Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

Begynner å nærme seg avreise nå. Dieselvarmeren er klar til dyst, og i går tømte jeg dieseltanken (med en knøttliten håndholdt pumpe), vasket ut det lille som var av graks på bunnen og filtrerte dieselen før den ble pumpet tilbake på tanken igjen. Det så ikke så ille ut, men når jeg først hadde tatt av mannlokket for å inspisere tenkte jeg det var greit å gjøre det skikkelig. Håper jeg har vett til å vente til dieseltanken ikke er stappfull før jeg gjør dette igjen.

 

Som før kan jeg prøve å holde tråden i live underveis om det er interesse for det, men jeg trenger noen til å videreformidle innlegg. Opptakskravet er fungerende mobiltelefon og mulighet til å motta mail, og stillingen har akkurat like god lønn som min egen ...

Link to post
Share on other sites

En av gledene ved å besøke franske kolonier er at det er dragrace i bukta bortimot hver eneste kveld. Vi snakker her ikke om hekksjøgeneraler eller vannscooterpøbler, men æresmedlemmer av klubben for optimistisk ankring.

 

Skal en ankre på fransk manér kan følgende oppskrift benyttes:

  • sørg først og fremst for å ankomme sent på dagen, gjerne etter mørkets frembrudd. Dette maksimerer sjansen for å støte på fiskeblåser, bøyer eller å ankre midt i innløpet til havna
  • ankring gjøres best helt innerst i bukta, aller helst blant båter som ligger på moringer. At du har RIB med 40hk motor gjør ingen forskjell, turen inn til land må gjøres så kort som mulig
  • sørg for å holde god fart i båten helt frem til en lar ankeret gå. Det hjelper ikke å knipe inn noen ekstra sekunder på regattabanen om en så ødsler de bort med sendrektig ankring
  • store og tunge ankre bør unngås
  • slipp ut nok kjetting til at ankeret når bunnen. Om en er riktig spandabel kan en slå til med en meter eller to ekstra, for å være sikker på at ankeret har bakkekontakt også på høyvann
  • ankeret må ikke under noen omstendigheter bakkes ned. Etter at foreskrevet mengde kjetting er sendt ut må kveldens første vinflaske umiddelbart åpnes

Om alle punktene følges skal alt nå ligge tilrette for et realt dragrace. Vent først på et vindkast eller en dreining i vindretningen. Første mål nå er å stirre uforstående på nabobåtene som gauler ut i panikk når de ser båten din drivende mot sin. Når avstanden er mindre enn én båtlengde er det på tide å rope tilbake, og beskylde nabobåten (som ligger stille) for å drive mot deg. Gleden er komplett om det nå kommer et vindkast fra motsatt retning, og en begynner å drive utover i bukta, mot en annen båt som i full fart løsner fortøyningene og stikker fra sin moring. Dette er et godt tidspunkt for å vurdere å starte motoren, om noen finner ut hvor nøkkelen er. Bruk gjerne også et par minutter på å høylytt diskutere rollefordeling, og om det strengt tatt er helt nødvendig å flytte båten – det kan jo hende ankeret setter seg igjen snart, og alle tre båtene du holdt på å smelle i har uansett flyttet seg.

Link to post
Share on other sites

Euklid skrev for 8 timer siden:

En av gledene ved å besøke franske kolonier er at det er dragrace i bukta bortimot hver eneste kveld. Vi snakker her ikke om hekksjøgeneraler eller vannscooterpøbler, men æresmedlemmer av klubben for optimistisk ankring.

 

Skal en ankre på fransk manér kan følgende oppskrift benyttes:

  • sørg først og fremst for å ankomme sent på dagen, gjerne etter mørkets frembrudd. Dette maksimerer sjansen for å støte på fiskeblåser, bøyer eller å ankre midt i innløpet til havna
  • ankring gjøres best helt innerst i bukta, aller helst blant båter som ligger på moringer. At du har RIB med 40hk motor gjør ingen forskjell, turen inn til land må gjøres så kort som mulig
  • sørg for å holde god fart i båten helt frem til en lar ankeret gå. Det hjelper ikke å knipe inn noen ekstra sekunder på regattabanen om en så ødsler de bort med sendrektig ankring
  • store og tunge ankre bør unngås
  • slipp ut nok kjetting til at ankeret når bunnen. Om en er riktig spandabel kan en slå til med en meter eller to ekstra, for å være sikker på at ankeret har bakkekontakt også på høyvann
  • ankeret må ikke under noen omstendigheter bakkes ned. Etter at foreskrevet mengde kjetting er sendt ut må kveldens første vinflaske umiddelbart åpnes

