Knude Svart 1.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2014 Hei igjen og takk for interesse og spørsmål! Svar til Big Horn Planen er å bore et hull og lime inn en liten stubb av et plastrør nede i kroken på alle støttene så vannet renner til nermeste spygatt. Hallegatt og spygatt lager jeg i forbindelse med utvendig arbeid. Struktur i dekk og innvendig i skansekledning skal bare coates 2 strøk i år. Dekket skal ha natet teak eller eik og innvendig i skansekledning vil jeg en sommerdag i fremtid helsparkle /lage innvendig vegg. VannTro: Haligatt og spygatt skal vi ha ! Der skal det lages en form og støpes en todelt karm så det blir et avrundet foring som både forsegler kuttet og beskytter fortøyninger. tror du har samme men i syrefast. Så til Morten Det laget med topcoat er egentlig bare for å se behovet for sliping eller om det er lekasjer i støpen. Du har helt rett i at det kan og skal støpes mere på flatene ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
VannTro Svart 1.September.2014 Link til dette innlegget Svart 1.September.2014 VannTro: Haligatt og spygatt skal vi ha ! Der skal det lages en form og støpes en todelt karm så det blir et avrundet foring som både forsegler kuttet og beskytter fortøyninger. tror du har samme men i syrefast. Haligatt var navnet for den typen "kryssholt" ja. Joda, det stemmer det, 2 i hekken og 3 på hver side, syrefaste. Du har planene klare skjønner jeg, morsomt å følge med. Den største lærdommen er hvor mye rutine som skal til for ikke å gå på ei "blemme". Tror jeg hadde snublet fort :-) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Knude Svart 8.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Jo takk VannTro ! Nå er det Bruce Robert Godson som har planene klare Da jeg kjøpte tegnings settet så kom det digitalt med alle FSP tegninger i Autocad. Alle detalj tegninger og beskrivelser som dokumenter og ca 1000 Bilder av tilsvarende båt ferdig og i produksjon. Om det er noe jeg ikke finner der så kan jeg sende en mail og får svar i løpet av en dag. Jeg sender samme bilder som jeg legger ut på her på forumet til Bruce som han bruker videre til nestemann eller til lærebok som han publiserer. Et par tre bilder fra aktespeilen ! Portåpning ! El høvvel er et utmerket redskap på glassfiber ! Dette for at det skal bli så gjevn bue som mulig. Støping utvendig for port. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Båttransport D5L Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Imponerende arbeid og fint med så bra bildedokumentasjon Kystfareren Sitér dette innlegget Link to post
godthaab- Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Fantastisk arbeid :) morro å følge deg! Her er det mange triks å plukke opp :) gleder meg til avdukning! Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
Møkkalasset Svart 2.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2014 Ble det ingen avduking i år? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 3.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Hei ! Jo avdukning blir det i høst Møkkalasset men det var en del ting som var så greie å ta under tak så det er utsatt litt. I dag ble siste dør/vindu montert ferdig i overbygget. Da har alle blitt satt inn i pakning og er ferdig så langt. Hele overbygget har nå riktig farge og alle flater det er montert dør eller vindu i er pusset/rubbet og polert. Dette ble den siste veggen med farge og dør/vindu Blir jo vanskelig å ta oversikts bilder men dette er B/B side Siste bildet i dag ble av pullert på akterdekket Der blir det en dobling med kryssfiner-så en fem seks lag csm før hele dekket får en omgang med toppcoat. God helg til de som ser innenom tråden ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Anjuma Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Vakkert... rett og slett vakkert! Jeg tror vi er ganske mange som kribler etter å se skuta i helfigur nå :) Blir spennende å se bilder fra avdukingen. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Baffin Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Fantastisk å følge med på :-) Imponerende arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Hvorfor skal du absolutt ta av taket i høst? Må jo være bedre å ha le frem til våren? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Skudenes Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Wow!! Moro å lese denne tråden. Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Antilia Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 God helg til båtbyggeren også, og en stor takk for at du deler med oss. Dette er flott å følge med på. :-). Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
