Jump to content

Bobåt, mellom 40 og 50 fot. Anbefalinger?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hvis du ser etter billigere alternativer Bjørn så får du jo fine P-414 for 6-700.000 og det er fine bobåter med kjempeflott akterlugar, samme med Failrline 36 Turbo. For samme pris får du vel en og annen trawler (gud forby) hehe


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener....det er vel ikke uvanlig at bankene krever en egenkapital på 35 %. Siden jeg jobber i bank har jeg noen ganger drøftet båt med våre kreditteksperter (vi tilbyr ikke båtlån) og de sier at båt er et krevende kredittobjekt grunnet usikkerhet for verdifastsettelse. Og da i forhold til hva banken sitter igjen med hvis båten må innløses som sikkerhet. Er den da "sarvet ned", som vi sier i Ålesund, blir det kanskje et tap for banken og kravet til egenkapital settes deretter. Forøvrig gikk jeg på barneskolen med Malmedal i Skipsregistrene, he, he.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at Handelsbanken ikke krever mer enn 20 % egenkapital. Hvorvidt dette avgjøres av båtens alder, dvs om alder øker egenkapitalkrav, vet jeg ikke. http://www.handelsbanken.no/shb/inet/istartno.nsf/FrameSet?OpenView&iddef=privat&navid=HandelsbankenNO&sa=/shb/inet/icentno.nsf/Default/q30D2B98DA618D5B2C1256AD500520489

 

Under Lån og Finansiering.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Dette bankgreiene er noe masete og uoversiktelig greie. Noen banker gir lån dersom båten er registrert i skipsregistetet, men bare hvis båtens alder og nedbetalingstid ikke overskrider 20år. Og bare hvis du har egenkapital sånn og slik. Og/eller kanskje hvis du har dekning i feks hus.

 

For din del tror jeg det er like greit at du snakker med mange banker (du er jo godt igang) og ser hvilke som er minst gnien på egenkapital og båtens alder. Så får du etterhvert et realistisk bilde på hva slags pengesum du kan få lån på og til hvilke betingelser. Kjedelig å gjøre dette men det er nok verdt bryet vil jeg tro.

 

Men noen vil kanskje ikke si noen sum heller før du har et konkret objekt å kjøpe heller. Spesielt hvis alderen på båten er noen år.

 

Seig greie dette med lån. Mange forhold som spiller inn...

Link to post
Share on other sites

Har snakket med Dnb, Elcon og sparebanken sør til nå.. :-) å ser frem til nye runder.. :-) prøver Handelsbanken i morgen. Å muligens Sr bank. ? Må innrømme. .at jeg ikke vil gi helt slipp på tanken om at jeg kan bli Neptunus eier. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Dette bankgreiene er noe masete og uoversiktelig greie. Noen banker gir lån dersom båten er registrert i skipsregistetet, men bare hvis båtens alder og nedbetalingstid ikke overskrider 20år. Og bare hvis du har egenkapital sånn og slik. Og/eller kanskje hvis du har dekning i feks hus.

 

Men selv om båten er i skipsregisteret, så får man vel aldri like billig lån til båt?

Link to post
Share on other sites

Tok opp lån i Handelsbanken. Tillbudet jeg fikk var samme rente som for billån. Båten måtte da være registrert i skipsregisteret noe Mariell var. Mariell var over 20 år når jeg kjøpte henne uten at det var noe problem.

Nå må det nevnes at jeg hadde over 50% i egenkapital

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Fint, det er vel ment. Jeg har selv hatt utlegg på langt over 300' de siste 5 sesongene på min båt. Får ikke det igjen, men det blir hyggelig for neste eier. Og jeg har fremdeles igjen å hente 'ny' girkasse til den ene motoren før sesongen starter. Om du går for gammel båt så finn i alle fall en hvor gammel eier har foretatt mye oppgraderinger, eller kjøp en som er veldig billig hvor du selv er sikker på at du har igjen nok til nødvendige opppgraderinger uten å ende på kost som overstiger båtens markedsverdi

Link to post
Share on other sites

Jeg vet du mener det vel. Å det er jo derfor jeg bruker dere alle som konsulenter her. Jeg har fått uvurderlig hjelp fra Bp allerede.. :-)

Når det gjelder finansiering har jeg nå hatt to spennende samtaler med to banker. Kan fort komme ned på månedsbeløp på ca 8 k.

Da har jeg faktisk mulighet til å legge av litt til reparasjoner.. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...