Om alle punktene følges skal alt nå ligge tilrette for et realt dragrace. Vent først på et vindkast eller en dreining i vindretningen. Første mål nå er å stirre uforstående på nabobåtene som gauler ut i panikk når de ser båten din drivende mot sin. Når avstanden er mindre enn én båtlengde er det på tide å rope tilbake, og beskylde nabobåten (som ligger stille) for å drive mot deg. Gleden er komplett om det nå kommer et vindkast fra motsatt retning, og en begynner å drive utover i bukta, mot en annen båt som i full fart løsner fortøyningene og stikker fra sin moring. Dette er et godt tidspunkt for å vurdere å starte motoren, om noen finner ut hvor nøkkelen er. Bruk gjerne også et par minutter på å høylytt diskutere rollefordeling, og om det strengt tatt er helt nødvendig å flytte båten – det kan jo hende ankeret setter seg igjen snart, og alle tre båtene du holdt på å smelle i har uansett flyttet seg.

Haha. Utrolig bra skrevet??

Link to post
Share on other sites

Souvernirsjappa som er oppsatt med en PC der vi kan sjekke ut av Guadeloupe var stengt i går (uten forvarsel), så vår planlagte avreise i dag ble utsatt til i morgen. Fast Seas vil ha det til at det skal ta oss rett over 15 døgn om Halifax er destinasjonen, hvorav tre døgn for motor. Det ligger noen lavtrykk der ute og lurer på langtidsvarselet – ingenting som ser problematisk ut nå; vi kommer ikke så langt nord før de har gjort sitt, og vindstyrken er ikke voldsom. Men det er ikke lett å spå om slikt, og nye lavtrykk kan sikkert finne på å dukke opp mens vi er underveis.

 

5918f688e7106_ScreenShot2017-05-14at20_28_55.jpg.035a089d8174796a3d80e935aca536f2.jpg

 

På den annen side ser det ganske mildt ut helt til Bermuda, og der går det alltids an å stoppe. Vi kommer etter planen til seile forbi Bermuda mens America's Cup foregår der – hadde vært artig å se på spetakkelet, men ikke artig nok til at jeg har lyst til å gå gjennom alt bryderiet det innebærer. Så vi vil helst videre. Men om det blir Halifax, Bermuda, Azorene, Irland eller Storbritannia som er neste landkjenning gjenstår å se.

Link to post
Share on other sites

Liker den uvissheten som du her presenterer.  Været bestemmer. Å det er bare slik det blir. Håper dere får en fin overfart. Slik som jeg har lest denne tråden har dere vel vært heldige/dyktige og unngått det verste været.  Håper det fortsetter  .  Jeg begynner å forberede kaffikjelen...,i  tilfelle  

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Ønsker dere en riktig god tur - etter hvert kan det vel bli greitt å ha klar gensere også til en forandring.

Jeger egentlig litt nysgjerrig på Golfstrømmens betydning for dere. Jeg har lest at den varierer veldig i bredde og mange som skal krysse den, er opptatt av å finne den korteste veien på tvers. -Det er muligens "bortskjemte" amerikanske kystseilere som gjør sitt livs seiltur over til Karibia, som sier sånt... Men noen knops motstrøm eller fra siden vil dere vel få av Golfstrømmen.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Propell1 said:

Jeger egentlig litt nysgjerrig på Golfstrømmens betydning for dere. Jeg har lest at den varierer veldig i bredde og mange som skal krysse den, er opptatt av å finne den korteste veien på tvers. -Det er muligens "bortskjemte" amerikanske kystseilere som gjør sitt livs seiltur over til Karibia, som sier sånt... Men noen knops motstrøm eller fra siden vil dere vel få av Golfstrømmen.

Har lurt på det samme. Konklusjonen min så langt er at det nok ikke er like brutalt som langs kysten av Sør-Afrika, men ser ikke det som noen grunn til å ikke være forsiktige. Håper vi har vind fra vest når vi går gjennom. Om det blåser mer enn 10-15 knop fra øst kommer vi til å holde oss syd for Golfstrømmen inntil det går over. Så allverdens komplisert er det ikke, og mengden oppmerksomhet Golfstrømmen får er nok diktert av amerikanere på førstereis. Men vet om et par båter som har hatt skikkelig begredelige forhold i perioder når de har prøvd å seile østover med Golfstrømmen i ryggen – flatt vann og rekordfart inntil vinden snur ...

 

En annen komplikasjon er mindre strømvirvler nord og syd for hovedstrømmen. Om vi klarer å plassere oss rett i forhold til disse burde det gi en bra dytt bakfra, men om vi ikke følger med i timen kan vi ha noen døgn med motstrøm. Hovedstrømmen er vi gjennom i løpet av en halv dag.

 

Vi kan laste ned strømdata underveis, men jeg har kun lagt det opp så jeg får data fra OSCAR-modellen, ikke Rtofs som Framtia viser over. Forhåpentligvis viser begge omtrent det samme.

Link to post
Share on other sites

Tidevannstrømmene er vel ikke ubetydelige i dette området heller - så da gjelder det nok å unngå situasjoner da "alt"  - vind, havstrøm og tidevannstrøm  motarbeider hverandre og får bølgetoppene til å gå høyt og bratt. Jeg antar at jeg kan si slikt uten å skremme vettet av dere som nå er skikkelig erfarne langtidsseilere.

 

Men jeg trodde det var (eller kan være) ugunstig med vindretning rett mot strømmen? Man skal jo fram også, forståss, og da er jo vind det man vil ha for å kunne gå mot strømmen - innen visse grenser som du forteller. -Kanskje tidevannstrømmer delvis nuller ut Golfstrømmen innimellom hvis dere har litt flaks?  -Eller "flaks" - hva er det jeg sier her - det handler jo ikke om flaks :saint: når man vurderer tilgjengelig informasjon og tar viktige avgjørelser.

 

Det er uflaks man skal ta høyde for - og der har du bevist i lang tid hvordan man alltid sørger for å ha marginene på sin side, Euklid!

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Sitat Euklid 17/5 22:43
 
Drøyt to døgn unnagjort så langt, uten at vi har vært gjennom de helt store begivenhetene. Været holder seg omtrent som det har vært; litt lite vind i perioder, men bølgene er så små at vi holder et greit skyv i båten også når vindstyrken er under ti knop i perioder. Solcellepanelene gjør som vanlig sitt, og mater batteriene mer enn tilstrekkelig til å holde liv i kjøleboks, autopilot og det vi ellers har gående. Rett vest for Antigua ble vi overrumplet av en krapp bølge som skylte en god del sjøvann ned den åpne luka i salongen – grei påminnelse å få såpass tidlig i løypa, og største skade var et vått putetrekk.

Det er ganske tomt her ute, skjønt det er høysesong for å komme seg ut av Karibien og oppover mot Bermuda. Et par J-class seilbåter har passert oss på vei til America's Cup som snart begynner på Bermuda – dessverre var det mørkt da de føk forbi, og umulig å få tatt bilder av noen av de. Ellers har vi ikke sett tegn til hverken båter eller fly.

Det tar alltid noen dager å komme inn i rytmen når vi er underveis, og det gjelder spesielt nå som det har gått halvannen måned siden sist vi for alvor seilte. Jeg tar meg selv i å stadig sjekke fremdrift og kurs – etter noen døgn pleier jeg ikke å bry meg nevneverdig om slikt, så lenge båten flytter på seg i omtrentlig riktig retning. Å ikke gjøre noe som helst er en vanesak, og selv om vi ikke akkurat har hatt overfylte dager i Karibien har vi gjerne hatt litt mer på agendaen enn mat, fisking og søvn.

17. mai feires i ganske stillferdige former her ute, ved å åpne en plate Melkesjokolade vi har hatt ombord siden Cape Town. Mulig jeg svir noen pølser i kveld i tillegg – utsiktene til is er dessverre ganske dårlige.

Været ser helt overkommelig ut på langtidsvarselet, men som forventet er det flere nokså lange perioder uten særlig antydning til vind. Vi har drøyt 1400 nautiske mil igjen nå og kan gå rundt 900 for motor om vi må. I tillegg kan vi gjøre et kort stopp på Bermuda for å kjøpe mer diesel om det skulle bli nødvendig. Det er grenser for hvor lenge det er morsomt å høre på motordur, så jeg håper vinden samarbeider noenlunde.
 
Link to post
Share on other sites

Sitat Euklid 19,05 23:15 

Milene tikker unna, og vi har begynt å venne oss til et liv på skrå. I lange perioder har vinden kommet nesten rett fra nord, og vi har seilt så tett opp mot vinden som mulig. Vi har jevnt over 15-20 knop vind – litt mer enn varslet – og seiler med 2. rev i storseilet og halvveis innrullet genoa. Prøver å ligge rundt eller litt over fem knop; det er ikke vanskelig å seile langt fortere, men det fører til et durabelig smell hver gang vi treffer en bølge. Jeg er i grunnen overrasket over hvor godt båten seiler på kryss, selv i vår langturtunge tilstand.

Regner med å ha passatvinden med oss et par døgn til, før vi må ty til motoren en periode. Typisk holder passaten det gående frem til 26-28 grader nord, og det kan se ut som om vi kommer til å ende med å ha vind frem til 28 grader nord. Vi har knapt brukt diesel så langt på denne overfarten, så jeg tror neppe vi trenger å bekymre oss for å gå tomme før vi kommer til Canada – og et stopp på Bermuda burde heller ikke bli nødvendig.

Dette er stadig et tomt havområde. Vi har sett to containerskip, ett fly og noen få fugl. En enslig fisk luktet på kroken, men stakk av før den fikk bitt seg skikkelig fast. Ingen delfiner så langt, ei heller hval.

Har hatt en liten gjennomgang av garderoben ombord. Noen år i tropiske strøk uten tilgang på vaskemaskin gjør ikke akkurat underverker for plaggene. Tror vi må budsjettere med en aldri så liten handlerunde for å ikke se ut som lasaroner – falmede t-skjorter og shorts fulle av saltvannsflekker er ikke like naturlig overalt. Hårklippemaskinen jeg bruker for å hindre overdreven skjeggvekst nekter å lade på grunn av langt fremskreden korrosjon, så jeg begynner å lure litt på hva slags syn som møter de canadiske tollerne når vi kommer frem.
 
Link to post
Share on other sites

Sitat Euklid 20.05 16:50
 
Ser det er meldt en kortvarig storm i midten av neste uke. Vi burde gå klar av det verste, men det er grenser for hvor mye en skal stole på værmeldingen.
 
Vurderer å enten vente et par dager på Bermuda eller stikke et stykke østover for å få enklere forhold, men vi har noen dager på å bestemme oss.
 
Men enn så lenge er seilasen så enkel som den kan bli, med 10-15 knop på kryss og flatt vann. 
 
Link to post
Share on other sites

Sitat Euklid 22.05 kl 16:50 ?

 

Værmeldingene ser langt mildere ut nå enn for noen dager siden. Der det før var meldt vind på feil side av 50 knop er det nå varslet om rundt 35 knop – en ganske annen virkelighet. Med mindre det kommer noen store endringer regner vi derfor med å hoppe over Bermuda – det er ikke dårlig nok vær til at det er verdt å vente på at det skal gå over, og vi burde ha nok diesel ombord, selv om det nå er litt flere perioder med lite vind enn tidligere varslet.

I natt så vi oss nødt til å starte motoren. Vi hadde klart å tyne frem noen knop fart i lite vind i flere døgn, men nå var det såpass lite vind igjen at vi knapt flyttet oss fremover. Jeg hadde forventet at vi måtte ty til motoren langt tidligere, så er ganske fornøyd med distansen vi fikk unnagjort før passaten takket for seg, selv om det har gått rimelig tregt hele veien.

Det er mye kommersiell skipstrafikk i området her. Ser ut som om de fleste av båtene er på vei mellom Nord-Europa og Mexico-gulfen, og som vanlig holder alle sammen høflig avstand. De få som havner i nærheten av oss endrer kurs før vi rekker å kalle de opp.

Temperaturen har begynt å synke en del. I natt var vi nede i 22 grader, så det er enn så lenge nokså uproblematisk å holde varmen – og i grunnen ganske befriende å ikke se gradestokken tippe 30 grader hver eneste dag. Det ser ut til at temperaturen kommer til å stupe så fort vi kommer nord for Golfstrømmen – på ca 40 grader nord – vi har ullundertøyet parat, men lunter rundt i shorts enn så lenge.

Fiskekroken henger stadig på slep, uten at noe har valgt å bite på. Vi begynner å nærme oss makskvoten for anstendig inntak av hermetikk i løpet av et år, så en liten tunfisk eller tre hadde virkelig gjort susen. De eneste som har vist interesse for sluken er et par fugler som i perioder har fulgt oss. En av dem prøvde iherdig å sette seg ned på øvre salingshorn i går kveld, men glatt aluminium på en båt som ruller er ikke bare enkelt. Den sirklet rundt oss i minst en time, og forsøkte igjen og igjen å få fotfeste i riggen, hver eneste gang uten hell. Ofte kom masta faretruende nær ved å gi den en skikkelig kilevink, men merkelig nok gitt den klar.

Link to post
Share on other sites

Utrolig trivelig lesing fortsatt. Skjønner dere har opplevd mye fint på turen når Bermuda kan passeres uten en liten antydning til stopp.  Kunne jo tatt en snartur innom for å kjøpe en Bermuda shorts hvertfall.  ? flaks når vinden reduseres fra storm til kuling.  

Håper enda på noen friske bølgebilder. ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Sitat Euklid 23.05 kl.21:56 

 

 

Om det ikke hadde vært for at America's Cup blir arrangert på Bermuda nå ville vi nok tatt et kort stopp der. Men overfylte ankringsplasser og høye priser ($18 per fot per natt i enkelte marinaer ...) gjør at det ikke er veldig fristende med et stopp. En Bermudashorts fra Bermuda hadde vært artig, men jeg har en lei følelse av at vi kommer til å ha større behov for langbukser enn shorts i nær fremtid. I natt viste termometeret 21 grader en periode, uforskammet kaldt.

Begynner å bli litt lei av å høre på motoren nå, men vinden har så vidt begynt å dukke opp, og det kan nok se ut som om vi snart nok kommer til å savne de rolige forholdene vi har hatt. GRIB-filene varsler om vind fra mange snodige retninger, så det kan finne på å bli litt sikksakkseiling. Stadige endringer i vindretning fører gjerne med seg bølger fra minst like mange retninger, alltid et artig fenomen. Men vi er over halvveis til Halifax, og har en overflod av hermetikk og sjokolade, så det skal nok ordne seg, dette også.
 

Link to post
Share on other sites

Sitat Euklid 26.05 kl. 15:15

Det blåste opp i natt, og vi har nå 30-35 knop vind, med mer på vei. Bølgene har ikke hatt tid til å vokse allverden ennå, så komforten er helt ok.

Dette skal være et kortvarig fenomen, om mindre enn et døgn burde vi ha under 20 knop vind igjen. Så gjelder bare å holde seg fast en liten stund til.

Link to post
Share on other sites

Jeg sa: klokken for litt siden

"Huffda spennende. Men dette er sikkert barnemat for dere som er såpass sjøvant. Lykke til! :)"

 

Sitat Euklid klokken nå: 

"Dette er første gang siden Sør-Afrika vi har mer vind enn vi ønsker oss, så vi er nok litt ute av trening. Men vi har vært gjennom langt røffere forhold."

Link to post
Share on other sites

Sitat Euklid 27.05 kl 09:17 

 

Vi ser ut til å ha rotet oss inn i et område med sterk motstrøm, der vi ifølge OSCAR-modellen burde ha en drøy knop medstrøm. 

Kan bli noen lange dager om vi ikke finner en vei ut av dette, mister i alle fall to knop til strømmen nå. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...