Jump to content

Bobåt, mellom 40 og 50 fot. Anbefalinger?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Tydelig det har skjedd noe med bankenes utlånspraksis, jeg har et lån i SP1, med 4,5% effektiv rente. Tror ikke jeg hadde fått det i dag...

Fare for at du har rett der. Lånetilbud er selvsagt resultat av så mye forskjellig (annen sikkerhet, totalt låneopptak, inntekt, livssituasjon og mye annet), men også markedet har forandret seg drastisk. Det er noe ganske annet å få sikkerhet i en båt i dagens marked og en tilstand der verdien er bortimot flat over tid og de fleste båter lar seg selge til en forutsigbar pris på kort tid. I dag er det usikkert både hvor mye båter er verdt og hvor lang tid det går før et salg – i tillegg til at verdien ser ut til å fortsette å synke. I tillegg er bankene generelt i en ganske annen posisjon enn for noen år tilbake.

Link to post
Share on other sites

Det lå en Histar 42 i Fredrikstad for omkring 1 mill. Dette er vel en Sundeck Trawler type med akterkabin med tak, og stor bredde - en skikkelig bobåt. Den hadde badekar, vaskemaskin etc, og eieren hadde kostet på den over 600 000 de siste 5 årene. Mener den hadde 2x357 hk Volvo maskiner. Jeg finner ikke tilbake til annonsen. Hvis det kunne være aktuelt så kan jeg nok spore opp telefonnummer til eier. Tror ikke den ble solgt. Det burde vel være en bomaskin med stooooor overbygd balkong (med side-kalesje og gasspeis, god utsikt fra høyt nivå) og samtidig velegnet for ferieturer. Størrelse og pris innenfor ditt intervall, og noen før deg har tatt store investeringer.

Link to post
Share on other sites

Det er jo et litt bedre utvalg på det utenlandske markedet ja...tittet litt tidligere på importbåter,da gjerne princess p 40/38, fairline targa 43, og kom vel frem til at prisene er stort sett det samme som her i Norge,men hk avg moms og transport kommer i tillegg.så viss du ikke er en kløpper på pruting så hadde jeg droppet det

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Nei det finnes nok bedre prutere enn meg. . Å jeg har alt for lite greie på import og språk til å finne på noe krumspring her. Så det blir nok kjøp av norsk båt. Å den må jo være registrert i skipsregister. :-) det er vel ingen av de utenlandske.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det lå en Histar 42 i Fredrikstad for omkring 1 mill. Dette er vel en Sundeck Trawler type med akterkabin med tak, og stor bredde - en skikkelig bobåt. Den hadde badekar, vaskemaskin etc, og eieren hadde kostet på den over 600 000 de siste 5 årene. Mener den hadde 2x357 hk Volvo maskiner. Jeg finner ikke tilbake til annonsen. Hvis det kunne være aktuelt så kan jeg nok spore opp telefonnummer til eier. Tror ikke den ble solgt. Det burde vel være en bomaskin med stooooor overbygd balkong (med side-kalesje og gasspeis, god utsikt fra høyt nivå) og samtidig velegnet for ferieturer. Størrelse og pris innenfor ditt intervall, og noen før deg har tatt store investeringer.

 

Vi var å kikket på denne i fjor før vi handlet Mainship 390. Uff og uff...hvis den var påkostet 600K, sier det noe om påkostningspotesialet det er å eie den. Båten bar preg av vannskader, og alt av finer rundt fronten måtte byttes. Men det var kjempefin uteplass. En koloss av en båt. Den ligger i elva i Fredrikstad(motsatt side av sentrum), og eieren bor like ved.

Link to post
Share on other sites

ved valg av en høykvalitetsbåt er som regel eiere og brukere mer forsktige med å tulle med diversje elektrisk og motorer

samt at feks i en storebro går absolutt alt av ledninger, kabler ol i rør så det blir minimalt med slitasje. lakk og glessfiberarbeid er i høyklasse, noe som minimerer risikoen for plastpest samt vanninntregning og lekasjer feks i vinduer og rundt fenderlist

det er iværtfall en tanke vært å ta med i beregningen :)

Link to post
Share on other sites

Men en del av de klassiske storebroene har vært plaget med osmose.... Den guffa Fairline blandet i på midten / slutten av åttitallet harvel gjort noen av Fairline sine årganger lite utsatt for slikt. Men for all del: storebro er staselige båter. Kjenner et par tre stykker med 36 / 40 / 420 utgavene, og to av dem har lagt inn noen hundre tusner de siste årene der også.... Mye på teknisk side

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...