Jump to content

Bobåt, mellom 40 og 50 fot. Anbefalinger?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Dette er en båt som er fint oppusset tror jeg. :-) er blitt tipset om denne. Via Im. :-) men setter stor pris på alle gode forslag her.. :-)

Den var skikkelig fin Bjørn..Fikk nesten lyst på den slev. men den er i overkant stor for bare turbruk, men som bo og tur må den være perfekt.

Link to post
Share on other sites

Nåværende eier har virkelig løftet denne båten til et prakteksemplar av en bobåt. Men jeg tror det blir vanskelig å finne seg en lun plass i elva.. eller hove kilen. . :-) den er stor. Å ikke lett å håndtere når en vill inn i ei naturhavn med lave svaberg. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Da hadde jeg hørt med flere banker.

Det kan vel ikke være regelen hos alle med 5 års løpetid for lån på NOR reg båter?

I så fall er det mange høye månedsavdrag ute på lån på 1-2-3-4 mill ute og går....

 

Sikker på at de fikk med seg NOR reg og hva det betyr?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hvis situajonen er slik at det skal være mye lån på en "gammel" båt - er det uaktuelt å vurdere rimeligere alternativer? Risky business å sette både egenkapital og fremmedkapital i et objekt med høy risiko og muligheter for store kostnader. Om du halverer budsjettet får du fremdeles rimelig mye og stor båt for pengene. Og går du for seil får du relativt ny båt (og mindre risiko) for pengene - ja du kan sågar kjøpe helt nytt med garanti og reklamasjonsrettigheter. og fremdeles ha 3 sovekabiner

 

Jeg skal ikke legge meg opp i det, og regner med du har tenkt mye på det allerede. Men det er ment vel - blir litt bekymret her fra sidelinjen. Har jo selv erfart hvor mye kroner som "plutselig" må inn i gammel skute, og da var det greit at strikken ikke var tøyd for langt. Og da er det penger du ikke får igjen ved senere salg(!). Det er jo ikke uten grunn at mange banker har en restriktiv utlånspolitikk for finansiering av eldre båter.

 

Uten sammenligning forøvrig kjøpte jeg i høst en brukt bil fra en kar som en gang hadde lånt normalt på den. Men når jeg kjøpte den var det igjen mer lån på bilen enn den var verdt, og mannen ble sittende igjen med et forbrukslån etter at jeg overtok bilen og pantet ble slettet. Så nå sitter han altså med et dyrt forbrukslån grunnet en bil han ikke lengre eier.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for et flott inlegg. Setter veldig pris på dine tanker her.. :-)

Jeg er på samme tanker selv..å vurderer frem å tilbake..

Som nevnt fikk jeg et finanstilbud på ca 20 k pr mnd.. da er det ikke mye igjen.

Så fikk jeg enda et tilbud fra Elcon. Ubekreftet. På ca 10 k pr mnd.. men med 35 prosent egenandel. :-) å det er og litt høyt. . Så dine tanker er fornuftige. Jeg avventer flere tilbud. Så får vi se.. kan hende jeg må redusere enda mere.. på ønskelista. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Min motivasjon for å flytte i båt. Er rett å slett for å følge en drøm. Å etter et samlivsbrudd. . Så har jeg mulighet til det nå.. :-) men det er viktig for meg at barna får det bra. Så da må de få beholde huset..eller sitte igjen med brorparten etter deling. Så jeg sitter igjen med Nordwesten. Som jeg vil bytte i noe større. . Om det lar seg gjøre. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Beklager, Bjørn, hvis jeg tråkket over en strek nå. Ser ingen grunn til at du skulle måtte redegjøre for private forhold, men nå forstår jeg selvsagt din tilnærming. Og dine utfordringer. Enig med deg i dine prioriteringer. Barna må alltid komme først og så ordner det øvrige seg. Lykke til!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Deler noen av reservasjonene fra nordan family 27. Å eie en cabincruiser på femti fot er ikke gratis om alt funker som det skal, og kan bli astronomisk dyrt om en motor, et drev eller annet bestemmer seg for å konke. På seilbåtsiden er det skremmende å se hvor fort ting blir dyrere etter hvert som en går opp i størrelse. Jeg kunne kommet unna med en 3-4 fot mindre båt langt billigere enn 32-foteren jeg har, skulle jeg opp i 36-38 fot ville økningen være tilsvarende stor.

 

Prøver ikke å hevde at seilbåt er det eneste saliggjørende for alle, men tror det er fornuftig å ikke kjøpe seg til fant – en del av fordelen ved å bo i båt er jo at det er såpass billig at en har fleksibilitet til å gjøre som en vil ellers. Om ikke annet er det greit å ha tenkt gjennom om man har økonomi til å takle de verste kostnadssmellene en klarer å tenke seg, også etter at lånet er tatt opp.

Link to post
Share on other sites

Det spørs jo litt hvor travelt du har det mht kjøp. Det pleier jo å bli vesentlig mer utvalg i diverse prisklasser utover sommeren og kanskje lettere å finne i riktig størrelse og prisklasse. Ser det på min Baltic-nå 14stk til salgs, til sommeren sikkert opptil 40stk...

 

Avhengig av banken og prioriteringer for øvrig så må du jo selvsagt velge noe som du prismessig er innenfor rekkevidde. Ikke så lett å finne rimeligere og fine båten på Finn nå ser jeg. Må liksom opp i 1mill for å finne en litt stor og fin båt akkurat nå iallefall.

 

lenger ned på prislista og skjønnhetslista finner man jo dog en slik en til halv pris av det du har antydet maks-en din har ligget på. Er slike uaktuelle synes du?

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?class=2184&class=6923&class=7959&length_feet_from=40&sort=2&ref=fas&finnkode=44597402

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...