dude Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 (redigert) Synst kapteinen skal ha kreditt jeg, for å ta det hele og fulle ansvar for grunnberøringen og har forklart hva han feilvurderte. Den som aldri gjør feil, gjør somregel heller ingenting.. Redigert 12.Juli.2013 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Helt enig, må si jeg respekterer kapteinen. Vi har gjort feil, dette er menneskelig svikt, det er mitt ansvar. Ingen dikkedarer. Respekt. Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Mine kommentarer var ikke ment som kritikk av kapteinens navigering, bare så det er sagt. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 At NRK spiller "Unforgivable Sinner" av Lene Marlin rett etterpå betyr kanskje at noen har humor ombord? Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Hehe, tenkte akkurat det samme. Stand up before you hit the ground Maby one time lost But now you're found Stand up before you hit the ground Hit the ground You know where you've sendt her Cause you sure know where you are Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Brigg Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Sitter nå og ser på Sjøkurs på vei fra Træna mot Henningsvær. I fanget har jeg padda med Seapilot-appen. Der finner jeg AIS-data for Sjøkurs slik at jeg kan følge de helt nøyaktig på kartet. Stilig! De går nå østover og det ser ut som de passerer sør om Nessøya. De har kanskje tenkt seg østover til de kommer inn på hoveleia for å følge denne nordover. Det hadde vel blitt lite underholdning om de hadde gått direkte over Vestfjorden. Det sier noe om utsterkningen på skjærgården i dette området når de må gå et par timer eller så østover mot fastlandet før de kommer inn til hovedleia (hurtigruteleia). Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Nils1 Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 (redigert) Ser at i opprinnelig seilingsplan skulle de ankomme Henningsvær kl 0800. Så er nok gjort noen endringer - nå er ankomst satt til 1200 Kanskje de er pålagt å gå der de vet det er nok vann :-) Redigert 12.Juli.2013 av Nils1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Tja si det. Det ser i hvertfall ut som om de tar seg umaken å gå mellom holmer og skjær i stedet for å gå raskeste veien. Bare synd at skydekket ligger så lavt. Det hadde blitt en helt annen opplevelse om det hadde vært klarvær slik at vi hadde fått sett dette flotte landskapet i all sin prakt. De passerer nå sør for Hestmannen. Da går de kankje forbi Vikingen med polarsirkelstøtta. Derfra håper jeg at de går gjennom Selsøyvik, en av mine favoritter i dette området.. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sindre/NRK Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Vi planla nok 1200 som ankomst også før vi gikk berørte grunnen i går, så det har nok ikke noe med akkurat det å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Flott markering av Polarsirkelen :-) NRK banker enhver realityserie :-) Strålende TV Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 (redigert) Polarsirkelen er passert. Ser ut som de går innom Selsøyvik. Følg med på styrbord om noen minutter. Redigert 12.Juli.2013 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 (redigert) De fortsetter vest for Gjerdøya. La oss se om de får med seg den litt spesielle skulpturen som kommer på styrbord litt lenger fremme her. Lagt til: Se der ja. Toalettet og badekaret står der enda. Rødøya på babord nå. Klokkergården som ble kårets til årets gjestehavn i fjor ligger et par nm unna på babord side. Redigert 13.Juli.2013 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Zenit Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 (redigert) Flere av disse brukes vel ennå som vaktfartøyer i Nordsjøen. Et av dem på veg til hugging. http://www.termaloma.com/sip1004.html Tror jeg våger påstanden om det ikke finnes noen slike igjen i Nordsjøen på norsk sokkel i ordinær standby tjeneste. Britisk sektor derimot er en annen historie. men andre hensyn teller mer som f.eks comfort for passasjerene. Komfort kommer i andre rekke. Først og fremst er det snakk om mest mulig passasjerer på minst mulig plass på lovlig vis. Redigert 13.Juli.2013 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Tror