SoBo Svart 17.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2015 Nå står Maruma's konfeksjon og mekkesnekkerier i fare! Noen vil ha meg på jobbintervju!!! Huff å huff dette lover ikke bra..... Hørt på makan. Eier ikke det offentlige forståelse SoBo har jo startet konkuranse her så jeg må få opp farta, nå er begge trekkene ferdige. Vinnerinstinkt eller ei,pent blir det Maruma Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Maruma Svart 18.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Ja du kan så si SoBo og takk for hyggelig komentar Seteryggen er et kapittel for seg selv her. Har glemt å ta bilde av eksisterende løsning i båten men for dere som kjenner til dette så er det en bøyle som er festet i hver sin side av innerlineren som gjør at ryggen kan felles ned til solseng. Løsningen er ikke optimal men det er en enkel løsning som fungerer greit. Greia her er at bøylen er skrudd fast med to beslag på baksiden av ryggen, det sliter på skaien og ødelegger den veldig fort. Et annet problem er at bøylen gjør det problematisk å få til en fin løsning med basskassa/trappetrinnet som kommer nå. Bøylen er heller ikke fin å se på når ryggen er oppe syns jeg. Derfor tar jeg jobben med å skjule den inne i ryggen nå. Limt og skrudd fester for beslag innvendig. Trekket har fått åpning for bøylen. Det blir nå et løst trekk på framsiden som er festet med borrelås. Innside og utside. Litt om hvordan jeg syr trekk her nå og tar da baksiden av ryggen som eksempel: Den store delen på ryggen er kuttet med en halv cm overmål rundt hele plata. Jeg regner 1cm sømkant som går bort og da skal trekket bli stramt når det teoretisk er er halv cm for lite etter at det er sydd. Dette må justeres litt i forhold til hvor store delene er. Så til det som kan være litt vanskelig å tilpasse og få pent, enden eller kantdelen. Her ville jeg ha to sjøter og la de på midten i endene av ryggen, klipte da til to strimler som er for lange, sydde de i sammen med fransk søm. Merker opp senter på ryggdelen og syr dette nesten rundt på hver side. Så tar jeg tak i hver del og merker opp hvor dette skal sys i sammen. På denne måten vil dette passe perfekt. Så er det å sy den utvendige sømmen rundt hele. Drar jeg litt i hver ende her passer det perfekt. Ryggen skal kles med møbelvatt for å få en litt mykere overflate, da vil trekket passe 100% Montering av alt dette kommer jeg tilbake til da jeg ikke har alt klart enda. Nå er det stolene som skal til pers... blir ekstremt overrasket om jeg får til det på første forsøk.... Link to post
MorganX Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 (redigert) Hvor er det du kjøper skai hen.. ser det er bedre textur i skaien som du har enn det er på den jeg får kjøpt på Seasea.. Redigert 18.Februar.2015 av MorganX (see edit history) Link to post
SoBo Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Er bare tull det at du skal på jobbintervju. Du skal åpne systue du, for dette er du knallgod på Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Maruma Svart 18.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Hvor er det du kjøper skai hen.. ser det er bedre textur i skaien som du har enn det er på den jeg får kjøpt på Seasea.. Jeg handla her, stort utvalg og de svarer på spørsmål. Topp servise http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=301522819534 Er bare tull det at du skal på jobbintervju. Du skal åpne systue du, for dette er du knallgod på Hehe Vi skulle starta "SoMa Boatcustom" vi SoBo Link to post
SoBo Svart 18.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2015 Hehe Vi skulle starta "SoMa Boatcustom" vi SoBo Yes Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
MorganX Svart 19.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Kikket litt på den linken... var billig skai,men frakt og moms så var det dobbelte av hva prisen på selve skaien er. Link to post
Maruma Svart 19.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2015 Jeg betalte totalt ca 2500kr for 14meter. Blir en meterpris på ca 190kr. Det er størrelsen på pakka som gjør fraktkostnadene her så man må bestille litt når man først er i gang Link to post
Maruma Svart 21.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2015 Stolene.... dette har vært et skikkelig hodebry. Har ikke gjort dette før så lærekurven her er rimelig bratt... Litt bilder fra hvordan de så ut. Maler til nytt trekk. Så litt bilder fra hvordan dette ble, mangler noe småting man det kommer på plass etterhvert. Nå er det tomt for skai her og 14 meter har gått med, kunn biter som er igjen til rattet og no detaljer Link to post
ehrnst Svart 21.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2015 Jøsses. På flrate forsøk? Link to post
Maruma Svart 21.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2015 Jaggu Men ble litt justeringer underveis da, kommer mere her i morra Link to post
