Jump to content

Mon Bijou på langtur sommeren 2016

Tom Rør

Recommended Posts

Mange fine spiseplasser i Kristiansund, Smia er vel en av de. Står Bacalao på menyen så spør om de har den fløtegratinerte utgaven (hvit i stedet for rød). Den må bare smakes før dere reiser fra møre. Men nå er det slik at skal god bacalao lages, så må den planlegges dagen i forveien.

Lykke til og gratulerer med 18 års-dagen fra oss to i "Kathleen"! :flag:

Takker så mye :-)

Mye som er "obligatorisk" når du først er på disse kanter  :yesnod:

Eureka har nevnt Hjørundfjorden (kåret til Norges vakreste fjord) og Øye. Jeg vil tilføye Trandal, bygda mest en håndfull fastboende som har arrangert både Bluesfestival, Gammel-pop festival og nå i August skal arrangere Country festival. Egen båthavn for gjester.

Geirangerfjorden er et "må bare". Her kan du leie mini-Elbiler og bli guidet rundt i Norges travleste turistbygd, spise på Norges bratteste restaurant, drikke bygdas egetbrygget øl og kjøpe sjokolade i sjokoladefabrikken. Alt fra fossevandring til limousinleie.  

I Ålesund er allerede restauranten XL Diner nevnt, og så er det akvariet Atlaterhavsparken, utsiktspunktet Fjellstua (418 trappetrinn opp fra byparken), mange gode spisesteder i umiddelbar nærhet av båthavna, Jugendbebyggelsen, Jugendstilsenteret om arkitektur er interessant + + + + +. Turistkontoret ligger sentralt i samme bygning som XL Diner. 

Og er du en kaffekjenner, er det et eget kaffebrenneri i Ålesund.

Noe nevnt, mye glemt............

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Med de dronebildene kunne dere lager egen havneguide!

Eneste plassen mellom Ona og Ålesund som er noe å besøke, er Finnøy. Men det er jo en kort tur inn og dere passerer det på vei mot Ålesund.

Der var det ihverfall tidligere gratis sykler i gjestehavna og om været er godt så er det bare å tråkke ivei innover flatt land. På Finnøy er det et fint innendørs badeanlegg med panoramavinduer ut i fjøra. Hadde vel passa bra med en skikkelig dusj og slikt ? Badstu og steam. Ifbm Finnøy Havstuer, er det noe som heter Aqevitloftet, eller noe i den duren. Ildsjeler som drifter gjestehavna starter opp en gammel dieselmotor/ museum muligens daglig..

Jeg mener å huske at opp gjennom historien har enkelte, også politikere, har tatt til orde for at vi like godt kan selge våre nordligste landsdeler, at de ikke hadde noen verdi annet enn utgiftsposter. Dette har nå Tom og co kraftig tilbakevist og dokumentert. Hele landet er jo i bruk, og høyst levende og verdifullt. Hvis turisme er noe vi skal leve av på sikt, så sitter vi på en vanvittig ressurs.

Takk igjen for fantastiske bilder, og hils fruen og si hun gjør en framifrå god jobb som dronepilot! :thumbsup:

Velkommen til Ålesund. Jeg sitter dessverre i multemyra på Helgeland.

Dere får ta dere en tur opp trappene til byfjellet, samt vandre omkring med de andre turistene. Løft blikket, mye fin arkitektur.

Ellers så er jo Jugendstilsenteret en fin plass for å forstå historien til Ålesund.

Går dere til Øye/ Hjørundfjorden ( eller Geiranger) passerer dere øya i Borgundfjorden jeg bor på, Tørla. Skulle gjerne vært hjemme å vinket fra verandaen :)

Redigert av Eureka (see edit history)

-på Øye, i Hjørundfjorden, ligger er hotell... som dere sikkert har funnet ut. Og det er jo ganske fint og gammelt. :) spør man pent, så får man tusle rundt på hotellet og titte inn på noen av rommene mens de blir vasket og klargjort. Da er døren åpen og det henger et tau i åpningen. Altså fra ca 11-12 tiden. Ellers er det en koselig tur å tusle opp igjennom den lille fjordbygda. Man en Lord og tindebestiger har vært på Union Øye Hotell. Fjellet rett bak hotellet er Slogen, min favorittopp.

Redigert av Eureka (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...