. Da ville alle behov være dekket. Men det koster jo Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
finnarne Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 Dette blir ordentlig off topic i forhold til trådtittelen, men jeg spør allikevel Når det gjelder å tørke opp luften innvendig i båt, så er en dieselovn veldig bra, men hvordan er det da med en eberspacher vannvarmer, evt kinavarmeren som Catano lenket til over ? Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
catano Svart 17.August.2013 Link til dette innlegget Svart 17.August.2013 Hei. Fikk min Efoy i går. Holder på med monttreingen nå. Setter det i motorrommet og det er fri luft i alle retninger og i den forbindelse ble jeg usikker. Trenger jeg da montere medfølgende slange for utluft? Tror det ikke er nødvendig, men bedre å sjekke. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
lano2 Svart 17.August.2013 Link til dette innlegget Svart 17.August.2013 Før den varme luften bort fra apparatet hvis du kan. Alt hjelper !! Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 17.August.2013 Link til dette innlegget Svart 17.August.2013 Hei. Det ble gjort. Fikk for kort kabel mellom apparat og instrument, men fikk testet og alt ok. Så er det bare å vente til neste tur og jeg får teste det i praksis. I tillegg ble båten 98 kg lettere. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
znick Svart 19.August.2013 Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 (redigert) Ser det finnes et enda en brenselcelle på markedet http://www.boconline.co.uk/en/products-and-supply/industrial-products/hymera-generator/hymera-generator.html som går på hydrogengass og yter 150 W. I følge magasinet "Practical Boat Owner" koster den ca £2000. Det er endel billigere enn Efoy. Ulempen er at én gassylinder kun gir 2-3 kWh, altså det samme som ca. 3 liter metanol hos Efoy'en. Ser for meg enda større problemer med å source hydrogengass rundt omkring enn Efoy-metanolen. Det vil vel også være mer hensiktsmessig å ha et par Efoy patroner i båten enn flere hydrogenflasker på 10 kg hver. Redigert 19.August.2013 av znick (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 19.August.2013 Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 Ulempen er at én gassylinder [på 10 kg] kun gir 2-3 kWh, altså det samme som ca. 3 liter metanol hos Efoy'en. under 3 kW betyr under 250 Ah, man kunne nesten like godt bært inn og ut oppladede batterier fra båten ... det høres omtrent meningsløst ut. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
VannTro Svart 19.August.2013 Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 kremt......3kw betyr akkurat 250 Ah Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
tobixen Svart 19.August.2013 Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 skal vi kverulere? ;-) Jeg omskrev "2-3 kWh" til "under 3 kWh", som igjen er "under 250 Ah". Ah og Wh er ellers ikke helt kompatible måleenheter, da spenningen sjelden er konstant under lading/utlading. For å lade opp en batteribank med 250 Ah trengs dessuten mer enn 250 Ah, ettersom mye av energien forsvinner i form av varme under opplading av batterier. Dermed virker det nokså på bærtur å lade opp batteribanken vha 10kg hydrogenbeholdere. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
catano Svart 19.August.2013 Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 Hei. Til dere som kan denne type matte forklare dette. Efoy 210 skal bruke Nominelt forbruk/ kWh: 0,9 l. Spørsmålet blir. Ca hvor mange ah får jeg på 0,9 l mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
bc45 Svart 19.August.2013 Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 Hei. Til dere som kan denne type matte forklare dette. Efoy 210 skal bruke Nominelt forbruk/ kWh: 0,9 l. Spørsmålet blir. Ca hvor mange ah får jeg på 0,9 l mvh catano Det blir 1000 (watt pr time) delt på 12 (volt)= 83,33 ah Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 19.August.2013 Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 Hei. er ikke helt med enda, så for å produsere 210 amper forbrenner efoy? mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
bc45 Svart 19.August.2013 Link til dette innlegget Svart 19.August.2013 (redigert) Hei. er ikke helt med enda, så for å produsere 210 amper forbrenner efoy? mvh catano Når den produserer 210 Ah pr døgn blir forbruket 2,27 liter pr døgn. Vår efoy 210 går sjelden på fullt hele tiden, den tilpasser seg strømforbruket. Redigert 19.August.2013 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 26.August.2013 Link til dette innlegget Svart 26.August.2013 Hei. Da var en helg over og Efoy ble testet. Drar ut fredag og etter ankomst Råna startet forbruket, satte på det meste og sparte ikke for nå skulle Efoy testes. Kjøleskap på fult så diverse frøs i selve skapet. Tar med at jeg har nye forbruksbatteri på 440 ah (220 til disp) Lørdag morgen var fremdeles batt spenning på 12,6 så det ble brukt lys også på dagen. ca kl 21 var spenningen slik at Efoy koblet inn og gikk til ca kl 13 dagen etter. Husker ikke hva batt spenning var kommet opp i men da batterier var kommet til ca 90% og det manglet ca 25 aht så startet jeg motor for å besøke en nabo. Etter ca 15 min gange var batterier fulle. Slik jeg vurderer dette er det å fylle opp batteri slik grunninnstilling på Efoy med 14,5v 4 ah ladning og over en tid på 180 min unødvendig bruk av Efoy. Det er jo mye vanskeligere å få inn de siste i batteribanken en det første så jeg vurdere heller å stille den inn slik at evt ved 90% batteri slår den seg av eller gjøre dette manuelt. Jeg tror ikke batteriene tar skade av dette i en periode på noen uker ferie da en flytter på seg og motor full lader. Samme med en helgetur bare motorgange med ladning er tilstrekkelig før en er i hjemmehavn. Kona var kjapt ute og etterlyste varmt vann for oppvask og så hadde hun planer om en dusj, dette blir løst med diesel vannvarmer. Er det noen som har kommentarer til min konklusjon om hvordan jeg tenker å lade med Efoy? mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Jonas78 Svart 26.August.2013 Link til dette innlegget Svart 26.August.2013 Så vidt jeg har forstått det er det opp til 80% det er lett å få ladet et batteri. Etter dette går det lenger tid. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Lars O Svart 14.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2013 Seatrinic har disse på tilbud nå, Lars O Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 14.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2013 (redigert) De er ikke alene om den prisen http://www.seatronic.no/strom-brenselceller-c-50_197/efoy-brenselcelle-batterilader-p-2653 http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterilader/efoy-brenselcelle-comfort-80-set Det samme gjelder for de andre litt større variantene, så dette "tilbudet" har jeg en misstanke om at importøren står bak(husker ikke helt sikkert "førpris", men mener det skiller noen få tusenlapper) Redigert 14.Oktober.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Lars O Svart 14.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2013 Vi andre får se an "krigen" og håpe på ett godt kjøp i løpet av vinteren Lars O Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.