Jump to content

Hummersesongen 2015

Komodo

Recommended Posts

Jeg tror et lodd på teinetauet ikke er noe stort problem for en vanlig teinehaler dersom det henger i en liten innspleiset tamp ut fra hovedtauet. En må bare være litt obs når det kommer. Dette kan bli en forbedring til neste års sesong. Dog med forbehold om at en kjetting i propellen ikke er svært ønskelig. Hittil har jeg skåret løs en del tau med brødkniven. Men kjetting . . . !

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg tror heller jeg vil bruke det jeg brukte som vekter da jeg fisket med lenker av 5-6 Europris- og Biltema-teiner: De største billigsjaklene til Biltema. De funket ypperlig til det, bare det var mange nok sammen. Her trengs det nok bare én. Og setter jeg den høyt nok oppe (maks to meter under blåsa) er det ikke noe problem for teinehaleren. Så en "vandrende" sigarflyt som stopper i ei knute eller en strips ti meter over teina og en sjakkel et par meter under vann kan faktisk spare meg for å kveile opp tauet til neste år. Det vil gjøre alt mye enklere, istedenfor å la tauet gli ut, posisjonere båten så tauet går rett ned og kveile opp (mye for å unngå at det setter seg i bunnen) kan jeg bare hive ut alt tauet i en fart og gå videre til neste teine. Stadig nye forbedringer!

Teinene ble liggende ute lenge på grunn av været, men i går var sønnen og jeg ute og trakk. Det ble fire stk, hvorav en med rogn. Vi gir oss ikke så lenge været holder. Det ser bra ut en uke fremover, så til helgen blir det ut på sjøen igjen med teinetekk og fisking.

Det har slått meg at det er veldig mye rognhummer i år. En båtnabo kom inn til havna i går og fortalte at han hadde fått bare rognhummere på det siste trekket, i alt syv stykker! Selv har vi fått i alt tolv med rogn og tolv uten. Er dette normalt? Kanskje det lover godt for kommende sesonger? Det må iallfall være bra for bestanden at en så stor andel av hummerne går tilbake til sjøen.

Ellers slår det meg også at makrellen, som var uvanlig tynn i fjor, er er enda tynnere i år. Jeg har ikke sett noe til den vanligvis feite høstmakrellen på flere år. De jeg har fått er små og tynne og piren er bare noen småfliser. Men det er mange av dem! Dette er også den første sesongen jeg kan huske uten å ha sett måkenedslag over sildestimene. Før var det vanlig å følge måkene for å finne makrellen. Det nytter jo ikke lenger.

Her er det akkurat motsatt. Av 11 stykker er det bare to rognhummer. Jeg vet ikke om det er rent tilfeldig, eller om rognhummerne i Mandal er mer mistenksomme enn de lenger østpå. Sørlandske damer er vel kjent for å være litt mistenksomme overfor fremmede mannfolk... :lol:

Jeg fisket makrell i slutten av august og begynnelsen av september, og alt jeg fikk, var helt normalt.

Hummerene på Smøla går nok på anabole, kan ikke forstå annet :wink:

Jeg har også trekt i dag. Tendensen er enda klarere enn sist, rognhummer og småhummer. En på minstemålet som havnet i sanketeina, tre med rogn som gikk uti. Hummer er nå kun en liten bifangst mellom krabbene :thumbsdown:  Et par av teinene var så tunge av krabbe at det kjentes ut som om de satt fast i bunn!

Kokte en shitload med krabbeklør, så vi bør ikke lure på hva vi skal spise de neste dagene :giggle:

bilde

Ærlig talt Bitteliten, hva er det som egentlig foregår der inne i Moss? Nå er det snart på tide at dere får dere ei sniperrifle! Cosmic: Hvis det er teiner som står åpne er det vel et relativt tydelig signal om at kjeltringer har vært på ferde :smash:

Jeg har mistet ei teine i år, men jeg har ingen grunn til å tro at noen av mine teiner har vært trekt av uvedkomne. Jeg skal ikke si at det ikke har skjedd, men jeg har heller ingen klare indikasjoner på at jeg har hatt besøk. Det har jeg hatt tidligere. Den ene teina som er borte tipper jeg på at en eller annen har fått i propellen.

Så langt har jeg ikke mistet noe. Den eneste propellen et av teinetauene mine har vært innom, er min egen... :blush: Men det var i lav fart, mens den gikk for å holde meg omtrent på samme sted fordi det var kraftig strøm, så det ble bare surret rundt og kunne surres ut igjen uten skader. Men det er en uke siden sist jeg fikk en lovlig hummer. Krysser fingrene for at jeg kan hjelpe på statistikken i dag.

Redigert av Mastiff (see edit history)

Jeg fikk også fire hummer på mine seks teiner i går, men tre måtte som tidligere nevnt gå over rekka :sad:  I morgen blir det spennende å se om det er noe annet enn krabbe. Har fire teiner ute nå, og de går på land i morgen. Jeg hadde egentlig bare tenkt å fiske de første to ukene i år (pga en million ugjorte ting hjemme), men siden fangsten har vært så bra har det vært litt vanskelig å bare gi seg :giggle:

Jeg håper å være på feltet ved tretiden, senest. Det blir mørkt klokken 5 nå. Trekk av ti teiner tar oss vanligvis opp til 1 1/2 time, men man bør ha litt reservetid for sikkerhets skyld. Lørdag blir det ut om morgenen for å trekke teiner igjen og søndag blir det fisking hele dagen.

Det var ikke noe i de fem jeg skulle trekke i dag. Jeg var inne igjen rundt fem, og en halvtime senere var det mørkt, ja. Jeg holder på å legge innertak i hytta (som har stått med dampsperreplast i drøyt to år nå), så det blir ikke tid til så mye annet i helga. Men jeg gir meg uansett på lørdag. I morgen tar jeg siste runden til de fem jeg ikke tok i dag, og lørdag er det to turer ut for å ta opp alt som er. Og så får jeg bare glede meg til neste år. Da har jeg ikke noe hus jeg må gjøre noe med, og hytta bør være helt ferdig (så å si vedlikeholdsfritt overalt), så da kan jeg konsentrere meg ordentlig!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...