jeg våger påstanden om det ikke finnes noen slike igjen i Nordsjøen på norsk sokkel i ordinær standby tjeneste. Britisk sektor derimot er en annen historie. Nei forhåpentligvis ikke. Men jeg snakket om vaktfartøyer. Og til slikt brukes de fortsatt. Rundt undervannsinstallasjoner/brønnhoder som ikke skal utsettes for fiskeredskap. Esvagt hadde noe tilsvarende liggende her rundt Ekofiskfeltet en periode i fjor. Hva den gjorde her aner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Sindre / NRK Det var mange av den tidligere besetningen ombord i Trondheim som fikk en flott omvisning , av ett meget trivelig mannskap , enkelte helt ned i sine lugarer og som nok trolig har mange minner fra sin fartstid med båten . Da det er utrolig mange oppigjennom årene som har jobbet ombord der så er det nok umulig umulig å gjøre alle til lags , men dere er urolig greie der i havnene ser det ut til. Lurer litt på om alle fra Rangvald Jarl har mønstret av ? Er gjengangeren i lasterommet fremdeles med ? De som jobba der var vant med han og brydde seg ikke så mye om han. Han bråka fælt når han drev å stempla last , banna og svor høgt , og om noen spurte om hvem dette var så var svaret .. Det er bare sjauern !" Han er nok trolig fremdeles , hva med en mikrofon nedi i bakre lasterom ? Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Nei forhåpentligvis ikke. Men jeg snakket om vaktfartøyer. Og til slikt brukes de fortsatt. Rundt undervannsinstallasjoner/brønnhoder som ikke skal utsettes for fiskeredskap. Båten du linket til var ikke/har ikke den typen vaktfartøy, men en ordinær gammel fisktbåt omgjort til standby båt for å utføre standby tjenester. Den var eid av Simon Møkster Shipping i Stavanger. Når det gjelder Esvagt på Ekofisk er det de som har standby tjenesten for området der nede, hvertfall var det det for noen år siden da jeg gikk supply der nede. De tok over etter Siddis Pilot, eid av O.H. Meling i 2005 om jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
leif_erikg Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Tja si det. Det ser i hvertfall ut som om de tar seg umaken å gå mellom holmer og skjær i stedet for å gå raskeste veien. Bare synd at skydekket ligger så lavt. Det hadde blitt en helt annen opplevelse om det hadde vært klarvær slik at vi hadde fått sett dette flotte landskapet i all sin prakt. Når de passerte mitt hjemområde satt jeg å tenkte på hvor flott det hadde vært om de passerte Alversund, Feste og Lygra i godvær. Uansett synes jeg det var utrolig flott å se dette skipet gå gjennom leia vi er vant til å gå i. Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Folk I Båt Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 (redigert) Båten du linket til var ikke/har ikke den typen vaktfartøy, men en ordinær gammel fisktbåt omgjort til standby båt for å utføre standby tjenester. Den var eid av Simon Møkster Shipping i Stavanger. Når det gjelder Esvagt på Ekofisk er det de som har standby tjenesten for området der nede, hvertfall var det det for noen år siden da jeg gikk supply der nede. De tok over etter Siddis Pilot, eid av O.H. Meling i 2005 om jeg ikke husker feil. Joda. Gamle Sar Delta (som jeg linket til) gjorde også "brønntjeneste" i sin tid. Og det er nettopp slike fartøyer som blir brukt til slikt. Sist jeg jobbet på et skip som var innom norske farvann ble vi "huta" av en gammel færøysk sidetråler som lå og passet på ingenting (les brønnhode). Esvagt har kommet inn for fullt mht. stand by tjenester i Nordsjøen. Som en konsekvens har de oppgradert flåten sin betraktelig. Senest med Esvagt Aurora. Men gammel tidligere fiskebåttonnasje fra Esvagt er fortsatt å se i norsk sektor. inkl. Ekofiskfeltet. Hva de egentlig gjør her aner jeg ikke da områdeberedskapen ivaretas av adskillig større fartøyer. Beklager denne "avledningen" av tråden. Redigert 13.Juli.