Torsen67 Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Fikk du orden på dette staram? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Og mens jeg er på tråden her, er det noen som kan forklare litt hva en Vortec-topp er? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2014 Ja, det er gm's navn på en teknologi som består av brennkammer med en utforming som gir en hvirvelstrøm av innsugsluften (mye likt "fastburn" toppene i aluminium) samt slanke buede kanaler som sammen gir en mer homogen blanding i sylindrene, bedre avkjøling av varme områder, raskere flammefront og bedre fyllingsgrad på lave turtall/lav belastning. Vortec ble utviklet for motorer i pick-ups, R/V's o.l. hvor toppeffekt ikke er målet, men lavere utslipp, lavere forbruk og betydelig høyere moment er ønskelig. Midt i blinken for båtmotorer egentlig. Selv om de ikke akkurat er laget for racing har de vist seg spreke nok til moderat trimmede motorer: http://www.hotrod.com/techarticles/engine/gm_ht383_crate_small_block_tune_up/ Sitér dette innlegget Link to post
a3cy Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Hei. Jeg har en 2005 5l V8 som står i en Bayliner 245. Får ikke utslag på temperatur måleren på dashbord. Har skiftet sensor uten at det hjalp. Har også lagt lederen til instrumentet mot motorblokk og da får jeg fullt utslag på temperatur måler, så det skulle vel tilsi at det ikke er noe galt med ledningsnett og instrument? Noen som har noen råd? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Flott, da ble jeg litt klokere DieselDahl:-) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 6.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2014 Hei. Jeg har en 2005 5l V8 som står i en Bayliner 245. Får ikke utslag på temperatur måleren på dashbord. Har skiftet sensor uten at det hjalp. Har også lagt lederen til instrumentet mot motorblokk og da får jeg fullt utslag på temperatur måler, så det skulle vel tilsi at det ikke er noe galt med ledningsnett og instrument? Noen som har noen råd? Du har nok dårlig kontakt et sted, dette er vel den enpolede giveren som sitter foran på innsuget ved siden av termostathuset. Kan hende at den har dårlig kontakt med motorens jord. Sitér dette innlegget Link to post
staram Svart 8.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2014 Fikk du orden på dette staram? Hei Jeg endte opp med å kjøpe ny forgasser. Da ble det fart på sakene. Båten gikk som den skulle et par ganger vi var utpå. Men det trengs nok skikkelig justering av alt sammen nå. Både tenning, tomgang og forgasser. Var nedi havna noen dager før jeg skulle ta opp båten og da jeg setter båten i gir så stopper den. Dør ut. Mest lyst til å få byttet motor til nyere type med innsprøytning, men regner med dette koster altfor mye... Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 8.November.2014 Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 Noen som kan forklare hva betegnelsen 2-bolt og 4-bolt menes på en V8? Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 8.November.2014 Link til dette innlegget Svart 8.November.2014 Det er ganske enkelt at opphenget av veiva enten har 2 eller 4 strammebolter. Dvs feste av veivlagrene. mener at nyere v8 stort sett har 2. Dieseldahl vet vel det :) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Sånn ser fireboltede rammelagerbukker ut, det er altså de tre midtre som finnes med fire bolter i stedet for to. Den fremre og bakre bukken er alltid kun toboltet. Noen vil si at fireboltede bukker er en selvfølge ved trimming, det er jo ingen ulempe men de fleste jeg har snakket med er enig i at det ikke har noe for seg under iallefall 500 hester. Motorblokker har blitt bedre med årene og en nyere toboltet blokk står ikke tilbake for en syttitalls fireboltet blokk. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Flott, takk for opplysningen DieselDahl. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50560/377_v8.png Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 For meg ser det ut som det bakerste rammelageret har 4 bolter? Dette er en 377 MPI. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Den eneste forskjellen på 350 og 377 er slaglengden. Det er altså den samme blokka med en annen veivaksel (3,75" i stedet for 3,48") og nødvendigvis andre stempler med høyere krysspinnehøyde og annet program i ECU'en. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Mens det er litt liv her, jeg har sett på en båt med Merc 4.3 V6, 205 hk forgasser. Overhalt i 2004 med kvitt. Er det noe jeg må ta høyde for her? Noen motorer som er bedre enn andre før og etter årstall? Dette er ikke Vortec, noe som hadde vært fristende da jeg har fått med meg at disse er bra. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 10.November.2014 Link til dette innlegget Svart 10.November.2014 Hei, låner tråden litt. Jeg har en merc 350 fra rundt 1988. Blocket trenger nå å skiftes ut og jeg har bestemt meg for ny long block. Mekanikkeren jeg har brukt tidligere synes jeg er for dyr for denne jobben og jeg har lyst å prøve selv for å lære litt. Motoren er tatt ut av båten, men alt må flyttes over til det nye blokket. Er det noe som er spesielt vanskelig eller noen klassiske feller man kan gå i? Har selvfølgelig tenkt å lese mest mulig i manualer og på nett før jeg setter i gang. Takknemlig for tips Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Det er plenty av feller å gå i. Hvis du kjøper en ny eller overhalt longblock fra en seriøs aktør får du nødvendig hjelp hvis du møter på noen utfordringer. Minges universal service, Sarpsborg motorverksted f.eks. har godt rykte. Finnes sikkert mange andre bra også, men det finnes også noen luringer der ute. Sørg for å få riktig spec på motoren, den skal ha med svinghjul og svingningsdemper. Dette må balanseres sammen med veiva. Hvis alt er riktig er det bare å flytte over coupler, bellhousing, eksosmanifolder, innsug, bensinpumpe, ledningsnett, fordeler, reimskiver, dynamo, sjøvannspumpe, servopumpe og braketter m.m. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 den skal ha med svinghjul og svingningsdemper. Dette må balanseres sammen med veiva. Standard GM 5.7 og 4.3 liter er internt balansert, også nyere 5.7 med hel tetning er egentlig balansert internt men har en ekstra vekt på svinghjulet som er lik på alle, noe som gjør at svinghjul og svingningsdemper kan byttes uten ekstern balansering. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Godt forklart adeneo. Viktig å merke seg at det er forskjell på svinghjul til 350 og 305. Og det er altså forskjellig svinghjul på motorer med "one piece rear main seal" og "two piece rear main seal" , sistnevnte kom også i to forskjellige diametere så da er det forskjell på starteren. Det er med andre ord noen feller. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Takk for tipsen! Jeg har fått et tilbud fra Minges på en ny long block og tror jeg kommer å handle der. Jeg har tilgang til et mindre verksted, trenger man mye spesialverktøy for en slik jobb? Ville dere kjøpt en mest mulig lik motor som den gamle, eller er det noe vits i å kjøpe en modernere utgave for eksempel vortec? Veier fordelene opp ekstra jobben ved skifte? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Kan ikke hjelpe deg så mye, men flott hvis du holder oss oppdatert underveis i dette prosjektet. Da lærer vi andre litt av det også. Evt om du lager en egen prosjekttråd. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Personlig ville jeg valgt en motor med rollerkam og vortec topper. Motorene er klin like ellers, du ser ingen forskjell utenpå unntatt hvis den gamle hadde toppdeksler med perimeterbolter. Fra '88 tror jeg har toppdekslene riller og har fire bolter på linje. Innsuget er forskjellig på vortec men det er en billig sak å bytte. Mulig du da bør ha en litt tyngre propell men det er ingen absolutt nødvendighet. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Er jo litt fristende med Vortec-topper ja... Er det ikke forskjellige bensinpumper? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Nyere blokker er laget uten hull for mekanisk bensinpumpe. Vet ikke når de sluttet med det og om det har vært laget blokker parallelt med og uten dette. Hvis blokken har hull til mekanisk pumpe kan du sette på et blindlokk og bruke elektrisk pumpe. Pumpa er ikke så dyr heller. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 Ok, hjertelig takk for tipsene! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.