Jump to content

Modernisering og stell Windy22 FC 84modell


Maruma

Recommended Posts

Det så gøy ut!

 

En liten greie som dukka opp mitt i saginga her....

bilde

 

Men man kan ikke la seg vippe av pinnen for småting. Løste det enkelt og greit med pussestøv og tynt superlim.

bilde

bilde

bilde

bilde

 

Pussa over og det ble helt greit syns jeg.

bilde

 

Og ja SoBo, du har helt rett igjen [emoji106]

Kasser støper jeg.

bilde

Link to post
Share on other sites

Takk til Ingar som etter mitt ønske forandret trådnavnet litt. Nå stemmer det bedre med innholdet [emoji106]

 

Nå er det meste klart og de er prøvespilt, som ventet er kassene for små, skal finne på noe lurt her, om jeg finner en dag å være lur......

 

Kasser limt.

bilde

 

Mahogny beis.

bilde

 

Første lag med lakk.

bilde

 

Nå driver jeg å krangler meg imellom om hva dekselrammene skal lages av.... vi blir vel enig tilslutt kanskje...

Link to post
Share on other sites

Lim er alltid interessant.

Hysol 608 er vel ikke av de billigste. Det finnes jo et enormt utvalg i både epoxylim og ellers.. hva er best med Hysol 608 ?

 

http://www.modellflynytt.no/showthread.php/38344-Hysol-9462?s=c521597ca59256015c010799446394c9

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker vanligvis 9462 da den herder sent og trekker godt inn. Det jeg liker best med Hysol er at de er tixotropik (renner ikke)

 

608'n her fikk jeg av en kompis som reagerte kraftig på den, dette er et greit prosjekt å prøve den på. Om det noe spesielt med akkurat denne vet jeg ikke noe om, står ikke så mye om den. Men den er hurtigtørkende og skal være sterk allikevel. Prisen er ikke så gal, litt i overkant av en hundrings for en tube.

Link to post
Share on other sites

Hvis kassene er for små kan det hjelpe å ventilere dem med et refleksrør.

Du tenker da på et utvendig rør? Bassrefleks krever stort sett alltid nesten dobbling av kassevolum. Jeg tenkte å støpe på et rør som peker nedover og pakke det med vatt for å øke volumet ytligere.

 

Sett på makan, full krakelering.

Det var dumt :nonod:

Ja... jeg dreit meg ut her gitt.... forstår ikke hvorfor jeg har det så travelt med å få det til å tørke.... det snør ute... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Du kan gjøre det du foreslo og . Min første tanke var bare å få mindre trykk inni boksen slik at man gjør vandring mulig for membranet.

Dette kan du teste med å ta ut diskant elementet.

Skal man ha det optimalt må man gjøre det riktig fra start.

Du kan alltids få disse til å slå, men det vil kreve mye større forsterker.(jeg vet forøvrig ingenting om hva du har å drive dem med.)

 

 

Hjemme har jeg en smidig liten 12" sub uten bassrefleks.

Den er utstyrt med 1000w digital forsterker. Det koster mye og gir en fanastisk lyd :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei! Flott prosjekt, og er stum av beundring for den komepetansen du har innen diverse håndtverk:)

 

Synes treverket du har pusset og bahandlet har en veldig fin glød. Hva er det du bruker?

 

mvh

Geir Emil

Takk Gew, veldig hyggelig med sånne tilbakemeldinger :smiley: Det er ikke så høy kompetanse egentlig, mere viljen til å få til ting på egenhånd. Har jobbet i forskjellige yrker og er generelt nysgjerrig av meg, så jeg kan litt om mye. Lærer mye bare med å prøve nye ting, og flere på båtplassen her gjør meg inspirert og lite redd for å få til ting og tang, kompetansen her inne er ekstremt høy!

Skal legge ut et bilde og beskrivelse om litt ang glød i treet :smiley:

 

Du kan gjøre det du foreslo og . Min første tanke var bare å få mindre trykk inni boksen slik at man gjør vandring mulig for membranet.

Dette kan du teste med å ta ut diskant elementet.

Skal man ha det optimalt må man gjøre det riktig fra start.

Du kan alltids få disse til å slå, men det vil kreve mye større forsterker.(jeg vet forøvrig ingenting om hva du har å drive dem med.)

 

 

Hjemme har jeg en smidig liten 12" sub uten bassrefleks.

Den er utstyrt med 1000w digital forsterker. Det koster mye og gir en fanastisk lyd :wink:

Jeg prøvde som du sier og ble både bedre og dårligere, har ikke fagutrykkene inne her men med ventilert kasse ble motklangen borte, det ble også bassen. Resultatet ble en veldig spe lyd, det er inne hjemme, ute i båten blir det enda verre. Jeg må opp i ca 5 liter og trykkammer, det var det jeg hadde i bilen med støpte kasser i dørtrekkene. De ble da drevet av en 6 kanals Mosconi Gladen på ekte 6x60w, det spilte uanstrengt over smertegrensa. Har en billigforsterker på 2x100w jeg skal bruke på de nå, den er vel sikkert noe rundt 2x50w vil jeg tro. Bare for å nevne det så skal ikke jeg starte "Maruma disco" på fjorden, jeg vil ha god lyd på lav styrke :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg pløyet igjennom 260 innlegg i denne tråden din, Maruma, og jeg stusser ikke et øyeblikk på å plassere deg i elitedivisjonen av oppussere på Båtplassen!