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Den 01.01.2011 ble det innført nye regler om krav til los eller en person med såkalt farledsbevis på båter over 24 meter. Farledsbevisene deles inn i soner over Norge. I en overgangsperiode frem til 01.01.2014 har en rekke båter fått dispensasjon til å seile uten slike farledsbevis, deriblant MS Sjøkurs. –Vi har ikke brutt noen som helst lov. I en overgangsperiode frem til første januar 2014 slipper Sjøkurs å ha navigatører med farledsbevis, forklarer Teisrud. Teisrud får støtte fra Kjetil Borhaug, rådgiver i Kystverket. – Det er helt riktig ut i fra vår vurdering. Det foreligger ikke noe brudd på forskriftene fordi både båten og navigatørene tilfredsstiller kravene som gjelder for passasjerfartøy. MS Sjøkurs vil uavhengig av det siste døgns hendelser få om bord personale med farledsbevis i morgen. http://www.nrk.no/nordland/_-har-ikke-brutt-noen-lover-1.11130183 NRK skriver at NRK ikke har gjort noe galt, så da stemmer det sikkert. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
leif_erikg Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Slik jeg har forstått det, så sier jo også Sjøfartsdirektoratet at alt er i orden. Jeg velger å tro at det da stemmer. Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Mouche Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Hvilket ansvar mener du har NRK for den maritime delen/driften av skipet de har leid inn i forbindelse med dette "toktet"? http://www.nrk.no/nordland/_-har-ikke-brutt-noen-lover-1.11130183 NRK skriver at NRK ikke har gjort noe galt, så da stemmer det sikkert. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Zenit Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 Joda. Gamle Sar Delta (som jeg linket til) gjorde også "brønntjeneste" i sin tid. Og det er nettopp slike fartøyer som blir brukt til slikt. Det har nok forekommet at Sar Delta har hatt slike oppdrag, poenget var at det ikke er slike oppdrag disse fartøyene primært gjør/gjorde. Det er litt forskjell på beredskaps fartøy godkjent og sertifisert for å utføre standby tjenester og de mindre vakt fartøyene som passer på brønnhoder og lignende Esvagt har kommet inn for fullt mht. stand by tjenester i Nordsjøen. Som en konsekvens har de oppgradert flåten sin betraktelig. Senest med Esvagt Aurora. Men gammel tidligere fiskebåttonnasje fra Esvagt er fortsatt å se i norsk sektor. inkl. Ekofiskfeltet. Hva de egentlig gjør her aner jeg ikke da områdeberedskapen ivaretas av adskillig større fartøyer. Nå vet ikke jeg hvem av Esvagt sine fartøy som har beredskapen på Ekofisk nå, men det var Esvagt Corona som var beredskapsfartøy på hele Ekofisk fra 2005 og utover Beklager denne "avledningen" av tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 (redigert) Men kjære deg. I forbindelse med at denne hurtigruta ble omtalt som en "gammel båt" skrev jeg at enda eldre båter den dag i dag er i tjeneste. F.eks ligger noen av den tyypen jeg linket til som vaktfartøyer i Nordsjøen. Noe de de facto gjør. Det er du som begynner å blande inn stand by tjeneste (som er noe helt annet). Tilsvarende gamle stand by båter som den jeg linka til oppfyller ikke dagens krav. De er derfor 1: Hugget (som med den jeg linket til) 2: Solgt til Sea Sheperd eller tilsvarende. 3: Solgt til utlandet med andre krav til beredskapsfartøyer 4: Leid ut som vaktfartøyer for undersjøiske installasjoner o.l. Igjen: Beklager. Redigert 13.Juli.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 F.eks ligger noen av den tyypen jeg linket til som vaktfartøyer i Nordsjøen. Noe de de facto gjør. Du finner neppe vaktfartøyer i Nordsjøen fra 50 tallet i drift i dag på norsk sokkel Så lenge du kommer med faktafeil så bør de korrigeres. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 13.Juli.2013 Del på Facebook Svart 13.Juli.2013 (redigert) Du finner neppe vaktfartøyer i Nordsjøen fra 50 tallet i drift i dag på norsk sokkel Så lenge du kommer med faktafeil så bør de korrigeres. Du finner faktisk et vaktfartøy i norsk sektor i dag med klinka skrog, målebrev fra 1939, rester etter kjelefundament og Deutz med åpent vippetøy og vekesmøring. Tidligere stand by fartøy. Sånn er det med den saken. Her er en sak du bør lese om en båt fra 50 tallet som i april i år inngikk kontrakt med Statoil. Båten skal brukes som (trommehvirvel....) vaktbåt! http://www.itromso.no/nyheter/article7473161.ece http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=370649 Før du beskylder andre for faktafeil bør du vel komme opp med noe bedre enn "neppe" i din argumentasjon Redigert 13.Juli.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.