pauc Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Ser frem til avdukingen! (Hint - Live streaming) ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 4.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Takk for hyggelige komentarer fra dere alle ! Svar til Jonas 78: Jo egentlig så hadde det hvert fint å la hallen stå.... men..... Når temperaturen går mot null så blir det å jobbe innvendig i båten så da har ikke teltet så mye nytte lengre. Må innrømme at å se skuta på litt avstand gleder jeg meg veldig til så.. jo.... ned skal den! Pauc: Jo det blir både det ene og det andre vil jeg tro med kone som proff fotograf Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
S/Y Rainbow Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Beundringsverdig! Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
Roger og Olina Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Bytte i en pen brukt Summer Som jeg har skrevet tidligere Knude... Bukker i dyp respekt Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 7.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2014 Summer er fin den men....... Da ble det et par små dager i teltet med litt rester her og der. Gikk også i gang med halligatt/spygatt. Siden jeg senere skal lage en karm så er det greit at alle er like store. Startet derfor med en mal som både ga center hull til hullsag og størelsen/plassering av kuttet. Dette er i baugen. (ble også en kontroll på laminattykkelse i skansekledning. Så første hullet ferdig Springpullert. Denner skal også drenere bort vann så den er i kant med dekket. Så akter. Her blir det en av hver type. Siden båten har spesifikasjoner som tilsier at den skal i kategori A ( Havgående) så er det krav til en avrending fra dekket. Det skal enda 2 spygatt på siden samtidig som det blir 3cm klaring under porten i hekken. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Superkul Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Fy f¤#"%%¤& detta var virkelig imponerende - du er helt rå - stå på Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Pequod Svart 10.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2014 Gleder meg som en unge til å se det ferdige resultatet! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Mollestad Svart 17.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2014 Hva er statusen nå? Spennende trå :) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 17.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2014 Vi som følger med blir bekymra når tråden ikke blir oppdatert med nye bilder og arbeidsoperasjoner minst 1 gang i uka Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Knude Svart 17.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2014 (redigert) Hei ! Så stas at noen lurer på hvor jeg blir av. Jeg sa tidligere at vinduene var ferdig montert i overbygget. Derimot skulle det inn 2 vinduer i taket og siden temperaturen i Ubekilen sank ned til fire pluss så ble det montering i steden for coating. Plassert i forhold til at det skal monteres en ytterdel til varmepumpe på S/B side. Klarte å legge et strøk maling på vinduskarmene med god hjelp i fra en vifteovn! For å få montert de siste klemmlistene på vinduene på B/B side, måtte den provisoriske arbeidsbenken flyttes å selfølgelig en liten ryddings av verktøy å utstyr. Nå blir cockpiten snekkerverksted i vinter ! Det var ikke mye skarpt men det får holde ! Fyrte litt for kråka men fikk litt toppcoat på akterdekket Bildene viser status på akterdekket ! S/B - B/B Må innrømme at jeg gleder meg til å se dagens lys å ikke grå presenning når jeg ser ut av vinduene ! God helg til dere som følger !!! Knut-Erik Redigert 17.Oktober.2014 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Catch22 Svart 17.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2014 Sjelden gleder jeg meg så mye til å se noen andres båt bli sjøsatt Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 17.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2014 Enig med Catch22. Det et jo nesten så en føler at skuta er blitt litt "vår alles" slik som vi får detaljerte oppdateringer her. :) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Knude Svart 23.Oktober.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2014 Dagen før dagen ! I dag så har jeg startet med å løsne duken på hallen. Har tatt et par tre bilder siden det er siste dagen med et så stort byggverk i Ubekilen båthavn. Den ruver ganske mye i forhold til de andre båtene i havna. Som noen ser så er det løsnet så mye som mulig uten å la hoved duken falle ! Fronten med inngangspartiet og innvendig trapp ! Da blir det en stor dag i morgen når jeg skal se båten fra siden lengre borte fra enn en halv meter ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.