Kaptein Thomas Svart 21.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2015 Herregud, det ble bra! Driver og syr og holder på innimellom jeg også, men du er i en annen liga! Imponert? Skvulp BåtforeningNor Star 290, 2001Hjemmehavn; Slependen, Bærum Link to post
Mr_Stian Svart 22.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 Hva er det du IKKE kan? Imponert! :) Link to post
Hebbe Svart 22.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 Flott atbeid . :-) Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Maruma Svart 22.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 Takk for hyggelige tilbakemeldinger karer Seteryggen er nå ferdig. Så til det jeg var absolutt mest spent på her... rattet. Trodde ikke at det var så slitsomt å sy... men dette tar på! Her trengs det egentlig en jigg å feste rattet i når man holder på, mangler liksom et par hender. Er ikke ferdig enda men det kommer seg Litt bilder fra prosessen og her starter vi med delene som da har den elastistiske retningen i sirkelretning. Tilpassing, hele trekket er nå 6cm for kort for at det skal bli riktig med skai i ytterdel og innerdel av rattet, delene er også klippet til med en radie for at det ikke skal bli for mye skai i innerdelen av sirkelen. Jeg maskerte opp rattet og trekket og sprayet kontaktlim kun i ytterdelen av ringen, skaien skal strekkes under håndsyingen så den kan ikke sitte fast rundt hele. Så til sammensyingen. Her har jeg valgt det de kaller diamantsøm. Man hekter da tråden i annenhver del av den rette sømmen i trekket og drar til. Her ser jeg igjen at dette er noe jeg ikke har gjort før. Trekket er bitte bittelite for kort og jeg må bruke mye makt for å få dratt skaien inntilhverandre. Men det blir stramt da! Blir litt mere ratt her etterhvert da jeg også skal lage ny senterkopp... planen er klar Link to post
Dixie 2100 Svart 22.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 Er jo bare å bøye seg dypt i vannet av det her Link to post
Scand29bal Svart 22.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 Fantastiskt! Link to post
SoBo Svart 22.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 Du er bare kjempeflink Maruma Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Joda3300 Svart 22.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 WOW. Skal aldri mer kjøpe noe som helst, skal bare høre om Maruma kan lage det til meg! Bøyer meg i sytråden. Og menst vi er inne på tråd... For ein fantastisk tråd du har laget. Mvh Tom Erik Link to post
taunus Svart 22.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 Dette blir flott.. imponert..............Ser ut som om det tar mye tid.. Link to post
fernanda Svart 22.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2015 Og menst vi er inne på tråd... For ein fantastisk tråd du har laget. Mvh Tom Erik :thumbsup: Fernanda Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Maruma Svart 23.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Takk folkens! Da er rattet ferdig, den ene tommelen min er dritvond etter jobben med dette i går. Mye holdekraft måtte til her... "Så har me juksa lite" som vår kjære Espelid sa det så fint..... Ut på kjøkkenet å finne støpeform til senterkopp. Med ordene "ja du vet hva du har å gjøre om det går til helv..." fra fruen i huset ble det et grytelokk i glass. Var å snoka litt borti kroken til unga og knabba litt modelleire for å tette skruehullet i lokket og la en tapebit på baksiden. La på godt med voks uten å buffe den og støpte fire lag 300g duk. Planen videre er å sy inn Windy W'n i den lyse skaien og trekke senterkoppen med det Link to post
MorganX Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Hei igjen... lurte på en ting.. når du skal måle til omkretsen av skai på rattet... klipper du da til skaien akkurat eller klipper du det litt kortere på lengden og strekker skaien så den sitter stramt? Link to post
Maruma Svart 23.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Hei igjen Morgan Det første jeg gjorde var å ta strekkprøver av biter i samme lengde som de jeg skulle bruke på rattet. De lyse delene som er litt lenger enn de mørke kunne jeg strekke forsvarlig 3cm i lengderettningen og ca 3mm i bredden som da er rundt rattringen. Jeg klippte de 2mm for smale i bredden og regnet ut i hode at når alle delene var sydd i sammen var det passe at hele greia var 6cm for kort. Det stemte veldig bra! Men det jeg ikke tok høyde for var at når jeg strekte trekket rundt rattet så blir bredden smalere, dette ga problemene jeg har nevnt. Skulle klipt til trekket i null, altså ikke tatt bort de 2mm. I sjøtene var jo også trekket tykkere og ga enda litt utfordringer. Her la jeg trekket på anbolden på skrustikka og hamret i veg for å utvide og få trekket tynnere, det hjalp litt. Link to post
MorganX Svart 23.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2015 Takk for info... Kanskje jeg skulle prøve meg på noe sånt jeg også.. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn