Komodo Svart 7.Januar.2015 Del på Facebook Svart 7.Januar.2015 Vi venter i spenning! Dvs. ikke så veldig spent egentlig, føler meg ganske sikker på at det blir tett Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
DieselDahl Svart 8.Januar.2015 Del på Facebook Svart 8.Januar.2015 Jeg ville ha avfettet med aceton flere ganger underveis. Dels for å fjerne diesel meg også for å fjerne fett som selve aluminiumen avgir under sliping Metoden din virker ikke. Prøv "water break test" så ser du. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Januar.2015 Del på Facebook Svart 8.Januar.2015 Den gangen vi jobbet med stål, så var det viktig å rengjøre/avfette før vi begynte å slipe. Men jeg vil anta at leverandøren av Belzona sitter inne med omfattende erfaring. Mener å huske at vi på kritiske jobber bestilte inn personell fra Belzona til å foreta jobbene. Offshore var det naturligvis også snakk om sertifisering/garanti for resultatet, noe som ikke er nødvendig i dette tilfellet. Meningen med denne tiraden er at leverandøren sitter inne med omfattende erfaring fra alle mulige jobber. Vi hadde også pipelinepumper som var utvasket innvendig (crude oil), her ble utvaskingen erstattet med Belzona og remaskinert. Så metall og fett er noe man har erfaring fra. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 11.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2015 Det fulgte med en blekke, som skal leses nøye, og hvis jeg lurer på noe, så får jeg ringe de jeg handlet av. Godt å se at dette produktet blir brukt til langt røffere oppgaver enn min :-) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 17.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Jeg tok av mannlokket i dag, og jeg syns det var litt for mye møkk i tanken. Inspeksjonskameraet klarte ikke å gi nok lys, så jeg har vært på Biltema og kjøpt en smidig lampe, som jeg kan henge nedi. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 17.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 (redigert) Jeg demonterte motorromsvifta, og tok av mannlokket. Det lille jeg fikk se nede i tanken var ikke så oppløftende, da det var ganske mye møkk på bunnen. Det hadde vært bra med et mannlokk til høyre for der jeg peker, for da hadde jeg kunnet rensket tanken derfra. Er det mulig, uten å sveise, og i så fall hvordan? Utfordringen blir vel å få det tett rundt boltene? Hva tror dere her inne som har metall i blodet? :-) Redigert 17.Januar.2015 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Ikke noe tvil om at det hadde vært det beste. Ingenting kan erstatte innvendig vask med børste. Hvis ikke vil du garantert også få samme problem som meg med tildekkingskorrosjon under avleiringene i bunn. Det vil du få selv om tanken er laget av førsteklasses sjøvannsbestandig aluminium. Men det er selvsagt meget viktig at det blir helt tett siden det er i tankveggen og ikke i tanktopp. Jeg grublet litt på det samme før jeg kom så langt at jeg tok ut tanken min, og kom frem til en løsning, men det innebærer en del materialer og maskinering. Ideen er å lage et ovalt hull. Da kan man tre et blindlokk med pakning inn i tanken og klemme fast med en flens fra utsiden. Vet ikke om du forstod helt, men hvis du er interessert kan jeg jo forsøke å lage en skisse Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
REM Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Mener jeg har sett at Vetus har et mannlokk som er beregnet å monteres under væskenivået. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Tom Rør Svart 17.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 (redigert) Jeg tenkte i samme baner selv,og hvis man fikk sveiset på bolter på det innvendige mannlokket, og så bore hull, sånn at boltene stikker ut av tanken. Altså motsatt av sånn det er nå?Det hadde vel gått med et firkantet lokk også vel? Fant ikke noe på Vetus sin side Rem. Redigert 17.Januar.2015 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Ja, det burde funke. Men min ide var egentlig å ikke bore hull i tanken til skruene, men sveise inn skruene slik at pakningen kommer utenfor. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
taunus Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Nå er vel tankveggen ganske tynn. Men hvis man har en kraftig innerplate med påsveisede bolter, bore huller i tanken og så har en kraftig utvendig plate. Slik at tankveggen blir klemt mellom to kraftige plater.. Da har jeg troen på denne patenten. Da må man finne en drivstoffbestandig pakning som lett lar seg skifte og vips.. Livet smiler.. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 17.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Mannlokket på toppen er tykkere enn godset i tanken, og da jeg tok av lokket, så "deformerte" tanken seg. Dvs. at det faktisk er mannlokket som holder tanken rett og fin langs "setet"til pakningen. Sitér dette innlegget Link to post
bergie Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Maritim Consultans as selger en manneluke som kan monteres på siden av tanken, hevder de. Sjekk www.maritim.as. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 17.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Denne her ja. http://maritim.as/norway/nettbutikk/manneluke/ Sitér dette innlegget Link to post
bergie Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Ja, det var den jeg tenkte på. Har ikke erfaring med denne manneluken, men har kjøpt Bio-Protect fra nettbutikken. Det gikk veldig greit. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Tittet på den http://maritim.as/norway/manneluke/ synes den var litt knuslete. Blir trangt å rengjøre gjennom den åpningen der. Men det er nok sikrere mot lekkasje slik jeg foreslår. Poenget er at du får en tykk plate på hver side som klemmer mot tankveggen, da spiller ikke godstykkelsen i tanken noen rolle. Jeg ser fremdeles ingen grunn til å bore hull for skruene, de kan like gjerne komme inne i hullet. Poenget med oval åpning er todelt. For det første får man lokket inn i hullet, det går ikke med sirkulært lokk. For det andre vil man få en mer uniform klemkraft på pakningen rundt hele hullet enn om lokket hadde vært firkantet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tom Rør Svart 17.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Liker forslaget ditt Komodo, da det ikke er rare plassen å boltre seg på gjennom det lille hullet som den som var fra Maritim.as Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Fant ikke noe på Vetus sin side Rem. Du ser den på side 124 i Vetus hovedkatalog. Diameter 160mm, Type ILT Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Egentlig så er det jo bare på kutte til en rektangulær eller oval plate (som Komodo hevder), tre den med pakning inn i hullet og stramme til. Patenten har blitt brukt på (kompressor)tanker siden tidenes begynnelse. Det blir heller ingen bolthull i tanken. Det blir heller ikke sveising. Kun kaldsaging for å lage hull. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 17.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Du ser den på side 124 i Vetus hovedkatalog. Diameter 160mm, Type ILT Skal lete bedre :-) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 http://webshop.nettbaat.no/products/inspeksjonsluker-aluminium-se-utvalget Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 17.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Den har ikke mer enn 120 mm. åpning, og den ser ikke så safe ut i forhold til den som var 100mm. http://viewer.zmags.com/publication/39b85263#/39b85263/124 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Er det ikke mulig å fikse seg bedre tilkomst til mannlokket du allerede har? En luke i dekket f.eks? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tom Rør Svart 17.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Er det ikke mulig å fikse seg bedre tilkomst til mannlokket du allerede har? En luke i dekket f.eks? Det er under innrednngen innenfor skyvedøra, og under kjøleskapet, så det er ikke så enkelt det heller. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Januar.2015 Del på Facebook Svart 17.Januar.2015 Den som Zach linket inn, er den for vanntank kanskje ? Har samme ønske om inspeksjonshull i siden... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.