MikkelFlom Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 Da var min første sesong godt igang med 4 teiner, og man har fått 15 lovlige hummer. 5 under minstemålet men ingen rognhummer. Men et par store hohummer som skal slippes ut når sesongen går mot slutten. Fisker med røde skotteteiner fra OKmarine, kompis av meg har annen type fra carapax, og han får masse mere hummer men mye under minstemålet. Ikke noe mere lovlige enn meg men sikkert fått over 20 under minstemålet. Noen som har merket slike tendenser? Agn har vært sursaltet makrell og kveitehau, funket bra. Nå var jeg tom for agn så satt ut makrellgarnet ei natt og har nå 40kg sild og makrell. Lurer på om det funker å salte de med en gang eller må de bli bedervet/sur først? Er ikke taskekrabbe her, kun strandkrabber og trollkrabber.(langt nord) overflatetemp er nå på 7grader så vil tro kardinalene begynner å bli mindre aktive. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 Velkommen om bord, fersking! Jeg har OK Marines skotte/vestlandsteiner (altså både med åpning på toppen og i sidene). Jeg har bare fått én rognhummer i år, og jeg har ikke fått en eneste undermåler på de to sesongene jeg har fisket med dem! Hvis du ikke har taskekrabber, burde det ikke være noe problem med agn som ikke er surnet. Hummeren liker ferskt agn like godt som surt agn, det er bare det at det ferske lokker taskekrabbene i enorme mengder. Sitér dette innlegget Link to post
MikkelFlom Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 Da skal jeg salte silda allerede i morgen. Fikk kun hummer på 35 og 30 meter nå, så tydelig de går dypere når havet blir kaldere. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 Her er det ennå rundt 12-13 grader, så det virker som om de står på 15-25 meter. Men jeg er fremdeles ikke imponert over sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
crab Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 Da var min første sesong godt igang med 4 teiner, og man har fått 15 lovlige hummer. 5 under minstemålet men ingen rognhummer. Men et par store hohummer som skal slippes ut når sesongen går mot slutten. Fisker med røde skotteteiner fra OKmarine, kompis av meg har annen type fra carapax, og han får masse mere hummer men mye under minstemålet. Ikke noe mere lovlige enn meg men sikkert fått over 20 under minstemålet. Noen som har merket slike tendenser? Agn har vært sursaltet makrell og kveitehau, funket bra. Nå var jeg tom for agn så satt ut makrellgarnet ei natt og har nå 40kg sild og makrell. Lurer på om det funker å salte de med en gang eller må de bli bedervet/sur først? Er ikke taskekrabbe her, kun strandkrabber og trollkrabber.(langt nord) overflatetemp er nå på 7grader så vil tro kardinalene begynner å bli mindre aktive. Opplever det samme angående hummer under minstemålet, er veldig sjeldent jeg får det. Etter hva forstår så har en viss andel opp til 27 cm mulighet til å komme seg gjennom 60 mm fluktåpning. Andel rognhummer jeg har fått er rundt 1/4-1/3 både denne sesongen og tidligere. Bruker div utgaver av carapax 15-20 kg. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 (redigert) Mange grep ivrige Hardy-gutter kan ta selv her. Dagens fangstrapport: Tre hummer i sanketeina i dag. En med rogn gikk over rekka. I den teina var det faktisk så mye krabbe at hvileromme var stappfullt til over inngangen på kalven! Den stakkars hummeren satt klistret helt oppunder taket i en krok og var heldigvis uskadd. Et par av teinene var i dag så fulle av krabbe som jeg aldri har opplevd før. Det ble ca 15 liter med krabbeklør med hjem. Stoppet og delte ut det meste hos naboer på veien, resten skal nytes nå straks Ellers ble det et trekk på tirsdag også. Da ble det fire med hjem (tok dem med på jobben og spanderte til lunsj sammen med ei bøtte med krabbeklør), og fire med rogn som gikk ut. Det generelle inntrykket på de siste trekkene er at det er større andel rognhummer og generelt mer småhummer. Egentlig sjeldent at det er noen under minstemål i teinene, så det virker som om de finner veien ut. Tok opp tre teiner i dag. Seks igjen ute nå. MikkelFlom: Velkommen til forumet og til denne tråden om en av de beste hobbyer man kan ha Ser du holder til i Narvik. For å være helt ærlig visste jeg faktisk ikke at det var hummer på deres breddegrader, trodde den stoppet lengre sør. Har besøkt narvik ved et par anledninger for mange år siden. Sist gang for å svømme rundt i korridorene på noen av de tyske båtene ute på havna Fantastisk flott lansdel du kommer i fra, dere har mye vakker natur (husk noen bilder innimellom ). Redigert 23.Oktober.2015 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 Komodo, du fortsetter å gjøre oss andre her grønne av misunnelse og røde av skam! Men jeg håper du knuste krabbene, og ikke hev dem uti uten klør. Det er ikke lov, vet du! Selv kokte jeg ti krabber i dag og tenkte at jeg skulle fråtse så jeg sprakk. Ja, særlig... Det var to-tre av dem det var littt i, resten var enten helt tomme eller hadde bare noe grumsete, gjørmeaktig gørr i seg. Så det ble klør på maten istedenfor, som er en grei erstatning, men ikke på nivå med god innmat, særlig med rogn. Jeg fatter bare ikke det der, på denne tiden av året pleier det å være fine krabber her! Jeg kan ikke annet enn å tro at det kalde vannet i sommer må ha hatt noe med saken å gjøre. Disse var i tillegg tatt utaskjærs, og det pleier aldri å være det gjørmeinnholdet i dem der. Ellers agnet jeg teinene mine på nytt i dag og berget en som sto litt for langt ute i forhold til været. Jeg måtte gi opp den i går, da jeg klarte å røske løs kabelen til teinehaleren (altså ut av selve haleren, ikke kontakten). Så da jeg kom inn til land i går, knyttet jeg knute på kabelen og fylte hullet med Superfix-lim, så skal den komme ut nå, krever det Hulk-krefter. Det var ikke noe i teinene, men det ventet jeg heller ikke, for jeg hadde ikke sjansen til å bytte agn i dem da jeg berget dem innover, jeg måtte inn og jobbe. NCIS tekster jo ikke seg selv! Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 (redigert) Fjordgrynt, the big deal er at man skal følge reglene for alt som har med fauna å gjøre, iallfall når det er snakk om en truet art, ellers blir fisket stoppet før eller senere. Spesielt blir det snålt å bryte reglene når man står og skryter av det under fullt navn i avisen. Og det blir jo motsatt kildevern her i så fall, fordi det ville være snakk om frikjennende, og ikke belastende informasjon. Omtrent som om jeg skulle stått fram i Lindesnes og fortalt om hvor fint det er å ligge i 160 med Blackbirden (Honda CBR 1100 XX) med kona bakpå og musikk i interkommen, uten at det også blir sagt at det gjelder Autobahn... Hvis de måtte gjøre det lovlig (som Komodo) og trekke med hver sin båt, er det godt mulig at det bare ville blitt med de ti teinene til den ene båten, og dermed flere som slapp unna. Og det hadde vært en fordel både for hummerbestanden og andre fiskere. Redigert 23.Oktober.2015 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 Men jeg er fremdeles ikke imponert over sesongen. Dette har vi snakket om før Mastiff, til neste år må du hyre inn en konsulent Og ja, jeg knuser dem før jeg tar klørne. En del av krabbene bruker jeg til for i sanketeinene, og noen hiver jeg tilbake i tenene som ekstra agn og for å skremme andre krabber for å gå inn. Det siste har jeg imidlertid mistet mye av trua på. Sist puttet jeg inn ganske mye knust krabbe i teinene, men det var sinnsykt mye krabbe der allikevel. En annen tabbe jeg gjorde sist var å ta med meg for lite agn. Har brukt opp det jeg har saltet i år, og begynt å gnage på reserver fra to-tre år tilbake. Denne har imidlertid stått varmt hele somrene, og går mer eller mindre i oppløsning når jeg fisker det opp fra stampen. Lukter litt, men egentlig ikke så skrekkelig siden det har vært så salt. Sist fikk jeg også to store berggylter i teinene som jeg skar i to og puttet i agnposene. Det var nok heller ikke noe lurt trekk, for i de teinene var det bare helt sinnsykt mye krabbe. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 23.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 har nå 40kg sild og makrell. Lurer på om det funker å salte de med en gang eller må de bli bedervet/sur først? Ikke noe problem å salte ned fersk fin sild og makrell, det er det jeg har pleid å gjøre. Og her er det mye krabbe! Men i år forsøkte jeg å la silda ligge noen dager ute foran garasjen før jeg saltet den, og jeg må jo si at jeg aldri har fått så bra fangst som i år. Men så har vi også flere teiner i år. Jeg har supplert opp slik at jeg har ti, og kona har noen. En er mistet så langt. Det blir vel å forsøke å dykke etter den, men det skal godt gjøres at den dukker opp Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
MikkelFlom Svart 23.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2015 Dagens fangstrapport: Tre hummer i sanketeina i dag. En med rogn gikk over rekka. I den teina var det faktisk så mye krabbe at hvileromme var stappfullt til over inngangen på kalven! Den stakkars hummeren satt klistret helt oppunder taket i en krok og var heldigvis uskadd. Et par av teinene var i dag så fulle av krabbe som jeg aldri har opplevd før. Det ble ca 15 liter med krabbeklør med hjem. Stoppet og delte ut det meste hos naboer på veien, resten skal nytes nå straks Ellers ble det et trekk på tirsdag også. Da ble det fire med hjem (tok dem med på jobben og spanderte til lunsj sammen med ei bøtte med krabbeklør), og fire med rogn som gikk ut. Det generelle inntrykket på de siste trekkene er at det er større andel rognhummer og generelt mer småhummer. Egentlig sjeldent at det er noen under minstemål i teinene, så det virker som om de finner veien ut. Tok opp tre teiner i dag. Seks igjen ute nå. MikkelFlom: Velkommen til forumet og til denne tråden om en av de beste hobbyer man kan ha Ser du holder til i Narvik. For å være helt ærlig visste jeg faktisk ikke at det var hummer på deres breddegrader, trodde den stoppet lengre sør. Har besøkt narvik ved et par anledninger for mange år siden. Sist gang for å svømme rundt i korridorene på noen av de tyske båtene ute på havna Fantastisk flott lansdel du kommer i fra, dere har mye vakker natur (husk noen bilder innimellom ). Ja er flott natur her oppe i nord. Tror nok ikke det er så mye hummer i Narvik, jeg er litt lengre sør å fisker. Hamarøy og Tysfjord. Ja skal slenge inn noe bilder :) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 24.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2015 (redigert) Vel, problemet var heller at jeg ikke forsto hvor presseetikken (som hovedregel uttrykt i Vær varsom-plakatens tredje del om Journalistisk atferd og forholdet til kildene) var til hinder for at hun iallfall kunne svare på E-posten jeg sendte henne. Opplysningene kunne muligens blitt problematiske, hvis det gjaldt upublisert materiale. Men her er det ikke opplysninger gitt i fortrolighet, de går jo helt offentlig ut med at de er tre mann i en båt som fikser med mer enn det antallet teiner man har lov til å bruke fra én båt, og hvis, som du sier (noe jeg ikke har sjekket) fiskermantallet er åpent, så er det om båten er merkeregistrert noe som kan finnes ut fra en åpen kilde, og dermed heller ikke dekket. Men greit, vi kan la det ligge. Ideen din er god, men jeg har en vri på den som gjør den enda bedre: Forleden hørte jeg på radioen om et virtuelt geitegjerde, der man setter grensene i et dataprogram, og så formidles det til geitenes halsbånd, så når de kommer nær grensen for området de skal gå i, får de først en advarsel i form av ly og så et mildt elektrisk støt. Tilsvarende har eksistert i mange år til hund, forskjellen er at da har det vært basert på strømførende tråd som er gravd ned i bakken. Hvis man setter en sånn strømførende brikke på hver hummerfisker... Nei, vent. Sorry, feil assosiasjon! Det jeg skulle fram til, var at hvis det er blitt så billig med enhetene at en bonde kan sette noe som inneholder både toveis datakommunikasjon og de andre kretsene på en hel geiteflokk uten å gå konk, burde det være mulig å bruke GPS i de merkene du foreslår på teinedobbene. Der er det jo dessuten bare énveiskommunikasjon. GPS fungerer jo ikke under vann, så det er ikke noe poeng i å sette den på teina. Men hvis man er pliktig å ha det på hver teine, og fiskerne har tilgang til å se sin egen teine på for eksempel Google Maps (man må ikke gi andre tilgang til det, da blir det veldig lett å se hvor de som får mest fisker), vil det være svært enkelt for tilsynet, og det vil være svært vanskelig å fiske med stjålen identitet. Tilsynet kan bare trekke opp enhver teine som ikke har GPS-merkingen (det kan de se ved å kjøre gjennom skjærgården og se etter teiner som ikke gjør utslag på appen deres), og fiskeren kan selv finne igjen teina hvis noen har flyttet den. Det hjelper riktignok ikke mot de som river av merket, men teinene trenger ikke merkes med navn og adresse eller noe annet, men fiskeren er ansvarlig for å melde tap av teiner via appen, så GPS-brikken blir nullet ut på tilsynets kart. Hvis teina så blir funnet igjen, kan den aktiveres på nytt, eller man kan kjøpe ny brikke. Høres det ut som noe? I tillegg går det jo å sette en forseglet merking på hver teine, så hvis det trekkes en teine som er meldt stjålet og funnet uten GPS-merket, kan eieren få den tilbake også.Hvis den klippes av, hjelper det jo ikke, men hvorfor skulle noen gidde å klippe av merket på ei teine som i utgangspunktet er ulovlig å bruke og umerket på dobbene? Diversion er veldig grei sykkel for rolige småturer, kanskje den ideelle bysykkelen eller pendlersykkelen! Vedlikehold er jo nærmest et fremmedord på de greiene der. Men jeg er ikke veldig glad i verken forbremsa eller fjæringen hvis det skal kjøres litt mer livlig. Har du byttet ut fjærene med progressive? Det hjelper en del. Jeg vet ikke om du tar det som en fornærmelse, men jeg har alltid sett på Diversion som mc-enes Toyota Carina. Den går og går, ikke verdens mest spennende, men utrolig driftsikker. Motoren og overføringen må du nærmest skyte for å bli kvitt. Hvis ikke din er av de eldste, er det heller ikke elektriske problemer med dem, og de er det ikke mange sykler som kan skryte av! Og ettersyn av kjede? Det er det man har Scottoiler for! Kjedet bør vel stort sett holde lenger enn iallfall jeg har tenkt å beholder sykkelen. Neste skritt blir en nyere Hayabusa, må bare spare litt først! Kjølesystemet pleier jeg ikke å spyle, men jeg fikk det trykkspylt ufrivillig i fjor, da vifta stoppet. Alt fungerte normalt helt til jeg parkerte foran garasjen og gikk for å trykke på knappen, men ble avledet av en av ungene. Plutselig kokte det! Jeg var livredd for om noe var skjedd, men den kom godt fra det. Jeg har for øvrig "laget agn" i rekordfart. En knapp uke fra jeg tok makrellen ut av fryseren til den var klar til bruk! Først to dager på badegulvet med gulvvarmen på, så ut og skjære den i to, og la den stå ute i tre dager, og så salting. I går, da jeg trengte agnet, var lukten helt perfekt. Akkurat som det som jeg gjorde klart i august! Redigert 24.Oktober.2015 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 24.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2015 Hmm... Er ikke XJ900S det samme som Diversion? Naboen har en 2003-modell som jeg prøvde da den var forholdsvis ny, og jeg reagerte både på bremser og fjæring da. Men kanskje det varierer fra år til år? For øvrig er det skuffende og tilnærmet krenkende at du ikke verdiger GPS-forslaget mitt en eneste kommentar! Og 14-15 sekundmeter var det her i forgårs, da lå Quicksilveren min veldig godt fortøyd! Jeg anser det som tåpelig og uansvarlig å risikere både andres og eget liv (altså de som skal ut og søke etter liket) å gå ut alene for å trekke teiner i mer enn frisk bris i en 17-fots skjærgårdsjeep. Hvis man får tau i propellen eller motorproblemer så nær land som hummerfisket ofte foregår, har man ikke særlig store sjanser til å berge båten. Jeg har ikke gitt meg helt ennå, holder ut fram til neste lørdag, men fortsatt er det ganske tomt, bortsett fra noen krabber her og der... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2015 Jeg skal kommentere GPS forslaget ditt Mastiff. Mulig dette kunne fungert, men hvem skal betale for å administrere alt dette i tillegg til hva det koster bare for gadgets? Mitt kontraforslag vil derfor være andre tiltak for å verne bestanden. Frede hummer over 33 cm. Det er de største hummerene som virkelig legger mye rogn. Opprette flere hummerreservater. Her hos oss har vi allerede et reservat rundt en holme. All redskap innenfor den sonen står altså ulovlig. Her kan hummeren leve i fred og harmoni uten den psykiske belastningen med å risikere å gå i ei teine med påfølgende koking. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 24.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2015 Vel, jeg er av dem som mener at de aller fleste problemer kan løses teknologisk! Administrasjonen tror jeg ikke blir så vanskelig, det meste vi foregå like automatisk som mobilabonnement. Og prisen ved så store kjøp vil nok ikke bli så ille, og det blir en engangsinvestering (bortsett fra tapte teiner, men hvis den har fått kappet tauet av en propell kan man likevel finne igjen GPS-brikken i dobben). Det med størrelsen er jeg enig i. Ikke bare det, de store hannene forsvarer hunnene mye bedre. Og så smaker de ikke like godt som de mindre, det blir litt grovt kjøtt på de store. Hummerreservater er også helt greit, de må bare være uhyre godt definert så ingen setter teiner der ved et uhell. Men der kommer også et annet og ganske stort problem inn: Det er flere i Risør (der jeg bor) som har fått bot for å sette teina der, teiner som de sverger på at de har satt godt utenfor. Det ville jo også være totalt hjernedødt å sette en godt merket teine i et reservat. Så de er altså tjuvtrekt og så sluppet ut igjen et sted de ikke skulle stått. Men det er teineeieren som får boten, iallfall i de tilfellene jeg kjenner til. Hvordan syns du det bør ordnes hvis det skal tas i bruk i betydelig større omfang enn nå? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2015 Hei Eg har litt vanskar med å vera samd i at hummaren er trua, når mange kan ha det som ein vesentleg del av yrkesinntekta si. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 24.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2015 Forøvrig har jeg nå, med min menneskehjerne, løst problemet med langt synketau som legger seg på bunnen i vaser og tvinner seg rundt steiner og fører til tapt redskap. Det er en så enkel og genial løsning at jeg vil søke patent på den, få den produsert billig i østen, og bli milliardær - så dessverre - vil ikke dele ideen her - nå. Ideen må raffineres , prøves ut i praksis med prototyper, så må det utvikles en modell som lar seg masseprodusere, og så må dette finansieres av folk med penger som har tro på konseptet. Utprøvingen vil foregå i modelltanker - så å hale mine teiner i håp om et hint er fånyttes. Når det gjelder GPS-forslaget ditt - det er for komplisert. Mitt endelige forslag, som jeg ikke publiserer her, adresserer alle de punktene du nevner, men på en enklere måte. Simple is beautiful - and more robust. Hmmm.... Aner man et mønster her? Du jobber ikke tilfeldigvis i reklamebyrået som skapte "det enkleste er ofte det beste"? Ellers: Quicksilveren er akkurat som Blackbirden, den tåler garantertmye mer enn det jeg har baller til å utnytte. Jeg er som sagt bare redd for å kjøre tau i propellen (det er noen fiskere som har Y-dobber med en god del meters mellomrom og tauet like under overflaten) eller at noe uventet skulle skje med motoren i sterk vind/mye bølger. Men jeg håper virkelig du slipper å dumpe båten, Skibsplast er jo en norsk klassiker som burde være å se på sjøen iblant! Og siste ord om sykkel (som du sa, er dette jo ikke et mc-forum): Det kan godt være at du er mye mer fornøyd enn jeg var på grunn av bremseklossene. Der har det skjedd veldig mye de siste 10-12 årene, innenfor materialene, så en sykkel som var for tung å bremse da, kan være helt grei med moderne klosser. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2015 Vel, jeg er av dem som mener at de aller fleste problemer kan løses teknologisk! Administrasjonen tror jeg ikke blir så vanskelig, Mulig det, men det vil garantert utløse en avgift. Det er jeg lite begeistret for. Hummerreservater er også helt greit, de må bare være uhyre godt definert så ingen setter teiner der ved et uhell. Men der kommer også et annet og ganske stort problem inn: Det er flere i Risør (der jeg bor) som har fått bot for å sette teina der, teiner som de sverger på at de har satt godt utenfor. Det ville jo også være totalt hjernedødt å sette en godt merket teine i et reservat. Så de er altså tjuvtrekt og så sluppet ut igjen et sted de ikke skulle stått. Men det er teineeieren som får boten, iallfall i de tilfellene jeg kjenner til. Hvordan syns du det bør ordnes hvis det skal tas i bruk i betydelig større omfang enn nå? Det er så klart et dilema. Vi har jo egentlig også det samme dilemaet med krabbeteiner dersom uvedkommende flytter dem fra en lovlig plass til grunnere enn 25m. Enig i at dette er noe som må tenkes gjennom. Eg har litt vanskar med å vera samd i at hummaren er trua, når mange kan ha det som ein vesentleg del av yrkesinntekta si. Det der synes jeg er et skrøpelig argument. At fiskere får betalt for å selge hummer er ikke ensbetydende med at bestanden trenger bedre vern. (det er noen fiskere som har Y-dobber med en god del meters mellomrom og tauet like under overflaten) Ekstremt irriterende fenomen som jeg ser at gamlingene her bruker også. Jeg har sagt til et par av dem at den måten å merke teinene på kan sidestilles med overlagt drap dersom folk får tauet i propellen. I fjordårets hummertråd var det et bilde fra en avis hvor en familie med nød og neppe hadde berget seg i land på et skjær etter å ha fått tau i propellen. Min soleklare mening er at tauet fra blåsa/dobben skal gå rett ned for å unngå uhell/ulykker Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ags88 Svart 24.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2015 Frede hummer over 33 cm. Bare det ikke blir innført her så da hadde det blitt tynt med hummer for min del, minste i år så langt er 35 cm. Ifjord var minste 1.3 kg, hvor lang den var vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
Komodo Svart 24.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2015 Ja, men du fisker vel med fluktåpning for krabbe hvis jeg husker rett fra i fjor Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ags88 Svart 25.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2015 (redigert) Ja, men du fisker vel med fluktåpning for krabbe hvis jeg husker rett fra i fjor ja det stemmer, men de andre som fisker får ikke noe særlig hummer som er mindre de heller.... Gamlingen fikk en på 28 cm for ett par dager siden da, men ellers er nok snittet godt over 30 cm. Redigert 25.Oktober.2015 av ags88 (see edit history) Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
Mastiff Svart 25.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2015 Komodo, jeg opplevde faktisk akkurat det med krabber i forfjor. Ikke med egne teiner, men med teiner til en kjenning her i Mandal. Men da var det ikke tjuvtrekk, det var noen som rotet teinetauet fast i propellen, og så slapp de den ut igjen dit de hadde drevet...på fem meters dyp. Jeg fant teina først og flyttet dem ut på lovlig dybde, så han fikk ikke noen bot. Men han brukte Y-tau, så det var kanskje nesten fortjent? Han har ikke de verste, de verste er når det er lang avstand mellom dem og y-spleisen kanskje bare sitter en meter under vann. Ved strøm vil da ekstradobben dra så pass at tauet ligger like under vann. Fjordgrynt, snill gutt! Jeg har selv to Biltemablåser som er bundet til samme sted på teinetauet. Veldig godt synlige, og ikke noe problem å styre unna. Og jeg kveiler opp tauet og knytter kveilen med en knute med bare nok slakk til å ta unna en drøy meters forskjell mellom høy- og lavvann, så den står som regel veldig rett opp. Lurer på hvordan en sånn daumann ville fungere med teinehaleren min. Jeg måtte passet på at jeg ikke satte teinene dypere enn at jeg fikk daumannen forbi haleren før selve teina rikket seg. Hm... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2015 Problemet er vel ikke at hummeren som art er truet, for det er den absolutt ikke. Men vi skulle ønske at det var flere av dem, og der er jeg helt enig. Det sies at langt de fleste hummere som blir fanget blir tatt av fritidsfiskere. Altså er dette en fantastisk populær fritidsbesjeftigelse i naturen som jeg mener vi bør oppmuntre til og legge til rette for. Jeg vil heller dra ut på sjøen i frisk luft på mine gamle dager enn å tilbringe min tid på et kjøpesenter. Hummerresarvatene ser ut til å virke etter hensikten. Et av de neste ser ut til å bli Havnebassenget i Oslo, der det skal ha blitt masse hummer etter diverse byggektiviteter med steinfyllinger og også målrettete tiltak for hummeren. I fjor lå blåsene tett i Oslo, helt inn til bryggene. Det bør som regel ikke være noe problem å definere et hummerreservat slik at det ikke blir aktuelt i praksis å snike seg med teiner inntil grensen av reservatet. Så jeg er for flere reservater. Maksmål er et annet tiltak jeg litt tro på, forutsatt at det ikke settes for lavt. Det er vel ingen som er interessert i å spise kjempehummere? Da kan man ta et trofebilde og sette den ut igjen. Kanskje må grensen settes forskjellig langs kysten? 33 cm synes jeg er for lite, selv på Østlandet. Kompliserte tekniske tiltak og slike som som utløser større offentlig byråkrati synes jeg ikke noe om. Det har vi nok av fra før. Og tiltak som krever registrering og som kan utløse avgifter er jeg sterkt imot. Jeg synes vi allerede har fått nok av påbud og regler som ikke virker, eller virker marginalt, etter hensikten. La oss kjempe for det vi har igjen av frihet på sjøen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 25.Oktober.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2015 Vel talt mr. Nils 33 cm var selvsagt bare et eksempel. Mastiff; jeg har også et lodd på teinetauet mitt 3-5 meter fra blåsa, det fungerer utmerket. Jeg har stripset fast en kjettingbit som er 10-15 cm lang i tauet. Når man drar inn vil man normalt få loddet inn før tauet er stramt. Unntak er i stor sjø og mye strøm når det strammer veldig i tauet. Men nå har heller ikke jeg noen teinehaler (ennå), så det er ikke noe tema for meg. Ideen er i hvert fall at tauet ikke skal ligge veldig skrått og oppunder vannflata dersom jeg fisker på relativt grunt vann. Jeg synes det fungerer godt etter hensikten Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 25.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2015 Det høres absolut ut som en idé, da. Jeg skal teste det med et par teiner neste gang jeg trekker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.