Du er en multikunstner! :yesnod:

Så hyggelig å lese dette Zitt! Takk :smiley: Rødmer her jeg sitter....... elitedivisjon å greier..... for å sende noe tilbake så er jo du en av de som gjør båtplassen til et sånt hyggelig sted å være og dine treverkkunskaper er til inspirasjon om det så er eggholdere eller innredning :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Her har du greiene jeg bruker Gew. Mahogny beis i to strøk blir den fargen og gløden jeg liker, dette er da på Teak. Lakken legger jeg i så mange strøk at det blir blankt og at dybden kommer fram, ofte over 6 strøk. Ujevnheter krever pussing mellom strøkene. Det er flere måter å gjøre dette på, søk litt på forumet og du vil sikkert finne din fasit som funker for din del :smiley:

 

Begge deler kjøpt på Maxbo.

bilde

Link to post
Share on other sites

Akkurat ja.. da har du fått for lite mottrykk. Jeg er tidligere bilstereo frik, og støtter 5liters trykkammer fullt ut. Det må jo litt innsats til for å bli fornøyd. Selv går jeg på sparebluss med hifi i båten. Der har jeg 4 stk 6x9 med kun spilleren(riktignok alpine) som forsterker. Det er jeg fornøyd med, og det er sikkert naboene også..

Koselig at du shiner opp en windy.

Det varmer en tidligere windy ansatts hjerte. :smiley::smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er gøy Taunus, at jeg kan sette følelser i sving hos deg, hehe :smiley:

Det er fryktelig mange meninger om bygging av stereo, virker som vi er på bølgelengde.

Mange er så opptatt av watt hele tia syns jeg, er som du sier med innsatsen. Det er innsatsen i byggingen som er avgjørende om lyden blir bra, jeg har bygd stereo i flere biler med dårlige komponenter og fått til helt grei lyd.

 

Jeg har alliert meg med folka på Dynabel (tidligere Eltek) det de ikke vet om lyd er ikke verdt å vite. Lurer jeg på noe stikker jeg innom der, de er også veldig flinke til å følge kundens behov. Jeg har Alpine som favorittspiller da jeg mener de enklest å få til flatest lyd :smiley:

 

Jeg var litt slem med den eldste nevøen min i fjor sommer. Han er 19 og hadde kjøpt seg masse greier til bilen, det dundra og låt. Så spurte jeg om han ville høre på mitt anlegg, joa det ville han. Jeg satte volumet til like oppunder smertegrensa (det e jo slik ungdomman likahh) og klikka inn Pink Floyd med shine on you crazy diamond. Stakkar, han var som en kasterert hund etterpå.... en hund som har pu...

 

Nei folkens...dette er et båtforum.....back on track nå Maruma :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige komentarer :smiley:

Jeg prøver så godt jeg kan å ta bilder Sjøfare, men jeg glemmer ofte å ta førbilder. Skal skjerpe meg hehe :smiley:

Har noen bilder som skal ut etterhvert i prosessen.

 

Nå har jeg skrapt å pussa høytalerrammer, beisa to strøk og lagt første lag med lakk.

 

Har også laga rør for å øke volum, nå er jeg oppe i 4 liter, stapper alt dette med vatt så får jeg håpe jeg blir fornøyd nå da.....

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Se her ja, nå ble det mer volum.

Ble meget fin farge på teaken med beis og lakk Maruma.

 

Har sjøl slike 6*9 innfelt i targabøylen. De gir ikke bra lyd.

Har du noen triks for bedre lyden.( Dele av med kammer, legge i vatt etc)

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bilder kommer Torsen :smiley:

 

Skal jeg gi SoBo råd..... Tøft :lol:

Vi kan jo begynne fra begynnelsen da. De mest hardbarka lydfreakene nøyer seg ikke med bare å handle MDF når de skal bygge, de skal ha materiale som har riktig hertzklang. Dvs. targaen din er helt sikkert milevis unna det som er optimalt. Glassfiberstøp bærer lyd godt, noe det ikke skal gjøre og det er akkurat det samme problemet jeg har i båten min, lyden går rett i skrogsia og forplanter seg.

 

De fleste 6x9 er veldig tilgivelige på volum og trives godt i mye volum, det min erfaring ihvertfall.

Det jeg ville prøvd siden det er en targa, er å kle det du kommer til med noe som demper innvendig. Asfaltmatter/blymatter eller tykt gulvteppe kan funke, så stappe på med vatt. Og skjekk polariteten så den er kobla riktig. Det er mye drit av marinehøytalere så det kan hjelpe mye å bytte de ut med noe annet om det er der problemet ligger. Dele opp til kasser i targaen blir vel et voldsomt prosjekt vil jeg tro? Viktigere å få targaen tett så hele greia blir en kasse. Hørtes det fornuftig ut?

Link to post
Share on other sites

Helt enig i at de fleste billige marinehøytalere låter helt ræva. Jeg tenker altså ikke på lydstyrken, men kvaliteten.

Sobo: Helt enkelt kan du gjøre en forbedring bare med å stappe en gammel genser på hver side av høytaleren. på denne måten demper du uønskede lyder og begrenser volum. på denne måten kan du få et innblikk i hva som bør gjøres videre. Du trenger sikkert tilgang til targaen i ny og ne, og det er ofte grunnen til at orginalmontering blir litt stusselig.

 

Her er det mye som spiller inn. Mange har ikke ekstra forsterker og i det tilfellet er det gunstig med god kvadrat på kabel. Gjerne 4mm2.

Spilleren i seg selv har også mye å si. Både på justeringsmuligheter og effekt.

 

Man sitter ikke med ryggen til høytalerne hvis man er interressert, og her er det mye synding i båt.

Det er heller ikke gøy å høre bare den ene høytaleren som skriker i et øre.

 

Det som jeg synes er lett å få til, er hvis man har flere like høytalere. Både likt merke og størrelse. Da er det mye enklere å justere litt på diskant ,osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...